Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta21516.06.20109

10137-2009 (022)

Aluehallintoviraston päätös Paattisten huoltokodin toimintaan liittyvässä hallintokanteluasiassa - Paattisten huoltokodin paikkaluvun tarkistaminen

Tiivistelmä: -

Perla § 215

Tulosaluejohtaja Leila Visa ja toimistopäällikkö Merja Niinimäki 24.5.2010:

Paattisten huoltokodin johtaja Eira Suikkila on kannellut 7.8.2009 Lounais-Suomen aluehallintovirastolle Turun sosiaali- ja terveysviranomaisten toimimattomuudesta Paattisten huoltokodin puutteiden korjaamisessa.

Lounais-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt Turun peruspalvelulautakunnalta selvitystä viimeistään 3.5.2010, mihin toimenpiteisiin on ryhdytty henkilöstömitoituksen parantamiseksi sekä toimitilojen kunnostamiseksi. Peruspalvelulautakunta on saanut lisäaikaa selvityksen antamiseen 17.6.2010 saakka.

Liite 1Lounais-Suomen aluehallintoviraston päätös 6.4.2010 LSAVI-2010-548/So-18

Peruspalvelulautakunta on antanut kantelun käsittelyn yhteydessä asiassa jo yhden selvityksen 28.9.20098

Oheismateriaali 1Peruspalvelulautakunnan selvitys 28.9.2009

Paattisten huoltokodin puutteellisten tilojen osalta selvityksessä todettiin, että huoltokotia koskevat korjausesitykset on käsitelty vuosittain Turun kaupungin talotoimen kanssa pidetyissä kokouksissa ja talotoimi on arvioi­nut toteutettavat kunnostukset vuosittaisten määrärahojen puitteissa. Lisäksi Paattisten huoltokodista laadittu tarveselvitys käsiteltiin peruspalvelulauta­kunnassa 29.4.2009 ja esitettiin uudis- ja peruskorjaushankkeena vuoden 2010 talousarvioon ja vuosien 2011-2012 taloussuunnitelmaan sekä pitkän tähtäimen suunnitelmaan vuosille 2013-2019.

Talousarvioprosessin yhteydessä etenevän uudis- ja peruskorjaushank­keiden suunnittelun käynnistämisessä Paattisten huoltokodin osalta on ollut tarkoituksenmukaista ottaa huomioon päihdehuollon palveluissa v. 2010 kesken olevat palveluiden tuottamista koskevat uudistukset, joilla on vaikutusta myös Paattisten huoltokodin tulevaan toimintaympäristöön.

Peruspalvelulautakunta on päättänyt 13.5.2009 § 245 kilpailuttaa päihdehuollon hoitokotipalvelut vuoden 2010 aikana niin, että uudet ostopalvelusopimukset tulevat voimaan 1.1.2011.

Peruspalvelulautakunta on käsitellyt kokouksessaan 24.3.2010 peruskorjaus- ja uudisrakennushankkeita. Käsittelyn pohjalta on käyty neuvottelut virastotasolla ja alustavan tiedon mukaan Paattisten huoltokodin hankesuunnittelu voidaan käynnistää.

Oheismateriaali 2Perla 24.3.2010 § 111 Rakennusinvestointiehdotukset vuoden 2011 talousarvioon ja vuosien 2012-2013 taloussuunnitelmaan sekä pitkän tähtäimen suunnitelmaan vuosille 2014-2020

Henkilöstömitoituksen osalta päihdeongelmaisten asumispalvelujen selvittämiseksi asetettu työryhmä on tehnyt toimenpide-ehdotuksensa Paattisten huoltokodin osalta maaliskuussa 2010. Tarkoituksenmukaisena on tällöin nähty hoitopaikkojen määrän alentaminen ja osastointi. Peruspalvelulautakunta on käsitellyt työryhmän raportin kokouksessaan 30.9.2009.

Oheismateriaali 3Perla 30.9.2009 § 403 Päihdehuollon asumispalveluja selvittävän työryhmän (PAST) raportti

Lounais-Suomen aluehallintovirasto viittaa 6.4.2010 päätöksessään esittämässään selvityspyynnössä edellä mainitun työryhmäraportin käsittelyn jälkeisiin toimenpiteisiin.

Päihdehuollon laatusuositusten mukaan (Päihdepalvelujen laatusuositukset, sosiaali- ja terveysministeriön oppaita 2002:3) laitosmuotoisessa, huoltosuhteisessa palveluasumisessa kohtuullisena mitoituksena voidaan pitää 0,3 sosiaali- tai terveydenhuollon koulutuksen saanutta työntekijää asiakasta kohden. Lisäksi muuta kuin varsinaiseen asiakastyöhön osallistuvaa henkilöstöä on oltava tarvittava määrä.

Valtakunnallinen suositus vanhusten ympärivuorokautisen hoidon henkilöstön vähimmäismääräksi on 0,5 – 0,6 hoitotyöntekijää asukasta kohden. Vähimmäissuositus 0,6 on suositeltava mm. silloin, kun asiakkailla on vaikeita somaattisia oireita tai käytösoireita tai kun hoitoyksikön rakenteelliset puitteet aiheuttavat henkilökunnan lisätarpeita.

Aluehallintoviraston linjauksen mukaan palveluyksikössä tulee olla hoitohenkilöstön lisäksi avustavissa tehtävissä olevia työntekijöitä 0,10 – 0,15 työntekijää asukasta kohden.

Aluehallintoviraston tekemän tarkastuskäynnin ja selvitysten perusteella on koulutetun henkilöstön tarve Paattisten huoltokodissa on vähimmillään 24 työntekijää, kun laskennan perusteena on 5 vanhainkotiin hoitoisuuden, dementian tai aggressiivisuuden vuoksi jonottavaa (hoitohenkilöstömitoitus 0,6), 10 asukasta (arvio), jotka kuntoisuudeltaan edellyttäisivät hoitohenkilöstömitoitusta 0,5 sekä 54 (arvio) päihdehuollon laitosmuotoisen palveluasumisen mitoitusta 0,30.

Tällä hetkellä huoltokodin henkilöstön kokonaismäärä on 22. Paattisten huoltokodin henkilöstöä on lisätty viimeksi vuonna 2007. Hoitotyöhön osallistuvan sosiaali- ja terveysalan koulutuksen saaneen henkilöstön määrä on 12:

1 sairaanhoitaja

3 perushoitajaa

7 ohjaajaa

1 yöhoitaja

Kylvettäjän (1) kelpoisuusehtona on tehtävään soveltuva ammattitutkinto tai muu soveltuva koulutus. Perushoitajien, ohjaajien ja kylvettäjän hoitotyön osuus on noin 70 %. Yöhoitajan hoitotyön osuus on noin 10 %, mikä koostuu aamurutiineista sekä akuuteista hoitoon liittyvistä tehtävistä. Sairaanhoitajan työn osuus varsinaisesta hoitotyöstä on noin 10 %, mikä koostuu lääkärin ja oman vastaanottoajan hoitamisesta sekä aamulääkkeiden jaosta.

Sosiaali- tai terveysalan koulutuksen saaneen henkilöstön mitoitus 69-paikkaisessa huoltokodissa on tällä hetkellä 0,17, ja 0,19 mikäli kylvettäjä lasketaan mukaan.  Muuta henkilökuntaa on 9 (johtaja, vastaava ohjaaja, kanslisti, toiminnanohjaaja, talonmies ja 4 laitosapulaista), jotka eivät osallistu hoitotyöhön eivätkä vastaa asukkaiden perustarpeisiin kuten peseytymiseen, ruokailuun ja wc-käynteihin.

Aluehallintoviraston tekemän laskelman mukaan sosiaali- ja terveysalan koulutuksen saaneen henkilöstön tarve olisi nykyiseen verrattuna kaksinkertainen. Tämän mukaan huoltokodin henkilöstön kokonaismäärän tulisi olla 24 + 9 = 33, jolloin mitoitus olisi 33 : 69 = 0.48.

Mikäli henkilöstömitoitus saatetaan päihdehuollon laatusuositusten mukaiseksi henkilöstöä lisäämällä, tulee Paattisten huoltokotiin perustaa 12 ohjaajan vakanssia. Perustamiskustannukset ovat 372.216 €/vuosi.

Mikäli henkilöstömitoitus saatetaan laatusuositusten mukaiseksi vähentämällä huoltokodin paikkalukua, tulee sitä vähentää 23 asukkaalla, jolloin paikkaluvuksi jää 46 (22 : 46 = 0,48).

Vakanssien määrän lisääminen sosiaalityön tulosalueella ei ole Turun kaupungin työvoimaseurannan tavoitteiden mukaista. Paattisten huoltokodin paikkaluvun vähentäminen on toteutettavissa oleva vaihtoehto, kun se suoritetaan ajallisesti porrastaen.

Huoltokodin asukaspaikkojen vähentämisen tulee tapahtua suunnitelmallisesti. Vuoden 2010 aikana ei ole käytettävissä korvaavia paikkoja kuin mahdollisesti satunnaisesti nykyisten ostopalveluiden piirissä. Uusien ostopalvelusopimusten mukaiset palvelut ovat käytettävissä vasta 1.1.2011 alkaen. Tarkoituksenmukaista onkin tästä syystä lopettaa asiakkaiden ohjaaminen Paattisten huoltokotiin 1.7.2010 alkaen, jotta paikkaluvun pienennys voi alkaa jo vuonna 2010.

Asukaspaikkaluku on nyt 69 ja näistä kolme (3) on intervallipaikkoja. Huoltokodissa on ollut 31.5.2010 yhteensä 63 asukasta. Tästä luvusta paikkojen vähentämisen tarve olisi 17, jolloin jäljelle jäisi 46 asukaspaikkaa. Intervallipaikkojen määrä on tarkoituksenmukaista säilyttää ennallaan, koska ennaltaehkäisevän työn osuus tullee jatkossakin lisääntymään. Intervalliasuminen mahdollistaa varhaisen puuttumisen päihdeongelmaan.

Asukkaiden uloskirjoituksia on keskimäärin yksi kuukaudessa. Loppuvuodesta 2010 voidaan karkeasti arvioida asukasmäärän vähenevän n. yhdellä asukkaalla kuukaudessa ajalla 1.8. – 31.12.2010. Jos uusia asukkaita ei oteta tilalle, on poistuma vuoden loppuun mennessä n. 5, jolloin jäljellä oleva asukasmäärä olisi 58.

Liitteenä olevassa pohjapiirroksessa on merkitty asukaspaikkojen vähentäminen siten, että II- ja III-siiven alakertojen asukashuoneet jäisivät pois, samoin kuin I-siiven vasen käytävä sekä oikean käytävän viimeinen huone. Vapautuvia tiloja voisi käyttää hoito- ja keskustelutiloina sekä varastotiloina, joista huoltokodissa onkin pulaa. II-siipeen jäisi edelleen yksi kahden hengen huone, jota voisi käyttää intervalliasukkaiden asuttamiseen. Asukkaiden yksityisyyden suoja paranee, kun käytössä olevat huoneet ovat yhden hengen huoneita. Päihdepalveluiden laatusuositukset edellyttävät, että toimitilat ovat asianmukaiset ja päihdepalvelujen antamiseen soveltuvat.

Liite 2Paattisten huoltokodin pohjapiirros

Päihdepalvelujen palvelujärjestelmältä laatusuosituksissa edellytetään mm. että erityisesti mielenterveysongelmista kärsivien päihdeongelmaisten pääasiallinen hoitovastuu on erikseen määritelty. Asukaspaikkojen vähentämisen yhteydessä onkin tärkeää selkiyttää huoltokodin asiakasvalintakriteerit myös näiltä osin. Paattisten huoltokoti on tarkoitettu turkulaisille, pääsääntöisesti iäkkäille, eläkkeellä oleville, omatoimisille päihdeongelmaisille. Huoltokodissa ei voida edelleenkään hoitaa vaikeita mielenterveysongelmia, akuutteja päihde- tai huumeongelmia eikä korvaushoidossa olevia jo pelkästään huoltokodin syrjäisen sijainnin takia. Jatkossa huoltokotiasumiseen soveltuvien asukkaiden valinnassa omatoimisuuden kriteerien täyttyminen onkin tärkeä huomioida, kunnes huoltokodilla on uudet tilat käytössään.

Paattisten huoltokoti on tehnyt asukaskohtaista hoidon tarpeen arviointia toukokuussa 2010. Arvion mukaan tehostettua asumispalvelua tarvitsisi 15 asukasta. Heillä on paljon fyysisiä sairauksia, osalla lisäksi psyykkisiä. Näistä yhdeksän (9) käyttää jotain apuvälinettä.  He ovat kaikki hoitoisuutensa kannalta hyvin vaativia asukkaita. Ainoastaan kahdella edellä mainituista asukkaista on päihdeongelma.

Paattisten huoltokodin tulee määritellä jokaisen huoltokodista siirtyvän asukkaan hoitoisuus, hoidon tarve ja siirron kiireellisyys. Asukkaiden siirtyminen tehdään yhteistyössä asumis- ja päihdepalveluiden sosiaalityön kanssa. Tavoitteena on, että paikkaluku 46 on saavutettu 31.12.2011 mennessä. Paikkaluku vähenee puolivuosittain 6:lla paikalla. Siirtoja voidaan tehdä nopeammalla aikataululla, mikäli soveltuvia sijoituspaikkoja on saatavissa.

Asukaspaikkojen vähentämisen vaikutuksia tulokertymään on tässä vaiheessa realistista arvioida vuoden 2009 toteuman mukaan. Vuoden 2011 hoitomaksut vähenisivät vuositasolla kolmanneksella, kun asukaspaikkojen vähennys on kokonaisuudessaan toteutettu. Maksutulojen osalta hoitopäivämaksut vähenevät tällöin arviolta 165.000 eurolla.

Menojen osalta vaikutuksia on hoitomaksuun sisältyvien asumispalveluiden lisäksi terveyden- ja sairaanhoitokuluihin, lääkkeisiin sekä ruoka- ja vaatehuoltoon. Eniten vähenevät ruokahuollon menot, lääkkeet ja pesulakulut sekä tutkimus- ja hoitotarvikkeet, terveyspalvelut ja asukaskuljetukset.

Palvelujohtaja Maisa Kuusela 8.5.2010:

Paattisten huoltokodin paikkaluvun tarkistukset ja peruskorjaussuunnitelmat ovat osa päihdehuollon kokonaisuudistusta, joka perustuu yhdistettyyn mielenterveys- ja päihdesuunnitelmaan. Suunnitelman on määrä valmistua vuoden 2010 aikana. Päihdehuollon asumispalveluiden tarpeen ei voi olettaa vähentyvän tulevina vuosina. Asumispalveluiden kilpailutuksen tulos selviää syksyn 2010 aikana, tällöin tarkentuu myös käytössä olevien ostopalvelupaikkojen määrä. Paattisten huoltokodin paikkojen vähentäminen vuoden 2011 loppuun mennessä lienee realistinen tavoite, mutta vähentämisen aloittaminen on kokonaisuus huomioon ottaen syytä siirtää loppuvuoteen 2010.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi lautakunta päätti Rosenlöfin esityksestä Muukkosen kannattamana, että asia ratkaistaan talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Jakelu

selvLounais-Suomen aluehallintovirasto
tpvNiinimäki Merja
tpvVisa Leila


Liitteet:

Perla § 215
Liite 1:Lounais-Suomen aluehallintoviraston päätös 6.4.2010 LSAVI-2010-548/So-18
Liite 2:Paattisten huoltokodin pohjapiirros