Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta20402.06.20109

13832-2009 (032, 421)

Lasten päivähoidon yksityisen hoidon tuen kuntalisän korottamista koskeva oikaisuvaatimus sekä päätöksen täsmentäminen

Tiivistelmä:

Turun yksityiset ryhmäperhepäivähoitokodit Trivium Kiddy Care, Koivula, Napsula, Pikku-Pääsky, Päivänsäde ja Veitikat ovat jättäneet 23.4.2010 oikaisuvaatimuksen koskien peruspalvelulautakunnan 18.11.2009 § 483 tekemää päätöstä yksityisen hoidon tuen kuntalisän korottamista koskevassa asiassa. Lähtökohtaisesti oikaisuvaatimus tulisi jättää tutkimatta myöhästyneenä saapuneena. Asiaa on kuitenkin arvioitu uudestaan sosiaali- ja terveystoimessa. Yksityisen hoidon tuki on kunnallisen päivähoidon ja palvelusetelimallin rinnalla lakisääteinen vaihtoehto lasten hoidon järjestämiseksi. Yksityisen hoidon tuen kuntalisää korotettiin 18.12.2009, jotta tuki pysyisi varteenotettavana vaihtoehtona palvelusetelin rinnalla. Aiempaa päätöstä esitetään tarkistettavaksi siten, että se koskisi myös vanhempainrahakaudella olevien vanhempien yksityisen hoidon tukea saavia lapsia.

Perla § 204

Palvelujohtaja Sirpa Kuronen ja tulosaluejohtaja Raili Koski ja hallintojohtaja Antti Perälä 25.5.2010:

Turun yksityiset ryhmäperhepäivähoitokodit Trivium Kiddy Care, Koivula, Napsula, Pikku-Pääsky, Päivänsäde ja Veitikat ovat jättäneet 23.4.2010 oikaisuvaatimuksen koskien peruspalvelulautakunnan 18.11.2009 § 483 tekemää päätöstä. Peruspalvelulautakunta päätti, että yksityisen hoidon tuen kuntalisää ei makseta yksityiseen päivähoitoon sinä aikana kun vanhemmat ovat hoitovapaalla.

Liite 1Oikaisuvaatimus

Ryhmäperhepäiväkodit esittävät, että peruspalvelulautakunnan tulisi palauttaa yksityisen hoidon tuen kuntalisän peruste ennalleen, jotta vanhemmat voisivat tuoda perheen vanhemmat lapset päivähoitoon ja hoitaa perheen nuorinta kotonaan. Näin ollen lasten hoidolla olisi jatkuvuus ja ryhmäperhepäiväkotien toiminta turvattaisiin taloudellisesti.

Oikaisuvaatimus on saapunut sosiaali- ja terveystoimeen oikaisuvaatimuksen teolle asetetun määräajan jälkeen. Lähtökohtaisesti oikaisuvaatimus tulisi jättää tutkimatta. Asiaa on kuitenkin arvioitu uudestaan sosiaali- ja terveystoimessa ja asia on syytä käsitellä uudestaan.

Turun kaupunki järjestää lasten päivähoitoa kaupungin omana toimintana ja ostopalveluna, jolloin asiakasmaksut määräytyvät perheiden tulojen mukaan. Kaupunki tukee päivähoidon hankkimista myös lakisääteisellä yksityisen hoidon tuella, jolloin päivähoitopalvelun tuottaja sopii perheen kanssa päivähoitomaksun suuruudesta. Yksityisen hoidon tuen hoitorahan ja hoitolisän suuruus on määritelty lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetussa laissa. Lakisääteinen hoitoraha on 160 euroa kuukaudessa perheen jokaisesta yksityisen hoidon tukeen oikeutetusta lapsesta. Mikäli lapsi osallistuu kunnalliseen esiopetukseen, hoitoraha on silloin 58,87 €/kk. Hoitolisää maksetaan myös perheen jokaisesta yksityisen hoidon tukeen oikeutetusta lapsesta ja sen määrään vaikuttavat perheen koko ja tulot. Täysimääräinen hoitolisä on 134,55 € kuukaudessa. Tuen lakisääteisyydestä huolimatta koko yksityisen hoidon tuen maksaja on kunta. Yksityisen hoidon tuen kunnallisen lisän suuruuden päättää kunta. Peruspalvelulautakunta päätti 18.12.2010 § 483 yksityisen hoidon tuen kuntalisän korottamisesta seuraavasti:

-                  alle 3-vuotiaan lapsen kokopäivähoitoon

-                  yli 3-vuotiaan lapsen kokopäivähoitoon

Lisäksi peruspalvelulautakunta päättää, että

Yksityinen palvelun tuottaja sopii perheen kanssa yksityisen hoidon tuen lisäksi maksettavasta päivähoitomaksusta. Yksityisen hoidon päivähoitomaksun suuruuteen vaikuttaa myös perheen saaman hoitolisän määrä.

Turun yksityiset ryhmäperhepäivähoitokodit Trivium Kiddy Care, Koivula, Napsula, Pikku-Pääsky, Päivänsäde ja Veitikat ovat jättäneet 23.4.2010 oikaisuvaatimuksen koskien peruspalvelulautakunnan 18.11.2009 § 483 tekemää päätöstä. Oikaisuvaatimus koskee peruspalvelulautakunnan päätöksen kohtaa, jossa rajataan vanhempainpäivärahakaudella olevat perheet kuntalisän ulkopuolelle. Ryhmäperhepäiväkodit esittävät, että peruspalvelulautakunnan tulisi palauttaa yksityisen hoidon tuen kuntalisän peruste ennalleen, jotta vanhemmat voisivat tuoda perheen vanhemmat lapset päivähoitoon ja hoitaa perheen nuorinta kotonaan. Näin ollen lasten hoidolla olisi jatkuvuus ja ryhmäperhepäiväkotien toiminta turvattaisiin taloudellisesti.

Lakisääteinen yksityisen hoidon tuki ja tulosidonnainen hoitolisä ei tee tukimuodosta perheille kustannuksiltaan kilpailukykyistä verrattuna kunnalliseen päivähoitoon tai ostopalveluna / palvelusetelillä hankittuun yksityiseen päivähoitoon. Kuntalisän avulla yksityisen hoidon tuesta saadaan perheille haluttavampi vaihtoehto. Huhtikuun 2010 tilanteessa yksityisen hoidon tuella oli hoidossa 960 lasta, tässä oli edellisen vuoden tilanteeseen kasvua 59 lasta. Yksityisen hoidon tuen piirissä olevista lapsista on n. 60 ryhmäperhepäivähoidossa, joka ei hoitomuotona ole mukana palvelusetelikokeilussa. Yksityisen hoidon tuki on vuoden 2010 elokuun alusta päätettyine kuntalisän korotuksineen edelleen sekä kunnallista että ostopalvelua halvempi vaihtoehto. Yksityisen hoidon tuen kuntalisää korotettiin 150 eurolla päiväkotihoidossa oleville alle 3-vuotiaille ja 15 eurolla perhepäivähoidossa oleville yli kolmevuotiaille. Kuntalisän korottaminen lisäsi menoja jo hoidossa olevien lasten kohdalla, mutta on kuitenkin halvempi vaihtoehto kuin, että lapset siirtyisivät kunnalliseen päivähoitoon. Lapsikohtainen muutoksen vaikutus on vuodelle 2010 (5kk) maksimissaan (alle 3-v. lapsi, täydet tuet) 2925 €, vuodelle 2011 7020 €. Taloudellinen vaikutus verrattuna kotihoitoon on v.2010 n. 4400 €, vuodelle 2011 n. 10554 €. Mikäli lapsi siirtyisi kunnalliseen päivähoitoon, syntyisi verrattuna yksityisen hoidon tuella tapahtuvaan hoitoon verrattuna kunnalle lasta kohti vuodelle 2010 maksimissaan n. 1190 €:n lisäkustannus, vuodelle 2011 n. 2850 €/lapsi. Laskennan pohjana on käytetty 740 €.n yli 3-vuotiaan päiväkotihoidon omakustannushintaa, joka on muunnettu alle 3-vuotiaan hoitohinnaksi kertoimella 1,51. Tämän hetkisen tiedon mukaan muutos kohdistuisi muutamaan lapseen.

Kuntalisän ehtoihin tehdyllä vanhempainrahakautta koskevalla rajauksella toivottiin olevan lasten kotihoitoon ohjaava vaikutus. Saatu asiakas- ja palveluntuottajapalaute viittaa siihen, että ohjausvaikutus voi toteutua käänteisenä ja ohjata perheitä hakeutumaan yksityisen päivähoidon sijasta kunnalliseen päivähoitoon. Tämä on kaupungin kannalta taloudellisesti huono vaihtoehto. Yksityisille palveluntuottajille tehdyn kyselyn perusteella rajaus koskee tällä hetkellä muutamia lapsia, joten rajauksen poistamisesta aiheutuva kustannus ei ole koko yksityisen hoidon tuen korotuksessa merkittävä. 

Yksityisen hoidon tuki on kaupungille hallinnollisesti yksinkertainen tukimuoto. Kela huolehtii sekä lakisääteisen tukiosan että kuntalisän hakemusten käsittelystä ja päätöksenteosta korvauksetta ja maksaa tuet suoraan perheen valitsemalle hoidon tuottajalle. Lain mukaan Kelalla on kahden kuukauden toimeenpanoaika. Kelan ja kunnan välillä allekirjoitetaan asiaa koskeva sopimus. Yksityisen hoidon tuki voi olla korkeintaan vanhemman ja hoidon tuottajan hoitomaksusta sopiman hoidon korvauksen (hoitomak­sun/palkan) suuruinen. Tuen lakisääteisyydestä ja Kelan roolista huolimatta koko yksityisen hoidon tuen sekä kotihoidon tuen maksaja on kunta.

Esitämme, että peruspalvelulautakunnan tekemää 18.12.2010 § 483 yksityisen hoidon tuen korottamista koskevaa päätöstä muutetaan siten, että siitä poistetaan vanhempainrahakautta koskeva rajaus.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 27.5.2010:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää, että 18.12.2009 § 483 tehtyä yksityisen hoidon tuen korottamista koskevaa päätöstä muutetaan siten, että siitä poistetaan vanhempainrahakautta koskeva rajaus.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoasianosaiset
tpvKoski Raili
tpvKuronen Sirpa
tiedLönnqvist Max


Liitteet:

Perla § 204
Liite 1:Oikaisuvaatimus