Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 116 20.04.2011 6

16303-2009 (011, 350)

Elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuuden valvontasuunnitelman 2010 toteutuminen

Tiivistelmä:

Yleisen terveysvalvonnan valvontasuunnitelman mukaisen valvonnan toteutumisaste oli vuonna 2010 keskimäärin 68 %. Valvonnasta puuttuu edelleen henkilöresursseja, arviolta neljän henkilön työpanos. Suunnitelmalliseen valvontaan jää liian vähän aikaa, koska kiireellistä suunnitelman ulkopuolista työtä, johon ei voi vaikuttaa, on paljon.

Perla § 116

Ympäristöterveydenhuolto, va. tulosaluejohtaja Liisa Palmu 16.3.2011:

Yleinen terveysvalvonta on laatinut vuodelle 2010 valvontasuunnitelman, joka kattaa elintarvike-,
terveydensuojelu-, tupakka- ja tuoteturvallisuusvalvonnan. Suunnitelma on hyväksytty peruspalvelulautakunnassa 13.1.2010 § 9. Valvontasuunnitelman mukainen valvonta on toimijoille maksullista. Valvontasuunnitelma mitoitetaan ja laaditaan valtakunnallisten ohjeiden mukaan siten, että valvonta olisi yhdenmukaista koko maassa. Myös valvontaresurssien vaje saadaan näin esille. Vuonna 2010 valvonnasta oli tuloja yhteensä 171.000 €, mikä on hieman enemmän kuin 2009.  

Suunnitelman toteutuminen raportoidaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston kautta asianomaisille keskusviranomaisille, Elintarviketurvallisuusvirasto Eviralle (elintarvikevalvonta), Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle Valviralle (terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta) ja Turvatekniikan keskukselle Tukesille (kuluttajaturvallisuusvalvonta). Kuntien tulee arvioida valvonnan toteutumista ja käsitellä arviointi kunnan ympäristöterveydenhuollosta vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä.

Valvonnan työnjako on uusittu vastaamaan paremmin yhä kasvavia erikoistumistarpeita. Yhteistoiminnassa on muodostettu kaksi ryhmää, toinen elintarvikevalvontaa ja toinen terveydensuojelu-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuusvalvontaa varten. Valvonnan tiedonhallintaohjelmaa on muokattu sopimaan yhteen uuden taloushallintaohjelman ja valtakunnallisen valvontarekisterin kanssa ja työ jatkuu 2011. Valtakunnallisen rekisterin myötä yhtenäistetään valvontaa ja helpotetaan tietojen keruuta.

Elintarvikevalvonta

Elintarvikehuoneistojen valvontasuunnitelman mukaisista tarkastuksista to- teutui noin 50 %. Valvontakohteita on yli 2000, joihin suunnitelman mukaisia tarkastuksia tehtiin 1946 kpl. Aikaa suunnitelman mukaisilta tarkastuksilta vievät äkilliset tarkastustarpeet, kuten uusien elintarvikehuoneistojen hyväksyminen, toimijan vaihtumisen johdosta tehtävä tarkastus, ongelmien ja valitusten selvittäminen ja lupaehtojen valvominen. Tarkastuksiin sisältyy aina myös asiaan etukäteen perehtyminen asiapaperien pohjalta, kirjallisen tarkastuspöytäkirjan laatiminen ja asioiden kirjaaminen tiedonhallintaohjelmaan.  

Näytteenottosuunnitelmasta toteutui 52 %. Valvontanäytteitä otettiin 471 kpl, joka on yli 100 kpl enemmän kuin 2009. Elintarvikevalvonnan näytteet koostuivat pääosin toimijoiden omavalvonnan tehokkuuden toteamiseksi otetuista näytteistä sekä projektinäytteistä. Projekteista toteutuivat kaikki, mutta näytemäärät jäivät suunniteltua pienemmiksi.

Terveydensuojelulain mukainen valvonta

Terveydensuojelun mukaisen suunnitelmallisen valvonnan kohteisiin kuuluvat mm. vesilaitokset, uimahallit, yleiset uimarannat, kampaamot, kauneushoitolat yms., oppilaitokset, päiväkodit, vanhainkodit, asumispalvelut ja majoituspalvelut. Valvontakohteita on n. 1300. Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 76 %. Päiväkodit (94 kaupungin ja 40 yksityistä), jotka tarkastetaan kolmen vuoden välein, tarkastettiin 2010 ja tulokset tuotiin tiedoksi lautakuntaan. Terveydensuojelulain mukaisiin tarkastuksiin kuuluu myös paljon suunnitelman ulkopuolista työtä, kuten kaikki asunnontarkastukset ja muut äkillisen terveyshaitan tai -vaaran johdosta tehtävät tarkastukset. Uimarannoille tehtävien uimavesiprofiilien laatimiseen kerättiin tietoja 2010.

Näytteenottosuunnitelma toteutui lähes sellaisenaan. Näytteitä otettiin 431 kpl. Terveydensuojelulain tarkoittamia näytteitä ovat mm. talousvesi- ja uimavesinäytteet.

Suunnitelmassa on arvioitu, että sen ulkopuolisiin tarkastuksiin kuluu yli 1,5 kertaa enemmän työaikaa kuin suunnitelmallisiin. Suunnitelman ulkopuolisista tarkastuksista esimerkkinä ovat asunnontarkastukset, joihin työaikaa on nykyisin liian vähän.   

Tupakkavalvonta

Suunnitelmallinen tupakkavalvonta toteutui 62 %:sti. Tarkastuksia tehtiin 227 kpl. Tupakkavalvonnan kohteita ovat kaikki tupakan myyntipaikat ja paikat, joissa tupakoidaan tai tupakointi on erikseen kielletty. Tällaisia kohteita ovat esim. tupakkakopit, ravintoloiden ulkoterassit, ravintolat, oppilaitokset, julkiset tilat ja suurtapahtumat. Suunniteltu valtakunnallinen ravintolavalvontahanke ei toteutunut.

Kuluttajaturvallisuusvalvonta

Kuluttajaturvallisuusvalvonta siirtyi 2010 alussa Kuluttajavirastolta Tukesille. Valvonta kunnissa keskittyy kansallisessa valvontasuunnitelmassa määrittelemille painopistealueille, joita Turussa on 443 kpl. Tällaisia kohteita ovat mm. kaikki ohjelmapalveluyritykset, erilaiset toimintakeskukset kuten laskettelumäet, kuntosalit, leikkikentät, yleisötilaisuudet, ratsastustallit ym. Kuluttajaturvallisuuteen kohdistuvia tarkastuksia tehtiin yhteensä 842, joista painopistealueille 235 kpl. Suunnitelman mukaisesta valvonnasta toteutui 86 %. Suunnitellut projektit toteutettiin kaikki.

Johtopäätökset

Valvontasuunnitelma toteutui hyvin huomioon ottaen resurssivajeen.

Valvontahenkilöstössä on edelleen vähintään neljän henkilötyövuoden vaje, jossa on huomioitu yhden terveystarkastajan lisäys 2010 puolivälissä. Lisäys ei kasvattanut ympäristöterveydenhuollon henkilöresursseja, koska virkaan siirtyi henkilö terveysvalvonnan muista tehtävistä. Tulosaluejohtajan virka on ollut täyttämättä koko vuoden ja yleisen terveysvalvonnan yksikön esimies (kaupungineläinlääkäri) on hoitanut tehtäviä oman toimensa ohella. Sekä kaupungineläinlääkärin että tulosaluejohtajan tehtäviin kuuluu valvontatyötä, minkä suorittamiseen ei ole ollut enää juurikaan aikaa. Tilannetta korjattiin tilapäisellä vakanssilla, johon palkattiin hygieenikkoeläinlääkäri 14.6.2010 alkaen. Virkasuhde päättyi 25.2.2011.

Liite 1Elintarvikevalvonnan raportointi 2010

Liite 2Terveydensuojelun raportointi 2010

Liite 3Tupakkavalvonnan raportointi 2010

Liite 4Kuluttajaturvallisuusvalvonnan raportointi 2010

Palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen 12.4.2011:

Yleisen terveysvalvonnan valvontasuunnitelma on toteutunut tavoitteistaan jäljessä, mutta kuitenkin kohtuullisessa määrin ottaen huomioon ympäristöterveydenhuollon terveysvalvontaan liittyvä henkilöstöresurssivaje. Henkilöstövaje näkyy niin terveydensuojelulain mukaisessa valvonnassa kuin elintarvike-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuusvalvonnassa, joihin ei ole pystytty kohdentamaan valvontasuunnitelman edellyttämiä henkilöstöresursseja. Turun kaupungin vuoden 2011 talousarviossa ja vuosien 2011-2014 taloussuunnitelmassa todetaan, että vuoden 2011 aikana selvitetään keskushallinnon toimesta yhdessä peruspalvelujen ja ympäristönsuojelutoimiston kanssa ympäristöterveydenhuollon toimintojen uudelleen organisointi (s. 20). Tämän selvitystyön yhteydessä selvitetään valvonnan henkilöstömäärän tarve valvontasuunnitelman toteuttamisen edellyttämällä tavalla.   

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää hyväksyä yleisen terveysvalvonnan liitteenä olevan vuoden 2010 valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin ja toimittaa sen tiedoksi Lounais-Suomen aluehallintovirastoon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto
tiedPalmu Liisa


Liitteet:

Perla § 116
Liite 1:Elintarvikevalvonnan raportointi 2010
Liite 2:Terveydensuojelun raportointi 2010
Liite 3:Tupakkavalvonnan raportointi 2010
Liite 4:Kuluttajaturvallisuusvalvonnan raportointi 2010