Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 163 18.05.2011 15

5103-2011 (111, 114)

Perusterveydenhuollon tulosalueen esitykset vakanssien perustamisesta ja yhden vakanssin nimikkeen muuttamisesta

Tiivistelmä: -

Perla § 163

Perusterveydenhuolto, tulosaluejohtaja Anne Santalahti ja ylihoitaja Pirjo-Riitta Liuksila 15.4.2011:

Terveydenhoitolain velvoitteet määrittävät perusterveydenhuollon toteutukseen tarvittavat resurssit. Laki astuu voimaan 1.5.2011.

Ehkäisevä terveydenhuolto

Asetus 380/2009 mukaisen toiminnan varmistamiseksi (1.1.2011 kuntia velvoittava määräys) esitetään perustettavaksi kolme terveyskeskuslääkärin, neljä terveydenhoitajan ja kaksi perheohjaajan uutta vakanssia.

Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta ja suun terveydenhuollosta edellyttää äitiys- ja lastenneuvoloiden terveydenhoitajilta uudenlaista laajempaa perhevalmennusta, kotikäyntejä ja terveystarkastuksiin lisäsisältöä. Myös lisälääkärintarkastukset vaativat lisäaikaa terveydenhoitajalta.

Asetuksessa edellytetään tehtäväksi laajat terveystarkastukset 1 x äitiysneuvolassa, 3 x lastenneuvolassa ja 3x kouluterveydenhuollossa. Laajoihin terveystarkastuksiin kuluu 2-3 kertaa enemmän lääkärin ja hoitajan aikaa kuin aikaisemmin ja lisäksi tulevat uudet lääkärinterveystarkastukset uudelleensynnyttäjälle äitiysneuvolassa, 4-6 viikon ikäisen lapsen, 5-luokkalaisen ja toisen asteen opiskelijan terveystarkastukset. Tämä tarkoittaa, että kaikkiin terveystarkastuksiin kuluu enemmän aikaa, jotta ohjeistuksen mukainen tarkastuksen sisältö pystytään käsittelemään vastaanotolla. THL ja AVI tulevat kontrolloimaan asetuksen mukaisen toiminnan toteutumista.

Ultraääniyksikön ja ehkäisyneuvolan toiminnan kehittämiseen esitetään lisäksi lähihoitajan vakanssin perustamista. Ultraääniyksikössä tehdään lakisääteistä seulontaa alkuraskauden aikana. Raskaana olevien määrä on ollut kasvussa, joten seulottavienkin määrä nousee. Tarkoituksena lisätä ultraäänitutkimusten määrää omana työnä. Seulontatyötä tekeviä lääkäreitä on riittävästi.

Avosairaanhoito

Kahden yleislääketieteen erikoislääkärin tilapäisillä palkkaamisluvilla (1.1.- 30.6.2011) on vastattu asetuksen (asetus terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun asetuksen 5 ja 6 § muuttamisesta, 412/2010) mukaiseen perusterveydenhuollon lisäkoulutusvaiheen ja jatkossa 1.5.2011 alkaen yleislääketieteen erityiskoulutuksessa olevien lääkärien sekä erikoistumiskoulutukseen kuuluvassa terveyskeskuspalvelussa olevien lääkärien ohjaukseen. Valtion varoista maksetaan korvaus yliopiston hyväksymän koulutusohjelman mukaisesta erikoistumiskoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin. Terveyskeskuskoulutusta suorittavalle on nimettävä ohjaaja, jonka tulee olla palvelussuhteessa kuntaan tai kuntayhtymään ja jonka tulee varmistaa koulutuksen laatu ja kehittäminen (Terveydenhuoltolaki 60 §). Vuonna 2010 näitä valtion korvauksia maksettiin Turulle 502.000 €, joka kattaa hyvin kahden yleislääketieteen erikoislääkärin palkkauksen. Kahden tilapäisen erikoislääkärin vakansseja esitetään nyt vakinaistettavaksi.

Kunnollisella ohjauksella saadaan myös nuoria lääkäreitä sitoutettua Turun hoitokäytäntöihin, vähennettyä terveyspalveluiden ostoja (laboratorio- ja röntgenkustannukset) sekä ”kasvatettua” lääkäreitä Turun SOTE:n tarpeisiin. Ilman riittävää lähiohjausmahdollisuutta nuorten lääkärien sitoutuminen jää vähäiseksi, mikä on ollut ongelma aiemmin ja mikä merkittävästi haittaa kaikkea työtä perusterveydenhuollossa.

Suun terveydenhuolto/opetushammashuolto

Turun yliopiston, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän ja Turun kaupungin terveystoimen välisessä sopimuksessa ”Turun yliopiston hammaslääketieteen peruskoulutuksen kliinisen hoitoharjoittelun sekä muun opetuksen ja tutkimustoiminnan järjestäminen” on määritelty, että terveystoimi osoittaa kliinistä hoitoharjoittelua varten tarvittavat potilaat, tilat, laitteet, materiaalit, tukipalvelut ja henkilöstön. Hammaslääkärikoulutuksen laajetessa syksyllä 2011 hoitoharjoitteluun tulee uusi 40 opiskelijan kurssi, jolloin perusopetuksen opiskelijamäärä nousee 100:aan. Em. sopimukseen vedoten lisäresursointi on tarpeen. Opetushammashoitolan rahoitus tulee EVO-rahoituksen kautta ja asiakasmaksuina (eli kaupunki ei joudu sitä maksamaan). Koulutuslinjat ovat perus- ja erikoistumisopinnot, joten kouluttamiseen tarvitaan erikoishammaslääkärin ja terveyskeskushammaslääkärin vakanssit sekä kaksi hammashoitajan vakanssia.

Lisäksi perusterveydenhuollon tulosalue esittää yhden terveydenhoitajan vakanssin nimikkeen muuttamista hygieniahoitajaksi sekä 13 hammashuollon vastaanottoavustajan vakanssin muuttamista välinehuoltajaksi. Terveydenhoitajan vakanssia koskevaa nimikemuutosta perustellaan sillä, että uusi nimike, hygieniahoitaja, vastaa vakanssin tehtäväkuvaa. Hammashuollon vastaanottoavustajan vakansseja koskevaa nimikemuutosta välinehuoltajaksi perustellaan nimikkeiden yhtenäistämisellä.

Perusterveydenhuollon esitysten nettokustannusvaikutus 295.552 € vuositasolla. Esitysten vaikutus työvoimaan vuositasolla on n. + 11, joista valtion rahoituksen kautta saadaan takaisin palkkakustannuksia, jotka vastaavat 3 henkilötyövuotta.

Liite 1Perusterveydenhuollon tulosalueen esitykset vakanssien perustamisesta ja nimikemuutoksista

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää esittää kaupunginhallituksen hallintojaostolle toteutettavaksi liitteessä 1 mainitut esitykset perusterveydenhuollon tulosalueen vakanssien perustamisesta ja nimikemuutoksista.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallituksen hallintojaosto


Liitteet:

Perla § 163
Liite 1:Perusterveydenhuollon tulosalueen esitykset vakanssien perustamisesta ja nimikemuutoksista