Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 124 14.04.2010 3

14599-2006 (421)

Varhaiskasvatuksen siirto opetustoimeen

Tiivistelmä:

Kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 14.12.2009 § 280 varhaiskasvatuksen siirrosta opetustoimeen 1.8.2010 alkaen. Siirtoa on valmisteltu sosiaali- ja terveystoimessa sekä opetustoimessa. Peruspalvelulautakunta ja opetuslautakunta käsittelevät siirtoon liittyviä kysymyksiä yhteiskokouksessa.

Perla § 124

Sosiaali- ja terveystoimi, lasten ja nuorten kasvun turvaamisen ydinprosessi, palvelujohtaja Sirpa Kuronen ja varhaiskasvatuksen tulosaluejohtaja Raili Koski; opetustoimi suomenkielisen opetustoimen johtaja Timo Jalonen 6.4.2010:

 

Varhaiskasvatuksen nykytila

 

Varhaiskasvatuksen palvelujen piirissä oli vuoden 2010 ensimmäisen toiminnan seurantaraportin mukaan 7017 alle kouluikäistä turkulaista lasta. Näistä alle 3-vuotiaita oli 24 %. Esiopetusikäisestä 1413 lapsesta, osallistuu kuluvana lukuvuonna esiopetukseen varhaiskasvatuksen piirissä 1238 lasta ja opetustoimessa 89 ruotsinkielistä lasta, yhteensä 94 % ikäluokasta

 

Ostopalveluna tai palvelusetelillä hankitun päivähoidon piirissä oli 547 lasta. Yksityisen hoidon tukea myönnettiin 953 lapsen hoidon järjestämiseen. Varhaiskasvatuksen toimintaa yksityiskohtaisemmin esitellään kokouksessa.

 

Varhaiskasvatus on sosiaali- ja terveystoimessa ainoa tulosalue, jonka koko toiminta kohdistuu lasten ja nuorten kasvun turvaamisen ydinprosessiin. Varhaiskasvatuksen paikalliset strategiset tavoitteet on määritelty sosiaali- ja terveystoimen strategisessa palvelusopimuksessa ja tuotannolliset tavoitteet sekä operatiivisen toiminnan kehittämistavoitteet operatiivisessa palvelutuotantosopimuksessa. Palvelusetelikokeilun käynnistäminen on ollut varhaiskasvatuksen sopimustavoitteista vaativin.

 

Liite 1                                 Varhaiskasvatuksen sopimustavoitteet Turun sosiaali- ja terveystoimen strategisessa ja operatiivisessa palvelusopimuksessa

 

Varhaiskasvatuksen järjestämiseen on varattu vuoden 2010 sosiaali- ja terveystoimen talousarviossa n. 66 696 000 €. Varattu summa on n. 1 200 000 €, 1,8 % pienempi kuin varhaiskasvatuksen talousarvion toteutuma vuonna 2009. Talousarviossa pysyminen edellyttää säästöjä erityisesti henkilöstö- ja tilakustannuksissa. Henkilöstökustannuksissa säästöihin pyritään vähentämällä tilapäisen henkilöstön käyttöä. Palvelusetelin käyttöönoton toivotaan lisäävän yksityistä varhaiskasvatuksen palvelujen tarjontaa ja kysyntää. Tilakustannuksissa säästöjä haetaan luopumalla erityisesti tiloista, joita kaupunki ei omista. Varhaiskasvatuksen tilatarpeita on aiempaa enemmän sovitettu mahdollisuuksien mukaan yhteen opetustoimen tilasuunnitelmien kanssa. Jatkossa yhteinen tilasuunnittelu perusopetuksen kanssa tehostaa myös tilankäyttöä ja auttaa myös taloudellisten hyötyjen saavuttamisessa.

 

                     Varhaiskasvatuksen tulosalueen siirtoon valmistautuminen

 

Kaupunginhallitus päätti 15.12.2009 § 678, että varhaiskasvatuksen siirtoa valmistelemaan tulee perustaa työryhmä, jonka tehtävänä on

 

-määritellä siirtyvät toiminnot, henkilöstö ja muut resurssit yhteistoimintamenettelyä noudattaen,

-valmistella tarvittavat johto- ja toimintasääntömuutokset,

-valmistella tarvittavat henkilöstön ja määrärahojen siirrot,

-valmistella varhaiskasvatuksen tuotantosopimuksen edellyttämät muutokset,

-määritellä ja valmistella varhaiskasvatuksen tilaajatoiminnon resurssien siirto,

-valmistella tilaajatoiminnasta vastaavan viran perustaminen hallintojaostolle, sekä

-määrittää muutoksen yhteydessä toiminnalle asetettavista taloudellisista ja toiminnallisista tuottavuustavoitteista.

 

Työryhmän valmistelemat siirron edellyttämät esitykset tulee tuoda kaupunginhallituksen käsiteltäväksi 31.3.2010 mennessä.

 

Varhaiskasvatuksen siirrossa lähtökohta on, että tulosalue kaikkine tehtävineen, asiakkaineen ja palveluineen siirtyy opetustoimeen. Tämä edellyttää henkilöstön, tilojen ja määrärahojen siirtoa opetustoimeen. Tulosalueella nyt olevan resurssin lisäksi sosiaali- ja terveystoimen keskitetyistä palveluista varhaiskasvatukselle annetun palvelun määrä arvioidaan ja vastaavat resurssi siirretään opetustoimeen.

 

Varhaiskasvatuksen siirtoa koskevaa täytäntöönpanopäätöstä täsmennettiin Kh 25.1.2010 § 66 siten, että jatketaan kahden lautakunnan -mallilla: v. 2011 - 2012 toimivat varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta sekä lukio- ja ammatillisen opetuksen lautakunta. Kaupunginhallitus on käsitellyt opetustoimen uutta organisaatiota 6.4.2010.

 

Sosiaali- ja terveystoimen valmistautuminen varhaiskasvatuksen tulosalueen siirtymiseen

 

Varhaiskasvatuksen palvelut ovat omalla tulosalueellaan, jonka siirtyessä opetustoimeen siirtyvät myös kaikki varhaiskasvatuksen ydintoiminnot sekä tulosalueen hallinto. Sosiaali- ja terveystoimessa on selvitetty kaupunginhallituksen asettamaa työryhmää varten varhaiskasvatukseen suunnattua hallinnon työpanosta, sen rahallista arvoa ja työpanosta vastaavaa työntekijä tai vakanssimäärää.

 

Talous

Varhaiskasvatuksen tulosalueen talousarvio TA 12590 Varhaiskasvatuksen palvelut, 66.969.417,00 € siirtyy kokonaisuudessaan opetustoimeen. Siirtoon liittyviä teknisiä yksityiskohtia selvitetään parhaillaan. Sosiaali- ja terveystoimen tämänhetkinen arvio muun varhaiskasvatukseen kohdistuvan resurssin arvosta on n. 7.200.000 €, joka on niin ikään siirtymässä opetustoimen talousarvioon. Arviossa ovat mukana henkilöstö- ja taloushallinnon (mukaan lukien Taloushallinnon palvelukeskuksen palvelut) käyttämä resurssi, yleishallinto, työsuojeluvaltuutetun ja pääluottamusmiesten menot, tilat sekä tilojen toiminnalliset muutostyöt.

 

Henkilöstö

Varhaiskasvatuksen tulosalueen henkilöstön asemaan hallintokunnan muutos ei vaikuta. Siirtoa selvitelleen työryhmän raportissa todettiin, että myös lastentarhanopettajat pysyvät myös opetustoimessa kunnallisen virka- ja työehtosopimuksen piirissä. Ruotsinkielisen esiopetuksen lastentarhanopettajat ovat opettajasopimuksessa. Ruotsinkielinen esiopetus on ollut vuodesta 2002 opetustoimen alaisuudessa. Muun kuin varhaiskasvatuksen tulosalueella olevan henkilöstön halukkuutta siirtyä opetustoimeen on selvitetty. Osittain siirtymässä on työntekijöitä vakansseineen ja vastaavine määrärahoineen, osittain siirto suoritetaan siirtämällä avoimia vakansseja ja niiden käyttöönoton edellyttämä talousarviomääräraha.

 

Esimiehille on pidetty siirtoprosessia koskevia tiedotustilaisuuksia sitä mukaa, kun tehtävät muutokset ovat vahvistuneet.

 

Kaupunginhallituksen asettaman työryhmän työskentely on edelleen osittain kesken. Seuraava kokous on 12.4.2010.

 

Opetustoimen toimenpiteet varhaiskasvatuksen tulosalueen vastaanottamiseksi

 

Opetustoimessa valmistellaan sopimusohjauksen uudistamista vuonna 2010 ja sen toteuttamista vuoden 2011 talousarviossa. Mallissa säilytetään toistaiseksi sopimusohjauksen kolme tasoa kuten sosiaali- ja terveystoimessakin. Virastopäällikön alaisuudessa työskentelee kaksi palvelujohtajaa, jotka vastaavat kumpikin oman pääprosessin koordinaatiosta ja tilaajatehtävästä kummankin lautakunnan osalta erikseen. Kaupunginhallitus antoi 15.12.2009/678 § varhaiskasvatuksen tilaajatoiminnasta vastaavan viran perustamista koskevan valmisteluohjeen, jonka mukaan vakanssi tulee voida täyttää palvelujohtajan virkana (lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi). Vakanssiesitys on tehty opetuslautakunnalle 31.3.2010.

 

 

Toiminnallinen

Opetuslautakunta käsitteli mm. kokouksessaan 31.3.2010 varhaiskasvatuksen siirtoon liittyvien rakenteellisten ratkaisujen etenemistä. Tällöin todettiin, että

-johtosääntöesitys on hyväksytty opetuslautakunnassa 31.3.2010 ja tullee kaupunginhallituksen käsittelyyn 12.4.2010.

-virastopäällikkö käynyt useissa tilaisuuksissa tapaamassa varhaiskasvatuksen henkilöstöä ja vieraillut lähes kaikissa varhaiskasvatuksen toimipisteissä.

-työryhmät jatkaneet toiminansa. Työryhmätyöskentely jatkuu tarpeen mukaan vuoden loppuun asti.

-toimintasäännön valmistelu on käynnissä ja tulee opetuslautakunnan käsittelyyn viimeistään 5.5.2010.

-valmistelu etenee hyvin aikataulussa

-tulosaluejohtajalle on annettu osallistumisoikeus opetuslautakunnan kokouksiin ja varhaiskasvatus on nimennyt kolme edustajaa opetustoimen johtoryhmään.

-tulosalueen hallinto tulee sijoittumaan Käsityöläiskadulle muun opetustoimen hallinnon yhteyteen. Samassa rakennuksessa toimii lisäksi nuorisotoimi.

 

Talous ja henkilöstö

 

Talous- ja henkilöstötilanne on selvitetty jo aiemmin. Ainoa merkittävä avoin kysymys on sosiaali- ja terveysvirastosta siirtyvien henkilö- ja talousresurssien määrä.

 

Sosiaali- ja terveystoimen varhaiskasvatusta tukeva toiminta

 

Varhaiskasvatuksella on sosiaali- ja terveystoimessa toiminnallisia rajapintoja vanhuspalveluja ja työterveyshuoltoa lukuun ottamatta kaikkiin tulosalueisiin. Varhaiskasvatus on yhteistyökumppanina mukana myös useissa operatiivisessa palvelusopimuksessa määritellyistä kehittämishankkeissa. Muun muassa Länsi-Suomen Kaste-ohjelman Remontti-hankkeessa tapahtuva kehittämistyö jatkuu vuoden 2012 loppuun STM:n jatkorahoituspäätöksen mukaisesti. Varhaiskasvatus eri toimintamuodoissaan on kodin lisäksi alle kouluikäisen lapsen merkittävin arkipäivän toimintaympäristö. On ensiarvoisen tärkeää, että varhaiskasvatus voisi osallistua myös hallintokunnan vaihtumisen jälkeen tähän kehittämistyöhön.

 

Varhaiskasvatuksella ja lastenneuvolalla yhteinen toimintamalli, jolla varhaiskasvatuksen ammattihenkilöstön havainnot lapsen kasvusta ja kehityksestä saatetaan neuvolan tietoon ikäkausitarkastusten yhteydessä. Erityisen merkittävää tämä on 2,5-vuotis ja 4- / 5-vuotistarkastusten yhteydessä. Vastaavasti neuvola saattaa varhaiskasvatuksen tietoon lapsen terveyttä ja kehitystä koskevat havaintonsa. Tiedonsiirto tapahtuu aina vanhempien suostumuksella. Toimiva lastenneuvolan ja varhaiskasvatuksen yhteistyö mahdollistaa tuen tarpeen havaitsemisen jo varhaisessa vaiheessa. Varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on osaamista, jolla lapsen kehitystä pystytään tukemaan ja lasta kuntouttamaan osana normaalia päivähoitopäivää. Varhaiskasvatuksen osallistuminen alueellisiin neuvolatyöryhmiin vahvistaa viranomaisyhteistyötä. Lastenneuvola tavoittaa liki 100 % lapsiperheistä ja sillä on erinomaiset mahdollisuudet tukea varhaiskasvatuksen palveluohjausta antamalla perheille tietoa palveluvaihtoehdoista jo ennen kuin päivähoitopaikan hakeminen on ajankohtaista. Näin mm. avoimen varhaiskasvatuksen mahdollisuudet saadaan ajoissa perheiden tietoon.

 

Opetustoimi ja kouluterveydenhoito ovat vuosikymmenten ajan tehneet hyvää yhteistyötä yli hallintokuntarajan. Siksi ei ole erityistä syytä epäillä, ettei yhteistyö toimisi myös jatkossa.

 

Lastensuojelulaki velvoittaa kaikkia viranomaisia osallistumaan lastensuojelutyöhön. Varhaiskasvatus on tässä tärkeässä asemassa, koska siellä on päivittäinen kontakti lasten lisäksi myös vanhempiin. Varhaiskasvatuksen henkilöstö on koulutettu tekemään tarvittaessa lastensuojeluilmoitus, mikäli he havaitsevat lapsen kehityksen ja turvallisuuden vaarantuneen. Varhaiskasvatusta toimii myös lastensuojelun avohuollon tukitoimena. Varhaiskasvatuksen ja lapsiperheiden sosiaalityön yhteistyö on jatkossakin välttämätöntä lasten syrjäytymisen ehkäisemisessä. Opetustoimi ja lastensuojelu ovat myös tehneet hyvää yhteistyötä pitkään, joten kokemusta yhteistyöstä on myös tältä osa-alueelta.

 

Kuntoutumispalveluilla on varhaiskasvatusta tukevaa toimintaa useissa toimintayksiköissä. Psykososiaalisten palvelujen yksiköstä kasvatus- ja perheneuvola on kouluttanut ja antanut konsultaatiotukea varhaiskasvatuksen henkilöstölle erityisesti lasten sosioemotionaalisissa ongelmissa. Tätä tukea tarvittaisiin lisää. Konsultaatioiden saatavuutta pyritään jatkossa parantamaan. Kasvatus- ja perheneuvola on tekee edelleen myös kouluvalmiusarvioita. Työnjakoa koulupsykologien kanssa käsitellään psykososiaalisten palvelujen kokonaisuutta selvittävä työryhmässä (kaupunginjohtajan päätös 9.12.2009 § 274). Kuntoutumispalvelujen tulosalueella lastenneurologinen yksikkö tekee yhteistyötä erityispäivähoidon kanssa. Yksikössä on yksi kiertävä lastentarhanopettaja, jonka tehtävää kuuluu varhaiskuntoutuksen ohella varhaiskasvatuksen tukeminen. Lastenneurologian asiantuntemusta tarvitaan mm. erityispäivähoidon tarvetta arvioitaessa. Puhe- ja toimintaterapia sekä lääkinnällinen kuntoutus tukevat erityispäivähoitoa. Erittäin hyviä kokemuksia on saatu Remontti-hankkeessa kehitetystä toimintamallista, jossa puheterapeutti kouluttaa päiväkotien henkilöstöä tukemaan lasten puheen kehitystä. Tällä Puhku-toimintatavalla pyritään auttamaan lapsia yksinkertaisemmissa puhevaikeuksissa osana päiväkodin normaalia toimintaa heti, kun ongelmia ilmenee ilman jonotusta puheterapiaan.

 

Psykiatrisen erikoissairaanhoidon kanssa on kehitetty niin ikään Remontti-hankkeessa toimintatapaa, jolla erittäin vaikeasti sosioemotionaalisesti oireilevia lapsia ja heidän perheitään autetaan päivähoidossa. Toimintamallissa psykiatrinen sairaanhoitaja työskentelee päiväkodissa ja samalla kouluttaa päiväkodin henkilöstöä hyvin haastavien lasten kanssa työskentelyyn. Aiemmin on arvioitu, että nämä lapset tarvitsisivat päiväsairaalatyyppistä hoitoa. Toimintamalli on erittäin lapsi- ja perhelähtöinen ja samalla kustannustehokas. Sitä pyritään levittämään valtakunnallisesti osana Remontti-han­ketta.

 

Turun kaupunki on Suomen suurin vammaisopetuksen järjestäjä. Myös tällä osa-alueella yhteistyö opetustoimen ja sosiaali- ja terveystoimen välillä on ollut menestyksellistä.

 

Varhaiskasvatuksessa havaitut ongelmat valitettavan usein jatkuvat vielä kouluiässä. Varhaisella puuttumisella ja tehokkaalla yhteistyöllä päästään lapsen kasvun ja kehityksen kannalta parhaaseen lopputulokseen.

 

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa

 

Ehdotus       Peruspalvelulautakunta päättää merkitä tiedoksi varhaiskasvatuksen siirtoa opetustoimeen koskevan selvityksen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Perla § 124
Liite 1:Varhaiskasvatuksen sopimustavoitteet Turun sosiaali- ja terveystoimen strategisessa ja operatiivisessa palvelusopimuksessa