Turun kaupungin peruspalvelulautakunnalle
OIKAISUVAATIMUS
Asia:
OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry:n oikaisuvaatimus Turun kaupungin peruspalvelulautakunnan päätöksestä 30.9.2009 § 399 ”Varautuminen influenssa A(H1N1) -pandemiaan Turussa ja varhaiskasvatuksen henkilöstön lomautus” niiltä osin, kuin lomautus koskee Turun kaupungin lastentarhanopettajia ja päiväkodin johtajia.
Oikaisuvaatimuksen tekijä:
OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry.
Prosessiosoite:
OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry.
Aurakatu
20100 TURKU
Päätöksen tiedoksianto:
Päätös ollut julkisesti nähtävillä torstaina 8.10.2009
Vaatimukset:
1.Turun kaupungin peruspalvelulautakunnan päätös 30.9.2009 § 399 tulee kumota niiltä osin kuin se koskee Turun kaupungin päiväkodin johtajien ja lastentarhanopettajien lomauttamista, koska päätös ei ole tarkoituksenmukainen - ja koska päätöksen täytäntöönpanoa ei voida toteuttaa lainsäädännön ja määräysten vaatimusten mukaisesti ja koska päätös on muutenkin lainvastainen.
2.Päätöksen täytäntöönpano tulee välittömästi kieltää siihen saakka, kunnes asia on ratkaistu lainvoimaisella päätöksellä.
Perustelut
Täytäntöönpanon keskeyttäminen
Päiväkodin johtajien ja lastentarhanopettajan lomauttaminen ei mitenkään vaikuta Turun kaupungin velvollisuuteen huolehtia siitä, että (perusopetusta ja) esiopetusta koskevaan lainsäädäntöön tai niiden nojalla annettuihin alempiasteisiin säännöksiin kirjatut opetukseen osallistuvan subjektiiviset oikeudet tosiasiallisesti toteutuvat lomautuksesta huolimatta.
Turun kaupunki ei päätöstä tehdessään ole esittänyt sellaisia suunnitelmia lomautusten aikaisista esiopetusjärjestelyistä, joilla se voisi toteuttaa velvollisuutensa huolehtia lakisääteisistä velvoitteistaan esioppilaiden osalta. Lomautusten täytäntöönpano on kiistatta lääninhallitusten antamien päätösten mukaan johtanut lainsäädännön vastaisesti järjestettyyn opetukseen.
Esimerkiksi perusopetuslain mukaista esiopetusta ei ilmeisesti päiväkodin johtajien ja lastentarhanopettajien lomautusajalla 21.-22.12.2009 aiota järjestää lainkaan. Esiopetuksen korvaaminen pelkästään päivähoidolla ei ole perusopetuslain edellyttämää esiopetusta eikä esiopetussuunnitelman mukaista esiopetusta.
Lastentarhanopettajien ja päiväkodin johtajien lomauttamisen osalta ei ole myöskään esitetty minkäänlaisia suunnitelmia, miten päivähoitoa koskevasta lainsäädännöstä tulevat velvoitteet hoidetaan lomautusten aikana.
Ei esimerkiksi ole tehty selvitystä siitä, miten päivähoitoasetuksen henkilöstömitoitusta koskevia suhdelukuja noudatetaan lomautuksen aikana.
Ei myöskään ole selvitetty, että henkilöstöllä on lomautuksen aikana riittävä kelpoisuus.
Eikä sitä, että joka kolmannella on lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Kaupungilla ei ole oikeuta poiketa näistä em. säädöksistä lomautuksen aikana.
Turun kaupunki tulee rikkomaan lomautusjärjestelyillä YK:n lapsen oikeuksia koskevaa yleissopimusta. Apulaisoikeusasiamies on todennut vuonna 2000 antamassaan ratkaisussa, että opetusjärjestelyt eivät lomautuksen aikana saa tosiasiallisesti heikentää opetuksen määrää ja laatua. Kun näin tapahtuu, rikotaan YK:n lapsen oikeuksia koskevaa yleissopimusta. Sopimuksen mukaan lapsen etu on asetettava etusijalle kaikissa lapsia koskevissa hallintoviranomaisen ratkaisuissa.
Kunnan lomautusten aikaiset esiopetus- ja päivähoitojärjestelyt tulevat rikkomaan päivähoitolainsäädäntöä, esioppilaiden osalta perusopetuslakia ja -asetusta, perustuslakia ja YK:n lapsenoikeuksia koskevaa yleissopimusta sekä tulevat vaarantamaan lasten turvallisuuden päiväkodissa.
Lomautusperuste
Taloudelliset perusteet
Turun kaupungilla ei ole todellisia taloudellisia perusteita lomauttaa päiväkodin johtajiaan ja lastentarhanopettajiaan.
Turun kaupunginhallituksen 6.4.2009 hyväksymä tuloslaskelma 1.1.- 31.12.2008 sisälsi seuraavaa:
Turun kaupungin tilinpäätöksen tuloslaskelma on laadittu kuntajaoston yleisohjeen tuloslaskelmakaavan muotoon. Tuloslaskelman tehtävänä on osoittaa, riittääkö tuottoina kertynyt tulorahoitus palvelujen tuottamisesta aiheutuneiden kulujen kattamiseen.
Tilinpäätöksen tuloslaskelmassa sisäiset tuotto- ja kuluerät on eliminoitu. Liikelaitosten, muuna taseyksikkönä toimivan aluepelastuslaitoksen ja muiden nettobudjetoitujen yksiköiden samoin kuin omien rahastojen tuotot ja kulut on yhdistelty tuloslaskelmaan rivi riviltä. Ennen yhdistelyä on eliminoitu kaupungin sisäiset erät toimintatuotoista ja kuluista sekä rahoituskuluista ja tuotoista.
Toimintatuotot olivat 263,1 milj. euroa. Toimintatuotot kasvoivat 11,6 milj. euroa (+ 4,6 %).
Toimintakulut oikaistuna Valmistus omaan käyttöön – erällä olivat 1 064,3 milj. euroa. Toimintakuluihin sisältyvät, omaan investointirakentamiseen liittyvät valmistusmenot on käsitelty menojen oikaisuna tuloslaskelman rivillä Valmistus omaan käyttöön ja kirjattu investointimenoksi ja taseen omaisuuden lisäykseksi. Oman rakentamisen valmistusarvo oli 35,2 milj. euroa (35,0 milj. euroa v. 2007). Suurin osa oman rakentamisen valmistusarvosta on tilalaitoksen ja kiinteistölaitoksen investointirahoilla rahoitetun omaisuuden rakentamismenoja.
Henkilöstökulut yhteensä olivat 553,0 milj. euroa. Kasvu edelliseen vuoteen verrattuna oli 27,5 milj. euroa (+5,2 %). Palvelujen ostot olivat yhteensä 363,2 milj. euroa. Kasvua edelliseen vuoteen oli 21,9 milj. euroa (+ 6,4 %). Terveystoimen palvelujen ostot ulkopuolisilta olivat 178,2 milj. euroa (+ 14,9 milj. euroa) ja sosiaalitoimen palvelujen ostot ulkopuolisilta olivat 68,9 milj. euroa (+ 7,2 milj. euroa).
Toimintatuotoilla katettiin 24,7 % toimintakuluista. Verotuloilla ja valtionosuuksilla jää rahoitettavaksi siten 75,3 %.
Kokonaisverotulot olivat yhteensä 573,5 milj. euroa, mikä on 0,8 miljoonaa euroa yli muutetun talousarvion. Kuntien verotulojen kasvu oli ennakkotietojen mukaan 7,6 %.
Kunnan tuloverot kasvoivat vuoden 2007 tilinpäätökseen verrattuna 24,1 milj. euroa, osuus yhteisöveron tuotosta kasvoi 6,9 milj. euroa ja kiinteistöverojen tuotot 1,5 milj. euroa.
Valtionosuuksien kasvu oli 29,1 milj. euroa (+ 12,1 %) verrattuna edelliseen vuoteen. Vuonna 2008 tehtiin ensimmäisen kerran ns. uusimuotoinen kustannustenjaon tarkistus (pohjavuosi 2005) ja täysimääräinen kustannustasotarkistus eli indeksitarkistus. Kustannustenjaon tarkistus oli myös täysimääräinen. Valtionosuuksien kasvu kuntasektorille selittyy lähes kokonaan kustannustenjaon tarkistuksen, indeksitarkistuksen, verokompensaatioiden ja palkkaratkaisun aiheuttamista valtionosuuksien lisäyksistä.
Verotulot ja valtionosuudet olivat yhteensä 844,1 milj. euroa. Verorahoituksen kasvu oli 61,6 milj. euroa (+ 7,9 %). Kasvu kattoi 61,0 % nettokäyttömenojen kasvun.
Nettorahoituskulut olivat 19,8 milj. euroa. Rahoitustuottojen ja – kulujen netto laski edellisvuodesta 37,7 milj. euroa ja ne olivat 32,8 milj. euroa muutetussa talousarviossa asetettua tavoitetta pienemmät. Rahoitustuotot laskivat 2,6 milj. euroa ja rahoituskulut nousivat 35,1 milj. euroa. Rahoituskuluja nostavat tilinpäätökseen sisältyvät rahoitusarvopapereista tehdyt 31,9 milj. euron arvonalennuskirjaukset. Arvonalennusten kirjaukset perustuvat arvopapereiden arvostukseen, jotka tehtiin vuoden vaihteen poikkeuksellisen alhaisten markkinahintojen perusteella. Pääosin arvonalennukset eivät ole realisoituneet lopullisiksi tappioiksi. Suurin osa tilinpäätöksen arvonalennuksista kirjattiin kaupungin vahinkorahaston osake- ja korkoinstrumenttisijoituksista. Tarvetta sijoitusten myymiseen ennenaikaisesti huonossa markkinatilanteessa ei ole.
Vuosikatteeksi jäi 23,2 milj. euroa. Kun arvonalennuskirjaukset vähennetään, jää varsinaisen toiminnan ja rahoituksen vuosikatteeksi 55,1 milj. euroa.
Suunnitelmanmukaiset poistot olivat 57,4 milj. euroa.
Vuosikate ei kattanut suunnitelmanmukaisia poistoja ja pysyvien vastaavien arvonalentumisia. Arvonalentumisena kirjattiin kuluksi kaupunginhallituksen hallinnassa olevan, toimintansa lopettaneen säätiön peruspääoma. Suunnitelman mukaiset poistot olivat yhteensä 57,4 milj. euroa.
Tilikauden tulos on – 34 252 663,40 euroa.
Tilikauden tuloksen jälkeen esitetään tuloksen käsittelyerät eli poistoeron, vapaaehtoisten varausten ja rahastojen muutokset. Kaupunginhallituksen on kuntalain 69 §:n mukaan tehtävä toimintakertomuksessa tai sen antamisen yhteydessä esitys tilikauden tuloksen käsittelyä ja talouden tasapainottamista koskevista toimenpiteistä.
Tilinpäätöksen tuloslaskelmaan sisältyy vapaaehtoisista varauksista pääkirjaston perusparannusmenoon tehdyn investointivarauksen tuloutus ja samansuuruinen poistoeron lisäys 3,7 milj. euroa. Lisäksi Turun Vesilaitoksen investointivarausta on tuloutettu 0,7 milj. euroa ja tehty samansuuruinen poistoeron lisäys. Poistoeroa on purettu investointivarauksilla rahoitettujen kohteiden suunnitelmanmukaisten poistojen määrällä yhteensä 0,8 milj. euroa. Rahastoista on tuloutettu 0,2 milj. euroa kattamaan vahinkorahaston sääntöjen mukaisia vahingonkorvauksia.
Kaupunginhallitus päättänee esittää toimintakertomuksen antamisen yhteydessä, että tilikauden tuloksesta vähennetään ja siihen lisätään edellä mainitut poistoeron ja vapaaehtoisten varausten sekä rahastojen muutokset. Tuloksenkäsittelyerien jälkeen kaupungin alijäämäksi muodostuu 33.246.202,54 euroa. Alijäämä katettaneen edellisten tilikausien kertyneistä ylijäämistä.
Turun kaupungilla on edellisiltä tilikausilta kertynyttä ylijäämää 109.469.140,15 euroa. Kun tilikauden 2008 alijäämä katetaan kertyneistä ylijäämistä, jää kertyneitä ylijäämiä 76.222.937,51 euroa.
Erikseen on huomautettava, että rahoituskuluja nostivat tilinpäätökseen sisältyneet rahoitusarvopapereista tehdyt 31,9 milj. euron arvonalennuskirjaukset. Arvonalennusten kirjaukset perustuvat arvopapereiden arvostukseen, jotka tehtiin vuoden vaihteen poikkeuksellisen alhaisten markkinahintojen perusteella. Pääosin arvonalennukset eivät ole realisoituneet Turun kaupungin lopullisiksi tappioiksi.
Ilman noita arvopapereiden arvonalennuskirjauksia Turun kaupungin toimintavuoden 2008 tilinpäätöksen alijäämä olisi ollut vain 1,4 miljoonaa euroa.
Kuten Turun kaupungin tiedotuslehdessä (Turkuposti 2/2009) kaupunginjohtaja Mikko Pukkisen toimesta todettiin, niin Turun kaupungin toimintavuosi 2008 oli siis itse asiassa toiminnallisesti hyvä.
Seuraavassa on esitetty Turun kaupunginhallituksen 6.4.2009 hyväksymät vuoden 2008 talousarvion määräraha- ja tuloarviopoikkeamat toimielimittäin. Merkittävimmistä poikkeamista on annettu lyhyt selvitys lähinnä meno- ja tulolajeittain:
Poikkeamat:
T |
- |
= |
tulojen ylitys |
T |
+ |
= |
tulojen alitus |
M |
- |
= |
menojen ylitys |
M |
+ |
= |
menojen alitus |
N |
- |
= |
nettotulojen ylitys tai nettomenojen alitus |
N |
+ |
= |
nettotulojen alitus tai nettomenojen ylitys |
|
|
|
|
|
|
TA+muutokset |
Tilinpäätös |
Poikkeama |
1 30 Sosiaali- |
T |
48.000.000,00 |
51.579.028,11 |
-3.579.028,11 |
lautakunta |
M |
290.656.627,14 |
295.869.270,50 |
-5.212.643,36 |
Käyttötalous |
N |
-242.656.627,14 |
-244.290.242,39 |
1.633.615,25 |
|
|
|
|
|
Sosiaalitoimi ylitti tulonsa 3,6 milj. euroa, mutta menot ylittyivät 5,2 milj. euroa. Tuotoissa ylittyivät maksutulot 1,1 milj. euroa, tuet ja avustukset 1,0 milj. euroa ja muut tulot 2,1 milj. euroa. Myyntitulot alittuivat 0,5 milj. euroa. Toimintakuluissa ylittyivät palvelujen ja asiakaspalvelujen ostot yhteensä 6,2 milj. euroa (vanhustenhuollon hoidonporrastus, vammaispalvelut ja sosiaalityön eri palvelut) ja avustukset 1,8 milj. euroa. Henkilöstökuluissa säästyi yhteensä 2,5 milj. euroa, sisäisissä vuokrissa 0,1 milj. euroa ja muissa menoissa 0,1 milj. euroa.
Kaupunginvaltuuston päätöksellä 6.10.2008 § 220 osoitettiin sosiaalilautakunnalle 406.500 euron lisämääräraha omaishoidontukea varten. Kate osoitettiin vähentämällä kaupunginhallituksen toimielimen määrärahaa vastaavasti.
Pystyäkseen tarkemmin tarkastelemaan päivähoidon taloutta osana sosiaalitoimea on syytä tuoda esille mitä Turun kaupungin perusturvalautakunta kirjasi 25.2.2009 vahvistaessaan sosiaalilautakunnan tilinpäätöksen toimintavuodelta 2008:
Sosiaalilautakunnan tilinpäätös tulosalueittain:
Tämän lisäksi tilinpäätöksessä olevat osastokohtaiset talousarvion määrärahat sisältävät rakennusten korjaukseen ja kunnossapitoon käytettyjen määrärahojen säästön siirrot, kuel- ja varhe-maksujen siirrot, sekä määrärahojen keskeiset siirrot seuraavasti:
Menot
Tulosalue |
TA 1.1.2008 |
TAM |
Säästön siirrot |
Mks:t |
TA 31.12.2008 |
1 30 01 Johdon tuki ja hallinto- ja talousosasto |
20.315.388,00 |
|
-8.473.534,86 |
516.743,30 |
12.358.596,44 |
1 30 02 Työllistämisvaroin palkatut |
|
|
|
1.105.386,96 |
1.105.386,96 |
1 30 11 Sosiaaliosasto |
80.838.003,00 |
|
1.157.981,11 |
561.511,04 |
82.557.495,15 |
1 30 12 Palveluosasto |
110.203.901,00 |
406.500,00 |
3.887.124,04 |
1.350.813,02 |
115.848.338,06 |
1 30 20 Päivähoito |
69.315.244,00 |
|
3.421.074,71 |
1.018.714,82 |
73.755.033,53 |
1 30 90 Työkeskukset |
4.327.365,00 |
|
|
|
4.327.365,00 |
1 30 95 Edunvalvonta |
683.156,00 |
|
7.355,00 |
13.901,00 |
704.412,00 |
Yhteensä |
285.683.057,00 |
406.500,00 |
0,00 |
4.567.070,14 |
290.656.627,14 |
|
|
|
|
|
|
Tulosalue 1 30 02 sisältää määrärahan keskeiset siirrot keskusviraston työllisyysmäärärahoista sosiaalikeskuksen bruttobudjetoiville yksiköille.
Tulot
Tulosalue |
TA 31.12.2008 |
1 30 01 Johdon tuki ja hallinto- ja talousosasto |
609.920,00 |
1 30 11 Sosiaaliosasto |
17.279.112,00 |
1 30 12 Palveluosasto |
20.241.692,00 |
1 30 20 Päivähoito |
7.773.000,00 |
1 30 90 Työkeskukset |
1.570.500,00 |
1 30 95 Edunvalvonta |
525.776,00 |
Yhteensä |
48.000.000,00 |
|
|
1 30 Sosiaalilautakunta
Käyttötalous / Menot
Tulosalue |
TA 1.1.2008
|
TA 31.21.2008
|
Tilinpäätös 2008 |
Poikkeama +/- |
1 30 01 |
20.315.388,00 |
12.358.596,44 |
9.988.577,99 |
2.370.018,45 |
1 30 02 |
|
1.105.386,96 |
1.090.343,69 |
15.043,27 |
1 30 11 |
80.838.003,00 |
82.557.495,15 |
87.468.085,74 |
-4.910.590,59 |
1 30 12 |
110.203.901,00 |
115.848.338,06 |
116.417.785,31 |
-569.447,25 |
1 30 20 |
69.315.244,00 |
73.755.033,53 |
74.626.794,06 |
-871.760,53 |
1 30 90 |
4.327.365,00 |
4.327.365,00 |
5.551.556,87 |
-1.224.191,87 |
1 30 95 |
683.156,00 |
704.412,00 |
726.126,84 |
-21.714,84 |
Yhteensä |
285.683.057,00 |
290.656.627,14 |
295.869.270,50 |
-5.212.643,36 |
|
|
|
|
|
1 30 Sosiaalilautakunta
Käyttötalous / Tulot
Tulosalue |
TA 1.1.2008
|
TP 2008 |
Poikkeama +/- |
1 30 01 |
609.920,00 |
437.547,32 |
172.372,68 |
1 30 02 |
|
3.570,37 |
3.570,37 |
1 30 11 |
17.279.112,00 |
18.745.768,00 |
-1.466.656,00 |
1 30 12 |
20.241.692,00 |
19.671.299,44 |
570.392,56 |
1 30 20 |
7.773.000,00 |
8.736.630,25 |
-963.630,25 |
1 30 90 |
1.570.500,00 |
2.912.753,34 |
-1.342.253,34 |
1 30 95 |
525.776,00 |
1.071.459,39 |
-545.683,39 |
Yhteensä |
48.000.000,00 |
51.579.028,11 |
-3.579.028,11 |
|
|
|
|
Edellä kerrotut koko sosiaalilautakunnan määräraha- ja tuloarviopoikkeamat toimielimittäin kertovat vastaansanomattomasti, että Turun peruspalvelulautakunnalla ei ole minkäänlaisia taloudellisia perusteita lomauttaa päiväkodin johtajiaan tai lastentarhanopettajiaan.
Päivähoito on toimintavuonna 2008 toiminut taloudenhoidossaan esimerkillisesti. tekemällä jopa 91.869,72 euron ylijäämän.
Lisäksi on huomattava, että Turku maksaa lastentarhanopettajilleen ja päiväkodin johtajilleen pienempää tehtäväkohtaista peruspalkkaa kuin naapurikaupungit ja –kunnat. Esimerkiksi syksyllä 2008 ero saattoi olla jopa selvästi yli sata euroa kuussa.
Kaikki edellä olevat näkökulmat huomioon ottaen on selvää, että päiväkodin johtajien ja lastentarhanopettajien lomauttamiselle ei ole minkäänlaisia taloudellisia perusteita.
On itsestään selvä tosiasia, että Turun kaupungin lapsiin kohdistuvista palveluita tulisi leikata ja säästää viimeisenä – eikä itse asiassa silloinkaan! On muistettava, että lapsilla on erityinen oikeus suojeluun julkisen vallan taholta.
Tuotannolliset perusteet
Turun kaupungilla ei ole myöskään ns. tuotannollisia perusteita lomauttaa päiväkodin johtajia ja lastentarhanopettajia.
Kaupungin tarjoamien varhaiskasvatus- ja esiopetuspalveluiden kysyntä ei ole vähentynyt siinä määrin, että olisi mitenkään perusteltua lomauttaa näitä töitä tekeviä viranhaltijoita ja työntekijöitä.
Päivähoidossa olevien lasten määrä on aiempiin vuosiin verrattuna jopa lisääntynyt.
Päivähoito on myös esimerkillisesti tarkastellut päiväkotiverkkoaan ja reagoinut tehokkaasti mahdollisiin lapsimäärän muutoksiin.
Tosiasia siis on, että Turun kaupungilla ei ole minkäänlaisia tuotannollisia perusteita lomauttaa päiväkodin johtajiaan ja lastentarhanopettajiaan.
Lomautusten toteuttaminen
Huoltajien, oppilaiden ja opiskelijoiden kuuleminen
Esiopetuksen oppilaiden huoltajia ei ole kuultu (pol
Opetussuunnitelman mukaisen esiopetuksen antaminen
Lomautettaessa lastentarhanopettajat esioppilaat eivät saa lomautuksen aikana perusopetuslain 30 §:n tarkoittamaa opetussuunnitelman mukaista. Myös esioppilailla on oikeus opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen kaikkina esiopetustyöpäivinä.
Turvallinen ja säädösten mukainen (oppimis)ympäristö
Lastentarhanopettajat eivät lomautustilanteessa pysty riittävästi takaamaan esioppilaille perusopetuslain 29 §:n mukaista oppimisympäristöä. Ympäristön turvallisuus vaarantuu, kun lastentarhanopettajalla ei ole tosiasiallista mahdollisuutta valvoa esioppilaita.
Lomautuksien osalta tiedetään jo ennalta, että niiden aikana huoltajat eivät aina uskalla laittaa lapsiaan esikouluun tai päivähoitoon ja poissaolot ovat normaalia suuremmat.
Lainsäädäntömme ei kuitenkaan tunne sellaista käytäntöä, että vanhemmilla olisi velvollisuus ottaa lapsensa pois päivähoidosta niiksi päiviksi, jolloin henkilöstö lomautetaan. Lapsella on oikeus saada päivähoitoa kaikkina päivinä ja kunnalla velvollisuus sitä tarpeen mukaan järjestää. Viestimällä lomautuksesta vanhemmille syntyy käsitys, että oman lapsensa edun mukaista on hoitaa lasta kotona jos vain mahdollista.
Päivähoidon osalta ei ole voitu laatia suunnitelmia, joista kävisi ilmi, toteutuvatko päivähoitoasetuksen 6 §:n mukaiset suhdeluvut. Päiväkodeilla ei ole tiedossa, paljoko lapsia kyseisinä ajankohtina on hoidossa, ennen kuin huoltajat tämän ilmoittavat. Sen vuoksi lomautussuunnitelmia tehtäessä ei ole ollut tiedossa, voidaanko niitä laillisesti toteuttaa.
Todettakoon vielä varmuuden vuoksi, että eduskunnan oikeusasiamieskin on selkeästi todennut, että kunnalla on velvollisuus myös lomautusten aikana noudattaa päivähoitoasetuksen 6 §:n mukaisia suhdelukuja.
Mikäli lapsia aiotaan lomautusten aikana siirtää muihin päivähoitopaikkoihin tai -muotoihin kuin missä he pääsääntöisesti muutoin saavat hoitoa ei kyetä tarjoamaan lapselle jatkuvia, turvallisia ja lämpimiä ihmissuhteita eikä lapsen lähtökohdat huomioonottavaa suotuisaa kasvuympäristöä.
Erityisen hoidon ja kasvatuksen tarpeessa olevien lasten oikeutta saada tarvitsemaansa hoitoa ja kasvatusta ei myös ole huomioitu mitenkään peruspalvelulautakunnan päättäessä päiväkodin johtajien ja lastentarhanopettajien lomauttamisesta.
Lomautusten seurauksena erityiseen tukeen oikeutettujen lasten palvelut vaarantuvat. Tästähän aiheutuu itsestään selvästi pahimmillaan pitkäkestoisia seuraamuksia sekä lapselle että hänen perheelleen. Myöskään sitä normaalia jokapäiväistä tukea, joka säädöksissä määritellään ja luvataan, ei voida päiväkodin johtajien ja lastentarhanopettajien lomautusten aikana lapsille taata.
Päivähoidossa toteutettavat lomautukset vaarantavat siis yksiselitteisesti lasten turvallisuuden.
Lastentarhanopettajien syrjintä
Kuten edellä on todettu, lastentarhanopettajia ei kohdella yhdenvertaisesti muihin kunnan palveluksessa oleviin verrattuna.
Turun kaupunki on mm. peruuttanut sosiaali- ja terveystoimen osalta henkilöstön lomautukset vedoten influenssapandemiaan ja vetoaa siihen, että tällä turvataan lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut myös mahdollisen pandemian aikana. Kaupunki ei kuitenkaan ole varhaiskasvatuksen osalta huomioinut mahdollista pandemiauhkaa, vaan on epätasa-arvoisesti päättänyt lomauttaa varhaiskasvatushenkilöstön.
Jos päivähoidon ja varhaiskasvatuksen henkilöstöä lomautetaan huoltajien lomakausina, henkilöstön omat lomat ajoittuvat muihin ajankohtiin ja aiheuttavat poikkeuksellisia järjestelyjä myös noina aikoina.
Mikäli päiväkodin johtajilla ja lastentarhanopettajilla ei ole oikeutta pitää lomiaan normaaleina loma-ajankohtina ja muut kunnan työntekijät saavat näin tehdä, niin työnantaja kohtelee päivähoidon henkilöstöä epätasa-arvoisesti.
Lopuksi
Kaiken edellä lausutun johdosta OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry. katsoo, että Turun peruspalvelulautakunnan 30.9.2009 päättämä päiväkodin johtajien ja lastentarhanopettajien lomautuspäätös ei ole edellä mainittujen perustuslaissa, perusopetuslaissa ja -asetuksessa sekä päivähoitoa koskevassa lainsäädännössä säädettyjen velvoitteiden ja määräysten mukainen, eikä myöskään sopusoinnussa YK:n lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen kanssa, joten Turun peruspalvelulautakunnan lomautuspäätös 30.09.2009 § 399 399 ”Varautuminen influenssa A(H1N1) -pandemiaan Turussa ja varhaiskasvatuksen henkilöstön lomautus” on näin ollen syntynyt virheellisessä järjestyksessä ja päätös on muutenkin lainvastainen, joten päätös tulee kumota.
OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry. toteaa, että peruspalvelulautakunta ei ole millään tavoin kiinnittänyt huomiota tai ohjeistanut, kuinka varhaiskasvatukseen kohdistetut lomautustoimet voitaisiin käytännössä toimeenpanna siten, että täytäntöönpano olisi sopusoinnussa lainsäädännön kanssa.
Turun kaupungin ja sen peruspalvelulautakunnan tulisi huomioiden aihetta käsittelevä täytäntöönpanojen laillisuuteen liittyvä oikeuskäytäntö todeta, että mikäli kaupunki lomauttaa henkilöstöään, on varhaiskasvatuksen (ja koko opetussektorin) henkilöstö jätettävä lomautustoimien ulkopuolelle täytäntöönpanoon liittyvistä syistä sekä siitä syystä, ettei ole olemassa taloudellis- tuotannollisia syitä kohdistaa lomautustoimia näihin lapsiin ja nuoriin kohdistuviin palveluihin.
Lopuksi OAJ:n Turun paikallisyhdistys toteaa, että se on syvästi huolissaan kaikkien niiden jäsentensä puolesta, jotka ovat vastuussa lomautuksen välillisenä kohteena olevien lasten turvallisuudesta ja oikeuksista.
Yhdistys ilmoittaa myös, että kaiken edellä esitetyn johdosta se tulee ohjeistamaan jäseniään ilmoittamaan kirjallisesti työnantajalle näkemyksensä niistä toimista, joissa jäsen ei katso voivansa toimia siten kuin lainsäädäntö edellyttää, jotta vastuu selkeämmin siirtyisi lomautuksesta päättäneelle taholle.
Edelleen yhdistys varaa jäsenistöltään saamansa palautteen johdosta itselleen oikeuden täydentää myöhemmin tätä oikaisuvaatimusta.
Turussa lokakuun 20. päivänä 2009
OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry.
_______________________
Marja-Leena Knuutinen
Puheenjohtaja
LIITE 1: Peruspalvelulautakunnan 30.9.2009 § 399.
LIITE 1: Peruspalvelulautakunnan 30.9.2009 § 399.
Turun kaupunki |
§ |
Kokouspvm |
1 |
|
Peruspalvelulautakunta |
399 |
30.09.2009 |
10 |
|
5710-2009 (001, 311)
Varautuminen influenssa A(H1N1) -pandemiaan Turussa ja varhaiskavatuksen henkilöstön lomautus
Tiivistelmä: -
Perla § 399
Sosiaali- ja terveystoimi, tulosaluejohtaja Anne Santalahti ja hallintojohtaja Antti Perälä 22.9.2009:
Peruspalvelulautakunta merkitsi kokouksessaan 12.8.2009 tiedokseen tilannekatsauksen varautumisesta influenssa A(H1N1) pandemiaan ja päätti toimialallaan yksimielisesti, että sosiaali- ja terveystoimen henkilökunnan osalta lomautukset peruutetaan, jotta sosiaali- ja terveystoimen palvelut voidaan järjestää lainsäädännössä asetettujen velvoitteiden mukaisesti influenssa A(H1N1) pandemian aikana. Lisäksi työntekijöiden/viranhaltijoiden kanssa on mahdollisuus sopia myönnettyjen talkoovapaiden tai lääkärisopimuksen mukaisten lomarahapäivien peruuttamisesta.
Kaupunginhallitus päätti ottaa peruspalvelulautakunnan päätöksen 12.8.2009 § 324 käsiteltäväkseen. Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että asia palautetaan peruspalvelulautakunnalle uudelleen valmisteltavaksi siten, että lautakunta edelleen lomautuksia siirtämällä saavuttaa kaupunginvaltuuston 30.3.2009 § 97 päättämät säästötavoitteet kaupunginhallituksen 8.6.2009 § 339 hyväksymin rajauksin siten, että palvelut tuotetaan kaikissa tilanteissa lainsäädännössä asetettujen velvoitteiden mukaisesti turvaten A(H1N1)- pandemian edellyttämät toimet.
Kaupunginhallituksen päätöksen jälkeen peruspalvelulautakunta arvioi uudelleen mahdollisuuksia lomautusten siirtämiseen. Peruspalvelulautakunta päätti 19.8.2009 § 332 toimialallaan lomautuksista siten, että sosiaali- ja terveystoimen henkilökunnan lomautukset peruutetaan, jotta sosiaali- ja terveystoimen palvelut voidaan järjestää lainsäädännössä asetettujen velvoitteiden mukaisesti influenssa A(H1N1) pandemian aikana. Lisäksi työntekijöiden/viranhaltijoiden kanssa on mahdollisuus sopia myönnettyjen talkoovapaiden tai lääkärisopimuksen mukaisten lomarahapäivien peruuttamisesta.
Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 24.8.2009 § 439 ottaa peruspalvelulautakunnan 19.8.2009 § 332 tekemän päätöksen, joka koskee varautumista influenssa A(H1N1)- pandemiaan Turussa, kaupunginhallituksen käsiteltäväksi sekä päätti muuttaen lautakunnan em. päätöstä, että sosiaali- ja terveystoimen henkilökunnan osalta lomautukset peruutetaan muilta osin paitsi varhaiskasvatuksen osalta, jotta sosiaali- ja terveystoimen palvelut voidaan järjestää lainsäädännössä asetettujen velvoitteiden mukaisesti influenssa A(H1N1)- pandemian aikana. Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että työntekijöiden/viranhaltijoiden kanssa on mahdollisuus sopia myönnettyjen talkoovapaiden tai lääkärisopimusten mukaisten lomarahapäivien peruuttamisesta ja että varhaiskasvatuksen tulosalueen osalta lomautuksista päätetään viimeistään peruspalvelulautakunnan kokouksessa 30.9.2009.
Aiemmin tehtyjen päätösten keskeisenä perusteluna oli, että sosiaali- ja terveystoimen tulee kyetä huolehtimaan sille häiriötilanteissa määrätyistä keskeisistä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista. Arviot Influenssa A(H1N1) pandemian vakavuudesta ja kestosta ovat perustuneet asiantuntijoiden arvioihin sekä muualta maailmasta saatuihin kokemuksiin. Arviot influenssa A(H1N1) pandemian vakavuudesta ja leviämisestä ovat muuttuneet aiemmin tehdyn esityksen aikana vallinneesta tilanteesta.
Influenssa A( H1N1) pandemia ei ole vielä alkanut Turussa, vaikka Suomessa on muutamalla paikkakunnalla ollut selkeitä tämän influenssaviruksen aiheuttamia epidemioita, mutta ne ovat toistaiseksi olleet paikallisia kuten Raaseporin varuskunnan epidemia.
Lisäksi terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on muuttanut influenssan riskiryhmiin kuuluvien listaa ja poistanut siitä alle kolmivuotiaat lapset.
Kaupunginhallituksen päätöksen mukaan varhaiskasvatuksen tulosalueen osalta lomautuksista päätetään viimeistään peruspalvelulautakunnan kokouksessa 30.9.2009. Tämän hetkisen tiedon mukaan Influenssa A( H1N1) pandemia ei ole alkanut Turussa, joten perusteita päivähoidon lomautusten peruuttamiselle tällä perusteella ei ole.
Lomautukset on toteutettava siten, että sosiaali- ja terveystoimelle lainsäädännössä asetetut velvoitteet täytetään, potilas- ja asiakasturvallisuus ei vaarannu, eivätkä lomautukset lisää sosiaali- ja terveystoimen kokonaiskustannuksia. Sosiaali- ja terveystoimessa on varauduttava huolehtimaan myös sille häiriötilanteissa määrätyistä keskeisistä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista.
Vs. peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:
EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää toteuttaa varhaiskasvatuksen tulosalueen lomautukset aiemmin suunnitellulla tavalla seuraavasti
Toiminto / Yksikkö |
Henkilömäärä |
Lomautusten kestoaika ja/tai toteutusajankohta |
Varhaiskasvatus |
1398 |
Lomautus enintään 11 päivää ja toteutus ajalla 21.12. – 31.12.2009 |
Lomautukset toteutetaan siten, että sosiaali- ja terveystoimelle lainsäädännössä asetetut velvoitteet täytetään, potilas- ja asiakasturvallisuus ei vaarannu, eivätkä lomautukset lisää sosiaali- ja terveystoimen kokonaiskustannuksia. Sosiaali- ja terveystoimessa on varauduttava huolehtimaan myös sille häiriötilanteissa määrätyistä keskeisistä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
Päätös asiassa tehtiin äänin 10-2.
Päätökseksi tulleen listaehdotuksen puolesta äänestivät Rosenlöf, Koivisto, Pietari, Huovinen, Kero, Wennström, Koivunalho, Helva, Birstolin ja Leppä.
Muukkosen Lähteenmäen tekemän ehdotuksen, että varhaiskasvatuksen lomautukset peruttaisiin, puolesta äänestivät Muukkonen ja Lähteenmäki.
Jakelu
Tied Kaupunginhallitus
tpv Koski Raili
tpv Palomäki Maaria
tpv Santalahti Anne