Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta14214.04.20101

4538-2010 (114)

Lisäselvityksen antaminen kaupunginhallituksen hallintojaostolle eräistä vakanssiesityksistä

Tiivistelmä: -

Perla § 142

Henkilöstöpäällikkö Maaria Palomäki 13.4.2010:

 

Peruspalvelulautakunta päätti 3.3.2010 § 73 esittää kaupunginhallituksen hallintojaostolle eräitä vakanssimuutoksia. Esityksen liite sisältää kaikkiaan 24 lomaketta. Osa (10) esityksistä on sellaisia, ettei niistä aiheudu kustannuksia tai niiden kustannusvaikutus on negatiivinen. Loput 14 esitystä aiheuttavat kustannuksia. Lautakunnan päätöksessä todetaan, että muutosten kustannusvaikutukset kuluvana vuonna/vuositasolla ilmenevät liitelomakkeilla ja kustannukset sisältyvän kuluvan vuoden talousarvioon.

 

Oheismateriaali 1              Peruspalvelulautakunnan päätös 3.3.2010 § 73

 

Keskushallinnosta on pyydetty lisäperusteluja esitysten tueksi sekä vakanssiryhmittäistä yhteenvetoa kustannuksista. Asia tulisi em. pyynnön mukaan käsitellä lautakunnan 14.4.2010 pitämässä kokouksessa. Jatkovalmistelussa 3.3.2010 § 73 tehdyt esitykset voitaisiin yhdistää lautakunnan samassa kokouksessa käsiteltävänä olevien, 24.3.2010 § 108 lautakunnan palauttamien vakanssiesitysten käsittelyyn.

 

Todettakoon aluksi, että kaikki vakanssiesitykset perustuvat tarkistettuun henkilöstösuunnitelmaan, joka on sosiaali- ja terveystoimen tulosalueiden osalta käsitelty peruspalvelulautakunnassa 17.2.2010 § 52 ja toimitettu kaupunginhallituksen hallintojaostolle. Henkilöstösuunnitelma sisältää esitysten suorat kustannusvaikutukset/ säästöt sekä välilliset säästövaikutukset vuosina 2010 – 2012. Kaikkien henkilöstösuunnitelmaan sisältyvien esitysten käsittelemistä yhdessä esityksessä ei ole katsottu tarkoituksenmukaiseksi. Tästä syystä sosiaali- ja terveystoimi on valmistellut esityksiä pienempinä ryhminä ottaen huomioon niiden kiireellisyysjärjestyksen. Ensimmäinen osa esityksistä käsiteltiin lautakunnassa 3.3., toinen osa 24.3. jne. Tarkoituksena on saada kaikki esitykset käsitellyiksi vielä tämän kevään aikana. Viimeksi tullaan valmistelemaan toimistoalan vakanssimuutosesitykset. Toimistoalan vakanssijärjestelyjä tehdään kevään aikana myös varhaiskasvatuksen opetustoimeen siirtymisen johdosta. Järjestelyjen tavoitteena on selvittää, voidaanko jokin/joitakin toimistoalan vakansseja lakkauttaa. Tämä selvitys on nyt kesken, joten tässä yhteydessä lakkautettavia vakansseja ei voida osoittaa enempää kuin lautakunnan alkuperäisessä esityksessä 3.3.2010 § 73 on todettu.

 

Peruspalvelulautakunnan esitykseen 3.3.2010 § 73 sisältyy Varsinais-Suo­men sovittelutoimiston toiminnan vakinaistamiseen liittyvä uusien virkojen ja toimien perustaminen (liittyy esitykseen sovittelutoiminnan tuottamisesta Varsinais-Suomessa, joka on käsiteltävänä lautakunnassa 14.4.2010). Lisäksi esitykseen sisältyy eräiden tilapäisellä palkkaamisluvalla hoidettujen tehtävien vakinaistamisesityksiä, nimikemuutosesityksiä ja eräitä esityksiä uusien vakanssien perustamiseksi, joihin liittyy toisen vakanssin lakkauttaminen. Kaikissa edellä mainituissa esityksissä kustannusvaikutukset ovat vähäisiä tai kustannuksia ei synny lainkaan.

 

Em. lisäksi lautakunta on esittänyt eräiden kustannuksia aiheuttavien uusien vakanssien perustamisia (16 lomaketta). Vakanssiryhmittäin kustannukset jakautuvat seuraavasti:

 

Perusterveydenhuolto:

Netto €/

v. 2010

Netto €/

vuositaso

 

 

 

lääkärit ja hammaslääkärit (3)

111.600

144.300

hoitohenkilöstö (10)

252.115

341.875

tekstinkäsittelijä

22.100

28.000

 

Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstösuunnitelmasta ilmenee, että em. hoitohenkilöstön vakanssien perustamisella arvioidaan voitavan säästää kuluvanan vuonna välillisesti n. 187.000 euroa, joten nettokustannukset supistuvat tältä osin n. 150.000 euroon.

 

Vanhuspalvelut:

 

lääkärit (2)

96.792

129.054

 

Perustelut kustannuksia aiheuttavien uusien vakanssien perustamiselle on todettu esityksen liitelomakkeella. Lisäperusteluina esitetään vielä seuraavaa:

 

Perusterveydenhuolto, ehkäisevä terveydenhuolto, ylihoitaja Pirjo-Riitta Liuksila 12.4.2010:

 

Terveydenhoitaja/ äitiysneuvola- ja ultraääniyksikkö: Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta määrittelee KTL:n 14 §:ssa mainitun neuvolatyön sisällön mukaisen toiminnan. Asetus edellyttää yhden tarkastuksen lisää äitiyshuoltoon, kotikäynnin ja uudentyyppisen perhevalmennuksen ennen ja jälkeen synnytyksen. Nykyisillä äitiyshuollon resursseilla ei pystytä tekemään asetuksen mukaista toimintaa. Samoin on olemassa valtakunnalliset suositukset, miten kunnan tulee resursoida toiminta, jotta valtakunnalliset tavoitteet saavutetaan. Äitiyshuollon osalta suositus on 80 -100 synnyttäjää vuodessa/terveydenhoitaja. Synnyttäjien lukumäärä on noussut muutamana viime vuonna ja vuonna 2009 synnyttäjien määrä vaihteli 90 - 168 / kokopäiväinen terveydenhoitaja, keskiarvon ollessa 109 synnytystä.

 

Terveyskeskuslääkäri/ kouluterveydenhuolto: Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta määrittelee KTL:n 14 §:ssä mainitun neuvolatyön ja kouluterveydenhuollon sisällön mukaisen toiminnan. Asetus edellyttää, että lastenneuvolassa tehdään lääkärintarkastus viisi kertaa, joista kolme tarkastusta on laajaa huomioiden koko perheen terveystilanne. Kouluterveydenhuollossa tulee tehdä laajat terveystarkastukset kolme kertaa (1 lk, 5 lk, 8 lk). Asetus on lisännyt lääkärin suorittamien terveystarkastusten määrää, yhden neuvola- ja yhden kouluikäiselle. Yhden terveystarkastuksen lisääminen ikäryhmään edellyttää ainakin yhden lääkärin työpanoksen lisäystä neuvolatyöhön ja kouluterveydenhuoltoon.

 

Perusterveydenhuolto, sairaanhoitoprosessi, ylihoitaja Leena Savunen, ylilääkäri Katariina Korkeila 12.4.2010:

 

Sairaanhoitaja x 3 (terveysasemat)/ INR- (Marevan-) potilaiden hoito sekä kakkostyypin diabeteksen komplikaatioiden ennaltaehkäisy. INR- potilaita on Turun perusterveydenhuollossa kaikkiaan noin 4000, joiden laboratoriokontrollit tehdään vähintään kerran kuussa. INR-hoitaja tekee laboratoriokontrollit pääosin pika-analysaattorin avulla, jolloin kustannussäästö laboratoriokustannuksissa on merkittävä. Kakkostyypin diabetespotilaita on Turun perusterveydenhuollossa tällä hetkellä lähes 6000 ja määrä lisääntyy jatkuvasti. Kalliiden myöhäiskomplikaatioiden ennaltaehkäisemiseksi on välttämätöntä panostaa taudin hyvään hoitoon ja omahoitoon, johon potilaat tarvitsevat jatkuvaa ohjausta. Ennaltaehkäisevä työ vähentää erikoissairaanhoidon kustannuksia: INR- työllä ennaltaehkäistään aivohalvauksia ja muita sydän-verisuonipäätetapahtumia, diabeteksen ennaltaehkäisyllä vähennetään kalliita myöhäiskomplikaatioita. Lisäksi toiminta tehostaa palveluprosessia ja lisää asiakkaiden tyytyväisyyttä.

 

Sairaanhoitaja/ Keskusta 3 terveysasema. Perusteluna on korvaushoitopotilaiden siirtyminen erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon. Korvaushoitopotilaiden määrä lisääntyy vuosittain. Tällä hetkellä hoidossa on noin 54 potilasta, tavoitteena on jopa 100 potilaan hoito. Potilaiden hoito perusterveydenhuollossa on kustannuksiltaan erikoissairaanhoitoa halvempaa.

 

Tekstinkäsittelijä/ Keskitetty tekstinkäsittely: Sosiaali- ja terveysministeriön antamassa, 1.8.2009 voiman tulleessa asetuksessa potilasasiakirjoista on velvoite, jonka mukaan potilasasiakirjat tulee puhtaaksikirjoittaa viiden päivän sisällä. Nykyisin viive on noin kymmenen päivää. Lisäksi asetuksen 19 §:ssä mainitaan, että potilaalla on oikeus tekstin tarkistukseen, jonka takia lääkärit ovat ryhtyneet sanelemaan käyntitekstit entistä perusteellisemmin. Digisaneluun siirtyminen ei vähennä tekstinkäsittelijöiden tarvetta, koska tekstit kirjoitetaan edelleen, vaikka ne siirtyvät digitaalisessa muodossa kirjoitettaviksi.

 

Perusterveydenhuolto, suun terveydenhuolto, ylihoitaja Tiina Tommola, vs. johtava ylihammaslääkäri Varpuleena Kirstilä 12.4.2010:

 

Terveyskeskushammaslääkäri x 2 (20 t/vk) ja hammashoitaja x 5/ Opetushammashoitola: Esitykset perustuvat Turun yliopiston hammaslääketieteen kliinisen hoitoharjoittelusopimukseen, jonka osapuolina ovat Turun yliopisto, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri sekä Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimi. Kliinisen hoitoharjoittelun järjestäminen ei aiheuta lisäkustannuksia suun terveydenhuollolle. Sosiaali- ja terveystoimelle korvataan erityisvaltionosuudesta kliinisestä hoitoharjoittelusta syntyvät nettokustannukset. Sopimuksen mukaan sosiaali- ja terveystoimi järjestää kliinistä hoitoharjoittelua varten henkilötyövoimaa. Vuonna 2010 hoitoharjoitteluun otettavien hammaslääketieteen opiskelijoiden määrä kasvaa 25:stä 40:een.

 

Vanhuspalvelut, ylilääkäri Heikki Alanko 13.4.2010:

 

Erikoislääkäri x 2/Lääkäripooli: Akuuttiosastojen kaksi osastonlääkärin virkaa on tällä hetkellä jaettu puoliksi erikoissairaanhoidon kanssa. Geriatrisessa sairaalahoidossa tämä resurssi on osoittautunut riittämättömäksi, täysipainoinen osastotoiminta edellyttää kokopäiväisen osastonlääkärin työpanosta. Kaskenlinnan sairaalassa kokonainen 58-paikkainen osasto on varattu kuntouttavalle sairaalahoidolle. Myös tämä toiminta edellyttää kokopäiväisen erikoislääkärin työpanoksen.

 

Näissä molemmissa vakansseissa tulee huomioida myös erikoistuvien lääkärien kouluttamisen osuus.

 

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

 

Ehdotus       Peruspalvelulautakunta päättää esittää kaupunginhallituksen hallintojaostolle edellä olevan lisäselvityksen perusteluksi 3.3.2010 § 73 tekemilleen vakanssiesityksille.

PäätösEhdotus hyväksyttiin siten täsmennettynä, että hallintojaostolle menevään esitykseen lisätään esityksen kustannusvaikutukset.

Jakelu

esiKaupunginhallituksen hallintojaosto