LIITE 1
Henkilöstöstrategian 2006 – 2009 arviointikriteerit, vuodelle 2009 asetetut tavoitteet, niiden soveltuvuus SoTe:ssa sekä tavoitteiden toteutuminen/ tilanne SoTe:ssa tällä hetkellä
(korsivoidulla tekstillä hallintojaoston 16.6.2009 vuodelle 2009 asettamat uudet toimenpidetavoitteet)
JOHTAMINEN
Henkilöstösuunnittelulla varaudutaan palvelutoiminnan
haasteisiin ja palvelurakenteen muutostarpeisiin
Arviointikriteerit |
Tavoitteet 2009 |
Soveltuminen SoTe:ssa |
Toteutuminen /tilanne SoTe:ssa
|
Henkilöstösuunnittelu
|
Henkilöstön määrä ja rakenne on mitoitettu vastaamaan palvelustrategiaan perustuvia tavoitteita |
Kyllä |
Henkilöstömitoitus ei kaikilta osin vastaa Lh:n suosituksia. Vajausta paikattu palkkaamalla tilapäistä henkilöstöä. Sosiaali- ja terveystoimi tekee tarvittaessa esityksiä vakanssien nimike- ja/tai kelpoisuusvaatimusten muuttamisesta. Useita esityksiä Perla:ssa 11.11.2009. |
|
Kaupungin henkilöstön kokonaismäärä ei ole kasvanut |
Kaupunkitasoinen tavoite |
SoTe:n tammi - syyskuun työvoimaseurannan mukaan työvoiman määrä - 6,7 (vrt. v. 2008). Luvussa on huomioitu sisäiset ja ulkoiset siirrot. Vähennykseen vaikuttavat talkoovapaat ja lääkärien lomarahojen vaihto vapaaseen. |
|
Henkilöstösuunnitelmien päivittäminen jatkuu tavoitteena valtuustokauden aikainen pysyvä taloudellinen tasapaino ja kaupunginvaltuuston asettamien kaupungin henkilöstön alenematavoitteiden toteuttaminen |
Kyllä = Henkilöstösuunnitelmien päivittäminen
Ilman talkoovapaita/ lomarahojen vaihtoa SoTe:n osalta henkilöstön määrän alenematavoitetta ei mahdollista saavuttaa |
SoTe päivittää henkilöstösuunnitelman vuodelle 2010 Kv:n päätettyä vuoden 2010 talousarviosta. SoTe selvittää jokaisen avoimeksi tulevan vakanssin osalta sen täytön/ käytön välttämättömyyden. Käytetään sisäistä hakua/ vakanssien suoraa täyttöä, mutta julkisen haun käyttö tehtävissä, joissa rekrytointiongelmia. |
|
Tarpeettomien vakanssien lakkauttamista jatketaan |
Kyllä |
Perla tehnyt kesäkuussa 2009 esityksen 60 tarpeettoman vakanssin lakkauttamisesta. Päätöstä ei vielä ole tehty. |
Osaamisen arviointijärjestelmä |
Kaupungissa on toimiva osaamisen arviointijärjestelmä
Tehtävien vaatimat osaamiset on määritelty koko kaupungin osalta ja viety HR:ään |
Kyllä
Kyllä |
Sote:n yhdistymisen myötä kaikkien tehtävien osaamisen määrittelyä ei ole vielä tehty. Osaamisen määrittelyjä ei ole viety HR:ään
|
JOHTAMINEN
Esimiestyö on oikeudenmukaista ja kannustavaa
Arviointikriteerit |
Tavoitteet 2009 |
Soveltuminen SoTe:ssa |
Toteutuminen /tilanne SoTe:ssa
|
Osaava johtaminen |
Kunta-10 tulokset parantuneet (esimiestuki, kohtelun oikeudenmukaisuus ja päätöksenteon oikeudenmukaisuus)
|
Kyllä |
Esimiestuki: parantunut (v. 2006/ 3,50 ja v. 2008/ 3,52) Kohtelun oikeudenmukaisuus: koettu tilanne parantunut (v. 2006/ 3,71 ja v. 2008/ 3,73) Päätöksenteon oikeudenmukaisuus: tulos parantunut (v. 2006/ 3,03 ja v. 2008/ 3,11)
Kunta 10-tuloksessa 0,02 suuruinen muutos on merkitsevä. |
|
Vähintään 30 henkilöstöasioita hoitavaa/esimiestä suorittanut näyttötutkinnon
|
Kyllä |
SoTe:ssa näyttötutkinnon suorittaneita yht. 27 esimiestä. Tällä hetkellä koulutuksessa 10. |
Kehityskeskustelut |
Kaikki esimiesasemassa olevat käyvät kehityskeskustelun alaistensa kanssa vuosittain |
Kyllä |
Kehityskeskustelut: tulos huonontunut (v. 2006/ 62,04 % käynyt kehityskeskustelun viimeisten 12 kk:n aikana ja v. 2008/ 54,94 %)
|
|
Kehityskeskustelut koetaan hyödyllisiksi (Kunta10) ja kehityskeskustelut ovat oleellinen osa esimiestyötä |
Kyllä |
Kehityskeskustelut koetaan hyödyllisiksi: tulos huonontunut (v. 2006/ 44,83 % kokenut hyödyllisiksi ja v. 2008/ 43,43 %)
Kunta 10-tuloksissa 1 % suuruinen muutos on merkitsevä. |
|
Kunta10 –tutkimuksessa esiin tulleet epäkohdat korjataan |
Kyllä |
SoTe:n Työhyvinvointityöryhmä on analysoinut Kunta10 –tutkimuksen tulokset. Työryhmä valmistelee Tyhy- ohjelmaa vuodelle 2010. Havaitut epäkohdat valitaan kehittämiskohdiksi. |
OSAAMINEN
Henkilöstöllä on taito ja tahto kehittää osaamistaan, osaamista kehitetään
suunnitelmallisesti ja osaamisen kehittämiseen on riittävät ja monipuoliset resurssit
Arviointikriteerit |
Tavoitteet 2009 |
Soveltuminen SoTe:ssa |
Toteutuminen / tilanne SoTe:ssa
|
Osaamisen kehittämisessä käytetään monipuolisesti eri tapoja ja varataan riittävät resurssit |
Kunta10 - tulokset parantuneet (täydennyskoulutuksen riittävyys, mahdollisuudet itsensä kehittämiseen työssä ja työn hallinta) |
Kyllä |
Täydennyskoulutus riittävää: tulos parantunut (v. 2006/ 64,34 % ja v. 2008/ 65,53 %)
Kunta 10-tuloksissa 1 % suuruinen muutos on merkitsevä.
Työn hallinta: tilanne parantunut (v. 2006/ 2,80 ja v. 2008/ 2,89)
Kunta 10-tuloksessa 0,02 suuruinen muutos on merkitsevä. |
|
Työkiertoa hyödynnetään aktiivisesti
|
Kyllä |
Selvitetään mahdollisuudet hyödyntää uutta rekrytointiärjestelmää tehtävien vaihtoa haluaville
|
|
”ikävoimaa työhön” –valmennusohjelman toteuttaminen. Osallistujia n. 16-20 henkilöä. |
Kyllä |
SoTe:sta 6 henkilöä osallistuu ”Ikävoimaa työhön” -valmennusohjelmaan |
|
Kehityskeskustelukoulutusten jatkaminen |
Kyllä |
SoTe:n Työhyvinvointityöryhmä esittää sisällytettäväksi vuoden 2010 työhyvinvointiohjelmaan |
|
Esimies- ja johtamiskoulutuksen päivittäminen |
Kyllä |
Asiasta on neuvoteltu henkilöstön vastuualueen kanssa. Tavoitteena on järjestää kaupunkitasoista keskitettyä, yleistä esimies- ja johtamiskoulutusta. |
HENKILÖSTÖN SAATAVUUS JA HYVINVOINTI
Kaupunki on kilpailukykyinen, joustava ja turvallinen työnantaja
Arviointikriteerit |
Tavoitteet 2009 |
Soveltuminen SoTe:ssa |
Toteutuminen / tilanne SoTe:ssa
|
Kaupungin kilpailukyky työnantajana |
Turku on suurten kaupunkien välisessä palkkavertailussa kolmen parhaan joukossa (Tavoite v. 2008: Vertailuasema suurten kaupunkien palkkavertailussa säilyy = 3-5/10) |
Kaupunkitasoinen tavoite
Turun osalta tavoite ei ole toteutunut v. 2008. Suurten kaupunkien palkkavertailussa Turku oli sijalla 6 (v. 2007) Kiristynyt taloustilanne ei ole mahdollistanut ylimääräisiä palkankorotuksia. |
|
|
Työnantajan suositteleminen (tulokset Kunta 10 -tutkimuksessa parantuneet) |
Kyllä |
Työnantajan suositteleminen: tulos parantunut (v. 2006/ 68,72 % ja v. 2008/ 71,58 %)
|
Palkkaus- ja palkitsemisjärjestelmät ovat oikeudenmukaisia |
Kunta10 –tulokset parantuneet (työn palkitsevuus) |
Kyllä |
(Kunta10 –tutkimuksesta poistettu kysymys työn palkitsevuudesta)
Kohtelun oikeudenmukaisuus: tulos parantunut (v. 2006/ 3,71 ja v. 2008/ 3,73
Kunta 10-tuloksessa 0,02 suuruinen muutos on merkitsevä. |
Työsuhteen pysyvyys |
Henkilöstöä ei ole irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä
|
Kyllä |
Henkilöstöä ei ole irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä
|
|
Henkilöstön työkierto sekä henkilökohtaisista että toiminnallisista syistä on käytössä koko kaupungilla |
Kyllä |
V. 2007 käyttöön otettu työkiertomalli ei toimi.
|
|
Rekrytointi- ja sijaishallintatietojärjestelmän pilotointi alkaa SoTe:ssa ja opetustoimessa toukokuussa 2009. Järjestelmä otetaan käyttöön koko kaupungissa v. 2009 loppuun mennessä. |
Kyllä |
Rekrytointi- ja sijaishankinnan tietojärjestelmä (Nexstaff) hankittu kaupunkiin. Pilotointi suoritettu SoTe:ssa syyskuussa 2009 ja käyttöönotto alkanut. Tarkoitus on saada järjestelmä täysimittaisesti käyttöön SoTe:ssa vuoden 2009 loppuun mennessä.
|
|
Määräaikaisten työntekijöiden vakinaistamista jatketaan |
|
Määräaikaisten työntekijöiden vakinaistamista on jatkettu. Vuonna 2008 vakinaistettiin sosiaali- ja terveystoimessa yhteensä 299 työntekijää ja SoTe:ssa on kuluvana vuonna vakinaistettu 261 työntekijää (1.1. - 31.10.), joista 250 ovat olleet ennen vakinaistamista määräaikaisessa palvelussuhteessa kaupunkiin. |
HENKILÖSTÖN SAATAVUUS JA HYVINVOINTI
Työhyvinvointia edistetään monipuolisesti ja siihen on riittävät resurssit
Arviointikriteerit |
Tavoitteet 2009 |
Soveltuminen SoTe:ssa |
Toteutuminen /tilanne SoTe:ssa
|
Työterveyshuollon taso |
Työterveyshuollon asiakastyytyväisyys on parantunut |
Asiakastyytyväisyyttä arvioidaan konsernitasolla vuosittain. Erittely Soten sisällä ainakin periaatteessa mahdollista. Uusi kysely lähdössä joulukuun alkupuolella. |
Marraskuussa alkanut koko konsernin työterveyshuollon toimintaa koskeva hanke. Hankkeen tuloksia käytettävissä ilmeisimmin 4-5/ 2010. Hanketta vetää henkilöstön vastuualue. Työterveyshuollon sisäisen organisaation muutos syksyllä 09 ainakin periaatteessa turvaa palveluiden saatavuutta Sotelle aiempaa paremmin. |
Työperäiset sairauspoissaolot |
Työperäisten sairauspoissaolojen määrä on vähentynyt |
Periaatteessa kyllä. Työperäisyyden käsite kuitenkin sovittava yhtenäisesti. Samalla seurantaan voisi kytkeä arvion sairauden vaikutuksesta työntekijän työkykyyn tulevaisuudessa. |
Tällä hetkellä työperäisten sairauspoissaolojen seurantaa ei ole mahdollista tehdä tietojärjestelmästä johtuvasta syystä. Pegasokseen ei pyynnöistä huolimatta ole satu tätä kartoittavaa lisäosaa, kuten eräissä muissa järjestelmissä on jo nyt olemassa. Pegasoksen sairauspoissaolojen seurantajärjestelmä on jäykkä eräisiin muihin tietojärjestelmiin verrattuna. |
|
Vaarojen arvioinnin aiheuttamat johtopäätökset ja tarvittavat korjaavat toimenpiteet on tehty |
Kyllä |
Vaarojen arviointi- ohjelman käytön vuosisuunnitelma laadittu. Yksiköitä ohjeistettu ohjelman käytössä. Työsuojelu valvonut suunnitelmien toteutumista (ensimmäinen kierros) |
Henkilöstön hyvinvointia vahvistetaan työkykytoimintaa tehostamalla
|
Työkykyä ylläpitävä toiminta on kaikissa yksiköissä tavoitteellista ja suunnitelmallista ja toimintaan on riittävät määrärahavaraukset
|
Kyllä |
SoTe:ssa nimetty kesällä 2009 Työhyvinvointiryhmä. Työryhmä valmistelee Tyhy- suunnitelman vuodelle 2010. Toimintamäärärahat vuoden 2009 tasolla. Uudelleensijoitustoiminnan tehostamiseksi nimetty uudelleensijoitusyhdyshenkilö ja hyväksytty suunnitelma uudelleensijoitustoiminnan tehostamiseksi |
|
Kunta10 - tutkimuksen tulosten läpikäynti koko organisaatiossa, tulosten läpikäynnin jälkeen tehdään tarvittavat johtopäätökset ja kehittämissuunnitelmat |
Kyllä |
Kunta10 – tutkimuksen tulokset käydään läpi jokaisessa yksikössä. Työhyvinvointiohjelman tavoitteet määritellään Kunta10 – tutkimuksen tulosten perusteella laadittavaksi kehittämissuunnitelmaksi, jolla tuetaan tulosyksiköiden työtä |
|
Vuoden 2009 loppuun mennessä laaditaan työhyvinvointitoimenpiteiden seurantamalli ja hyvien käytäntöjen jakamismalli |
Kaupunkitasoinen tavoite |
|
|
Työkykyä ylläpitävän toiminnan seurantajärjestelmä valmistellaan yhteistyössä henkilöstöverkoston kanssa vuoden 2009 loppuun mennessä |
Kaupunkitasoinen tavoite |
|
|
Yhteisten tavoitteiden ja keinojen vahvistaminen työhyvinvointia edistävälle toiminnalle |
Kaupunkitasoinen tavoite |
|
|
Kaupungin työpaikkojen vaarojen- ja haittojen selvitys- ja arviointityön (Vaarojen arviointi-ohjelma) toinen kaupunginlaajuinen kierros toteutetaan vuoden 2009 loppuun mennessä |
Kaupunkitasoinen tavoite |
|
TOIMINTATAPA
Yhteistyö on toimivaa ja henkilöstötyön prosessit ovat sujuvat ja selkeät
Arviointikriteerit |
Tavoitteet 2009 |
Soveltuminen SoTe:ssa |
Toteutuminen / tilanne SoTe:ssa |
Yhteistoiminnan kehittäminen |
Yhteistoiminta johtamisen välineenä kaikilla tasoilla |
Kyllä |
SoTe:n yt- järjestelmästä päätetty ja työpaikat määritelty keväällä 2009 |
Henkilöstöverkoston toiminta |
Verkoston toiminta on vakiintunutta ja tuloksellista |
Kyllä |
SoTe:n edustajia osallistunut verkoston toimintaan |
Henkilöstötyön päätöksentekojärjestelmän toimivuus |
Oikeat päätöksentekotavat turvaavat joustavan ja sujuvan päätöksenteon sekä henkilöstösuunnittelussa hyväksyttyjen virasto- ja kaupunkitasoisten tavoitteiden toteutumisen |
Kyllä Myös kaupunkitasoinen tavoite |
SoTe - hankkeen aikana Henkilöstötyöryhmä kävi läpi SoTe:n hallintokuntien päätöskäytännön ja teki esityksen yhdistyneen hallintokunnan päätöksentekojärjestelmäksi. Otettiin osaksi SoTe:n toimintasääntöä. |
|
Henkilöstöhallinnon palvelukeskus- projektin päätösten mukaiset toimenpiteet toteutetaan |
Kaupunkitasoinen tavoite (asia kesken) |
|
|
Pääluottamusmiesten ja henkilöstöasioiden vastuualueen säännöllisiä tapaamisia jatketaan |
Kaupunkitasoinen tavoite
|
|
TOIMINTATAPA
Tietojärjestelmät tukevat henkilöstötyötä ja sähköinen toimintatapa on omaksuttu
Arviointikriteerit |
Tavoitteet 2009 |
Soveltuminen SoTe:ssa |
Toteutuminen / tilanne SoTe:ssa
|
Personec HR –ohjelman käyttö |
HR:n eri moduulit aktiivisessa hyötykäytössä koko kaupungilla |
Kyllä |
Koulutusseuranta ja Työsuosituksen arvioinnit (TSA) HR:ssä Ongelmia HR:n raporttien ajamisessa |
Sähköinen rekrytointi |
Osataan käyttää ja hyödyntää sähköisen rekrytoinnin mahdollisuudet |
Kyllä |
Rekrytoinitijärjestelmän tulosalueiden vastuukäyttäjät valittu. Koulutetaan järjestelmän osaajiksi. |
Sähköinen asiointi |
Itsepalvelut käytössä |
Kyllä |
Personec F.K: ESS-käyttöliittymä otettu porrastetusti käyttöön osassa SoTe:a kuluvana vuonna. Tavoitteena on, että ESS otettu käyttöön koko SoTe:ssa kesään 2009 mennessä. |
Johtamista tukeva henkilöstöasioiden raportointi |
Johtamista tukeva henkilöstöasioiden raportointi on yhdenmukaista ja tukee sekä strategista johtamista että päivittäisjohtamista |
Kyllä |
Työvoiman käytön seurannassa käytettäviä raportteja on kehitetty yhdessä järjestelmän toimittajan ja virastojen edustajien kanssa Kuukausittaiset raportit lautakuntaan ja tulosalueiden vastaaville. Raportoinnissa ongelmana vuoden 2008 vertailutiedon puuttuminen
|
|
Henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien koulutusta järjestetään jatkuvana prosessina |
Kaupunkitasoinen tavoite |
|
|
Sähköisen asioinnin käyttömahdollisuuksien selvittämistä jatketaan ja henkilöstöhallinnon itsepalvelujen määrittely jatkuu. Personec F.K:n ESS –käyttöliittymä ja Populus matkanhallintajärjestelmä otetaan käyttöön koko kaupungissa v. 2009 loppuun mennessä |
Kyllä |
Ks. edellä kohta ”Sähköinen asiointi”. Populus –matkanhallintajärjestelmän käyttöönotto toteutetaan ESS:n käyttöönoton jälkeen |