LIITE 1

 

Henkilöstöstrategian 2006 – 2009 arviointikriteerit, vuodelle 2009 asetetut tavoitteet, niiden soveltuvuus SoTe:ssa sekä tavoitteiden toteutuminen/ tilanne SoTe:ssa tällä hetkellä

(korsivoidulla tekstillä hallintojaoston 16.6.2009 vuodelle 2009 asettamat uudet toimenpidetavoitteet)

 

JOHTAMINEN

Henkilöstösuunnittelulla varaudutaan palvelutoiminnan

haasteisiin ja palvelurakenteen muutostarpeisiin

 

Arviointikriteerit

Tavoitteet 2009

Soveltuminen SoTe:ssa

Toteutuminen /tilanne SoTe:ssa

 

Henkilöstösuunnittelu
pitkällä ja lyhyellä
aikavälillä

 

Henkilöstön määrä ja rakenne on mitoitettu vastaamaan palvelustrategiaan perustuvia tavoitteita

Kyllä

Henkilöstömitoitus ei kaikilta osin vastaa Lh:n suosituksia. Vajausta paikattu palkkaamalla tilapäistä henkilöstöä.

Sosiaali- ja terveystoimi tekee tarvittaessa esityksiä vakanssien nimike- ja/tai kelpoisuusvaatimusten muuttamisesta. Useita esityksiä Perla:ssa 11.11.2009.

 

Kaupungin henkilöstön kokonaismäärä ei ole kasvanut

Kaupunkitasoinen tavoite

SoTe:n tammi - syyskuun työvoimaseurannan mukaan työvoiman määrä - 6,7 (vrt. v. 2008). Luvussa on huomioitu sisäiset ja ulkoiset siirrot. Vähennykseen vaikuttavat talkoovapaat ja lääkärien lomarahojen vaihto vapaaseen.

 

Henkilöstösuunnitelmien päivittäminen jatkuu tavoitteena valtuustokauden aikainen pysyvä taloudellinen tasapaino ja kaupunginvaltuuston asettamien kaupungin henkilöstön alenematavoitteiden toteuttaminen

Kyllä = Henkilöstösuunnitelmien päivittäminen

 

Ilman talkoovapaita/ lomarahojen vaihtoa SoTe:n osalta henkistön määrän alenematavoitetta ei mahdollista saavuttaa

SoTe päivittää henkilöstösuunnitelman vuodelle 2010 Kv:n päätettyä vuoden 2010 talousarviosta.

SoTe selvittää jokaisen avoimeksi tulevan vakanssin osalta sen täytön/ käytön välttämättömyyden. Käytetään sisäistä hakua/ vakanssien suoraa täyttöä, mutta julkisen haun käyttö tehtävissä, joissa rekrytointiongelmia.

 

Tarpeettomien vakanssien lakkauttamista jatketaan

Kyllä

Perla tehnyt kesäkuussa 2009 esityksen 60 tarpeettoman vakanssin lakkauttamisesta. Päätöstä ei vielä ole tehty.

Osaamisen arviointijärjestelmä

Kaupungissa on toimiva osaamisen arviointijärjestelmä

 

Tehtävien vaatimat osaamiset on määritelty koko kaupungin osalta ja viety HR:ään

Kyllä

 

 

 

Kyllä

Sote:n yhdistymisen myötä kaikkien tehtävien osaamisen määrittelyä ei ole vielä tehty. Osaamisen määrittelyjä ei ole viety HR:ään

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JOHTAMINEN

Esimiestyö on oikeudenmukaista ja kannustavaa

Arviointikriteerit

Tavoitteet 2009

Soveltuminen SoTe:ssa

Toteutuminen /tilanne SoTe:ssa

 

Osaava johtaminen

Kunta-10 tulokset parantuneet (esimiestuki, kohtelun oikeudenmukaisuus ja päätöksenteon oikeudenmukaisuus)

 

Kyllä

Esimiestuki: parantunut (v. 2006/ 3,50 ja v. 2008/ 3,52)

Kohtelun oikeudenmukaisuus: koettu tilanne parantunut (v. 2006/ 3,71 ja v. 2008/ 3,73)

Päätöksenteon oikeudenmukaisuus: tulos parantunut (v. 2006/ 3,03 ja v. 2008/ 3,11)

 

Kunta 10-tuloksessa 0,02 suuruinen muutos on merkitsevä.

 

Vähintään 30 henkilöstöasioita hoitavaa/esimiestä suorittanut näyttötutkinnon

 

Kyllä

SoTe:ssa näyttötutkinnon suorittaneita yht. 27 esimiestä. Tällä hetkellä koulutuksessa 10.

Kehityskeskustelut

Kaikki esimiesasemassa olevat käyvät kehityskeskustelun alaistensa kanssa vuosittain

Kyllä

Kehityskeskustelut: tulos huonontunut (v. 2006/ 62,04 % käynyt kehityskeskustelun viimeisten 12 kk:n aikana ja

v. 2008/ 54,94 %)

 

 

Kehityskeskustelut koetaan hyödyllisiksi (Kunta10) ja kehityskeskustelut ovat oleellinen osa esimiestyötä

Kyllä

Kehityskeskustelut koetaan hyödyllisiksi: tulos huonontunut (v. 2006/ 44,83 % kokenut hyödyllisiksi ja v. 2008/ 43,43 %)

 

Kunta 10-tuloksissa 1 % suuruinen muutos on merkitsevä.

 

Kunta10 –tutkimuksessa esiin tulleet epäkohdat korjataan

Kyllä

SoTe:n Työhyvinvointityöryhmä on analysoinut Kunta10 –tutkimuksen tulokset. Työryhmä valmistelee Tyhy- ohjelmaa vuodelle 2010. Havaitut epäkohdat valitaan kehittämiskohdiksi.

 

OSAAMINEN

Henkilöstöllä on taito ja tahto kehittää osaamistaan, osaamista kehitetään

suunnitelmallisesti ja osaamisen kehittämiseen on riittävät ja monipuoliset resurssit

Arviointikriteerit

Tavoitteet 2009

Soveltuminen SoTe:ssa

Toteutuminen / tilanne SoTe:ssa

 

Osaamisen kehittämisessä käytetään monipuolisesti eri tapoja ja varataan riittävät resurssit

Kunta10 - tulokset parantuneet (täydennyskoulutuksen riittävyys, mahdollisuudet itsensä kehittämiseen työssä ja työn hallinta)

Kyllä

Täydennyskoulutus riittävää: tulos parantunut (v. 2006/ 64,34 % ja v. 2008/ 65,53 %)

 

Kunta 10-tuloksissa 1 % suuruinen muutos on merkitsevä.

 

Työn hallinta: tilanne parantunut (v. 2006/ 2,80 ja v. 2008/ 2,89)

 

Kunta 10-tuloksessa 0,02 suuruinen muutos on merkitsevä.

 

Työkiertoa hyödynnetään aktiivisesti

 

Kyllä

Selvitetään mahdollisuudet hyödyntää uutta rekrytointiärjestelmää tehtävien vaihtoa haluaville

 

 

 

”ikävoimaa työhön” –valmennusohjelman toteuttaminen. Osallistujia n. 16-20 henkilöä.

Kyllä

SoTe:sta 6 henkilöä osallistuu ”Ikävoimaa työhön” -valmennusohjelmaan

 

Kehityskeskustelukoulutusten jatkaminen

Kyllä

SoTe:n Työhyvinvointityöryhmä esittää sisällytettäväksi vuoden 2010 työhyvinvointiohjelmaan

 

Esimies- ja johtamiskoulutuksen päivittäminen

Kyllä

Asiasta on neuvoteltu henkilöstön vastuualueen kanssa. Tavoitteena on järjestää kaupunkitasoista keskitettyä, yleistä esimies- ja johtamiskoulutusta.

 

 

HENKILÖSTÖN SAATAVUUS JA HYVINVOINTI

Kaupunki on kilpailukykyinen, joustava ja turvallinen työnantaja

 

Arviointikriteerit

Tavoitteet 2009

Soveltuminen SoTe:ssa

Toteutuminen / tilanne SoTe:ssa

 

Kaupungin kilpailukyky työnantajana

Turku on suurten kaupunkien välisessä palkkavertailussa kolmen parhaan joukossa

(Tavoite v. 2008: Vertailuasema suurten kaupunkien palkkavertailussa säilyy = 3-5/10)

Kaupunkitasoinen tavoite

 

Turun osalta tavoite ei ole toteutunut v. 2008. Suurten kaupunkien palkkavertailussa Turku oli sijalla 6 (v. 2007)

Kiristynyt taloustilanne ei ole mahdollistanut ylimääräisiä palkankorotuksia.

 

 

Työnantajan suositteleminen (tulokset Kunta 10 -tutkimuksessa parantuneet)

Kyllä

Työnantajan suositteleminen: tulos parantunut (v. 2006/ 68,72 % ja v. 2008/ 71,58 %)

 

Palkkaus- ja palkitsemisjärjestelmät ovat oikeudenmukaisia

Kunta10 –tulokset parantuneet

(työn palkitsevuus)

Kyllä

(Kunta10 –tutkimuksesta poistettu kysymys työn palkitsevuudesta)

 

Kohtelun oikeudenmukaisuus: tulos parantunut (v. 2006/ 3,71 ja v. 2008/ 3,73

 

Kunta 10-tuloksessa 0,02 suuruinen muutos on merkitsevä.

Työsuhteen pysyvyys

Henkilöstöä ei ole irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä

 

Kyllä

Henkilöstöä ei ole irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä

 

 

Henkilöstön työkierto sekä henkilökohtaisista että toiminnallisista syistä on käytössä koko kaupungilla

Kyllä

V. 2007 käyttöön otettu työkiertomalli ei toimi.

 

 

 

Rekrytointi- ja sijaishallintatietojärjestelmän pilotointi alkaa SoTe:ssa ja opetustoimessa toukokuussa 2009. Järjestelmä otetaan käyttöön koko kaupungissa v. 2009 loppuun mennessä.

Kyllä

Rekrytointi- ja sijaishankinnan tietojärjestelmä (Nexstaff) hankittu kaupunkiin. Pilotointi suoritettu SoTe:ssa syyskuussa 2009 ja käyttöönotto alkanut. Tarkoitus on saada järjestelmä täysimittaisesti käyttöön SoTe:ssa vuoden 2009 loppuun mennessä.

 

 

Määräaikaisten työntekijöiden vakinaistamista jatketaan

 

Määräaikaisten työntekijöiden vakinaistamista on jatkettu. Vuonna 2008 vakinaistettiin sosiaali- ja terveystoimessa yhteensä 299 työntekijää ja SoTe:ssa on kuluvana vuonna vakinaistettu 261 työntekijää (1.1. - 31.10.), joista 250 ovat olleet ennen vakinaistamista määräaikaisessa palvelussuhteessa kaupunkiin.

 

 

HENKILÖSTÖN SAATAVUUS JA HYVINVOINTI

Työhyvinvointia edistetään monipuolisesti ja siihen on riittävät resurssit

 

Arviointikriteerit

Tavoitteet 2009

Soveltuminen SoTe:ssa

Toteutuminen /tilanne SoTe:ssa

 

Työterveyshuollon taso

Työterveyshuollon asiakastyytyväisyys on parantunut

Asiakastyytyväisyyttä arvioidaan konsernitasolla vuosittain. Erittely Soten sisällä ainakin periaatteessa mahdollista. Uusi kysely lähdössä joulukuun alkupuolella.

Marraskuussa alkanut koko konsernin työterveyshuollon toimintaa koskeva hanke. Hankkeen tuloksia käytettävissä ilmeisimmin 4-5/ 2010. Hanketta vetää henkilöstön vastuualue.

Työterveyshuollon sisäisen organisaation muutos syksyllä 09 ainakin periaatteessa turvaa palveluiden saatavuutta Sotelle aiempaa paremmin.

Työperäiset sairauspoissaolot

Työperäisten sairauspoissaolojen määrä on vähentynyt

Periaatteessa kyllä. Työperäisyyden käsite kuitenkin sovittava yhtenäisesti. Samalla seurantaan voisi kytkeä arvion sairauden vaikutuksesta työntekijän työkykyyn tulevaisuudessa.

Tällä hetkellä työperäisten sairauspoissaolojen seurantaa ei ole mahdollista tehdä tietojärjestelmästä johtuvasta syystä. Pegasokseen ei pyynnöistä huolimatta ole satu tätä kartoittavaa lisäosaa, kuten eräissä muissa järjestelmissä on jo nyt olemassa. Pegasoksen sairauspoissaolojen seurantajärjestelmä on jäykkä eräisiin muihin tietojärjestelmiin verrattuna.

 

Vaarojen arvioinnin aiheuttamat johtopäätökset ja tarvittavat korjaavat toimenpiteet on tehty

Kyllä

Vaarojen arviointi- ohjelman käytön vuosisuunnitelma laadittu. Yksiköitä ohjeistettu ohjelman käytössä. Työsuojelu valvonut suunnitelmien toteutumista (ensimmäinen kierros)

Henkilöstön hyvinvointia vahvistetaan työkykytoimintaa tehostamalla

 

Työkykyä ylläpitävä toiminta on kaikissa yksiköissä tavoitteellista ja suunnitelmallista ja toimintaan on riittävät määrärahavaraukset

 

Kyllä

SoTe:ssa nimetty kesällä 2009 Työhyvinvointiryhmä. Työryhmä valmistelee Tyhy- suunnitelman vuodelle 2010. Toimintamäärärahat vuoden 2009 tasolla.

Uudelleensijoitustoiminnan tehostamiseksi nimetty uudelleensijoitusyhdyshenkilö ja hyväksytty suunnitelma uudelleensijoitustoiminnan tehostamiseksi

 

Kunta10 - tutkimuksen tulosten läpikäynti koko organisaatiossa, tulosten läpikäynnin jälkeen tehdään tarvittavat johtopäätökset ja kehittämissuunnitelmat

Kyllä

Kunta10 – tutkimuksen tulokset käydään läpi jokaisessa yksikössä.

Työhyvinvointiohjelman tavoitteet määritellään Kunta10 – tutkimuksen tulosten perusteella laadittavaksi kehittämissuunnitelmaksi, jolla tuetaan tulosyksiköiden työtä

 

Vuoden 2009 loppuun mennessä laaditaan työhyvinvointitoimenpiteiden seurantamalli ja hyvien käytäntöjen jakamismalli

Kaupunkitasoinen tavoite

 

 

Työkykyä ylläpitävän toiminnan seurantajärjestelmä valmistellaan yhteistyössä henkilöstöverkoston kanssa vuoden 2009 loppuun mennessä

Kaupunkitasoinen tavoite

 

 

Yhteisten tavoitteiden ja keinojen vahvistaminen työhyvinvointia edistävälle toiminnalle

Kaupunkitasoinen tavoite

 

 

Kaupungin työpaikkojen vaarojen- ja haittojen selvitys- ja arviointityön (Vaarojen arviointi-ohjelma) toinen kaupunginlaajuinen kierros toteutetaan vuoden 2009 loppuun mennessä

Kaupunkitasoinen tavoite

 

 

TOIMINTATAPA

Yhteistyö on toimivaa ja henkilöstötyön prosessit ovat sujuvat ja selkeät

Arviointikriteerit

Tavoitteet 2009

Soveltuminen SoTe:ssa

Toteutuminen / tilanne SoTe:ssa

Yhteistoiminnan kehittäminen

Yhteistoiminta johtamisen välineenä kaikilla tasoilla

Kyllä

SoTe:n yt- järjestelmästä päätetty ja työpaikat määritelty keväällä 2009

Henkilöstöverkoston toiminta

Verkoston toiminta on vakiintunutta ja tuloksellista

Kyllä

SoTe:n edustajia osallistunut verkoston toimintaan

Henkilöstötyön päätöksentekojärjestelmän toimivuus

Oikeat päätöksentekotavat turvaavat joustavan ja sujuvan päätöksenteon sekä henkilöstösuunnittelussa hyväksyttyjen virasto- ja kaupunkitasoisten tavoitteiden toteutumisen

Kyllä

Myös kaupunkitasoinen tavoite

SoTe - hankkeen aikana Henkilöstötyöryhmä kävi läpi SoTe:n hallintokuntien päätöskäytännön ja teki esityksen yhdistyneen hallintokunnan päätöksentekojärjestelmäksi. Otettiin osaksi SoTe:n toimintasääntöä.

 

Henkilöstöhallinnon palvelukeskus- projektin päätösten mukaiset toimenpiteet toteutetaan

Kaupunkitasoinen tavoite

(asia kesken)

 

 

Pääluottamusmiesten ja henkilöstöasioiden vastuualueen säännöllisiä tapaamisia jatketaan

Kaupunkitasoinen tavoite

 

 

 

TOIMINTATAPA

Tietojärjestelmät tukevat henkilöstötyötä ja sähköinen toimintatapa on omaksuttu

 

Arviointikriteerit         

Tavoitteet 2009

Soveltuminen SoTe:ssa

Toteutuminen / tilanne SoTe:ssa

 

Personec HR –ohjelman käyttö

HR:n eri moduulit aktiivisessa hyötykäytössä koko kaupungilla

Kyllä

Koulutusseuranta ja

Työsuosituksen arvioinnit (TSA) HR:ssä

Ongelmia HR:n raporttien ajamisessa

Sähköinen rekrytointi

Osataan käyttää ja hyödyntää sähköisen rekrytoinnin mahdollisuudet

Kyllä

Rekrytoinitijärjestelmän tulosalueiden vastuukäyttäjät valittu. Koulutetaan järjestelmän osaajiksi.

Sähköinen asiointi

Itsepalvelut käytössä

Kyllä


Personec F.K: ESS-käyttöliittymä otettu porrastetusti käyttöön osassa SoTe:a kuluvana vuonna. Tavoitteena on, että ESS otettu käyttöön koko SoTe:ssa kesään 2009 mennessä.

Johtamista tukeva henkilöstöasioiden raportointi

Johtamista tukeva henkilöstöasioiden raportointi on yhdenmukaista ja tukee sekä strategista johtamista että päivittäisjohtamista

Kyllä

Työvoiman käytön seurannassa käytettäviä raportteja on kehitetty yhdessä järjestelmän toimittajan ja virastojen edustajien kanssa

Kuukausittaiset raportit lautakuntaan ja tulosalueiden vastaaville.

Raportoinnissa ongelmana vuoden 2008 vertailutiedon puuttuminen

 

 

Henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien koulutusta järjestetään jatkuvana prosessina

Kaupunkitasoinen tavoite

 

 

Sähköisen asioinnin käyttömahdollisuuksien selvittämistä jatketaan ja henkilöstöhallinnon itsepalvelujen määrittely jatkuu. Personec F.K:n ESS –käyttöliittymä ja Populus matkanhallintajärjestelmä otetaan käyttöön koko kaupungissa v. 2009 loppuun mennessä

Kyllä

Ks. edellä kohta ”Sähköinen asiointi”.

Populus –matkanhallintajärjestelmän käyttöönotto toteutetaan ESS:n käyttöönoton jälkeen