Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 437 21.10.2009 12

12499-2009 (065, 012)

Digitaalisen sanelujärjestelmän käyttöönottoon liittyvät valmistelut ja kilpailutus

Tiivistelmä: -

Perla § 437

Perusterveydenhuolto, projektisuunnittelija Sirja Nyman ja ylihoitaja Leena Savunen, vs. tulosaluejohtaja Katariina Korkeila 7.10.2009:

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus 289/2009 potilasasiakirjoista astui voimaan 1.8.2009. Asetuksen 8 §:n mukaan merkinnät tulee tehdä viimeistään viiden vuorokauden sisällä siitä, kun potilas poistuu vastaanotolta taikka palvelutapahtuma muutoin päättyy. Sähköinen sanelu on muutettava luettavaan muotoon ennen arkistointipalveluun tallentamista.

Turun sosiaali- ja terveystoimessa on käytössä potilasasiakirjasaneluiden tallennus minikaseteille. Terveystoimessa oli vuonna 2007 vakituisina hieman alle 100 saneluja tallentavaa henkilöä, mm. osastosihteerit ja tekstinkäsittelijät. He ovat sijoittuneet perusterveydenhuoltoon, työterveyshuoltoon, vanhusten terveyspalveluihin, Sisätautisairaalaan, psykiatrialle sekä tukipalveluihin. Saneluita purkaa päätoimisesti arviolta 54 henkilöä eri nimikkeillä ja loput muun työn ohessa. Kiinteitä sanelimia on käytössä noin 220, mobiilisanelimia yli 45 ja sanelunpurkulaitteita 85. Minikasetteja on käytössä arviolta ainakin 3000.

Kesäkuussa 2009 perusterveydenhuollon keskitetty tekstinkäsittely (12 vakituista kirjoittajaa) muutti yhteisiin tiloihin Linnankatu 23:een. Yksi tekstinkäsittelijä jäi pääterveysaseman yhteyteen kirjoittamaan päivystyksen saneluja, jotta niiden suhteen vältyttäisiin kuljetusviiveeltä. Muiden terveysasemien osalta kuljetusreitit uusiutuivat, ja töiden kuljetukseen kuluva viive on tällä hetkellä 1-3 päivää. Kasettien kuljetusjärjestelmästä terveysasemien ja keskitetyn tekstinkäsittelyn välillä on pyritty tekemään mahdollisimman yksinkertainen ja turvallinen, niin että kasetit pysyvät tallessa.

Digitaalisella sanelujärjestelmällä saavutettavia hyötyjä ja mahdollisuuksia

Digitaalisen sanelujärjestelmän (eli ns. digisanelun) käyttöönotolla on tarkoitus siirtyä pysyvästi minikaseteista digitaaliseen saneluiden tallennukseen. Tämän avulla pystytään terveysasemien ja tekstinkäsittelyn resursseja käyttämään tehokkaammin hyväksi .

Digisanelun edut minikaseteille saneluun verrattuna:

Vuoden 2010 budjettiin on varattu alustavasti investointimäärärahaa digisaneluiden aloittamista varten. Digitaalisen sanelujärjestelmän käyttöön liittyvä kustannuserä koko sosiaali- ja terveystoimen osalta riippuu tulevasta laitevalmistajasta, järjestelmästä, lisenssimaksuista ja käyttömaksuista. Esiselvitysten perusteella hinta-arviot vaihtelevat n. 100 000 – n. 230 000 € välillä. Kyseessä on tuottavuusinvestointi, joka on joka tapauksessa tehtävä suhteellisen pian, koska vanhat sanelimet ja purkulaitteet rikkoutuvat ja korjaaminen on hankalaa ja kallista ja myös kasetteja täytyy uusia. Ns. puheentunnistus on digisanelun lisäosa, joka on mahdollista ottaa käyttöön tulevaisuudessa, eikä se vaadi enää tällöin nyt hankitun laitteiston uusimista.

Oheismateriaali 1Digisanelun käyttöönoton esiselvitysraportti

Sosiaali- ja terveystoimessa on laajalti käytössä hyvin vanhaa sanelulaitteiden laitekantaa ja vanhoja kovan käytön kuluttamia minikasetteja, joiden uusiminen tulisi joka tapauksessa tuottamaan varsin runsaasti pakollisia kustannuksia. Isoja sanelulaitehankintoja ei ole järkevää tehdä, koska laitteet jäävät käyttämättömiksi siinä vaiheessa, kun digisaneluun siirrytään. Digisaneluun siirtymisen myötä on saavutettavissa toisaalta myös säästöä tekstinkäsittelijöiden ja muiden saneluita purkavien henkilöiden henkilöstökustannuksissa ja sanelukasettien käsittelemiseen liittyvän ajan säästön myötä (jopa noin 200 henkilötyöpäivää koko sosiaali- ja terveystoimen tasolla). Lisäksi kuljetuskustannukset jäävät kokonaan pois.

Esitämme, että

Vs. palvelutuotantojohtaja Anne Santalahti 12.10.2009:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKorkeila Katariina