Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Peruspalvelulautakunta | 391 | 15.12.2010 | 18 |
7258-2010 (001, 423)
Vastaus Aluehallintoviraston lastenkotien tilannetta Turussa koskevaan kuulemispyyntöön
Tiivistelmä:
Lounais-Suomen aluehallintovirasto on ottanut valvonta-asiana käsiteltäväkseen Turun kaupungin sijaishuollon kehittämissuunnitelmaan sisältyneen suunnitelman Virusmäentien, Vakka-Suomentien ja Luostarinkadun lastenkotien lakkauttamisesta. Aluehallintovirasto on kuulemispyynnössään pyytänyt selvitystä lastenkotien tilanteeseen Turussa.
Perla § 391
Palvelujohtaja Sirpa Kuronen 9.12.2010:
Lounais-Suomen aluehallintovirasto on ottanut valvonta-asiana käsiteltäväkseen tietoonsa tulleen Turun kaupungin suunnitelman Virusmäentien, Vakka-Suomentien ja Luostarinkadun lastenkotien lakkauttamisesta ja lasten siirtämisestä lastenkodeista pois. Aluehallintovirasto on 7.6.2010 päivätyssä kuulemispyynnössään pyytänyt selvitystä lastenkotien tilanteeseen Turussa.
Liite 1Aluehallintoviraston kuulemispyyntö lastenkotien tilanteesta Turussa 7.6.2010 LSAVI-2010-01795/so-11
Yleisesti lastensuojelun ja erityisesti sijaishuollon tilanteesta Turussa voidaan todeta, että Turku on huostaan otettujen lasten sijoituksissa hyvin laitospainotteinen. Vuoden 2009 lopun tilanteen mukaan laitoksiin oli sijoitettuna 67 % huostaan otetuista lapsista ja nuorista, perhehoitoon 32,9. Laitoksiin sijoitettuna on myös alle 10-vuotiaita lapsia. Turulla ei ole ollut käytettävissä riittävästi sijaisperheitä eikä perhehoidon edellyttämiä tukitoimia siinä määrin kuin olisi ollut tarpeen. Turulla on vahva oma lastenkotiverkko ja omat vastaanottokodit, ja lastensuojelun laitososaaminen on Turussa vahvaa. Tämä on osaltaan vaikuttanut myös sijaishuollon työorientaatioon. Mm. lastensuojelua koskeva tutkimustieto kuitenkin osoittaa, että perhesijoituksen tulisi olla ensisijainen sijoitusvaihtoehto, erityisesti pienten lasten kohdalla.
Osittain sijaishuollon raskaasta rakenteesta johtuu se, että lastensuojeluun käytettävät resurssit jakaantuvat epätarkoituksenmukaisesti. 0-17-vuotiaista lastensuojelun avohuollon palvelujen piirissä on n. 80 % lastensuojelun asiakkaista, sijaishuollon palvelujen piirissä n. 20 % (Sotkanet 2009). Taloudellisista resursseista sijaishuoltoon sitoutuu yli 85 %, kun lastensuojelun avohuoltoon käytetään vain alle 15 % määrärahoista. On siis koko lastensuojelun kehittämisen kannalta merkittävää, että lastensuojelun toimien ja resurssien käytön painopistettä voitaisiin siirtää sijaishuollon sisällä perhehoitoon sekä sijaishuollosta avohuoltoon ja ennaltaehkäisevään lastensuojeluun.
Edellä kuvatun tilanteen perusteella Turun sosiaali- ja terveystoimessa käynnistettiin sijaishuollon kehittämistyö. Tavoitteena on merkittävästi parantaa mahdollisuuksia tarjota perhehoitoa sijoitettaville lapsille ja nuorille. Ensi vaiheen tavoitteena on, ettei alle 10-vuotiaita sijoiteta laitokseen, ellei lapsen oma tilanne sitä ehdottomasti edellytä. Sijaishuollon kehittämissuunnitelmaa käsiteltiin peruspalvelulautakunnassa 17.2.2010 § 48. Suunnitelman käytännön toimeenpano jäi päätöksen perusteella erikseen valmistetavaksi.
Peruspalvelulautakunta käsitteli asiaa kokouksessaan 8.12.2010 § 356, ja päätyi sijaishuollon ja laajemmin lastensuojelun kehittämisessä toimintavaihtoehtoon, joka perustuu omien lastenkotien kehittämiseen ja yhteistyöhön avohuollon kanssa. Valitussa vaihtoehdossa mainittujen kolmen lastenkodin toiminta jatkuu.
Aluehallintovirasto on varannut Turun peruspalvelulautakunnalle mahdollisuuden vastata erityisesti seuraaviin kysymyksiin.
Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 9.12.2010:
EhdotusEsitän, että peruspalvelulautakunta antaa edellä olevan lausunnon vastauksena Aluehallintoviranomaisen kuulemispyyntöön.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
selvLounais-Suomen aluehallintovirasto
Liitteet:
Perla § 391
Liite 1:Aluehallintoviraston kuulemispyyntö lastenkotien tilanteesta Turussa 7.6.2010 LSAVI-2010-01795/so-11