Selvitys Länsi-Suomen lääninhallitukselle Turun toimeentulotukihakemusten käsittelyajoista

 

Tulosaluejohtaja Leila Visa ja avohuollon toimistopäällikkö Minna Virta:

Toimeentulotukihakemusten käsittelyaika on Turussa viivästynyt ja on 17.9.2009 uusissa hakemuksissa lapsiperheiden osalta 9 ja aikuisperheiden osalta 9 arkipäivää. Vanhoissa hakemuksissa lapsiperheiden osalta käsittelyaika on 6 arkipäivää ja aikuisperheiden osalta 8 arkipäivää. Käsittelyajat ovat keskimäärin 9 -11 arkipäivää. Asiakkaat voivat seurata käsittelyajan kehitystä internetissä päivittäin, jolloin etuuskäsittelijöiden työaikaa vapautuu hakemusten käsittelyyn. Turun lisäksi ainoastaan Oulu tarjoaa saman palvelun.

Toimeentulotukihakemuksia on tullut tammi-elokuussa keskimäärin 220 hakemusta arkipäivässä (2008 keskimäärin 191 hakemusta arkipäivässä). Uusien asiakkaiden toimeentulohakemuksia on tullut tammi-elokuussa keskimäärin 24 hakemusta arkipäivässä (2008 keskimäärin 11 hakemusta arkipäivässä). Vanhojen asiakkaiden toimeentulotukihakemuksia on tullut tammi-elokuussa keskimäärin 193 hakemusta arkipäivässä (2008 keskimäärin 177 hakemusta arkipäivässä).

Toimeentulotukihakemuksia on tullut tammi-elokuussa 4.856 hakemusta enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna. Lisäys toimeentulotukihakemuksissa on 15 prosenttia. Uusien asiakkaiden hakemukset ovat lisääntyneet 2.216 hakemuksella eli lisäys on 118 prosenttia. Vanhojen asiakkaiden hakemukset ovat lisääntyneet 2.640 hakemuksella eli lisäys on 9 prosenttia. Toimeentulotukea saaneita kotitalouksia oli tammi-elokuussa 8.840 (2008 8.283). Lisäys toimeentulotukea saaneissa kotitalouksissa on kotitaloutta 6,7 prosenttia vuoden 2008 vastaavaan aikaan verrattuna. 

Myös muissa kuusikkokunnissa toimeentulotukihakemusten määrä on kasvanut ja hakemusten käsittelyajat pidentyneet vuonna 2009. Helsingissä on tammi-toukokuussa 2009 käsitelty 7 arkipäivässä 88 % hakemuksista. Lisätyövoimaa toimeentulotukihakemusten käsittelyyn ei ole palkattu. Tavoitteeksi etuuskäsittelyssä on asetettu 120 päätöstä/kk/etuuskäsittelijä. Espoossa keskimääräinen hakemusten käsittelyaika on perustoimeentulotuen osalta ollut 5,5 arkipäivää ja täydentävän toimeentulotuen osalta 12 arkipäivää. Espoossa on tehty keskimäärin 3 päätöstä päivässä työntekijää kohden. Päätöksentekijä Espoossa hoitaa myös maksatuksen. Kesäajalle on palkattu tilapäistä työvoimaa toimeentulotukihakemusten käsittelyyn ja asiakkaille tehdään pitkiä päätöksiä aina kun se on mahdollista. Vantaalla on käsitelty tammi-toukokuussa 7 arkipäivässä 82 – 88 % toimeentulotukihakemuksista. Pisin käsittelyaika on ollut 14 arkipäivää. Vantaalla muista kuusikkokunnista poiketen tehdään vain yksi päätös, vaikka asiakas saisi sekä perus- että täydentävää toimeentulotukea, koska Vantaan atk-järjestelmä mahdollistaa menojen ohjaamisen kahdelle eri tilille samasta päätöksestä.  Oulussa toimeentulotuen käsittelyajat ovat keväällä venyneet yli 20 arkipäivän, jonka jälkeen toimeentulotukihakemusten käsittelyyn kohdennettiin lisäresurssia. Ouluun on palkattu toimeentulotukihakemusten käsittelyyn kaikkiaan 12 ylimääräistä työntekijää. Heinäkuussa toimeentulotukihakemusten käsittelyaika Oulussa on ollut 11 arkipäivää.

Asiakasneuvonnassa ja etuuskäsittely-yksikössä vastataan etuuskäsittelyn lisäksi postituksesta, puhelinneuvonnasta arkipäivisin klo 8.30-15, toimeentulotukipäätösten perinnästä ja tuloutuksesta, laskujen maksamisesta jne. Postituksessa on 2 työntekijää, puhelinneuvonnassa on 5 etuuskäsittelijää, perinnässä ja tuloutuksessa on 2 etuuskäsittelijää ja laskujen käsittelyssä on 3 etuuskäsittelijää. Edellä olevasta johtuen vanhojen asiakkaiden toimeentulotukihakemuksia käsittelee 22 etuuskäsittelijää (yksikössä on kaiken kaikkiaan 34 etuuskäsittelijän vakanssia).

Uusien asiakkaiden toimeentulotukihakemuksia käsittelemässä on 3 sosiaaliohjaajaa ja yksi tilapäinen sosiaaliohjaaja.

Toimeentulotukihakemusten käsittelyn saattamiseksi palvelutakuun mukaiseksi on ryhdytty seuraaviin toimenpiteisiin:

·Kolmen sosiaaliohjaajan siirtyminen vakansseineen asiakasneuvonta ja etuuskäsittely yksikköön 1.6.2009 lukien.

·Päätetty perustaa työryhmä uusien asiakkaiden toimeentulotukihakemusten käsittelyn organisoimiseksi 24.4.2009. Työryhmään nimettiin seuraavat henkilöt: puheenjohtaja avohuollon sosiaalityön toimistopäällikkö Ritva-Liisa Riitakorpi, lakimies Outi Kari-Granfors, sosiaalityöntekijä Eeva Eskelinen, johtava sosiaalityöntekijä Jaana Hakamäki, johtava sosiaalityöntekijä Leena Lindholm, etuuskäsittelijä Rauni Niinimäki, johtava sosiaalityöntekijä Marian Tuomi ja sosiaaliohjaaja Anu Äärinen. Työryhmän on kokoontunut viisi kertaa. Työryhmän työskentely jatkuu tämän vuoden loppuun.

·Toimeentulotuen käsittelyyn on palkattu tilapäisellä palkkaamisluvalla sosiaalityöntekijä ajalle 15.6 - 31.12.2009. Tilapäisen sosiaalityöntekijän tehtäviin kuuluu etuuskäsittelyä ja sosiaaliohjausta hoitavien työntekijöiden työnjohdollinen tuki sekä sosiaalityön asiantuntemusta edellyttävät tehtävät etuuskäsittely-yksikössä.  Sosiaalityöntekijän työ sisältää myös yhteydenpidon hoitamista sosiaalitoimistojen ja etuuskäsittely-yksikön välillä, mikä osaltaan mahdollistaa etuuskäsittelijöiden ja sosiaaliohjaajien keskittymisen toimeentulotukihakemusten käsittelyyn.

·Toimeentulotuen käsittelyyn on palkattu tilapäisillä palkkaamisluvilla 10 etuuskäsittelijää porrastetusti 1.8.2009 alkaen 31.12.2009 asti. Tilapäisten työntekijöiden koulutus toteutetaan siten, että kaikki kou­lutetaan koulutusluokassa asiakastyön tietojärjestemään Efficaan ja toisena päivänä tehdään Efficassa toimeentulotukihakemuksia.

·Sosiaalityön hallinnosta siirrettiin toimistosihteeri vakansseineen asiakasneuvonta ja etuuskäsittely yksikköön 1.9.2009 lukien

·SoTe:n IT-ryhmässä on 2.9.2009 käsitelty Effica YPH:n tilannetta. Sosiaalityön tulosalueen atk-laitteet tullaan uusimaan syksyn aikana. Tämän tavoitteena on nopeuttaa Effica YPH:n toimintaa.

Työryhmässä on päätetty seuraavista toimenpiteistä:

·yhteisöpostin käsittely on siirretty virka-ajan ulkopuolisen sosiaalipäivystyksen sosiaalityöntekijöiden käsiteltäväksi etuuskäsittelyn sosiaaliohjaajilta

·häätöilmoitusten käsittely on siirretty virka-ajan sosiaalipäivystyksen sosiaalityöntekijöille etuuskäsittelyn sosiaaliohjaajilta

·uusien asiakkaiden maksatukseen liittyvät tehtävät on siirretty asiakasneuvonnan ja etuuskäsittelyn toimistosihteerille etuuskäsittelyn sosiaaliohjaajilta

·uusien asiakkaiden perheen perustaminen ja pankkitilin avaus on siirretty asiakasneuvonnan ja etuuskäsittelyn toimistosihteerille etuuskäsittelyn sosiaaliohjaajilta.

Vanhojen asiakkaiden toimeentulotukihakemusten käsittelyssä sovittiin seuraavista toimenpiteistä:

·niiden asiakkaiden, joiden perusosaa on alennettu, hakemukset käsittelee kokonaisuudessaan asiakkaan asioista vastaava sosiaalityöntekijä

·akuutit asiakasasiat käsittelee asiakkaan asioista vastaava sosiaalityöntekijä akuutilla ajalla

·laskujen käsittely pyritään järjestämään tarkoituksenmukaisemmalla tavalla.

·asiakkaille myös tehdään pitkiä päätöksiä (maksimi 3 kk) aina kun se on mahdollista.

Hakemusten määrän kasvun lisäksi hakemusten käsittelyajan pitenemiseen on vaikuttanut vakituisen henkilöstön vuosilomat. Syyskuun alusta alkaen vakituinen henkilöstö on ollut paikalla. Alkuvuodesta 2009 käyttöön otettu uusi asiakastyön tietojärjestelmä Effica ei toiminut täyspainoisesti ja ongelmia oli maaliskuuhun asti. Myös työntekijöiden kouluttaminen uuden ohjelman käyttöön on vienyt oman aikansa. Sosiaalityön tulosalueelle on tulossa vuoden loppuun mennessä uudet ja tehokkaammat atk-laitteet. Ensimmäiseksi vaihdetaan etuuskäsittelijöiden ja sosiaaliohjaajien atk-laitteet.

 

Etuuskäsittelijöiden ammattitaidon lisäämiseksi heitä lisäkoulutetaan. Koulutus toteutetaan Turun kesäyliopiston järjestämänä oppisopimuskoulutuksena.

Edellä mainitulla toimenpiteillä käsittelyajat ovat lyhentyneet. Uusien asiakkaiden hakemusten käsittelyn osalta ei vielä olla palvelutakuun edellyttämässä määräajassa. Uusien asiakkaiden hakemukset on jaettu sosiaalitoimistojen sosiaalityöntekijöiden käsiteltäväksi 15.9.2009. On myös harkittava, että lisätään työvoimaa uusien asiakkaiden hakemusten käsittelyyn vanhojen asiakkaiden hakemusten käsittelystä. Näillä toimenpiteillä hakemusten käsittely saataneen palvelutakuun mukaiseksi. Vanhojen asiakkaiden osalta pyritään painopistettä siirtämällä saamaan sekä aikuis- että lapsiperheiden käsittelyajat lain edellyttämälle tasolle noin muutaman viikon kuluessa.

Toimeentulotuen tarve on kytköksissä työttömyyteen ja erityisesti pitkäaikaistyöttömyyteen. Varsinais-Suomen TE-keskuksen tiedotteen mukaan viisi vuotta jatkunut pitkäaikaistyöttömyyden supistuminen on kääntynyt kasvuun kesäkuun aikana. Myös nuorten työttömyys on monen vuoden supistumisen jälkeen kääntynyt erittäin voimakkaaseen kasvuun. Työttömyyden kasvun voidaan odottaa lisäävän toimeentulotukea hakevien määrää entisestään. 

Päivittäisten toimeentulotukihakemusten määrän pysyminen ennallaan (keskimäärin 220 hakemusta työpäivässä) edellyttää, että toimeentulotukihakemuksia käsittelevä henkilöstö (22 etuuskäsittelijää, 10 tilapäistä etuuskäsittelijää ja 4 ohjaajaa) käsittelee 6,3 hakemusta päivässä. Tilanteen pysyessä ennallaan toimeentulotukihakemukset tulisi pystyä käsittelemään 7 arkipäivän kuluessa.