Kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmä loppukäyttäjän mobiililiittymällä
1. SOPIJAPUOLET
Tilaaja: Turun kaupunki / Sosiaali- ja terveystoimi
Y-tunnus: 0204819-8
Osoite: PL 670, 20101 Turku
Tilaajan yhteyshenkilö(t):
Toimittaja:
Y-tunnus:
Osoite:
Toimittajan yhteyshenkilö(t):
Yhteyshenkilöiden tehtävänä on seurata ja valvoa sopimuksen toteutumista ja tiedottaa siitä oman organisaationsa sisällä ja toiselle Sopijapuolelle. Yhteyshenkilön vaihtumisesta on heti ilmoitettava toisen sopijapuolen yhteyshenkilölle. Tilaajan yhteyshenkilön vaihtumisessa ei ole kyse varsinaisesta sopimuksen muutoksesta.
2. SOPIMUKSEN TAUSTA, TARKOITUS JA KOHDE
Tällä sopimuksella sovitaan Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimen kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmän ja siihen liittyvän mobiilijärjestelmän toimittamisesta tilaajalle.
Tuotteen ja palvelun on oltava sopimuksen ja tarjouspyynnön liitteineen mukainen, sovelluttava sovittuun käyttötarkoitukseen ja toimittava sovitulla tavalla. Toimittaja vastaa siitä, että tuote ja palvelu täyttävät tarjouspyynnössä ja sopimuksessa yksilöidyt vaatimukset ja yhteisesti kirjallisesti sovitut määritykset. Tuotteen ja palvelun on toimitushetkellä täytettävä vaatimukset, jotka perustuvat lakiin tai sen nojalla annettuun asetukseen tai viranomaismääräykseen ja jotka ovat voimassa sopimuksen tekohetkellä tai jotka ovat silloin julkaistu ja säädetty tulemaan voimaan sopimuskauden aikana. Tuotteeseen ja palveluun sisältyvät sovitut lopputulokset sekä dokumentaatio, todistukset, luvat ja muut asiakirjat, joita tarvitaan tuotteen välittömään käyttöön tai palvelun hyödyntämiseen sopimuksen mukaisesti. Palvelun, tuotteeseen tai palveluun liittyvän koulutuksen ja välittömään käyttöön tai hyödyntämiseen liittyvän käyttäjäohjeistuksen on oltava suomenkielistä, ellei toisin kirjallisesti sovita. Tekninen dokumentaatio voi olla suomen- tai englanninkielistä.
3. SOPIMUSKAUSI
Sopimus on palvelun osalta voimassa 31.12.2012 asti, jonka jälkeen sopimus on palvelun osalta voimassa toistaiseksi Julkisen hallinnon IT-hankintojen sopimusehdot (JIT 2007) - Erityisehtoja palveluista (JIT 2007 -Palvelut) 8 kohdan mukaisin irtisanomisehdoin.
4. ASIAKIRJOJEN NOUDATTAMISJÄRJESTYS
Sopimusasiakirjat täydentävät toisiaan. Jos sopimusasiakirjat ovat keskenään ristiriidassa, noudatetaan niitä seuraavassa keskinäisessä pätevyysjärjestyksessä:
1. Sopimus
2. Tarjouspyyntö pp.kk.2010 liitteineen
3. JHS 174 ICT-palvelujen palvelutasoluokitus (http://docs.jhs-suositukset.fi/jhs-suositukset/JHS174/JHS174.pdf)
4. Erityisehtoja palveluista (http://docs.jhs-suositukset.fi/jhs-suositukset2/JHS166_liite4/JHS166_liite4.pdf)
5. Erityisehtoja tilaajan sovellushankinnoista (JIT 2007 –sovellukset, http://docs.jhs-suositukset.fi/jhs-suositukset/JHS166/JHS166_liite3.pdf)
6. Yleiset sopimusehdot (JIT 2007 -yleiset ehdot, http://docs.jhs-suositukset.fi/jhs-suositukset/JHS166/JHS166_liite2.pdf)
7. Tarjous pp.kk.2010 liitteineen.
5. HINNAT, PALKKIOT JA MUUT VELOITUKSET
Toimittajan hinnat (alv 0 %) tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti.
Mikäli viranomaisten määräämien julkisten maksujen tai arvonlisäveron suuruus tai kantamisperuste muuttuu joko säädösmuutoksen tai verotuskäytännön muuttumisen vuoksi, tuotteiden ja palvelujen hinnat muuttuvat vastaavasti. Mikäli Toimittajan yleinen hinnasto tarjouksen voimassaoloaikana muuttuu niin, että toimituspäivän hinnoittelutavan mukainen hinta olisi tilaajalle tarjous- tai tilaushintaa edullisempi, Toimittaja soveltaa laskutuksessa toimituspäivän mukaista hinnoittelua.
Tuotteen tai palvelun hinta sisältää matka- ja majoituskustannukset, päivärahat ja ylityökorvaukset eikä niitä veloiteta erikseen. Toimittaja ei myöskään ole oikeutettu veloittamaan korvausta matka-ajasta.
6. LASKUTUS JA MAKSUEHTO
Laskutus tapahtuu hyväksytyn toimituksen jälkeen sekä tuotantokäytön ajalta kuukausittain jälkikäteen, ellei toisin sovita.
Laskutus tapahtuu verkkolaskutuksella. Lisätiedot verkkolaskutuksesta www.turku.fi/laskuttam
Maksuehto on 30 pv netto hyväksyttävän laskun saapumisesta Tilaajalle.
Viivästyskorko on enintään kulloinkin voimassa olevan korkolain 4 §:n 1 mom. mukainen.
Laskutus-, toimitus- yms. lisiä ei hyväksytä.
7. ORGANISOINTI JA TOTEUTUS
Toimittaja asettaa sopimuksesta vastaavaksi henkilöksi xx:n, jonka tehtävänä on seurata ja valvoa sopimuksen toteutumista ja tiedottaa oman organisaationsa sisällä ja toiselle sopijapuolelle sopimuksen toteutumiseen liittyvistä asioista sekä nimetä tarvittavat henkilöresurssit.
Toimittaja tekee sopimukseen kuuluvat työt Toimittajan työmenetelmiä käyttäen.
8. TOIMITTAJAN RESURSSIT
Toimittaja varmistaa, että toimituksessa on riittävästi henkilöstöä. Toimittajan on kaikin kohtuudella käytettävissä olevin keinoin vältettävä sellaisia tarjouksessa nimetyn palveluhenkilöstön vaihdoksia, joilla voi olla vaikutusta Tuotteen tai Palvelujen laatuun tai Palvelutasoon.
Toimittaja ei saa ilman perusteltua syytä ja Tilaajan hyväksyntää vaihtaa projektiin tai Palvelujen toteuttamiseen osallistuvia tarjouksessa nimettyjä henkilöitä. Toimittaja ei vaihda näitä henkilöitä ilman Tilaajan lupaa muusta kuin Toimittajasta riippumattomasta syystä. Tilaaja ei voi evätä lupaa vaihtoon ilman perusteltua syytä. Toimittaja ilmoittaa kyseisen henkilön vaihtamisesta Tilaajalle aina kirjallisesti etukäteen ja hankkii korvattavan henkilön tilalle viivytyksettä uuden henkilön. Uuden henkilön on oltava kokemukseltaan ja osaamiseltaan vähintään samantasoinen kuin korvattava henkilö.
Toimittajan on viivytyksettä ja veloituksetta vaihdettava palveluhenkilönsä, jolta Tilaajan perustellun näkemyksen mukaan puuttuu riittävä ammattitaito tai joka esimerkiksi tehdyn turvallisuusselvityksen perusteella ei ole sopiva kyseiseen tehtävään.
9. SOPIJAPUOLTEN KESKEISET VELVOITTEET
Tilaaja:
-asettaa toimittamista varten Toimittajan käytettäväksi vaadittavat tiedot
Toimittaja:
-ei hyödynnä Tilaajan luovuttamia tietoja muuhun tarkoitukseen
-on työntekijöidensä työnantaja ja vastaa kaikista työnantajalle kuuluvista velvoitteista työntekijäänsä nähden
-vastaa työntekijöidensä työnantajana henkilöstönsä palvelussuhteen ehdoista, työsopimuksen solmimisesta sekä palvelussuhteen ehtoihin perehdyttämisestä
-vastaa työntekijöidensä palkoista, lakisääteisistä vakuutuksista ja kaikkien lakisääteisten työnantajamaksujen suorittamisesta loma- ja matkakorvaukset mukaan lukien
-vastaa siitä, että työntekijänsä sitoutuvat noudattamaan annettuja työohjeita ja laatuvaatimuksia
-vastaa henkilökuntansa puolesta Tilaajalle aiheutetuista vahingoista
10. ALIHANKKIJOIDEN KÄYTTÖ
Mikäli Toimittaja käyttää alihankkijoita, vastaa Toimittaja alihankkijoidensa työstä ja lopputuloksen laadusta kuin omastaan. Toimittaja vastaa myös siitä, että alihankkija noudattaa omalta osaltaan Toimittajalle asetettuja velvoitteita. Toimittajan on etukäteen ilmoitettava Tilaajalle toimituksessa mahdollisesti käyttämänsä alihankkijat. Tilaaja voi perustellusta syystä kieltää Toimittajaa käyttämästä tiettyä alihankkijaa.
11. Takuu
Takuu JIT 2007 –sovellukset kohdan 6 mukaisesti ja JIT 2007 –yleiset ehdot kohdan 17 mukaisesti.
12. Toimitusaika
Järjestelmän tulee olla tuotantokäytössä 1.1.2011 alkaen.
13. SALASSAPITO, TIETOTURVA JA TIETOSUOJA
Salassapito, tietoturva ja tietosuoja on kuvattu Julkisen hallinnon IT hankintojen sopimusehtojen yleisten sopimusehtojen (2007 – Yleiset ehdot) kohdissa 26 ja 27. Sen lisäksi sopijapuolet ovat sopineet, että Toimittaja noudattaa soveltuvin osin valtiovarainministeriön julkisyhteisöille laatimaa henkilöstön tietoturvaohjetta (http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/05_valtionhallinnon_tietoturvallisuus/20061127Henkil/Vahti_10_06.pdf)
14. VAKUUTUS
Toimittajalla on vastuuvakuutus, joka kattaa tässä työssä Tilaajalle, kolmannelle osapuolelle tai tämän omaisuudelle aiheutuneet vahingot. Toimittaja huolehtii myös muiden alalla tavanomaisten vakuutusten voimassapitämisestä. Toimittaja vastaa edustamiensa tuotteiden tuotevastuuvakuutuksista. Toimittaja huolehtii lisäksi oman henkilökuntansa ja omaisuutensa lakisääteisistä työnantajavelvollisuuksista. Toimittaja on myös vastuussa siitä, että sen mahdollisesti käyttämillä alihankkijoilla on kunnossa vastaavat asiat.
15. PURKUPERUSTE
Sen lisäksi mitä Julkisen hallinnon IT -hankintojen sopimusehdoissa (JIT 2007) on todettu sopimuksen purkamisesta, on tilaajalla oikeus purkaa sopimus Toimittajan verojen tai lakisääteisten sosiaalivakuutusmaksujen laiminlyönnin vuoksi, ellei laiminlyöntiä voida pitää vähäisenä tai ellei Toimittaja ole toimittanut viranomaisen hyväksymää maksusuunnitelmaa.
Jos Toimittaja joutuu saneerausmenettelyyn, konkurssiin, selvitystilaan tai muutoin sellaisiin taloudellisiin vaikeuksiin niin, että on syytä olettaa sopimusvelvoitteiden täyttämisen vaarantuvan tai Toimittaja poistetaan ennakkoperintärekisteristä, Tilaajalla on oikeus purkaa sopimus välittömin vaikutuksin kokonaan tai määrätyiltä osin ilmoittamalla siitä kirjallisesti Toimittajalle.
16. POIKKEUSOLOT JA HÄIRIÖTILANTEET
Palveluntuottajan on otettava huomioon valmiuslain (1080/1991, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1991/19911080) kuvaamat poikkeusolot. Tilaajan rooli varautumisessa on keskeinen, koska peruspalveluiden ja muiden yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen järjestäminen on normaaliolois-sakin erityisesti kuntien vastuulla. Tämä edellyttää Tilaajan ja Palveluntuottajan yhteistyötä ja toimien yhteensovittamista kaikissa tilanteissa. Toimittaja sitoutuu etukäteisvalmisteluin sekä muin toimenpitein varautumaan valmiuslain 2 §:ssä määriteltyihin poikkeusoloihin sekä muihin vaikutukseltaan vastaaviin vakaviin häiriötilanteisiin.
Poikkeusolojen ja häiriötilanteiden varalta Palveluntuottaja:
- tunnistaa osana omia prosessejaan palvelujensa kriittisyyden Tilaajalle;
- vastaa palvelujen toimivuudesta tarjouspyynnön mukaisesti; sekä
- pitää palveluksessaan riittävästi osaavaa henkilöstöä.
Poikkeusoloihin varautumisesta voidaan sopia tarkemmin erikseen salaisella liitteellä. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999 muutoksineen) 24 §:n 1 mom. 8 kohta.
17. SOPIMUKSEN SIIRTO
Tilaajalla on oikeus siirtää sopimukseen liittyvät oikeutensa ja velvollisuutensa yksikölle, jolle Tilaajan tehtävät tai osa niistä siirtyy. Siirrosta on ilmoitettava Palveluntuottajalle etukäteen kirjallisesti. Muunlainen sopimuksen siirto on sallittu vain kummankin sopijapuolen allekirjoittamalla siirtosopimuksella. Sopijapuolet sitoutuvat tiedottamaan toiselle sopijapuolelle hyvissä ajoin mahdollisista sulautumis- ja jakautumissuunnitelmistaan.
18. SOPIMUKSEN MUUTOKSET
Sopimusosapuolet voivat muuttaa tätä sopimusta kirjallisesti, muut muutokset ovat mitättömiä. Muutokset tulevat voimaan, kun molemmat sopimusosapuolet ovat ne asianmukaisesti hyväksyneet ja allekirjoittaneet sopimusosapuolten toimivaltaisten edustajien toimesta.
19. MUUT EHDOT
Tähän sopimukseen sovelletaan soveltuvin osin Julkisen hallinnon IT-hankintojen sopimusehtoja (JIT 2007).
20. NAISTEN JA MIESTEN VÄLINEN TASA-ARVO
Tilaaja on allekirjoittanut Eurooppalaisen peruskirjan naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta paikallishallinnossa (www.turku.fi/tarjouspyynnot). Toimittajalla (sen omistussuhteista riippumatta) on soveltuvin osin Tilaajaan liittyvässä palvelussa samat vastuut varmistaa tai edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa kuin Tilaajalla olisi.
21. OIKEUSPAIKKA
Mahdolliset sopimuserimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvottelemalla. Mikäli neuvottelut eivät johda sopijapuolia tyydyttävään lopputulokseen, ratkaistaan erimielisyydet ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeus.
22. SOPIMUKSESSA SOVELLETTAVA LAINSÄÄDÄNTÖ
Tähän sopimukseen sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta sen lainvalintasäännöksiä.
23. ALLEKIRJOITUKSET
Tätä sopimusta on tehty kaksi samansanaista kappaletta, yksi (1) Tilaajalle ja yksi (1) Toimittajalle.
Turku pp.kk.2011 pp.kk.2011
Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimi
Tilaaja Toimittaja
______________________ ______________________
nimike nimike