Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 332 19.08.2009 3

5710-2009 (001, 311)

Varautuminen influenssa A(H1N1) -pandemiaan Turussa

Tiivistelmä:

Peruspalvelulautakunta on käsitellyt lomautusasiaa ensimmäisen kerran kokouk-sessaan 25.3.2009 § 254. Tuolloin arvioitiin kriittisesti sosiaali- ja terveystoimen mahdollisuuksia lomautuksiin kaupunginhallituksen säästötavoitteet huomioiden. Keskeisenä arviointikriteerinä oli, että lomautukset voidaan toteuttaa siten, että sosiaali- ja terveystoimelle lainsäädännössä asetetut velvoitteet täytetään, potilas- ja asiakasturvallisuus ei vaarannu, eivätkä lomautukset lisää sosiaali- ja terveystoimen kokonaiskustannuksia. Lisäksi sosiaali- ja terveystoimessa on myös varauduttava huolehtimaan myös sille häiriötilanteissa määrätyistä keskeisistä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista.

Perla § 332

Sosiaali- ja terveystoimi, hallintojohtaja Antti Perälä, resurssijohtaja Max Lönnqvist, terveyskeskuksen vastaava lääkäri, tulosaluejohtaja Anne Santalahti 18.8.2009:

Peruspalvelulautakunta päätti 20.5.2009 § 254 esittää kaupunginhallitukselle, että lomautusten enimmäiskestoaika sosiaali- ja terveystoimessa vuoden 2009 aikana on 14 vuorokautta, jollei muuta mainita ja esitti lähinnä asiakaspalveluhenkilöstön sekä hoitohenkilöstön rajaamista lomautusten ulkopuolelle. Kaupunginhallitus hyväksyi peruspalvelulautakunnan esityksen

Peruspalvelulautakunnan päätöksen  esittelytekstissä todettiin sosiaali- ja terveystoimessa tehtiin perusteellista työtä talkoovapaiden ja lomautusten yhteensovittamiseksi siten, että toiminta turvataan. Mm. työvuorolistat suunniteltiin pitkälle syksyyn. Esitys perustui siihen, että muita häiriötiloja toiminnalle ei aiheutuisi. Esittelytekstissä kuitenkin jo viitattiin siihen, että huolimatta lomautuksista sosiaali- ja terveystoimen tulee kyetä huolehtimaan sille häiriötilanteissakin määrätyistä keskeisistä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi erilaiset epidemiat mm. influenssa A (H1N1). Päätösehdotukseen kirjattiin, että sosiaali- ja terveystoimen palveluissa lomautukset on toteutettava siten, että lainsäädännössä asetetut velvoitteet täytetään ja ettei potilas- ja asiakasturvallisuus vaarannu.

Arviot influenssa A(H1N1) pandemian vakavuudesta ja leviämisestä ovat muuttuneet tuolloin tehdyn esityksen aikana vallinneesta tilanteesta.

Pandemian ensimmäisen vaiheen on arvioitu alkavan noin kaksi viikkoa koulujen alkamisen jälkeen ja kestävän yli 10 viikkoa. Käytännössä, mikäli johtavien asiantuntijoiden arviot pitävät paikkansa, pandemian ensivaihe päättyy marraskuun puolivälissä. Influenssapandemioiden toinen vaihe alkaa aiemman tiedon perusteella yleensä 6kk-2 vuotta ensimmäisen vaiheen alusta eli toinen vaihe voi huonoimmassa tapauksessa olla tulossa Turkuun jo maaliskuun alussa vuonna 2010.

Turussa riskiryhmiin kuuluu n. 30.000 henkeä ja kaikkiaan sairastuvien määräksi arvioidaan 50.000 – 60.000 turkulaista. Sairaalahoitoa tarvitsevia ennustetaan olevan jopa 2 % turkulaisista eli 3.500 henkeä. Koska hoitovastuu on kunnilla ja terveyskeskuksilla tulee syksyn aikana myös TKS:ssä ja vanhusten akuuttiosastoilla varautua hoitamaan influenssapotilaita. Ensimmäisen pandemiavaiheen aikana otetaan Kaskenlinnasta influenssahoitoon 20 vuodepaikkaa ja näitä päälle tarvitaan lisähenkilökunta, koska pitkäaikaispotilaiden määrässä ei tapahdu muutosta eikä vanhusväestön muussa sairastavuudessa voida olettaa tapahtuvan vähenemistä. Lisäksi kunnan on varauduttava tilanteeseen, jossa vanhainkotien, kotihoidon ja ostopalveluhoitopaikkojen hoitohenkilöstöä sairastuu influenssaan( 7-14vrk:n sairasloma) ja kunnan hoitovastuulla olevien kuntalaisten hoito tulee laitoksissa turvata.

Pandemian hoitovastuun siirryttyä kuntien vastuulle on influenssanäytteitä otettu kuntien tartuntataudeista vastuussa olevien lääkärien ohjeiden mukaisesti. Turun alueella on otettu reilut 500 näytettä, mutta positiivisia on ollut vain 13 eli täällä ei ole vielä influenssa pandemiaa käynnissä.

Länsi-Suomen lääninhallitus on kirjeellään 7.7.2009 kiinnittänyt vakavaa huomiota siihen, että kuntien on kaikissa tilanteissa turvattava asukkaiden oikeus hyviin ja laadukkaisiin sosiaali- ja terveystoimen palveluihin voimassa olevien säädösten mukaisesti. Tämä merkitsee mm. sitä, että mahdollisista säästötoimenpiteistä ja pandemiasta riippumatta kuntien tulee noudattaa hoitotakuulainsäädännössä ja lastensuojelulaissa asetettuja määräaikoja.

Peruspalvelulautakunta vastaa johtosääntönsä mukaisesti kunnan monijäsenisenä toimielimenä mm. sosiaalihuolto- ja kansanterveyslaissa kunnan tehtäväksi määrätyistä tehtävistä. Tämä tarkoittaa myös vastuuta siitä, että voidaan taata riittävät ja tarvittavat palvelut lainsäädännössä asetettujen velvoitteiden mukaisesti myös pandemian ja työntekijöiden lomautusten aikana. Kriittisen arvioinnin jälkeen, peruspalvelulautakunta teki päätöksen, jossa peruspalvelulautakunta merkitsi kokouksessaan 12.8.2009 tiedokseen tilannekatsauksen varautumisesta influenssa A(H1N1) pandemiaan ja päätti toimialallaan yksimielisesti, että sosiaali- ja terveystoimen henkilökunnan osalta lomautukset peruutetaan, jotta sosiaali- ja terveystoimen palvelut voidaan järjestää lainsäädännössä asetettujen velvoitteiden mukaisesti influenssa A(H1N1) pandemian aikana. Lisäksi työntekijöiden/viranhaltijoiden kanssa on mahdollisuus sopia myönnettyjen talkoovapaiden tai lääkärisopimuksen mukaisten lomarahapäivien peruuttamisesta.

Kaupunginhallitus päätti ottaa peruspalvelulautakunnan päätöksen 12.8.2009 § 324 käsiteltäväkseen. Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että asia palautetaan peruspalvelulautakunnalle uudelleen valmisteltavaksi siten, että lautakunta edelleen lomautuksia siirtämällä saavuttaa kaupunginvaltuuston 30.3.2009 § 97 päättämät säästötavoitteet kaupunginhallituksen 8.6.2009 § 339 hyväksymin rajauksin siten, että palvelut tuotetaan kaikissa tilanteissa lainsäädännössä asetettujen velvoitteiden mukaisesti turvaten a(H1N1)- pandemian edellyttämät toimet.

OheismateriaaliKaupunginhallituksen päätös 17.8.2009 § 422

Kaupunginhallituksen päätöksen jälkeen tulee arvioida mahdollisuuksia lomautusten siirtämiseen

Lomautus voidaan siirtää ja peruttaa ennen kuin se on alkanut. Alkaneen lomautuksen keskeyttämisen tulee perustua työnantajan ja työntekijän väliseen sopimukseen. Keskeyttäminen on siis sopimuksenvaraista. Samat säännöt koskevat virkasuhteisia. Nyt tehdyt lomautuspäätökset voidaan siis siirtää yksipuolisesti, jos ne eivät vielä ole alkaneet.

Lomautukset tulisi toteuttaa vuoden 2009 loppuun mennessä. Ottaen huomioon epidemian arvioitu kesto, lomautukset sijoittuisivat vuoden kahdeksalle viimeiselle viikolle. Lomautusten siirto vuoden loppuun lamaannuttaisi sosiaali- ja terveystoimen toiminnan ja ei ole siten käytännössä mahdollista.

Lomautusten siirtäminen ei ole myöskään perusteltua, koska syksystä on tulossa kuntalaisten terveydenhuollon kannalta erittäin haasteellinen useiden odotettavissa olevien epidemioiden lisätessä kysyntää ja hoidontarvetta ja toisaalta sairastuttaessa sosiaali- ja terveystoimen henkilöstöä ja heidän perheitään ja tätä kautta aiheuttavan työstä poissaoloa. Lomautusten voimassa ollessa myös sijaisten palkkaaminen on erittäin vaikeaa, jopa mahdotonta. Lisäksi valtakunnallisesti ohjattu kuntalaisten rokottaminen influenssa A  ( H1N1) rokotteella kahdesti syksyn aikana sitoo huomattavan työpanoksen (84 terveydenhoitajaa 20 viikkoa).

Influenssa A(H1N1) pandemian vakavuus ja kesto perustuu asiantuntijoiden arvioihin sekä muualta maailmasta saatuihin kokemuksiin. Sosiaali- ja terveystoimen osalta asian käsittely tarkoittaa asioiden puntarointia eri näkökulmista. Toisaalta lomautuksilla saavutettavien säästöjen aikaan saamisella ja toisaalta sosiaali- ja terveystoimen palveluiden järjestämisvelvollisuuden kannalta.

Lomautuksilla saatava arvioitu säästö on 1.6 M€.

Saatavilla olevan tiedon mukaan sosiaali- ja terveystoimen palveluiden järjestäminen välttävällä tasolla on mahdollista ainoastaan, jos päätetyt lomautukset peruutetaan. Lisäksi tulee olla mahdollisuus sopia työntekijöille/viranhaltijoille myönnettyjen talkoovapaiden peruuttamisesta. Kaikki sosiaali- ja terveystoimen toiminnot eivät voi syksyn ja alkutalven aikana toimia täysipainoisesti, mikäli lomautuksista ei luovuta ja varauduta rekrytoimaan odotettavissa olevaa tarvetta vastaavasti lisää henkilökuntaa.

Syyskuusta eteenpäin ajoitettujen lomautusten suurimmat henkilöstöryhmät ovat

Näiden henkilöstöryhmien lomauttaminen on mahdotonta, vaikka pandemia ei olekaan vielä Turussa. Valtakunnalliset hoitosuositukset edellyttivät mm. sairauspoissaolojen suhteen normaalia tiukempaa linjaa influenssa A:n (H1N1) varmentamiseksi. Tämän käytännön toteuttaminen lisää poissaoloja ja sairasvastaanottokäyntejä.

Sosiaali- ja terveystoimi, vs. peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 19.8.2009:

EhdotusPeruspalvelulautakunta merkitsee tiedokseen kaupunginhallituksen päätöksen 17.8.2009 § 422 ja päättää toimialallaan, että sosiaali- ja terveystoimen henkilökunnan osalta lomautukset peruutetaan muilta osin paitsi varhaiskasvatuksen tulosalueen osalta, jotta sosiaali- ja terveystoimen palvelut voidaan järjestää lainsäädännössä asetettujen velvoitteiden mukaisesti influenssa A(H1N1) pandemian aikana. Lisäksi työntekijöiden/viranhaltijoiden kanssa on mahdollisuus sopia myönnettyjen talkoovapaiden tai lääkärisopimuksen mukaisten lomarahapäivien peruuttamisesta.

Varhaiskasvatuksen tulosalueen osalta lomautuksista päätetään viimeistään peruspalvelulautakunnan kokouksessa 30.9.2009.

PäätösPeruspalvelulautakunta päätti Rosenlöfin ehdotuksesta Pietarin kannattamana 12.8.2009 § 324 tekemänsä päätöksen mukaisesti toimialallaan lomautuksista siten, että sosiaali- ja terveystoimen henkilökunnan lomautukset peruutetaan, jotta sosiaali- ja terveystoimen palvelut voidaan järjestää lainsäädännössä asetettujen velvoitteiden mukaisesti influenssa A(H1N1) pandemian aikana. Lisäksi työntekijöiden/viranhalti­joiden kanssa on mahdollisuus sopia myönnettyjen talkoovapaiden tai lääkärisopimuksen mukaisten lomarahapäivien peruuttamisesta.

Päätös tehtiin äänestyksen jälkeen äänin 9 – 4.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen Rosenlöfin Pietarin kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät Rosenlöf, Koivisto, Pietari, Muukkonen, Lähteenmäki, Huovinen, Kero, Sulkakoski ja Koivunalho.

Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Wennström, Helva, Birstolin ja Leppä.

Jakelu

tiedTiainen Reino