Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 398 30.09.2009 9

962-2008 (630, 633)

Peruspalvelulautakunnan lausunto Turun seudun joukkoliikenne 2020-selvitykseen

Tiivistelmä: -

Perla § 398

Tutkimus- ja kehitysyksikkö, tutkimusjohtaja Päivi Sannola, suunnittelupäällikkö Ossi Niininen, suunnittelija Päivi Syrjänen 18.9.2009:

Turun kaupunginhallitus on 16.6.2009 § 381 päättänyt lähettää Turun seudun joukkoliikenne 2020 –selvityksen lausunnolle lauta- ja johtokunnille, Raision, Kaarinan ja Naantalin kaupungeille, Liedon kunnalle, Varsinais-Suomen Liitolle, Turun kaupunkiliikenne Oy:lle, TLO Oy:lle, ratahallitukselle ja VR –yhtymä Oy:lle. Lausunto tulee antaa 30.9.2009 mennessä.

Oheismateriaali 1Turun seudun joukkoliikenne 2020 –raportti

Turun seudun joukkoliikenne 2020 –hankkeessa on selvitetty tulevaisuuden joukkoliikennejärjestelmävaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia. Turun seudun joukkoliikenne 2020 –työn kolme tarkasteltavaa vertailuvaihtoehtoa ovat nykyisen kaltainen bussiliikenne (0+), nopeisiin bussien runkolinjoihin perustuva järjestelmä (1) ja pikaraitiotiejärjestelmä (2). Työn tavoitteena on, että seudun joukkoliikenne tarjoaa sujuvan, miellyttävän ja edullisen liikkumistavan sekä Turussa että Turun kaupunkiseudulla. Tehdyt selvitykset osoittavat, että Turun seudulle on luotavissa sekä toimiva runkobussijärjestelmä että pikaraitiotiejärjestelmä. Selvitysten tulosten perusteella esitetään runkobussilinjaston kehittämistä, tätä tukevan laadukkaan joukkoliikenneväylästön toteuttamista, käytettävän liikenne-ennustemallin tarkentamista sekä pikaraitiotiehen perustuvan maankäyttövision laatimista.  

Peruspalvelulautakunta esittää lausuntonaan seuraavaa:

Valittu runkolinjoihin perustuva vaihtoehto vaikuttaa tässä tilanteessa hyvältä ratkaisulta, koska selvityksen mukaisesti saavutettavat hyödyt suhteessa tarvittaviin investointeihin ovat hyvät.  Selvityksessä esitetään myös heti aloitettavaksi toimia sekä runkobussivaihtoehdon toteuttamiseksi että maankäytön suuntaamiseksi tavoitteena mahdollistaa myöhemmässä vaiheessa pikaraitiotiejärjestelmä, joka selvityksen mukaan olisi tulevaisuudessa myös kannattava vaihtoehto. Koska toimiva joukkoliikenne on kaikkien kaupunkilaisten saavutettavissa ja se on myös ympäristön kannalta paras vaihtoehto, on sitä parempi mitä nopeammin näihin joukkoliikenteen kohentamistoimenpiteisiin ryhdytään. Ennen runkobussivaihtoehdon toteuttamiseksi tarvittavien päätösten aikaansaamista voitaisiin nykyistä joukkoliikenteen houkuttelevuutta parantaa esim. nykyistä paremmalla informaatiojärjestelmällä.  

Selvityksessä todetaan kohdassa 7.3. Vaikutukset palveluihin, että keskeisen tärkeää sosiaalisen kestävyyden kannalta on palveluiden, Turun ydinkeskustan sekä työpaikka-alueiden saavutettavuus eri ikäryhmien ja mm. autottomien näkökulmasta.

Joukkoliikenteen eri muotojen kehittäminen on sekä liikennepoliittisesti että ”ikäpoliittisesti” tärkeä asia. Ikäihmisten määrä lisääntyy tulevina vuosina merkittävästi ja heidän integroimisensa yhteiskuntaan ja palvelujen piiriin mahdollisimman itsenäisesti toimeentulevana väestönosana edellyttää toimivia kulkuyhteyksiä. Sama asia koskee myös liikuntaesteisiä. Itsenäinen toimintakyky säilyy parhaiten arkisten askareiden toimittamisen avulla. Tähän on luotava mahdollisuus sosiaali- ja terveystoimen odotettavissa olevien kustannusten rajoittamiseksi.

Joukkoliikenteen reittien ja kaluston suunnittelussa tarvitaan sekä joukkoliikenteen asiantuntijoiden asiantuntemusta eri mahdollisuuksista että sosiaali- ja terveydenhuollollista näkemystä. Erityisesti palvelupisteiden sijainti ja niiden muutokset tulee yhteisesti ottaa huomioon joukkoliikenteen reittien ja kaluston suunnittelussa. Lisäksi jos raitiotiejärjestelmä toteutuu, niin se edellyttää myös palveluiden järjestämiseen ja sijoituspaikkasuunnitteluun entistä pitkäjänteisempää näkökulmaa.

Joukkoliikenteen kehittäminen on erittäin tärkeää myös lasten, nuorten ja lapsiperheiden kannalta. Koska lapsilla on vain rajalliset mahdollisuudet liikkua itsenäisesti, sujuva ja toimiva joukkoliikenne tarjoaa pienten lasten vanhemmille ja kouluikäisille turvallisen, joustavan ja edullisen liikkumistavan hoitopaikka-, koulu-, harrastus- ja vapaa-ajanviettopaikkoihin. Lasten ja nuorten harrastuspaikat olisi olennaista sijoittaa kävely-, pyöräilyetäisyydelle ja iltaisinkin toimivien joukkoliikenneyhteyksien varteen.

Vs. peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää lähettää edellä olevan lausunnon kaupunginhallitukselle Turun seudun joukkoliikenne 2020 –selvityksestä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKaupunginhallitus