Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Peruspalvelulautakunta | 374 | 09.09.2009 | 10 |
3784-2008 (101, 042)
Kaupungin järjestämät työllistymispalvelut ja työllisyysmäärärahojen käyttösuunnitelmat vuodelle 2009, käyttösuunnitelman raportointi 1.1.-25.8.2009 sekä muutosesitys loppuvuodelle 2009
Tiivistelmä:
Peruspalvelulautakunta on käsitellyt työllisyysmäärärahan käyttösuunnitelman 01.2009 (Perla § 88 21.01.2009) ja hyväksynyt suunnitelman. Kaupunginhallitus on käsitellyt käyttösuunnitelman 09.02.2009 (Kh § 85 09.02.2009) ja hyväksynyt peruspalvelulautakunnan esityksen. Työllisyysmäärärahan ensimmäinen raportointi tehtiin lautakunnalle 1.4.2009 (Perla 1.4.2009 § 173) ja samalla tehtiin esitys lisämäärärahasta palkkatukityöllistämiseen, 800.000€. Peruspalvelulautakunta päätti kokouksessaan 1.4.2009 esittää kaupunginhallitukselle 800.000 € lisämäärärahaa palkkatukityöllistämiseen esityksen mukaisesti. Lisämäärärahaesitys on edelleen käsittelyssä kaupunginhallituksessa. Tässä raportissa selvitetään työllisyysmäärärahan käyttösuunnitelman toteutuminen ajalla 1.4 - 25.8.2009. Käyttösuunnitelmaan esitetään muutos koskien varausta kuntouttavaan työtoimintaan siten, että varhaiseläkemaksuihin varattu 100.000 € siirretään kattamaan kuntouttavan työtoiminnan ostopalvelut loppuvuonna 2009.
Perla § 374
Kuntoutumispalvelut, tulosaluejohtaja Jukka Juvonen ja toimistopäällikkö Jaana Malén 27.8.2009:
Työttömyys kasvaa Varsinais-Suomessa
Varsinais-Suomen työ- ja elinkeinotoimistoissa oli heinäkuun lopussa 22 800 työtöntä työnhakijaa. Työttömien määrä kasvoi heinäkuun aikana Varsinais-Suomessa 1 400 henkilöllä. Viime vuoden heinäkuusta määrä kasvoi 6 400 henkilöllä eli 39 prosentilla. Koko maassa työttömyys kasvoi lähes yhtä nopeasti eli 32 prosentilla.
Heinäkuun viimeisenä päivänä oli avoimia työpaikkoja tarjolla maakunnan työ- ja elinkeinotoimistoissa 1 200 kappaletta eli 45% vähemmän kuin vuosi sitten. Uusien työpaikkojen määrä väheni voimakkaimmin teollisuudessa, hallinto- ja toimistotyössä sekä kuljetusalalla.
Nuorten työllisyystilanteessa tapahtui valtakunnallisesti käänne merkittävästi huonompaan suuntaan joulukuussa 2008. Nuorten, alle 25-vuotiaiden, työttömien määrä kohosi Varsinais-Suomessa 3 200 henkilöön, eli 72 prosentilla vuoden takaisesta.
Valtakunnallisen trendin mukaisesti pitkäaikaistyöttömien määrän supistuminen on hidastunut myös Varsinais-Suomessa. Heinäkuussa 2009 yli vuoden työttömänä olleita oli Varsinais-Suomessa 2 850, joista Turussa 1815 henkilöä.
Työttömyystilanne Turussa
Turun työttömyysprosentti oli heinäkuussa 2009 13,1 %. Tammikuussa 2009 työttömyysprosentti oli Turussa 10,4 %. Edellisen kerran on työttömyysprosentti Turussa noussut yli 13 % vuonna 2004, 13,4 %. Turun TE -toimistossa oli heinäkuussa 2009 työttömien kokonaismäärä lomautetut henkilöt mukaan lukien 11 718 henkilöä. Muutos vuoden takaiseen tilanteeseen on 26,1% enemmän työttömiä työnhakijoita.
Taantuman syvyys ja nopeus ovat olleet yllätykselliset niin valtion kuin kuntatalouden näkökulmasta tarkasteltuna. Työllisyystoimenpiteitten tarve Turussa kasvoi äkillisesti ja työllisyysmäärärahavaraus vuodelle 2009 osoittautui liian pieneksi. Vuodelle 2009 myönnetty työllisyysmääräraha Turussa on n.500 000 euroa pienempi kuin vuonna 2008.
Tässä vaiheessa vuotta on tarve suuremmalle työllisyysmäärärahalle vuonna 2010 selkeä. Valtakunnallisissa ennusteissa mm. Kuntaliitto ennakoi pitkäaikaistyöttömyyden lisääntyvän vauhdilla alkuvuonna 2010. Nuorten pitkittyvä työttömyys tulisi katkaista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Alle 25-vuotiaitten kohdalla työ- tai opiskelupaikan puuttuminen johtaa usein syrjäytymisuhkaan jo muutaman kuukauden viiveellä.
Turussa on seurattu työttömyyden, työllisyysmäärärahojen ja työllistämistason kehitystä usean vuoden ajan. Vallitsevan syvän taantuman ja laman seurauksena voidaan ennustaa työttömyysasteen selkeä nousu vuoden 2009 aikana.
Liite 1 Työttömyyden, työllisyysmäärärahojen ja työllistämistason kehitys
2000-luvulla on työllisyysmäärärahavaraus Turussa laskenut noususuhdanteen ja hyvän työllisyystilanteen seurauksena. Työttömyysprosentti on nyt kuitenkin noussut vuodessa huimasti ja ennusteena voidaan olemassa olevan trendikehityksen perusteella pitää työttömyysprosentin nousua edelleen.
Työllisyysmäärärahalla tuotetut palvelut ajalla 1.1 – 25.8.2009
Työllisyysmäärärahan (TA 1 04 18 12) käyttösuunnitelman sisältämät kustannukset kohdistuvat erilaisten asiakastoimenpiteiden rahoitukseen.
Liite 2 Käyttösuunnitelman muutosesitys
Tukityöllistäminen
Tukityöllistämiseen on vuodelle 2009 varattu 1.640.000 €, johon sisältyi 30.000 € varaus työllistämisjaksojen järjestämisestä aiheutuviin välillisiin kustannuksiin. Tämä varaus on käytetty loppuun kesä/heinäkuussa 2009 eli viimeiset palkkatukityöjaksot ovat silloin loppuneet. Peruspalvelulautakunta päätti kokouksessaan 1.4.2009 esittää kaupunginhallitukselle 800.000€ lisämäärärahaa palkkatukityöllistämisen turvaamiseksi koko vuodelle 2009. Määrärahaesitys on kaupunginhallituksen käsittelyssä.
Ilman valtion tukea tehtävät työllistämistoimenpiteet
Työllisyysmäärärahan käyttösuunnitelma sisältää erillisen 145.000 € varauksen ilman valtion työllistämistukea tehtäviin työllistämistoimenpiteisiin. Varaus tullaan käyttämään
-työttömyysturvan ulkopuolella oleville nuorille suunnattuihin toimenpiteisiin
(Koho-harjoittelu n. 30.000 €)
-niiden asiakkaiden työllistämiseen, jotka eivät ole oikeutettuja valtion
työllistämistukeen (30.000 €)
-työllistymispalveluyksikköön sijoitettava henkilöresurssi työllisyysmäärärahan hallinnoinnin tehtäviin toiminnan siirtyessä henkilöstöasioista sosiaali- ja terveystoimeen (40.000 €)
Asiakaspalveluiden hankinta
Käyttösuunnitelmaan sisältyy erillinen 415 000 € varaus työvoiman palvelukeskuksen asiakkaiden työllistymistä edistävien tukipalveluiden hankintaan.
Kuntouttava työtoiminta on lakisääteinen palvelu, joka kaupungin tulee järjestää. Asiakaskunnan ongelmat ovat vaikeutuneet ja työllistymisen esteet ovat hyvin monitahoisia. Erillisinä palveluina tarvitaan työvoiman palvelukeskuksen toimintasuunnitelman mukaisesti edelleen
-kuntouttavan työtoiminnan toteuttaminen ostopalveluna (300.000 €)
-kuntouttavan työtoiminnan järjestämisen välilliset kustannukset (70.000 €)
-terveydenhuollon erikoistason tutkimukset (n. 40.000 €)
-asiakkaan työllistymisen tukemiseksi tarvittavat yksilölliset toimenpiteet (n. 5.000 €)
Kuntouttavan työtoiminnan määrärahavaraus on käytetty loppuun kesäkuuhun 2009 mennessä. Kuntouttava työtoiminta on osaltaan korvannut puuttuvaa palkkatukimäärärahaa sekä toiminut keskeisenä toimenpiteenä työvoiman palvelukeskuksen kaupungin hallinnoimalla asiakkaan arviointijaksolla.
Kuntouttavan työtoiminnan turvaamiseksi loppuvuodelle 2009 esitetään työllisyysmäärärahan käyttösuunnitelmaan muutos (liite 2). Lisäksi on aloitettu yhteistyö kaupungin eri hallintokuntien kanssa kuntouttavan työtoiminnan paikkojen luomiseksi kaupungin eri yksiköihin.
Tsemppi –Talo
Käyttösuunnitelma sisältää erillisen 100.000 euron varauksen Tsemppi-Talo hankkeen kolmannen vuoden toiminnan kustannuksiin. Neuvottelut Tsemppi-Talon toiminnan turvaamiseksi vuonna 2010 on aloitettu kesäkuussa 2009 RAY:n edustajan käydessä Turussa.
Nuorten kesätyöjärjestelyt
Työllistymispalveluyksikkö on hoitanut edellisten vuosien tapaan koululaisten kesätyöjärjestelyt yhteistyössä nuorisotoimen kanssa.
Työllistymispalveluyksikkö on hoitanut myös toimeentulotukea hakevien opiskelijoiden kesätyöjärjestelyt yhteistyössä sosiaalityön tulosalueen kanssa.
Molempien ryhmien palkkakuluihin käytettävät työllisyysmäärärahat ohjautuvat suoraan ko. hallintokuntien tileille.
-Esitämme, että peruspalvelulautakunta merkitsee tiedoksi työllisyysmäärärahan käyttösuunnitelman toteutumisen ajalla 1.4. – 25.8.2009 ja esittää sen edelleen hyväksyttäväksi kaupunginhallitukseen.
Sosiaali- ja terveystoimi, vs. peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 31.8.2009:
EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Lisäksi lautakunta päätti yksimielisesti kiirehtiä 1.4.2009 § 173 tekemänsä lisämäärärahaesityksen käsittelyä kaupunginhallituksessa.
Jakelu
tiedKaupunginhallitus
Liitteet:
Perla § 374
Liite 1:Työttömyyden, työllisyysmäärärahojen ja työllistämistason kehitys
Liite 2:Käyttösuunnitelman muutosesitys