MEDBORGARINITIATIV                   Åbo, den 8 november, 2010

 

 

Till Basservicenämnden, Åbo stad

 

 

Bästa mottagare,

 

Med referens till lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (22.9.2000/812) och språklagen (6.6.2003/423) önskar undertecknad överlämna

ett initiativ gällande verksamheten inom hemvården.

 

Bakgrunden till initiativet är att jag på grund av lagstridiga sparbeslut nekades specialvård för en svårartad artros i bägge axlar, som efter en tid skulle ha lett till förlamning. I över två år gavs mig vårdformer, som bara noterades i datorn. Jag mådde dåligt och blev allt svagare. När jag slutligen fick hjälp och slussades in till kirurgiska sjukhusets ortopediska avdelning var jag inte i bästa skick. Innan den första operationen i januari 2010 kontaktade jag därför ledningen för hemvården för att be om hemhjälp efter hemkomsten från sjukhuset men möttes genast av ett nekande svar. Det godkände jag inte och var så bestämd att tjänstemannen tvingades ge efter. Jag lovades och fick också hemhjälp. Det var aldrig tal om svensk hemhjälp, jag begrep genast att det var lönlöst att fråga. Jag var i underläge och klarar mig någorlunda på finska.

 

Efter den första operationen i januari i år fick jag kontakt med socialrådgivare Anneli Bergström och i samband med operationen av den andra axeln i september i år besökte hon mig på sjukhuset och lovade sköta om att jag skulle få hemhjälp, vilket jag också fick.

 

Jag har alltså erfarenheter av stadens hemhjälp i två repriser under år 2010. Jag bad inte om sjukvård, bara om hjälp två gånger i veckan med sysslor som var svåra för mina axlar att klara av. Jag blev besviken. Jag fick ingen hjälp med att gå till butiken över gatan och hemvårdarna fick inte ens sopa golvet än mindre torka litet av köksgolvet. Diska fick de däremot, vilket jag var tacksam för och de hjälpte mig med att bädda sängen. De hade ständigt bråttom och hann med mig ungefär en halv timme. Sen rusade de ut med påsarna till soplådan. De äldre hemvårdarna var trevliga och kunniga och jag märkte att de skämdes litet för den knappa servicen. Det fanns också några yngre vårdare men de flesta av dem var ganska ovilliga att göra någonting, de verkade bortskämda och lata med ett par lysande undantag.

 

Jag fick en känsla av att hemhjälpsystemet i Åbo är byråkratiskt, tungrott och diktatoriskt. På ledarhåll tycks man betrakta kunderna som enfaldiga tossor, vilka helst skall lyda, vara tacksamma, tysta och betala. De flesta av hemhjälparna verkar däremot ha en annan, mera empatisk syn på verksamheten men jag misstänker att de inte har så mycket att säga till om. Det grundläggande felet till detta ligger antagligen ganska högt uppe bland tjänstemännen och det slutliga ansvaret är politikernas.

Vi vet att befolkningen lever allt längre och man har också sagt att invånarna så länge som möjligt skall kunna bo hemma. Om man vill uppnå detta måste den kommunala både hem- och sjukhjälpen omorganiseras och moderniseras från grunden. Detta arbete borde påbörjas nu, väntar man blir problemen svåra att bemästra. Att sköta detta skulle vara en god investering för framtiden.

 

En klient har rätt till socialvård av god kvalitet och gott bemötande från den som lämnar socialvård. Klienten skall bemötas så att hans eller hennes människovärde inte kränks och så att hans eller hennes övertygelse och integritet respekteras.

När socialvård lämnas skall klientens önskemål, åsikt, fördel och individuella behov samt modersmål och kulturella bakgrund beaktas.

 

Stadens äldreomsorg beaktar inte idag de svenskspråkiga klienternas språkliga och kulturella behov vilket strider mot ovannämnda rättigheter.

 

Medborgarinitiativ:

 

-att Åbo stad organiserar den svenska servicen så att man koncentrerar den till enheter eller serviceteam, där alla service- eller vårdgivare behärskar och kan ge god service på svenska

-att staden snabbt omorganiserar hela hem- och sjukhjälpen så att den motsvarar de krav som kan ställas på en sådan i ett civiliserat samhälle

 

 

 

Högaktningsfullt

 

 

 

 

Aagot Jung

 

skattebetalare i Åbo stad