PERUSPALVELULAUTAKUNTA

 

TALOUS

Ennuste 31.12.2009

1000 €

 

Tilinpäätös 2008

Talousarvio 2009

Muutokset

Talousarvio muutoksin

Ennuste

31.12.2009

Ero

Peruspalvelulautakunta

1 25

T

89.630

80.200

0

80.200

81.687

1.487

 

 

 

M

621.833

633.355

-11.726

621.629

638.787

-17.158

 

 

 

N

- 532.203

- 553.155

-11.726

-541.429

-557.100

-15.671

 

Investoinnit

2 25

M

353

500

0

500

500

0

 

 

 

T

45

0

0

0

0

0

 

 

 

N

- 308

- 500

0

-500

-500

0

 

Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta:

Peruspalvelulautakunnan tulosaluekohtaisissa ennusteissa on otettu huomioon lautakunnan tulosalueille kohdentamat vähennykset vuoden 2009 talousarvioon menolajeittain (Perla 6.5.2009 § 228). Lisäksi talousarvioon on lisätty kaupunginvaltuuston 15.6.09 § 133 hyväksymä 3,5 miljoonan euron talousarviomuutos. Tammi-heinäkuun toteutuman perusteella peruspalvelulautakunnan talousarvion ylitysuhka nettomenojen osalta on 15,6 M€. Ennusteisiin tuo epävarmuutta paitsi vertailutietojen puuttuminen edelliseen vuoteen myös arvio talkoovapaiden ja lomautusten vaikutuksesta mm. sairaanhoitopiirin maksuosuuteen. Lisäksi mainittu nettoylitysuhka sisältää vuoden 2009 aikana tehtävät saatavien poistot ja erityisen suurena eränä elatustuen takautumissaatavat perinnän siirryttyä Kansaneläkelaitokselle 1.4.2009 lukien. Takautumissaatavan menetystä kompensoidaan kunnille lisävaltionosuudella Kelan toteutuneiden takaisinperintöjen perusteella mutta lisäosuus ei kohdennu suoraan sosiaali- ja terveystoimeen.

 

Menolajeittain tarkasteltuna suurimmat ylitysuhat koko hallintokunnan tasolla ovat henkilöstömenoissa, avustuksissa sekä palvelujen- ja asiakaspalvelujen ostoissa. Henkilöstömenojen ylitysuhka ennusteessa johtuu mm. siitä, että talkoovapaiden ja lomautusten vaikutus on poistettu loppuvuoden osalta. Lisäksi henkilökuntamäärä on jonkin verran suurempi kuin edellisenä vuotena. Talkoovapaapäiviä on kuitenkin pidetty varsin paljon kesän aikana. Henkilöstömenojen nousua selittää osittain myös se, että monissa toimintayksiköissä on jouduttu sijaispulan vuoksi käyttämään nk. tuplavuoroja, joiden kustannus on normaalisijaistusta korkeampi.

 

Avustusten ylitysuhka johtuu mm. toimeentulotuen menojen kasvusta, työmarkkinatuen kuntaosuuden mahdollisesta noususta loppuvuonna sekä paineista omaishoidon tuen palkkioissa. Perustoimeentulotukeen arvioidaan kuluvan noin 25,9 miljoonaa euroa, joka ylittää talousarvion noin 4,6 miljoonaa. Palvelujen ostojen ylitysuhka johtuu mm. vammaispalveluiden kuljetuskustannuksista ja varhaiskasvatuksen ruokapalvelun mahdollisesta ylityksestä. Varhaiskasvatuksen toimialalla lakkautettiin 12 valmistuskeittiötä ja 8 henkilöä siirtyi takaisin Kateringista varhaiskasvatukseen. Budjetointivaiheessa tällaista muutosta ei osattu ottaa huomioon. Palvelujen ostojen ylitysuhan epävarmuustekijänä on mm. se, että hallintokunnilta ei ole veloitettu it-, eikä puhelinmenoja v. 2009 aikana. Ennusteessa koko määrärahan on laskettu kuluvan. Asiakaspalvelujen ostoissa on ylitysuhkaa vammaispalveluiden asumispalveluissa, mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa, päihdehuollon ostopalveluissa sekä lastensuojelun ostopalveluissa.. Hallintopalvelujen osalta voidaan erikseen todeta, että sekä menojen ja tulojen ylitykset ennusteessa johtuvat lähes yksinomaan hankkeista.

 

Maksutuotot näyttävät jäävän selkeästi alle budjetoidun sillä pitkät kesäsulut, talkoovapaat ja ostopalvelupaikkojen vähentäminen yms. ovat vähentäneet tuloja.

 

 

 

TALOUSOHJELMA

Taulukko lautakunnan/toimielimen esittämän toimenpiteen talous-, henkilöstö- ja tilavaikutuksen arviointiin

Sosiaali- ja terveystoimi

Toimenpide

Taloudellinen vaikutus

(1000 €)

Vaikutus henkilötyövuosiin

Vaikutus tilojen

käyttöön, m2

TA 2009

Ennuste 31.12.

2009

TA 2009

Ennuste 31.12.

2009

TA 2009

Ennuste 31.12.

2009

1. Palveluverkko

 

 

 

 

 

 

 

2. Toimitilat

Suoritetaan toimitilatarkastelu ja toteutetaan toimenpiteet tarkoituksenmukaisten tilojen saamiseksi (huom. Toteutus edellyttää hallinnon korvaavien tilojen saamista)

+ 100

 

 

 

- 500

 

 

Terveystoimen tilahankkeiden muutosten osuus vuoden 2009 SoTe -talousarviossa (Terla § 59 9.4.2008)

- 3000

 

 

 

+4776

 

3. Henkilöstö

Selvitetään eläköitymisen vaikutukset ja vaihtoehdot uudelleenorganisoinnissa

+ 300

 

- 10

 

 

 

 

Työhyvinvoinnin kustannukset; sairaspoissaolojen pienentäminen ja sitä kautta sijaiskustannuksiin vaikuttaminen VARHE-maksut

+ 650

 

 

 

 

 

4. Tuotantotavat

Preventiiviset palvelut

Vanhusten preventiiviset palvelut

- ennakoivat kotikäynnit ja ennakoiva riskikartoitus 80-vuotiaille turkulaisille ja uusille kotisairaanhoidon asiakkaille

- tehostaa ja oikea-aikaistaa fyys.+ psyyk.+ sos. toimintakyvyn ylläpitämiseksi tehtäviä toimenpiteitä ja ehkäisee laitostumista

- kotihoidon asiakkaiden ravitsemustilan parantaminen fyysisen toimintakyvyn ylläpitämiseksi painopisteenä

- muistihoitajat, ajoissa todettu muistihäiriö ja oikea-aikainen lääkitys estävät laitostumista

Tasaa vuosittain kasvu-käyrää 5 %

 

 

 

 

 

 

Preventiiviset palvelujen lisääminen ja vaihtoehtoisten toimintatapojen kehittäminen esim. lastensuojelu, omaishoito ja pitkäaikaistyöttömyys

Tasaa vuosittain kasvu-käyrää 5 %

 

 

 

 

 

 

Tietojärjestelmämuutoksien toteuttaminen

0

 

- 1

 

 

 

 

Asunnottomuushankkeen toteuttaminen

+ 100

 

1

 

 

 

 

Virastopäällikön yhteenveto talousohjelman tavoitteiden toteutumisesta:

 

-2. Palveluverkko ja toimitilat

Valtuusto hyväksyi marraskuussa 2009 talousarvion käsittelyn yhteydessä perusterveydenhuollon kehittämisohjelman, johon sisältyi myös palveluverkkotarkastelu. Lasten ja nuorten somaattisten ja psykiatristen tulosyksiköiden toimitilatarve on päivitetty, ja toimintaa tukevia asianmukaisia toimitiloja etsitään kiireellisesti. Vanhuspalvelujen toimitilojen suunnittelun ja kehittämisen tulee vastata ikääntymispoliittisen strategian rakennemuutoksia. erityisesti kotihoitoa tukevien toimitilojen varmentuminen antaa lisäaikaa välittömään hoitotyöhön. Palveluverkko ollaan tarkistamassa myös varhaiskasvatuksen osalta.

4. Tuotantotavat

Lastensuojelusta valmistui selvitys, jonka pohjalta peruspalvelulautakunta kävi jatkotyötä koskevan lähetekeskustelun (Perla 11.3.2009 § 146). Erikoissairaanhoidon palvelujen tulosalueen keskeinen tavoite on erikoislääkärikonsultaatioiden määrän, laadun ja välittömän saatavuuden lisääminen. Toimella pyritään hillitsemään perusterveydenhuollon lähetteiden määrän kasvua sairaanhoitopiirin sairaaloihin. Konsultaatioiden määrän järjestelmällinen seuranta on aloitettu 1.4.2009 alkaen. Vanhustenpalveluissa sovittu ikääntymispoliittisessa strategiassa hyväksytty rakennemuutos tulee näkymään siten, että seuraavan neljän vuoden aikana raskas laitoshoito vähenee sovitusti ja tästä koituvien säästöjen ansiosta voidaan kotihoidon asiakasmäärää sekä omaishoidontukea saavien määrää lisätä. Palvelusetelien käyttöönotto tilapäisessä kotisairaanhoidossa (mikä on osa kotihoitoa) tapahtuu asteittain vuosina 2009-2011. Varhaiskasvatuksessa palveluohjauksen kehittäminen yhdessä järjestöjen kanssa on osaltaan laajentanut palveluvalikoimaa.

 

 

 

 

Kv:

toimintatuotot

+ 2.000.000 euroa

 

toimintakulut

-11.000.000 euroa

 

toimintakulut; puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustannussäästö

– 234.758 euroa

 

sisältää talouspalvelukeskuksen palveluveloituksen muutoksen

 

 

sisältää pankkipalvelumaksujen keskittämisen muutoksen

 

 

sisältää Kaskenlinnan käyttöönoton

 

 

sisältää omaishoidontuen laajennuksen

 

 

 

 

 

lisätään toiminnallisiin tavoitteisiin vuoden 2009 tavoitteeksi selvittää terveys- ja sosiaalitoimen yhdistymisestä saavutettu taloudellinen hyöty tulosalueittain

 

 

lisätään toiminnallisiin tavoitteisiin vuoden 2009 tavoitteeksi selvittää terveys- ja sosiaalitoimen yhdistymisestä saavutettu toiminnallinen hyöty tulosalueittain

 

 

 

 

Kv:

toimintakulut

+ 130.000 euroa

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyy terveyslautakunnan 17.9.2008 esittämän Perusterveydenhuollon kehittämissuunnitelman, joka otetaan käyttöön vuosina 2009–2010. Nettokustannukset, jotka toimenpiteistä vuodelle 2009 aiheutuvat, ovat peruspalvelulautakunnan tasolla +130.000 €.

 

 

 

 

Kv:

Lastensuojelussa painotetaan ennalta ehkäisevän toiminnan lisäämistä, mikä pitkällä tähtäimellä on sekä taloudellisesti että inhimillisesti katsoen kannattavaa.

 

 

Virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta:

 

Talousarvion toteutuminen, ks. yllä Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta ja Virastopäällikön yhteenveto talousohjelman tavoitteiden toteutumisesta.

 

Perusterveydenhuollon kehittämisohjelmaa toteutetaan aikataulun mukaisesti, mutta supistavasta lisätalousarviosta johtuen tarvittavia virkalisäyksiä ei kuluvalle vuodelle esitetä. toimintamallien muutoksia toteutetaan suunnitelman mukaisesti.

 

Lastensuojelussa painotetaan ennalta ehkäisevän toiminnan lisäämistä, mikä pitkällä tähtäimellä on sekä taloudellisesti että inhimillisesti katsoen kannatettavaa. Sosiaalityön tulosalueella on lastensuojelussa aloitettu yhteistyö SPR:n Nuorten turvatalon kanssa läheisneuvonpidosta. Nuorten Turvatalo huolehtii läheisneuvonpidon koollekutsumisesta ja koordinoinnista. Läheisneuvonpidon tavoitteena on etsiä ratkaisua lapsia ja nuoria koskeviin huoliin ja vastauksia lapsen säännölliseen arkeen ja lähivanhemman tukemiseen sekä lapsen ja muualla asumisen vanhemman tapaamisiin liittyen. Tavoitteena on suunnata tukitoimia lapsen kotiin huostaanottojen ehkäisemiseksi ja toisaalta huostaanottoaikojen lyhentämiseksi

 

 

 

 

Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta:

 

Sosiaali- ja terveystoimen vuoden 2009 tavoitteiden toteuttaminen on ollut erityisen haasteellista. Kahden suuren hallintokunnan yhdistyminen ja sopimusohjauksen käyttöönotto yhdistettynä kunnallistaloudellisiin vaikeuksiin ja yhteiskunnallisiin muutoksiin edellyttävät voimakkaampaa sopeutumista kuin mihin vuonna 2009 on kyetty.

 

Sopimusohjauksen eri tasoja on otettu käyttöön vasta keväällä, ja varsinainen ensimmäinen ohjaava sopimuskierros toteutuu vuoden 2010 talousarviossa. Näin ollen sopimusohjaukseen sisältyvät toimenpiteet konkretisoituvat aikaisintaan syksyn 2009 kuluessa. Talousohjelmaa laadittaessa, toimenpiteiden oletettiin toteutuvan suurelta osin jo aikaisemmin

 

 

26.08.Talouden seurantaraportti 31122009 Kanslia