Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta13214.04.20108

2311-2010 (114, 111)

Sosiaali- ja terveystoimen vakanssiesityksiä

Tiivistelmä: -

Perla § 132

Henkilöstöpäällikkö Maaria Palomäki 29.3.2010:

Peruspalvelulautakunta käsitteli kokouksessaan 24.3.2010 § 108 eri tulosalueiden vakanssiesityksiä. Lautakunta palautti asian uudelleen valmisteltavaksi.

Osa tarkistettuun henkilöstösuunnitelmaan sisältyvistä esityksistä oli lautakunnan käsiteltävänä jo 3.3.2010 pidetyssä kokouksessa. Nyt valmistuneet esitykset on koottu liitteeseen 1. Loput esitykset tuodaan kevään aikana. Liitteessä 1 mainittujen esitysten kustannusvaikutus vuonna 2010 on 56.441 euroa. Kustannukset on sisällytetty kuluvan vuoden talousarvioon.

Esityksiä perustellaan seuraavasti:

Kodinhoitaja/hoitaja x 9 nimikemuutos lähihoitajaksi / Kotihoito:

Vakansseja esitetään perustettavaksi kotihoidon ammatillisen rakenteen vahvistamiseksi. Ko. vakanssien haltijat ovat koulutukseltaan lähihoitajia ja ovat antaneet suostumuksensa vakanssien nimikkeen muuttamiselle. Muutoksesta ei aiheudu kustannusvaikutuksia, mutta jatkossa oikea nimike helpottaa henkilökunnan rekrytointia ja oikean työnjaon täsmentämistä kotihoidossa.

Sairaanhoitajan vakanssin perustaminen / Kotiinkuntoutustoiminta:

Tehtävää on hoidettu tilapäisellä palkkaamisluvalla 1.6.2008 lukien. Vakanssi on välttämätön organisaatiossa, jotta nopeat kotiutumiset sairaalasta onnistuvat viiveettä ja akuutin sairaalahoidon jälkeinen kuntoutumista tukeva välimuotoinen hoito onnistuu. Toiminnan vähentäminen johtaa akuuttisairaalapaikkojen väärinkäyttöön lääketieteellisen sairaalahoidon syyn puuttuessa, mutta kotihoidon ollessa vielä mahdotonta. Toiminnan vähentäminen aiheuttaa perusteettomia toipilasaikana tehtyjä laitospaikkapäätöksiä arvioivan ja suunnittelevan välimuotoisen hoidon puuttuessa. Sairaalajaksot pitenevät ja aiheuttavat turhia kustannuksia kaupungille.

Sairaanhoitaja x 4/ Kotihoidon johto:

Vakansseja tarvitaan kotihoidossa olevien mielenterveysasiakkaiden erityistä hoitoa tarvitsevan hoitotiimin perustamiseksi. Mielenterveystiimien perustehtävänä tulee olemaan hoivan, hoidon ja kuntoutumisen tukeminen kotihoitotiimeissä.  Mielenterveystiimit lisäksi auttavat, tukevat, ohjaavat ja opettavat asiakasta selviytymään mahdollisimman omatoimisesti omassa elinympäristössään sairaudestaan huolimatta. Esityksellä pyritään varmistamaan kotihoidon osaamista ja tiimien toiminnan tukemista mielenterveysasiakkaiden hoidossa. Psykiatrisen sairaalahoidon kotiutusprosessin tehostaminen edellyttää vakanssien perustamista.

Toimintaterapeutin nimikemuutos johtavaksi toimintaterapeutiksi / Lääkinnällinen kuntoutus:

Sosiaali- ja terveystoimen yhdistymisen myötä lääkinnälliseen kuntoutukseen on tullut 26 uutta työntekijää. Toiminta organisoitiin uudelleen niin, että kaikki toimintaterapeutit ja apuvälineyksikkö siirrettiin toimintaterapeutin alaisuuteen.

Toimintaterapeutin tehtäväkuva muuttui oleellisesti. Nimike tulisi muuttaa vakanssin tehtäviä vastaavaksi.

Sosiaalityöntekijä/ Vammaispalvelu:

Vammaispalvelulakiin on tullut 1.9.2009 uusi säädös 3 a § palvelutarpeen selvittämisestä ja palvelusuunnitelmasta. Palvelutarpeen selvittäminen on aloitettava viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä sen jälkeen, kun vammainen henkilö tai hänen puolestaan joku muu henkilö on ottanut yhteyttä sosiaalipalveluista vastaavaan kunnan viranomaiseen. Vammaisen henkilön tarvitsemien palvelujen ja tukitoimien selvittämiseksi on ilman aiheetonta viivytystä laadittava palvelusuunnitelma. Vammaispalvelulain mukaisia palveluja ja tukitoimia koskevat päätökset on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun vammainen henkilö tai hänen edustajansa on esittänyt palvelua tai tukitointa koskevan hakemuksen, jollei asian selvittäminen erityisestä syystä vaadi pitempää käsittelyaikaa.

Asiakkaiden ja saapuneiden hakemusten määrä kasvaa vuosittain. Vammaispalvelulakiin on tullut lisäksi muutos henkilökohtaisesta avusta, joka kuuluu kunnan erityisen järjestämisvelvollisuuden piiriin 1.9.2009 alkaen. Tämä on lisännyt hakemusten määrää entisestään. Asiakkaiden ja perheiden tilanteet ovat muuttuneet haasteellisimmiksi ja vaativat paljon selvittelyaikaa (mielenterveys- ja päihdeongelmat, lastensuojeluasiakkuudet) sekä laajaa verkostotyötä.

Palvelusuunnitelmia ei pystytä tekemään nykyisillä sosiaalityön resursseilla edes kaikille alle 65-vuotiaille asiakkaille. Palvelusuunnitelma tehdään pääsääntöisesti nuorille tai työikäisille asiakkaille, joiden palvelutarve liittyy esim. henkilökohtaiseen apuun tai palveluasumiseen. Kolmen kuukauden määräaikaa päätösten tekemisessä ei ole pystytty kaikilta osin noudattamaan liian pienistä sosiaalityön resursseista johtuen. Palvelusuunnitelmien tekemisen rajaaminen tiettyihin asiakasryhmiin ja päätöksenteon viivästyminen yli kolmen kuukauden eivät täytä vammaispalvelulain säädöksiä. Tämän takia vammaispalveluihin tarvitaan kaksi uutta sosiaalityöntekijän vakanssia. Esitys sisältää nyt yhden sosiaalityöntekijän vakanssin perustamisen 1.9.2010 lukien. (Toisen vakanssin perustaminen tullaan sisällyttämään vuoden 2011 henkilöstösuunnitelmaan siten, että se perustetaan 1.1.2011 lukien.)

Sairaanhoitaja x 5, lähihoitaja x 2, osastonsihteeri ja sairaala-apulainen x 3/ Geriatrinen sairaanhoito:

T2 yhteispäivystys ja GAK laajentuminen tulee saattaa vastaamaan geriatristen potilaiden päivystyksellistä akuuttihoidon tarvetta. Tällä hetkellä osa vanhuspotilaista joutuu TYKS:n erikoissairaanhoidon päivystykseen ilman erikoissairaanhoidon tarvetta, koska kaupunginsairaalan osastot ovat täynnä. Turhat yliopistosairaalan ensiavun käynnit voitaisiin estää tekemällä tilaa TKS vuodeosastoille siirtämällä jatkopaikkaa jonottavat potilaat pois sairaalasta (n 30 paikkaa) tai vaihtoehtoisesti lisäämällä sairaalapaikkoja 30 paikalla mikä ei ole järkevää nyt jo liian pienillä henkilöstömäärillä.

Tällä hetkellä Turun kaupunki maksaa taloudellisesti TYKS:aan merkittävän määrän (ea- käynti 438 €, 1 vrk sisätautien vuodeosastolla 311 €). Päivittäin kuuden edellä mainitun kaltaisen potilaan hoitaminen suoraan omassa organisaatiossa tuottaisi vähintään 960 000€ säästön/vuosi TYKS:n kuluissa pelkästään välttämällä ea- poliklinikalla käynti.

Geriatrijohtoisten monitekijäisten interventioiden on osoitettu johtavan parempiin hoitotuloksiin samoilla tai pienemmillä hoitokustannuksilla verrattuna tavanomaiseen hoitoon. Vanhuspotilailla tulee olla mahdollisuus monitahoiseen ja kattavaan geriatriseen arvioon (Lääkärilehti, Hopeapaperi 2009). Urgent care toiminta mahdollistaa virka-aikana toteutettavan, nopean, oikeantasoisen ja moniammatillisen arvioinnin iäkkään ja monisairaan potilaan kohdalla. Tarkoituksena on välttää erityisesti monisairaan, kotihoidon piirissä olevan vanhuksen ajautuminen TYKS:n päivystykseen, tulevaisuudessa T2 yhteispäivystykseen ja sitä seuraavan, usein turhan intensiivisen hoidon piiriin, jossa puuttuu kokonaisvaltainen geriatrinen osaaminen.

Liite 1Vakanssiesitykset

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää esittää kaupunginhallituksen hallintojaostolle hyväksyttäväksi liitteen 1 mukaiset sosiaali- ja terveystoimen vakanssiesitykset.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallituksen hallintojaosto


Liitteet:

Perla § 132
Liite 1:Vakanssiesitykset