Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 377 09.09.2009 13

16204-2008 (000, 449, 440)

Turun kaupungin Ikääntymispoliittisesta strategiasta vuosille 2009 - 2012 annetut lausunnot

Tiivistelmä:

Turun kaupungin ikääntymispoliittinen strategia vuosille 2009 - 2012 valmistui 31.3.2009 ja hyväksyttiin peruspalvelulautakunnassa tehdyllä lisäyksellä 8.4.2009 (§ 188). Kaupunginhallituksessa asia käsiteltiin 4.5.2009 (§ 261) ja kaupunginhallitus päätti lähettää ikääntymispoliittisen strategian lausunnon antamista varten lautakunnille, valtuustoryhmille, vanhusneuvostolle, vanhusten neuvottelukunnalle, seurakuntayhtymälle ja sairaanhoitopiirille. Lausuntoja on saatu 26.8.2009 mennessä kahdeksan.

Perla § 377

Palvelujohtaja Seija Arve 26.8.2009:

Turun kaupunginhallituksen pyytämään lausuntoon Turun ikääntymispoliittisesta strategiasta vuosille 2009 - 2012 ovat vastauksensa 26.8.2009 mennessä jättäneet joukkoliikennelautakunta, kulttuurilautakunta, ammattikorkeakoulun hallitus, ympäristö- ja kaavoituslautakunta, tarkastuslautakunta, nuorisolautakunta, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä. Vanhusneuvosto on ilmoittanut valmistelevansa lausuntoaan kuultuaan asiantuntijoita.

Seuraavassa on esitelty lausuntonsa antaneiden keskeisiä kommentteja Turun kaupungin ikääntymispoliittisesta strategiasta 2009-2012.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

Ikääntyvien ihmisten palveluiden rakenteita muuttamalla edistetään samalla palveluketjujen toimivuutta ja optimaalista hoidon porrastusta. VSSHP:n mukaan ikääntymispoliittisessa strategiassa tuetaan em. myönteistä kehitystä. Sairaanhoitopiirin kannalta strategian perusajatus on hyvä. VSSHP kannattaa ja tukee strategian mukaista Turun palvelurakenteen keventämistä ja on valmis sitoutumaan siihen.

Mikäli tehostetun palveluasumisen paikkoja ei lisätä 220 paikalla ja samanaikaisesti pitkäaikaista laitoshoitoa vähennetään 440 paikalla, VSSP:n mukaan uhkana on Turun kaupungin sairaalan ja sitä kautta myös TYKSin konservatiivisen hoidon osastopaikkojen ruuhkautumiseen.

VSSP kiinnittää huomioita siihen, että strategian toteutumisen seurantaa ja arviointia on tuotu esille vähän. Strategiassa ei mm. kuvata sitä, miten peruspalvelulautakunta seuraa ja arvioi strategian toteutumista.

Joukkoliikennelautakunta

Joukkoliikennelautakunta pitää tärkeänä, että edistetään ikäihmisten itsenäistä selviytymistä myös sellaisessa peruspalvelussa, mitä joukkoliikenne edustaa. Esteettömyyden huomioiminen joukkoliikenteessä todetaan tärkeäksi niin itse linja-autokalustossa kuin pysäkkialueilla.

Joukkoliikennelautakunta toivoo, että palvelulinjoja käytettäisiin entistä enemmän. Joukkoliikennetoimisto on valmis avustamaan aktiivisesti näiden palveluiden markkinoinnissa.

Kulttuurilautakunta

Strategia on kattava esitys ikääntyvän väestön hyvinvoinnin ja hyvän elämälaadun turvaamiseksi. Ikääntyvä ihminen nähdään strategiassa psykofyysisenä kokonaisuutena, jossa fyysinen ja henkinen kunto ja vireys tukevat toinen toisiaan.

Strategiassa ehdotetaan jo käytössä olevaan kulttuurikorttiin liitettäväksi liikuntakortin palvelut. Kulttuurikortti on osa kirjastokortin palvelua eikä sovi välttämättä yhdistettäväksi liikuntakorttiin. Tämän vuoksi tulisikin kartoittaa ennemmin mahdollisuus lisätä liikuntakorttiin myös ikäihmisille tarkoitettuja kulttuuripalveluja.

Kulttuuripalveluista kirjastopalvelut kattavat toimipisteineen lähes koko kaupungin alueen. Sen palveluverkkoa on mahdollista hyödyntää esimerkiksi ikääntyvän väestön palvelunohjauksen järjestämisessä niin, että ohjausta olisi saatavilla lähipalveluna. Kirjaston toimipisteitä on mahdollista käyttää myös sosiaalisen kanssakäymisen paikkoina erilaisten vapaamuotoisten ryhmien kokoontumiseen, joilla ehkäistään vanhusväestön kokemaa yksinäisyyttä.

Kulttuurilautakunta esittää, että seniorikansalaisille suunnattujen kulttuuripalvelujen käytön lisäämiseksi ensisijaisesti selvitetään kulttuuripalvelujen lisääminen liikuntakorttiin.

Ammattikorkeakoulun hallitus

Strategia on perusteellinen ja ottaa hyvin huomioon valtakunnallisen ohjauksen sekä kaupungin muut strategiset linjaukset. Strategiassa on konkreettisia tavoiteasetteluja, jotka osin voisivat olla toimintasuunnitelmatasolla, mutta antavat strategiassa kuvan suunnitelluista keinoista tavoitteiden saavuttamiseksi. Strategiassa on otettu hyvin huomioon eri sektoreiden ja toiminta-alueiden palvelun laatu ja sen kehittäminen. Maahanmuuttajataustaisen ja muun eri kulttuureista lähtöisin olevan ikääntyvän väestön erityistarpeet ja palveluiden edellytykset on hyvin huomioitu.

Strategian sivulla 16 viitattu Satu-koulutus ei välttämättä avaudu lukijalle ilman erillistä selvittämistä. Strategiassa voisi olla omana lukunaan laadukkaan vanhustyön edellyttämän osaamisen ylläpito ja kehittäminen.

Ympäristö- ja kaavoituslautakunta:

Hyvä asunto-, kaavoitus-, liikenne- ja muu yhdyskuntapolitiikka ovat osa ehkäisevää vanhustyötä, sillä niissä tehtävät ratkaisut vaikuttavat ikääntymispolitiikan sisältöön ja kustannuksiin jopa vuosikymmeniä myöhemmin. Kaavoituksessa ja rakentamisessa tarvitaan pitkäjänteistä toimintalinjaa, jossa esteettömyys on otettu keskeiseksi periaatteeksi. Ikääntymispoliittisessa strategiassa 2009 - 2012 esitetyt tavoitteet ja keinot ovat kannatettavia ja yhteneväisiä ympäristö- ja kaavoitustoimen tavoitteisiin nähden.

Tarkastuslautakunta:

Ikääntymispoliittisessa strategiassa on esitetty vanhuspalvelujen palvelurakenteen tavoitteet ja näille asetetut keinot ja mittarit. Lisäksi kunkin palvelun kohdalla on määritelty palvelujen tuottajataho. Tavoitteiden toteutukseen osallistuu useita hallintokuntia ja muita kaupungin ulkopuolisia organisaatioita.

Ikääntymispoliittisen strategian käsittelyssä on todettu, että strategiaa tulee tarkastella samanaikaisesti kun tarkastellaan sopimusohjausmallin mukaisesti strategista palvelusopimusta.

Toimintaympäristön muutoksissa ja toiminnankehittämisestä johtuen myös strategiaa laadittaessa käytettävissä olleissa tiedoissa voi tapahtua muutoksia, joista eräs on kehitteillä oleva palveluverkko. Siksi tärkeä osa strategian toteutusta on sen toteutumisen seuranta, raportointi ja arviointi.

Nuorisolautakunta:

Nuorisolain perusteluissa todetaan, että sukupolvien vuorovaikutus on arvostavaa kanssakäymistä. Tällä tarkoitetaan esim. yleistä kulttuuriperinnön siirtämistä sukupolvelta toiselle. Nuorisotoimi on kiinnostunut jatkossakin em. nuorisolain mukaisesti yhteistyöstä ja yhdessä tekemisestä.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä, yhteinen kirkkoneuvosto:

Strategiatyötä tehtäessä on otettu huomioon vanhustyön toimijoiden mm. seurakuntayhtymän kehittämisehdotukset. Annettu lausunto ei sisällä muutostoiveita tai kriittisiä huomautuksia.

Yhteenveto lausunnoista

Strategian mukaista palvelurakenteen kehittämistä pidetään hyvänä ja siihen ollaan myös valmiita sitoutumaan. Strategian toteutumisen seurantaa, arviointia ja raportointia on tuotu strategiassa esille vähän ja näitä haluttaisiin korostaa. Samoin halutaan kiinnittää huomiota kykyyn reagoida toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin. Tästä hyvänä esimerkkinä on kehitteillä oleva palveluverkkotyö.

  1. Poikkihallinnollisia yhteistyömahdollisuuksia korostetaan useissa lausunnoissa, joista esimerkkinä seurakunnan, kirjastotoimen, joukkoliikenteen, kulttuuritoimen sekä liikuntatoimen kanssa tehtävä yhteistyö. Yhteistyön tulisi olla säännöllistä vain siten päästään yhteistyöstä yhteiseen tekemiseen.
  2. Strategia sai positiivista palautetta huomioidessaan ikääntyvien maahanmuuttajien tarpeet. Osaamisen ja laadukkaan vanhustyön ylläpitoon sekä kehittämiseen tulisi kiinnittää strategiassa selkeämmin huomiota.

Vs. peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta merkitsee tiedokseen yhteenvedon annetuista lausunnoista ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle.

PäätösPeruspalvelulautakunta päätti merkitä tiedokseen yhteenvedon Turun kaupungin ikääntymispoliittisesta strategiasta vuosille 2009 – 2012 annetuista lausunnoista ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle.

Jakelu

lausKaupunginhallitus