Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta39515.12.201022

13941-2010 (011)

Ruotsinkielisten palvelujen kehittäminen, asiakasraati

Tiivistelmä: -

Perla § 395

Ruotsinkielisten palvelujen koordinaattori Annika Lönnroth 3.12.2010:

Peruspalvelulautakunnan yleisjaosto on kokouksessaan 21.4.2010 päättänyt että ruotsinkielisiä palveluja kehitetään esitetyn toimintasuunnitelman mukaisesti. Toimintasuunnitelmaan kuului palvelujen seurantaa varten asiakasraati.

Asiakasraati on käyttäjien suora palaute- ja vaikuttamiskanava. Kuntapuolella asiakasraadit ovat olleet vähäisessä käytössä. Sosiaali- ja terveystoimessa on asiakasraadit ainakin Espoon Tapiolan vanhusten palvelukeskuksessa sekä Jyväskylän kaupungin päivähoidossa. Asiakasraateja (asiakaspaneeleja) on käytetty perinteisesti yritysmaailmassa.

Toiminta perustuu keskusteluun ja vuorovaikutukseen. Kyseessä on jatkuva vuorovaikutteinen kehittämisprosessi. Asiakasraadit eivät ole päätöksentekoelimiä. Ne arvioivat palveluiden laatua ja ovat kehittämisen tukena. Asiakasraadilla on tehtävänään palveluiden kehittäminen asiakkaan näkemyksen perusteella. Osallistuminen on asiakkaille vapaaehtoista eikä kyseessä ole luottamustehtävä.  Raateihin valikoidaan siten asiakkaita jotka eivät ole luottamushenkilöitä tai yksikön työntekijöitä. Asiakasraadin yhtenä tavoitteena on saada esiin erilaisten ihmisten näkemyksiä ja tämän takia olisi hyvä kiinnittää huomiota raatien edustavuuteen ja monipuolisuuteen. Myös ikä- ja sukupuolijakaumaan olisi syytä kiinnittää huomiota.

Asiakasraadin toiminta on vapaamuotoista ja joustavaa ja kiinteitä rakenteita on syytä välttää. Yleisiä suuntaviivoja ja pelisääntöjä toki tarvitaan. Raadin kokoonpanoista ei ole syytä tehdä pysyviä tai pitkäaikaisia jotta vapaamuotoisuus säilyisi. Toimivan raadin koko on noin 12 henkilöä. Kokouksiin olisi hyvä saada teema ja asiantuntijoita alustajiksi. Asiakasraatitapaamisista on laadittava muistio. Sihteerinä toimii kaupungin edustaja. Muistioon tulisi kirjata keskustelussa esiin nousseet raatilaisten ideat. Tapaamisten tulokset välitetään eteenpäin organisaatiossa sen toimintaohjeiden mukaan.

Kokemukset ruotsinkielisten palvelujen kehittämiseen perustetusta asiakasraadista voi käyttää tarvittaessa muihin mahdollisesti tuleviin asiakasraateihin.

Esitän, että sosiaali- ja terveystoimeen perustetaan asiakasraati kokeiluna n. vuodeksi. Raadin toimikausi  alkaa vuoden 2011 alusta. Raatiin tulisi 8-10 jäsentä jotka edustavat turkulaisia ruotsinkielisten palvelujen asiakkaita, olemassa olevia tai tulevia. Raatiin ei voi osallistua valtuutettuja tai sosiaali- ja terveystoimen työntekijöitä. Ruotsinkielisten palvelujen koordinaattori toimii raadin vetäjänä ja sihteerinä. Osallistumisesta ei makseta rahallisia palkkioita.

Raadin tehtävänä on omiin näkemyksiinsä perustuen antaa palautetta ruotsinkielisestä palvelusta  sosiaali- ja terveystoimessa ja antaa kehittämisehdotuksia.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 9.12.2010:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää perustaa Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimeen ruotsinkielisten palvelujen asiakasraadin kokeiluajaksi vuodeksi 2011.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvLönnroth Annika