Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 162 18.05.2011 14

5100-2011 (111, 114)

Sosiaalityön tulosalueen esitykset vakanssien perustamisesta ja nimikemuutoksesta

Tiivistelmä: -

Perla § 162

Sosiaalityön tulosalue, vs. tulosaluejohtaja Tarja Salonius ja vs. toimistopäällikkö Marja Sarmasto 15.4.2011:

Lastensuojelun sijaishuollossa on vuonna 2010 aloitettu rakennemuutos. Tehtäväksi annossa (24.9.2009 § 59) henkilöstön määrän tuli pysyä samana. Palvelurakennetta tuli muuttaa avohuoltoon suuntautumisena, perheiden itsenäiseen selviytymiseen panostamisena. Suunnitelmana oli henkilöstön siirtyminen laitospalveluista avohuollon toteuttamiseen ja ennaltaehkäisyyn.

Peruspalvelulautakunta käsitteli 17.2.2010 § 48 lastensuojelun sijaishuollon kehittämistä. Lautakunta päätti vastaanottokotitoiminnan keskittämisestä sekä omien lastensuojelulaitosten hoito- ja kasvatushenkilöstön mitoituksen saattamisesta lastensuojelulain edellyttämälle tasolle.

Henkilöstön siirtymä laitoshoidosta avohuoltoon ei toteudu tehtyjen suunnitelmien mukaisesti. Peruspalvelulautakunta hyväksyi päätöksessään 8.12.2010 § 356 vaihtoehdon, jonka toteuttaminen ei mahdollista henkilöstön siirtoja, vaan henkilöstön määrä tulee kasvamaan. Päätöksen mukaan omien lastenkotien toimintaa kehitetään yhteistyössä avohuollon kanssa.

Kehittäminen yhteistyössä avohuollon kanssa edellyttää henkilöstölisäyksiä. Varhaisempi tukeminen on lastensuojelulain mukaan kuntia velvoittavaa toimintaa ja kustannusvaikutuksiltaan kannattavaa. Vastaanottokotitoiminnan vahvistamiseksi kotiinpäin tehtävään työhön on välttämätöntä lisätä avohuollollista tukea, jotta huostaanottojen määrää voidaan vähentää. Tämän toiminnan vaikuttavuus tulee näkymään ostopalveluiden vähenemisenä.

Sosiaalityön tulosalue esittää perheiden itsenäisen selviytymisen tukemiseksi sosiaalityön tulosalueen tarkistetun henkilöstösuunnitelman mukaisesti viiden perheohjaajan vakanssin perustamista 1.8.2011 alkaen.

Lisäämällä avohuollollista tukea voidaan ostopalveluiden käyttöä ja muita sijoituksia vähentää. Esityksen bruttokustannusvaikutus on n.136.000 €/ vuosi. Ostopalveluina toteutettujen laitossijoituksen kustannukset ovat vuositasolla n. 64.860 €/ lapsi. Näin ollen nettovaikutus viiden lapsen sijoituksen vähennyksestä on n. 120.000 €/ vuosi. Rahallisen nettovaikutuksen lisäksi vuositasolla tulee näkymään usean lapsen ja heidän perheittensä hyvinvoinnin lisääntymisenä. Näillä vakanssilisäyksillä voidaan siten toteuttaa päätöksen mukaista toimintaa kustannustehokkaasti lastensuojelulain edellyttämällä tavalla.

Lisäksi sosiaalityön tulosalue esittää kahden lastenhoitajan vakanssin nimikkeen muuttamista ohjaajan toimiksi Pienten lasten vastaanottokodissa. Pienten lasten vastaanottokodin perustehtävä on lapsen hoito perhettä tukien sekä ohjaava perhetyö. Vanhemmat saavat olla laitoksessa joka päivä pisimmillään aamu kahdeksasta ilta kahdeksaan. Työ on vaativaa, arviointimenetelmiä hyödyntävää ja vanhempien ohjaukseen painottuvaa. Eri-ikäisten traumatisoituneiden lasten hoito, jossa korostuu ammatillisuus, on myös keskeisessä osassa laitoksessa toteutettavaa työtä. Kirjalliset työt ovat lisääntyneet huomattavasti, ohjaajat kirjoittavat lausuntoja hallinto-oikeuteen, sosiaalityöntekijöille ja muille viranomaisille päivittäisten raporttien lisäksi.

Liite 1Sosiaalityön tulosalueen esitykset vakanssien perustamisesta ja vakanssimuutoksia

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää esittää kaupunginhallituksen hallintojaostolle liitteessä 1 mainittujen vakanssien perustamista ja vakanssimuutoksia.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallituksen hallintojaosto


Liitteet:

Perla § 162
Liite 1:Sosiaalityön tulosalueen esitykset vakanssien perustamisesta ja vakanssimuutoksia