PERUSPALVELULAUTAKUNTA
Toimielimen vuoden 2011 talousarvion ja vuosien 2011 – 2014 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet
Tilivelvollinen viranhaltija: Riitta Liuksa |
|
Toiminta-ajatus: | Toimimme tuloksellisesti hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi sekä sairauksien parantamiseksi ja sosiaalisten ongelmien ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi. |
Visio: | Turun sosiaali- ja terveystoimi on tuloksellisesti turkulaisten terveyttä, elämänhallintaa ja hyvinvointia tukeva nopeasti palvelukysynnän muutoksiin vastaava, innovatiivinen organisaatio, jossa henkilöstön tietotaito käytetään asukkaiden hyväksi. |
Ohjelmista johdetut toimielimen sitovat tulostavoitteet ja kehittämistoimenpiteet
KTS. STRATEGINEN PALVELUSOPIMUS
Tavoitteet ja mittarit asukkaiden hyvinvointiohjelmasta | ||||||||||||||||
Tulostavoitteet/kehittämistoimenpiteet |
| Tavoitearvo | ||||||||||||||
Asukkaiden hyvinvointiohjelma | TAE 2011 | TS 2012 | TS 2013 | TS 2014 | ||||||||||||
Tavoite1 | ||||||||||||||||
Mittari 1 |
|
|
|
| ||||||||||||
Mittari 2 |
|
|
|
| ||||||||||||
Mittari n |
|
|
|
| ||||||||||||
Tavoite n | ||||||||||||||||
Mittari 1 |
|
|
|
| ||||||||||||
Mittari 2 |
|
|
|
| ||||||||||||
Mittari n |
|
|
|
| ||||||||||||
|
|
|
|
| ||||||||||||
Osaamis-, yrittäjyys ja elinkeino-ohjelma | TAE 2011 | TS 2012 | TS 2013 | TS 2014 | ||||||||||||
|
|
|
|
| ||||||||||||
|
|
|
|
| ||||||||||||
|
|
|
|
| ||||||||||||
Asunto- ja maankäyttöohjelma | TAE 2011 | TS 2012 | TS 2013 | TS 2014 | ||||||||||||
|
|
|
|
| ||||||||||||
|
|
|
|
| ||||||||||||
|
|
|
|
| ||||||||||||
Talousohjelma | TA 2011 | TS 2012 |
|
| ||||||||||||
|
|
|
|
| ||||||||||||
|
|
|
|
| ||||||||||||
|
|
|
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||||||
Henkilöstöohjelma TAVOITTEITA EI VIELÄ OLE PYSTYTTY ASETTAMAAN (Varhaiskasvatuksen vaikutus tulee eliminoida) | 2008 | 2009 | TAE 2011 | TS 2012 | TS 2013 | TS 2014 | ||||||||||
Työvoiman käyttö (henkilötyövuosina, ilman | 6 026 | 6 016 | 4 694 | 4 694 | 4 694
| 4 694 | ||||||||||
Palkkamenojen kehitys (tiliryhmä 400) (milj €) | 187,4 | 189,1 | 165,8 | 169,1 | 172,5 | 174,2 | ||||||||||
Sairauspoissaolojen määrä (sairauspoissaolo %) | 5,42 | 5,45 | 5,00 | 4,80 | 4,60 | 4,40 | ||||||||||
Työtapaturmat (tapaturmapoissaolo %) | 0,27 | 0,23 | 0,22 | 0,20 | 0,18 | 0,15 | ||||||||||
Varhemaksut |
|
|
|
|
|
| ||||||||||
| ||||||||||||||||
Kunta 10- mittarit, tulokset vuosina 2010, | 2008 | TAE 2011 | TS 2012 | TS 2013 | TS 2014 | |||||||||||
Työnantajan suositteleminen (suosittelee %) | 71,58 | x | 75 | x | 77 | |||||||||||
Päätöksenteon oikeudenmukaisuus | 3,11 | x | 3,25 | x | 3,50 | |||||||||||
Kehityskeskustelujen käyminen (kyllä %) | 54,94 | x | 70 | x | 80 | |||||||||||
Työpaikan ilmapiiri | 3,61 | x | 3,70 | x | 3,90 |
Palvelukokonaisuuksille asetettavat keskeiset operatiiviset tulostavoitteet | |||||||
Tulostavoitteet | Toteumat | TA | TAE | Tavoitearvo | |||
| 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | TS 2012 | TS 2013 | TS 2014 |
KTS. SPS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hallintokunnan kestävän kehityksen budjetointi, jota seurataan valtuuston tasolla | ||||||||
Kaupungin yhteiset tulostavoitteet/toimenpiteet | Enn. | TAE | Taloussuunnitelmakauden | |||||
Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |||
Toimenpide: Laaditaan hallintokuntakohtaiset kasvihuonepäästövähennyssuunnitelmat |
| Kasvihuone-päästövähennys-suunnitelmaa valmistellaan | Kasvihuone-päästövähennys-suunnitelma-valmis v.2012 | Kasvihuone-päästövähennys-suunnitelman- toimenpiteitä viedään käytäntöön | Kasvihuone-päästövähennys-suunnitelman toimenpiteitä viedään käytäntöön | |||
Toimenpide: Ekotukihenkilöiden nimeäminen hallintokuntaan |
| Nimetään kevään 2011 aikana | Ekotukihenkilöiden koulutus ja perehdytys |
|
| |||
Energiatehokkuuden parantaminen (9 % parannus v. 2005 tasosta vuoteen 2016 mennessä (Energiatehokkuussopimus) | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |||
Toimenpide: Toteutetaan energiatehokkuussuunnitelmassa esitettyjä toimia hallintokunnissa |
| Otetaan huomioon kasvihuonepäästöjen vähennysuunnitelmassa |
|
|
| |||
Kestävän kehityksen kriteerit huomioidaan | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |||
Toimenpide: Erillishankinnoissa hallintokunnat määrittelevät Hankinta- ja logistiikkakeskukselle annettaviin kilpailutus toimeksiantoihin ympäristökriteereitä |
| SoTe määrittelee vuosittaisille erillishankinnoilleen ympäristökriteerit | SoTe määrittelee vuosittaisille erillishankinnoilleen ympäristökriteerit | SoTe määrittelee vuosittaisille erillishankinnoilleen ympäristökriteerit | SoTe määrittelee vuosittaisille erillishankinnoilleen ympäristökriteerit | |||
| ||||||||
Hallintokunnan toimialakohtaiset kestävän | Enn. | TAE | Taloussuunnitelmakauden | |||||
Kirjataan hallintokunnan toimialakohtaisia kestävän kehityksen toimenpiteitä tai investointihankkeita, joita | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |||
|
|
|
|
|
| |||
. |
|
|
|
|
| |||
|
|
|
|
|
|
Kv (Kh) (Kj): | Peruspalvelulautakunnan vuoden 2011 ohjeluvusta on vähennetty varhaiskasvatuksen osuus toimintatuottoista ja – kuluista, joiden erotus (nettomenot) oli yhteensä 65.775.000. Toiminta on siirtynyt 1.8.2010 alkaen opetustoimelle.
|
|
| Vähennetään toimintakuluja: Varhaiskasvatuksen eläkemeno- ja varhaiseläkemenoperusteiset maksut (siirto opetustoimelle), 3.450.322 euroa
| + 3.450.322 |
| Vähennetään toimintakuluja: Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin palvelujen ostot, 600.000 euroa (palvelujen ostoihin varaudutaan V-S:n sairaanhoitopiirin talousarvion mukaisesti).
| + 600.000 |
| Vuodesta 2013 alkaen sairaanhoitopiirin maksuosuuksiin vaikuttaa T-sairaalan koko toiminnan käynnistyminen (ml. yhteispäivystys). Maksuosuuksien nousu on huomioitu taloussuunnitelmavuodelle 2013.
|
|
Kv (Kh): | SoTen yhdistymishankkeen nykytilasta tulee suorittaa ulkoinen arviointi ja sen perusteella peruspalvelulautakunnan tulee esittää kaupunginhallitukselle jatkokehittämistoimenpiteet.
|
|
Kv: | Kotihoidon muutosprosessin nopeuttamiseen tarvittavat toimenpiteet tuodaan päätettäväksi ja kotihoidon palveluita edistetään erilaisia vaihtoehtoisia palveluratkaisuja kehittäen (Perla)
|
|
| Palvelusetelin käyttöä kehitetään yhtenä palveluasumista paremmin mahdollistavana toteuttamiskeinona. (Perla)
|
|
| Selvitetään laboratorio- ja kuvantamiskeskuksen (TYKSLAB) toimivuus ja kustannustehokkuus. (PERLA)
|
|
| Koti- ja omaishoidon resursointi turvataan (+250.000 euroa, Perla )
| +250.000 |