Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta13414.04.201010

3899-2010 (001, 040)

Rikosasioiden ja eräiden riita-asioiden sovittelupalvelun tuottaminen Varsinais-Suomessa

Tiivistelmä:

Rikosasioiden ja eräiden riita-asioiden sovittelusta annetun lain 1015/2005 mukaisesta sovittelupalvelujen tuottamisesta vuonna 2006 tehty sopimus Länsi-Suomen lääninhallituksen ja Turun kaupungin välillä on päättymässä 31.5.2010. Lounais-Suomen aluehallintovirasto on esittänyt Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimelle, että sopimusta jatkettaisiin 1.6.2010 alkaen toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella.

Perla § 134

Tulosaluejohtaja Leila Visa, vs. toimistopäällikkö Marja Suviala ja tp. johtava sovitteluohjaaja Eero Pulli:

Turun kaupunki ja Länsi-Suomen lääninhallituksen sosiaali- ja terveysosasto tekivät sopimuksen lakisääteisen rikos- ja riita-asioiden sovittelun järjestämisestä Varsinais-Suomessa vuonna 2006. Sopimuksen allekirjoittivat Turun kaupungin puolesta 31.5.2006 kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen ja kaupunginlakimies Antero Kastemaa. Sopimus hyväksyttiin Turun kaupunginhallituksessa 19.6.2006 § 456, jonka lisäksi kaupunginhallitus päätti 7.8.2006 § 496, että sovittelutoimisto sijoitetaan sosiaalitoimeen itsenäiseksi toiminnaksi siten, että toiminnalla on oma kirjanpito, sosiaalitoimen johtosääntöihin valmistellaan tarvittavat muutokset, kaupunginkanslia toimii sovittelutoimiston sijoituspaikkana, kunnes em. johtosäännöt on hyväksytty kaupunginvaltuustossa sekä sovittelutoimistoon palkataan riittävä henkilökunta ja hankitaan asianmukaiset toimitilat palvelutoiminnan apulaiskaupunginjohtajan hyväksyttyä maakunnallisen sovittelutoiminnan vuosisuunnitelman. Vuonna 2006 hyväksytyn sopimuksen voimassaoloaika on 1.6.2006–31.5.2010.

Sovittelu perustuu rikosasioiden ja eräiden riita-asioiden sovittelusta annettuun lakiin 1015/2005, joka tuli voimaan 1.1.2006, joskin toimeenpanon osalta laki tuli voimaan 1.6.2006. Palvelujen järjestämisvelvollisuus kuului lääninhallituksille. Länsi-Suomen läänin alueella lääninhallitus teki sovittelupalvelujen tuottamisesta sopimuksen seitsemän (7) kaupungin kanssa: Turku (Varsinais-Suomen sovittelutoimisto), Pori (Satakunnan sovittelutoimisto), Tampere (Pirkanmaan sovittelutoimisto), Jyväskylä (Keski-Suomen sovittelutoimisto), Seinäjoki (Etelä-Pohjanmaan sovittelutoimisto), Vaasa (Pohjanmaan sovittelutoimisto) ja Kokkola (Keski-Pohjanmaan sovittelutoimisto). Kaikki Länsi-Suomen läänin maakunnalliset sovittelutoimistot sijoittuivat kunnan organisaatioihin ja sopimuskausi oli kaikilla sama.

Kaupunginhallituksen 7.8.2006 tehdyssä päätöksessä mainitut toimenpiteet oli saatu suoritetuksi siten, että Varsinais-Suomen sovittelutoimisto siirtyi 1.8.2007 kaupunginkanslian alaisuudesta sosiaalikeskukseen, jossa toiminta sijoitettiin sosiaalityön erityis- ja tukipalveluihin. Sosiaali- ja terveystoimen yhdistämisen jälkeen vuoden 2009 alusta lähtien Varsinais-Suomen sovittelutoimisto kuuluu sosiaalityön tulosalueen erityispalveluihin.

Nykyisen sovittelupalvelujen järjestämisestä tehdyn sopimuksen mukaan toimeksisaaja (Turun kaupunki) sitoutuu tuottamaan rikosasioiden ja eräiden riita-asioiden sovittelusta annetun lain 1015/2005 § 1 tarkoitettua sovittelua kohdassa 3 määrätyllä toimialueella (Varsinais-Suomen maakunnan kaikki kunnat) 1.6.2006 lähtien. Edelleen sopimuksella toimeksiantaja (Länsi-Suomen lääninhallitus) ja toimeksisaaja sopivat sovittelun järjestämisestä ja siitä valtion varoista maksettavan korvauksen määrästä, käyttötavasta ja maksamisesta, toimialueesta, henkilöstöresursseista, koulutuksen järjestämisestä, yleiskuluista sekä sopimuksen voimassaoloajasta ja sopimuksen irtisanomisesta.

Liite 11.6.2006–31.5.2010 voimassa oleva sopimus sovittelupalvelujen järjestämisestä Varsinais-Suomessa

Keskustelut jatkosopimuksesta aloitettiin toukokuussa 2009 Turussa järjestetyssä tilaisuudessa, jossa oli läsnä silloisen Länsi-Suomen läänin alueen palveluntuottajien edustajia mm. Turun sosiaali- ja terveystoimesta. Kaikki palveluntuottajakunnat olivat halukkaita jatkamaan sopimusta ja lääninhallituksen taholta oltiin valmiita tekemään toistaiseksi voimassa oleva sopimus 1.6.2010 lähtien. Keskusteluja jatkettiin syksyllä 2009, mutta sopimuksen valmistelua viivästytti valtion aluehallintouudistus. Sopimustekstien viimeistely siirtyi vuodelle 2010 ja aluehallintovirasto tarkistutti sopimustekstin sosiaali- ja terveysministeriössä.

Lounais-Suomen aluehallintoviraston ylitarkastaja Pirjo Teerikoski on toimittanut Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimelle kirjeen, jonka mukaan aluehallintovirasto on halukas tekemään Turun kaupungin kanssa 1.6.2010 voimaan tulevan ja toistaiseksi voimassa olevan jatkosopimuksen sovittelupalvelujen tuottamisesta Varsinais-Suomen maakunnan alueella.

Kirjeen liitteenä on sopimusluonnos, joka sisältö vastaa niitä keskusteluja ja neuvotteluja, joita tp. sovitteluohjaaja Eero Pulli on käynyt aikaisemmin lääninhallituksen ja vuoden 2010 alusta alkaen aluehallintoviraston edustajan, ylitarkastaja Pirjo Teerikosken kanssa.

Liite 2Lounais-Suomen aluehallintoviraston kirje 12.3.2010

Liite 3Sopimusluonnos, toistaiseksi voimassa oleva sopimus alkaen 1.6.2010

Liite 4Laki rikosasioiden ja eräiden riita-asioiden sovittelusta

Liite 5Valtioneuvoston asetus rikosasioiden ja eräiden riita-asioiden sovittelusta

Verrattaessa uutta sopimusluonnosta nykyiseen voimassa olevaan sopimukseen voidaan todeta, että suuria muutoksia ei ole. Muutokset ovat lähinnä stilistisiä. Henkilöstön minimimääräksi kohtaan 5 on kirjattu sovittelutoimiston henkilöstön nykyinen vahvuus eikä sopimuksessa ole mainintaa vapaaehtoistyöntekijöitten minimimäärästä. Sen sijaan palkatun henkilöstön ja vapaaehtoistyöntekijöiden kokonaismäärä ilmoitetaan vuosisuunnitelmassa.

Kohdassa 9 ”Korvauksen maksaminen ja käyttö” ei määritellä kaupungin saamaa korvaussummaa muuten kuin mainitsemalla, että ”toimeksisaajalla on oikeus saada valtion korvausta tässä sopimuksessa määritellyn sovittelun järjestämisestä sovittelulain ja –asetuksen sekä eduskunnan vahvistaman talousarvion mukaisesti. Korvaus maksetaan kuukausiennakkoina toimeksisaajan ilmoittamalle tilille”.

Todettakoon, että valtion talousarviossa vuodesta 2007 lähtien sovittelulle on myönnetty yhteensä 6,3 M€:n määräraha. Sosiaali- ja terveysministeriö on jakanut tämä määrärahan ensin läänitasolla ja lääninhallitukset ovat jakaneet määrärahat edelleen maakunnallisille sovittelutoimistoille. Jakoperusteena on ollut jyvitysjärjestelmä, jossa väestön osuus on 70 %, pinta-ala (maapinta-ala ml. sisävedet) 15 % ja rikollisuus 15 %. Varsinais-Suomen sovittelutoimiston saama määräraha on vuosittain ollut noin 490.000 €.

Sovittelutoiminnan määrärahajärjestelmä on ollut varsin jäykkä ja valtiolle takaisin palautettuja, käyttämättömiä määrärahoja ei ole voitu käyttää uudelleen sovittelutoiminnan hyväksi. Varsinais-Suomen sovittelutoimisto on palauttanut määrärahoja esimerkiksi vuodelta 2008 vajaa 100.000€, ja vuoden 2009 palautusmäärä on arviolta vajaa 90.000€.

Sovittelulain määrärahasäädöstä ollaan muuttamassa, ja sosiaali- ja terveysministeriön asettaman valtion virkamiestyöryhmän välimietinnön mukaan väestöön, pinta-alaan ja rikollisuuteen liittyvää jyvitystä muutettaisiin ja samalla mahdollistettaisiin sovittelutoimistojen palauttamien määrärahojen käyttö edelleen sovittelutoimintaan. Tällöin toteutuisi myös eduskunnan tahto, koska vuosien 2009 ja 2010 sovittelun määrärahat ovat kolmivuotisia siirtomäärärahoja, mutta nykyinen sovittelulaki ei mahdollista siirtomäärärahan käyttöä tarkoitetulla tavalla.

Todettakoon vielä, että em. sovittelun rahoitusjärjestelmään tehtävien muutosten tarkoituksena on saada sovittelutoiminnan käyttöön eduskunnan vuosittain myöntämä määräraha kokonaisuudessaan.  Määrärahojen lisäys voi tapahtua vasta sen jälkeen, kun on voitu osoittaa, ettei määrärahan taso ole riittävä valtakunnallisesti.

Vaikka sovittelutoiminnan rahoituksessa tapahtunee jossain määrin muutoksia, nämä muutokset eivät vaikuta Varsinais-Suomen sovittelutoimiston valtiolta saatavaan korvaukseen oleellisesti. Länsi-Suomen lääninhallitukselta loppuvuodesta 2009 saadun tiedon mukaan Turun kaupungin saama korvaus sovittelutoiminnan järjestämisestä maakunnassa olisi rahoitussäädösmuutoksen jälkeen arviolta 476.000€. Kuluvan vuoden sovittelutoiminnan talousarvio on noin 460.000 €  ja määrärahan käyttö alittanee tämän summan 30.000-40.000 €:lla.

Sopimuksen tekeminen sovittelupalvelun myynnistä kuuluu kaupunginvaltuuston 10.3.2008 § 53 hyväksymän peruspalvelulautakunnan johtosäännön 1 §:n mukaisesti peruspalvelulautakunnalle.

Sovittelutoimiston henkilöstön vakinaistamista koskeva asia on ollut peruspalvelulautakunnan käsittelyssä 3.3.2010 § 73. Peruspalvelulautakunta on esittänyt kaupunginhallituksen hallintojaostolle, että sosiaali- ja terveystoimessa toteutetaan tämän asian liitteessä 1 mainitut vakanssimuutokset sisältäen myös Varsinais-Suomen sovittelutoimiston kuusi (6) vakanssia.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

ilmPulli Eero
ilmSuviala Marja
tpvVisa Leila


Liitteet:

Perla § 134
Liite 1:1.6. 2006 - 31.5.2010 voimassa oleva sopimus sovittelupalvelujen järjestämisestä Vakka-Suomessa
Liite 2:Lounais-Suomen aluehallintoviraston kirje 12.3.2010
Liite 3:Sopimusluonnos, toistaiseksi voimassa oleva sopimus alkaen 1.6.2010
Liite 4:Laki rikosasioiden ja eräiden riita-asioiden sovittelusta
Liite 5:Valtioneuvoston asetus rikosasioiden ja eräiden riita-asioiden sovittelusta