Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 119 24.03.2010 1

11647-2009 (032, 420)

Päivähoidon palvelusetelikokeilua täydentävät päätökset

Tiivistelmä:

Peruspalvelulautakunta päätti 30.9.2009 § 400, että palveluseteli otetaan käyttöön Turussa päiväkotihoidossa kokeiluna vuoden 2010 ajaksi. Kokeilua koskevaa päätöstä esitetään täydennettäväksi vuorohoidon järjestämisen ja sisarusalennuksen osalta, samoin kokeilua esitetään jatkettavaksi 31.7.2011 saakka. Yksityisissä päiväkodeissa oleville lapsille esitetään esiopetusta ostettavaksi kokeiluajaksi vastaavalla tavalla kuin ruotsinkielisessä esiopetuksessa. Palvelusetelin kattohintaa tarkistetaan. Nyt ostopalveluna hankitussa päivähoidossa olevien lasten kohdalla siirtyminen palvelusetelin käyttöön tapahtuu porrastetusti.

Perla § 119

Palvelujohtaja Sirpa Kuronen ja varhaiskasvatuksen tulosaluejohtaja Raili Koski 22.3.2010:

 

Peruspalvelulautakunta päätti 30.9.2009 § 400, että palveluseteli otetaan käyttöön Turussa päiväkotihoidossa kokeiluna vuoden 2010 ajaksi. Kokeilua koskeva ensimmäinen arviointi päätettiin tehtäväksi toukokuussa 2010. Eräät yksityiskohdat, kuten vuorohoidon järjestäminen, oli suunniteltu tuotavaksi peruspalvelulautakunnalle päätettäväksi kevättalven aikana. Myös runsas asiakas- ja palveluntuottajapalaute on nostanut esille täsmennettäviä kohtia palvelusetelipäätöksessä. Nämä yksityiskohdat on perustelua tuoda päätettäväksi jo tässä vaiheessa, jotta asiakkaiden hyvä palvelu ja toisaalta

kokeilun sujuva eteneminen voidaan turvata.

 

Palvelusetelikokeilu

Toistaiseksi 13 tuottajaa on hakenut hyväksyntää palvelusetelillä järjestettävän päivähoidon tuottajaksi. Toiminnassa on nyt mukana 15 päivähoitoyksikköä. Uudet tuottajat ovat ilmaisseet kiinnostustaan palveluseteliä kohtaan, eräät uudet tuottajat ovat jo aloittaneet toimintansa ja eräät ostopalvelusopimusten piirissä olleet palveluntuottajat ovat avanneet uusia yksiköitä. Päivähoidon on palvelusetelillä aloittanut tähän mennessä 17 lasta.

 

Peruspalvelulautakunnan hyväksymän palvelusetelin kattohinta on 3-6- vuotiaan lapsen kokopäivähoidosta päiväkodissa 705 euroa kuukaudessa. Muut kattohinnat määritellään siitä kertoimien avulla seuraavasti:

-alle 3-vuotias, kerroin 1,51

-osapäivähoito, kerroin 0,54

-päivähoito 10 päivää kuukaudessa, kerroin 0,6

-päivähoito 15 päivää kuukaudessa, kerroin 0,8

-esiopetusta täydentävä päivähoito, kerroin 0,54

 

Perheelle myönnettävän palvelusetelin suuruus on euromäärä, joka saadaan, kun hyväksytystä kattohinnasta vähennetään asiakasmaksu, jonka perhe maksaisi lapsen kunnallisesta päivähoidosta. Palveluntuottaja perii päiväkotihoidossa perheen kanssa sopimansa asiakasmaksun.

 

Palveluseteli myönnetään vähintään kuukauden kestävään hoitosuhteeseen. Lapsen aloittaessa tai lopettaessa hoidon kesken kuukauden, hinta lasketaan kalenteripäivien mukaisesti. Hoidon tarpeen muutos (esimerkiksi kokopäivähoito/vähäisempi tarve) otetaan huomioon, jos muutos kestää vähintään 3 kuukautta.

 

Muita ehtoja

·palveluseteliä tulee hakea 4 kuukautta ennen hoidon alkamista (järjestelyaika) ellei kyse ole työllistymisestä tai opiskelusta

·hakemukseen liitetään tulotiedot, jotka tarkistetaan vähintään vuosittain tai tulojen oleellisesti muuttuessa

·vanhempien ja palveluntuottajan tekemä palvelusopimus toimitetaan kaupungille

·palveluntuottaja pitää päiväkirjaa lasten läsnäoloista ja poissaoloista ja toimittaa tiedot kuukausittain hoitopäivien kirjaamista varten ja laskun tietojen tarkistamista varten

·hoitosuhteen päättymisestä tulee toimittaa vanhempien ja palveluntuottajan kirjallinen ilmoitus

·viimeinen hoitopäivä on viimeinen laskutuspäivä

 

Asiakkaalla ei ole kuitenkaan oikeutta vaatia palveluseteliä, vaan asiakkaalle soveltuvasta palvelusta päättää kunta.

 

Palvelusetelikokeiluun tarvittavat täsmennykset

 

1.Sisarusalennus ja iltahoito

 

Palveluseteliä koskevan päätöksen mukaisesti päätös on lapsikohtainen, eikä sen suuruuden määräytymisessä huomioida päivähoidossa olevia sisaruksia. Jotta monilapsiset perheet eivät joutuisi päivähoitomaksujen suhteen kohtuuttomaan tilanteeseen, on syytä soveltaa myös palvelusetelin arvon määrityksessä asiakasmaksulakia vastaavalla tavalla kuin kunnallisen päivähoidon maksuissa. Tällöin palvelusetelin arvo lasketaan vähentämällä lapsikohtaisesta kattohinnasta asiakasmaksulain mukaan määräytyvä maksu. Näin menetellään myös silloin, kun perheen lapset ovat eri järjestelmien piirissä olevassa päivähoidossa, esim. esikoinen palvelusetelillä tuotetussa yksityisessä ja kuopus kunnallisessa päivähoidossa.

 

Iltahoito mahdollistetaan palvelusetelillä. Iltahoidon kattohinta määräytyy 1,1:n kertoimella 1.4.2010 lukien, koska hoitoaika on lyhyempi kuin kunnallisessa päivähoidossa.

 

2.Siirtymäajan jatkaminen nykyisten ostopalvelujen piirissä oleville lapsille

Asiakaspalautteissa on esitetty mahdollisuutta jatkaa ostopalvelutoimintaa nyt toiminnassa olevien lasten osalta heidän perusopetuksen alkuun asti.

 

Ostopalvelun piirissä on 530 lasta, joista 107 lasta siirtyy syksyllä 2010 kouluun. Jäljelle jäävistä 423 lapsesta vuosittain vuosina 2011 – 2014 peruskoulunsa aloittavia on 91 - 98. Tämän jälkeen jää vielä 46 lasta eri päiväkoteihin.

 

Mikäli 423 ostopalvelussa olevaa lasta jatkaisi vielä yhden toimintavuoden maksusitoumuksella samoin hinnoin ja samoissa toimintamuodoissa kuin missä he nyt ovat, kaupungille tuleva lisäkustannus olisi n. 460 000 euroa verrattuna suoraan siirtymään palvelusetelin käyttöön.

 

Palvelusetelikokeilun ajaksi näille lapsille tulee taata mahdollisuus päivähoidon jatkumiseen heille nyt osoitetussa päiväkodissa nykyisillä ehdoilla.

 

3.Kesäajan hoidon järjestäminen

 

Lasten päivähoidon tarve vähenee kesällä, joten osa kunnallisista päivähoitopaikoista sulkeutuu kesälomakauden aikana. Lapsen heinäkuun päivähoito on maksuton, jos lapsen nykyinen hoitosuhde on alkanut edellisen vuoden elokuun aikana tai ennen sitä.

 

Peruspalvelulautakunta on päättänyt 25.2.2009 § 129, että kesäaikana maksua ei peritä, jos lapsi on poissa kunnallisesta päivähoidosta ennalta ilmoitetusti kaikki kolme kalenterikuukautta tai kaksi perättäistä kalenterikuukautta.

 

Palvelusetelituottajilta edellytetään ympärivuotista aukioloa tai päivystyksen järjestämistä muulla tavoin. Suositeltavaa on, että palveluntuottaja perii asiakasmaksun enintään yhdeltätoista kalenterikuukaudelta toimintavuoden aikana

 

 

4.Esiopetuksen järjestäminen lapsille, joille on myönnetty palveluseteli täydentävään päivähoitoon

 

Sosiaali- ja terveystoimen alaisena tapahtuvaa esiopetusta ostetaan sopimuksen mukaan yksityisiltä päivähoitopalvelujen tuottajilta kuluvana toimintavuonna 104 lapselle. Kuluvana lukuvuonna esiopetuksen hinnat vaihtelevat eri palvelun tuottajilla 350,00 ja 571,51 euron välillä, keskiarvon ollessa 440,32 euroa. Ruotsinkielinen esiopetus on opetustoimen alaisuudessa. Ruotsinkielinen opetustoimi ostaa esiopetusta lukuvuonna 2009 – 2010 yksityisiltä päiväkodeilta 14 lapselle 440 euron kuukausihintaan. Esiopetus on perusopetuslain alaista toimintaa eikä sosiaali- ja terveyspalveluja koskevaa palvelusetelilakia voida soveltaa siihen.

 

Ennen syksyn esiopetuksen alkua ei ole mahdollisuuksia tehdä suuria muutoksia esiopetustoiminnan järjestämisessä ja ostamisessa ja sen vuoksi esitetään, että esiopetusta ostettaisiin lukuvuonna 2010 – 2011 nykyisten ostopalvelusopimuksista lasketun keskihinnan mukaisella hinnalla eli 440 eurolla kuukaudessa niille lapsille, joille täydentävä päivähoito toteutetaan palvelusetelillä tai yksityisen hoidon tuella.

 

Sosiaalilautakunnan 8.3.2006 tekemän päätöksen mukaan Turussa päiväkotien (suomenkielisen) esiopetusryhmän suositeltu vähimmäiskoko on viisi ja suosituksesta voidaan poiketa erityistä hoitoa, kasvatusta ja opetusta tarvitsevien lasten esiopetusryhmissä sekä vieraskielisten päiväkotien ryhmissä. Ruotsinkielisessä esiopetuksessa minimiryhmäkoko on ollut seitsemän. Syksystä 2010 lukien esitetään tavallisten esiopetusikäisten lasten ryhmien suuruudeksi seitsemää, kuten on ruotsinkielisessä esiopetuksessa. Alustavien tietojen mukaan niissä yksityisissä päiväkodeissa, joissa on tarkoitus toteuttaa esiopetusta, on ensi syksynä vähintään tämä määrä esiopetusikäisiä lapsia.

 

Peruspalvelulautakunnan hyväksymään 1.8.2010 voimaan tulevaa yksityisen hoidon tuen kuntalisään tulisi lisätä kohta, jossa kunnan ostamaan esiopetukseen osallistuvasta lapsesta maksetaan yksityisen hoidon tuen lakisääteisen hoitorahan (160 €/kk) lisäksi kuntalisää 110 euroa kuukaudessa. Tämä lisäys sen vuoksi, koska syksystä 2010 voi olla niitä yksityisiä palveluntuottajia, jotka eivät tule palvelusetelipalvelujen tuottajiksi, mutta haluavat silti myydä esiopetuspalveluita ja toteuttaa esiopetusta täydentää päivähoitoa.

 

5.Palvelusetelin kattohinta

 

Yksityisten päivähoitopalvelujen tuottajien sekä asiakkaitten taholta on tullut kysymyksiä palvelusetelin kattohinnasta. Varsinkin perheet, joilla lapsi on ostopalvelupaikalla yksityisessä päiväkodissa, ovat esittäneet kattohinnan nostamista ja perheen muiden lasten ottamista huomioon palvelusetelin hintaa määrättäessä samaan tapaan kuin on kunnallisessa päivähoidossa. Viimeksi mainittu asia on huomioitu kohdassa 1.

 

Peruspalvelulautakunnan syyskuussa hyväksymä yli 3-vuotiaan lapsen kokopäiväisen päiväkotihoidon kattohinta on perustunut vuoden 2008 kaupungin päiväkotien menoihin ja laskennallisesti lasten määrään, jolloin lasten hoitomuoto ja ikä on otettu huomioon.

 

Päivähoidosta perittäviä maksuja on 1.8.2010 lukien tarkistettu sosiaali- ja terveystoimen hintaindeksillä (8,83). Korkein kokopäivähoidosta perittävä maksu on tämän jälkeen 254 euroa kuukaudessa. Se on ollut kaksi vuotta 233 euroa ja on siten noussut 21 eurolla. Toisaalta päivähoitomaksujen määräämisen tulorajoja on tarkistettu yleisellä ansiotasoindeksillä, jonka muutos on 9,3 prosenttia. Mikäli perheen tulot ovat elokuussa samat kuin nykyiset, tulorajojen korotus pienentää lähes kaikissa tuloluokissa perheen päivähoitomaksua.

 

Palvelusetelin kattohinnan nostaminen ainoastaan päivähoitomaksun suuruisella korotuksella ei riitä kattamaan kaikkien palvelutuottajien kustannuskehitystä. Kattohintaa esitetään korotettavaksi 35 eurolla 740 euroon.

 

6.Palvelusetelikokeilun jatkaminen 31.7.2011 saakka

                                          

Palvelusetelin käyttöönotto on varhaiskasvatuksen tulosalueen mukaan käynnistynyt odotusten mukaisesti. Palveluseteli on myös valtakunnallisesti uusilla käyttöönottoaloilla kuten varhaiskasvatuksessa vielä kokeiluvaiheessa. Jotta palvelusetelin käytön vakinaistamista ja mahdollista laajentamista koskemaan kaikkia varhaiskasvatuksen palveluja voitaisiin arvioida riittävän tiedon pohjalta, on syytä jatkaa kokeilua 31.7.2011 saakka. Näin järjestelmän toimivuutta voitaisiin arvioida varhaiskasvatuksen koko toimintavuoden kokemusten perusteella.

 

Esityksen asiakas-, henkilöstö- ja talousvaikutukset

                                          

Sisarusalennuksia ja vuorohoitoa koskeva muutos parantaa asiakkaiden tasaveroista kohtelua rinnastaessaan palvelusetelillä hankittavan päivähoidon kunnalliseen päivähoitoon. Esiopetukseen siirtyvien lasten mahdollisuus jatkaa nykyisessä päiväkodissaan paranee. Palvelusetelin kattohinnan korotus parantaa perheiden mahdollisuuksia käyttää palveluseteliä päivähoidon hankintaan mikäli palveluntuottajat eivät siirrä korotusta suoraan hintoihin.

 

Esityksellä ei ole merkittäviä henkilöstövaikutuksia.

 

Esitys hidastaa palvelusetelin käyttöönoton taloudellisten hyötyjen toteutumista. Ostopalveluista siirtymäajan jatkaminen maksusitoumuksilla 31.7.2011 saakka on kaupungille n. 460 000 € kalliimpi ratkaisu kuin kaikkien ostopalvelusopimusten korvaaminen palvelusetelillä 1.8.2010. Sisarusten huomioiminen palvelusetelin hinnassa nostaa niin jonkin verran kaupungin kustannuksia.

 

Opetustoimenjohtaja Timo Jalosella ei ole huomautettavaa esitykseen.

 

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

 

Ehdotus       Peruspalvelulautakunta päättää, että

 

-palvelusetelikokeilun aikaa jatketaan 31.7.2011 asti,

 

-palvelusetelin arvo lasketaan vähentämällä lapsikohtaisesta kattohinnasta asiakasmaksulain mukaan määräytyvä maksu,

 

-palvelusetelin kattohinta on 3-6- vuotiaan lapsen kokopäivähoidosta päiväkodissa 740 euroa kuukaudessa 1.8.2010 lukien,

 

-iltahoidon kattohinta määräytyy 1,1:n kertoimella 1.4.2010 lukien,

 

-esiopetusta ostetaan 440 euron kuukausihintaan, silloin kun lapselle on myönnetty palveluseteli täydentävään päivähoitoon tai perhe saa lapselle yksityisen hoidon tukea,

 

-esiopetuksen lapsiryhmässä tulee olla vähintään seitsemän lasta

 

-yksityisen hoidon tuen kuntalisä on 110 euroa kuukaudessa silloin, kun lapsi osallistuu kunnan järjestämään esiopetukseen

 

-lapsille, jotka on otettu 31.3.2010 mennessä kaupungin järjestämään päivähoitoon nykyisillä kaupungin ja yksityisten päivähoitopalvelujen tuottajien välisillä sopimuksilla, myönnetään, perheiden niin halutessa, heille nyt osoitetusta päiväkodista hoitopaikka kaupungin maksusitoumuksella enintään palvelusetelikokeilun ajaksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi peruspalvelulautakunta merkitsi tiedoksi Käpyrinteen, Vaahteramäen, Tyksilän ja Miska-talon päiväkotien lautakunnalle toimittamat adressit koskien palveluseteliä sekä lukuisten henkilöiden allekirjoittaman nettiadressin.

Mirka Muukkonen teki Alpo Lähteenmäen kannattamana seuraavan ponsiesityksen:

”Maksusitoumuksista johtuva ylimääräinen ja yllättävä meno ei saa heikentää kunnallisen päivähoidon budjettia.”

Jakelu

tiedOpetuslautakunta
tpvKoski Raili
tpvKuronen Sirpa
tpvLiuksa Riitta
tiedLönnqvist Max