Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta813.01.20108

16370-2009 (356)

Eläinlääkäripäivystyksen puhelintiedotuksen muuttuminen

Tiivistelmä: -

Perla § 8

Ympäristöterveydenhuolto, tulosaluejohtaja Esko Salonen 31.12.2009:

TeliaSonera on ilmoittanut, että he poistavat eläinlääkäreiden päivystyspuhelimen tiedotusautomaatin numerossa 2690800 käytöstä 15.1.2009 alkaen, mutta jatkoaikaa on neuvoteltu n. 1 kk:n ajaksi. Syy on se, että laitteisto on jo vanha eikä sen toimintavarmuutta voida enää taata. Puhelin on lemmikkieläinten eläinlääkäripäivystysjärjestelmässä keskeinen, koska asiakkaat saavat tästä numerosta päivystävän eläinlääkärin yhteystiedot. Järjestelmän tiedotteen ovat päivystäjät voineet ohjelmoida omista puhelistaan ja lisäksi siinä on aikaohjaus, joka mahdollistaa sen, että tiedote on ajantasainen.

Aivan vastaavaa järjestelmää ei TeliaSoneralla ole tarjottavana. Tilalle TeliaSonera tarjoaa 0600-alkuista asiakkaille maksullista numeroa, jossa on vastaavat toiminnat kuin vanhassa järjestelmässä ja tulevaisuutta ajatellen erilaisia monipuolisia lisämahdollisuuksia eli järjestelmä voi jatkossa mukautua palvelemaan odotettavissa olevia päivystysjärjestelmän muutoksia.

Uusi 1.11.2009 voimaan tullut eläinlääkintähuoltolaki edellyttää, että päivystysalueelle järjestetään keskitetty yhteydenottopalvelu. Uuden lain mukaan yhteydenottopalvelu voi olla asiakkaalle maksullinen, jotta kunnalle aiheutuvat kustannukset saadaan katetuksi. Tässä vaiheessa olisi maksullista vain automaattitiedotuksen kuuntelu ja siitä saisi tiedon, missä päivystys on ja mihin numeroon pitää soittaa. Kun päiväaikana arkisin päivystystä ei ole, niin silloin puhelimesta saa tiedon, milloin päivystys alkaa. Myöhemmin järjestelmä voidaan muuttaa esim. sellaiseksi, että myös varsinainen ajanvaraus ja neuvojen kysyminen olisi maksullista palvelua. Tarve tällaiseen muutokseen on olemassa, koska päivystäjille tulee paljon puheluita, jotka eivät liity päivystykseen eli kiireellisen avun antamiseen ja todelliset avun tarvitsijat voivat sen takia jäädä ilman nopeaa apua.

Päivystyspuhelimeen tulee vuosittain n. 18.000 – 20.000 puhelua ja puheluiden määrä kasvaa joka vuosi. Kymmenen viime vuoden aikana puheluiden määrä on lähes kolminkertaistunut.

Kustannusten kattamiseksi puhelun hinnaksi pitäisi määrätä n. 0,50 - 1,00 €/minuutti + ppm. On mahdotonta laskea aivan tarkkaan, mikä taloudellinen tulos tulee olemaan koska esim. puhelujen keskimääräinen pituus on vain arvioitavissa. Maksullisuus voi myös jonkin verran vähentää puheluiden määrää. Kuitenkin tuolla asiakashinnalla puhelinsopimuksen kiinteät kustannukset 200 e/kk saadaan melko tarkkaan juuri ja juuri katetuksi. Asiakashinnan määrittelyssä on hyvä olla liikkumavaraa, koska erilaiset arvaamattomat muutokset voivat aiheuttaa tarvetta muuttaa asiakashinnoittelua, joka kuitenkin voisi olla rajoissa 0,5 – 1 €/min. Maksun on tarkoitus kattaa kaikki puhelimesta aiheutuvat kustannukset, mutta sen ei ole tarkoitus tuottaa voittoa.

TeliaSoneran ilmoituksen mukaan vanhaan numeroon 2690800 voidaan siirtymävaiheessa kytkeä puolen vuoden ajaksi tiedotus, jossa todetaan että numero on muuttunut.

Puhelinsopimukseen liittyy puhelusta perittävän maksun määrääminen, jonka takia asia on lautakunnan päätettävä.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää hyväksyä eläinlääkäripäivystyksen puhelintiedotuksen tapahtuvaksi TeliaSoneran maksullisen puhelinpalvelun kautta siten, että asiakkaalta perittävän maksun määrä on 0,50 € / min + ppm.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedPalmu Liisa
tpvRasi Jaakko