Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 336 26.08.2009 4

5318-2009 (015, 230)

Peruspalvelulautakunnan lausunto Turun kaupungin ilmasto- ja ympäristöohjelmaluonnokseen

Tiivistelmä: -

Perla § 336

Tutkimus- ja kehitysyksikkö, suunnittelupäällikkö Ossi Niininen, suunnittelija Päivi Syrjänen ja tutkimus- ja kehitysjohtaja Päivi Sannola 19.8.2009:

Kaupunginvaltuusto on 9.3.2009 § 78 hyväksynyt valtuustokauden 2009-2012 ohjelmarakenteen, jonka mukaisesti valtuustoryhmien välisen sopimuksen tavoitteet ja toimenpiteet toimeenpannaan Turku-sopimuksella. Turku-sopimus jakautuu kolmeen strategiseen teemaan, joista vetovoimaisuus ja kilpailukyky –teeman yhtenä ohjelmana on ympäristöohjelma, jonka tulee sisältää valtuustoryhmien välisen sopimuksen mukaiset ilmasto- ja energia- sekä joukkoliikenneohjelmat. Kaupunginhallitus on lähettänyt ohjelmaluonnoksen lausunnoille lauta- ja johtokunnille sekä valtuustoryhmille siten, että lausunnot tulee antaa viimeistään 30.8.2009.

Oheismateriaali 1Turun kaupungin Ilmasto- ja ympäristöohjelmaluonnos 2010 - 2013

Työryhmä on valmistelussa huomioinut kansallisen sekä Euroopan Unionin ilmastopolitiikan kehityksen ja niihin liittyvät kuntaliiton suositukset, Turun kaupungin ja valtion välisen energiansäästösopimuksen, soveltuvin osin Turun kestävän kehityksen alalla tekemän työn ja sitoumukset sekä kestävän kehityksen seurannan jatkuvuuden. Vuosille 2010-2013 laadittu ilmasto- ja ympäristöohjelmaluonnos linjaa Turun toimia kansallisten ja kansainvälisten ilmastonsuojelusitoumusten toteuttamiseksi sekä jatkaa Turun kaupungin kestävän kehityksen työtä ekologisen kestävyyden sekä kestävän kehityksen seurannan osalta. Työryhmän valmistelema ohjelmaluonnos sisältää myös alustavan ehdotuksen kestävän kehityksen budjetin teknisestä toimeenpanemisesta sekä Helsingin ja Turun välisen Itämerivetoomuksen sisältämät toimenpiteet.

Ilmasto- ja ympäristöohjelmaluonnoksen rakenne koostuu seuraavista teemakohtaisista kokonaisuuksista:

Kunkin teeman osalta on ohjelmassa analysoitu siihen liittyvät haasteet, asetettu kehittämiskohteet ja esitelty kuhunkin teemaan liittyvät tavoitteet, toimet ja mittarit.

Ohjelmaluonnoksessa painotetaan erityisesti ilmastoon ja ekologiseen kestävyyteen liittyviä haasteita ja kukin teema on selvitetty hyvin perustellen ja tavoitteet sekä toimenpiteet on esitetty taulukkomuodossa, josta ilmenee vastuutahot, aikataulut ja resurssivaatimukset.

Esitämme peruspalvelulautakunnan lausunnoksi seuraavaa:

Sosiaali- ja terveystoimen näkökulmasta ohjelmaluonnoksessa merkittäviä teemoja ovat etenkin ympäristöystävällinen liikkuminen, ympäristökasvatus ja ympäristöosaamisen vahvistaminen. Liikkumisen osalta ohjelman päätavoitteena on lisätä kestävien liikkumismuotojen käyttöä suhteessa muihin kulkumuotoihin. Sosiaali- ja terveystoimen näkökulmasta joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen kehittäminen ja entisestään laajempi käyttö on kannatettavaa. Näin vahvistetaan kaikille kaupunkilaisille tasavertaisemmat mahdollisuudet saavuttaa palveluja ja luodaan edellytyksiä terveellisempään liikkumiseen.

Kaupungin kaavoituksella on merkittävä rooli luotaessa edellytyksiä eri liikkumismuotojen kehittämiselle. Ohjelmaluonnoksessa esitetään pitkän aikavälin tavoitteissa muun muassa, että henkilöauton osuus Turussa tehtävistä matkoista on enintään 1/3 ja kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuus vähintään 2/3 vuonna 2030. Tämä tavoite on haasteellinen ainakin siinä suhteessa, että Turussa ja Turun seudulla on viime vuosina ollut trendinä keskittää kaupallisia palveluja Turun keskusta-alueen ulkopuolelle, mikä ohjaa ja suuntaa asiakkaita käyttämään ostosmatkoihin nimenomaan omaa autoa. Turun keskustan kehittäminen kilpailukykyiseksi suhteessa kauppakeskittymiin on pitkän aikavälin haaste. Keskustan vetovoimaisuustekijöinä voisivatkin olla hyvät kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen yhteydet.

Ohjelmaluonnoksessa esitetyt tavoitteet meluntorjunnasta, kevyen liikenteen kasvusta arkiliikunnassa, esteettömästä liikenneympäristöstä, tasavertaisista liikkumismahdollisuuksista ylipäätään ovat erittäin kannatettavia tavoitteita ja siihen suuntaan kaupunkia tuleekin kehittää. Liikennesuunnittelun osalta ohjelmassa on esitetty, että kävelyä ja pyöräilyä varten tulisi hyväksyä erityinen ohjelma, jossa määritettäisiin toimenpiteet ja toimintatavat, joilla päästään tavoiteltuihin kulkumuoto-osuuksiin. Tällainen erillinen ohjelma ja siihen varattavat resurssit saattaisivat nopeuttaa ja sitouttaa eri tahot nykyistä paremmin kevyen liikenteen kehittämistyöhön.

Joukkoliikenteen eri muotojen kehittäminen on sekä liikennepoliittisesti että ”ikäpoliittisesti” tärkeä asia. Ikäihmisten määrä lisääntyy tulevina vuosina merkittävästi ja heidän integroimisensa yhteiskuntaan ja palvelujen piiriin mahdollisimman itsenäisesti toimeentulevana väestönosana edellyttää toimivia kulkuyhteyksiä. Sama asia koskee myös liikuntaesteisiä. Itsenäinen toimintakyky säilyy parhaiten arkisten askareiden toimittamisen avulla. Tähän on luotava mahdollisuus sosiaali- ja terveystoimen odotettavissa olevien kustannusten rajoittamiseksi. Joukkoliikenteen reittien ja kaluston suunnittelussa tarvitaan sekä joukkoliikenteen asiantuntijoiden asiantuntemusta eri mahdollisuuksista että sosiaali- ja terveydenhuollollista näkemystä esim. palvelupisteiden sijainnista ja niiden muutoksista.

Ympäristökasvatusta annetaan lapsille jo päivähoidossa ja päiväkotien varhaiskasvatussuunnitelmissa korostetaankin ympäristökasvatuksen merkitystä. Ilmasto- ja ympäristöohjelmaluonnoksen ympäristökasvatus –osiosta käy hyvin ilmi, miten monimuotoisesti ja eri vaiheissa turkulainen lapsi, nuori ja aikuinenkin saa ympäristöasioista tietoa ja opetusta ja jolla toiminnalla pyritään luomaan kestävän kehityksen arvoja, tietoja ja taitoja. Päiväkotitoiminnassa yhtenä merkittävänä toimintana ympäristöasioissa on Vihreä Lippu –sertifikaatti, joka on valtakunnallinen ympäristöohjelma ja ympäristömerkki. Tällä hetkellä Turussa on neljä Vihreä Lippu –sertifioitua päiväkotia. Päiväkodit maksavat omista budjeteistaan toiminnan kustannukset. Pitkällä aikavälillä Vihreä Lippu –päiväkodit saavuttavat huomattaviakin kustannussäästöjä omalla toiminnallaan mm. energiakustannuksissa ja –kulutuksessa, joten yhä useampi päiväkoti saattaisi lähteä sertifioimaan omaa toimintaansa, mikäli kehitettäisiin käytäntöjä, joilla kunta voisi tukea sertifikaatista aiheutuvia kustannuksia.

Jotta ympäristötietoisuus lisääntyisi ja eri hallintokunnat muuttaisivat toimintatapojaan kestävämmän kehityksen suuntaan, erilaista ympäristökoulutusta ja –tiedottamista tulee harjoittaa pitkäjänteisesti ja jatkuvasti. Lisäksi ympäristötietoisuus vaatii eri hallintokuntien välistä yhteistyötä ja niiden keskeistä verkottumista.

Vs. peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 19.8.2009:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää lähettää kaupunginhallitukselle yllä olevan lausuntonaan Turun kaupungin Ilmasto- ja ympäristöohjelmaluonnoksesta 2010 - 2013.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKaupunginhallitus
tiedNiininen Ossi
tiedSannola Päivi
tiedSyrjänen Päivi