Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 304 12.08.2009 5

4435-2009 (410)

Selvitys toimeentulotukihakemusten käsittelystä

Tiivistelmä: -

Perla § 304

Tulosaluejohtaja Leila Visa ja avohuollon vs. toimistopäällikkö Ritva-Liisa Riitakorpi:

Toimeentulotukihakemusten käsittely on Turussa viivästynyt ja on tällä hetkellä 31.7.2009 uusissa hakemuksissa lapsiperheet 15 ja aikuisperheet 18 arkipäivää sekä vanhoissa hakemuksissa lapsiperheet 15 ja aikuisperheet 18 arkipäivää. Käsittelyajat ovat 11-18 arkipäivää. Asiakkaat voivat seurata käsittelyajan kehitystä internetissä päivittäin. Turun lisäksi ainoastaan Oulu tarjoaa saman palvelun.

Toimeentulotukihakemuksia on tullut tammi-kesäkuussa keskimäärin 226 hakemusta arkipäivässä (2008 keskimäärin 190 hakemusta arkipäivässä). Uusien asiakkaiden toimeentulohakemuksia on tullut tammi-kesäkuussa keskimäärin 25 hakemusta arkipäivässä (2008 keskimäärin 11 hakemusta arkipäivässä). Vanhojen asiakkaiden toimeentulotukihakemuksia on tullut tammi-kesäkuussa keskimäärin 195 hakemusta arkipäivässä (2008 keskimäärin 175 hakemusta arkipäivässä).

Toimeentulotukihakemuksia on tullut tammi-kesäkuussa 4.547 hakemusta enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna. Lisäys toimeentulotukihakemuksissa on 19 prosenttia. Uusien asiakkaiden hakemukset ovat lisääntyneet 1.853 hakemuksella eli lisäys on 130 prosenttia. Vanhojen asiakkaiden hakemukset ovat lisääntyneet 2.694 hakemuksella eli 12 prosentilla. Toimeentulotukea saaneita kotitalouksia oli tammi-kesäkuussa 2009  7.876 (2008  7.574). Lisäys toimeentulotukea saaneissa kotitalouksissa on 302 kotitaloutta eli 4 prosenttia vuoden 2008 vastaavaan aikaan verrattuna. 

Myös muissa kuusikkokunnissa toimeentulotukihakemusten määrä on kasvanut ja hakemusten käsittelyajat pidentyneet vuonna 2009. Helsingissä on tammi-toukokuussa 2009 käsitelty 7 arkipäivässä 88 % hakemuksista. Lisätyövoimaa toimeentulotukihakemusten käsittelyyn ei ole palkattu. Tavoitteeksi etuuskäsittelyssä on asetettu 120 päätöstä/kk/etuuskäsittelijä. Espoossa keskimääräinen hakemusten käsittelyaika on perustoimeentulotuen osalta ollut 5,5 arkipäivää ja täydentävän toimeentulotuen osalta 12 arkipäivää. Espoossa on tehty keskimäärin 3 päätöstä päivässä työntekijää kohden. Päätöksentekijä Espoossa hoitaa myös maksatuksen. Kesäajalle on palkattu tilapäistä työvoimaa toimeentulotukihakemusten käsittelyyn ja asiakkaille tehdään pitkiä päätöksiä aina kun se on mahdollista. Vantaalla on käsitelty tammi-toukokuussa 7 arkipäivässä 82 – 88 % toimeentulotukihakemuksista. Pisin käsittelyaika on ollut 14 arkipäivää. Vantaalla muista kuusikkokunnista poiketen tehdään vain yksi päätös, vaikka asiakas saisi sekä perus- että täydentävää toimeentulotukea, koska Vantaan atk-järjestelmä mahdollistaa menojen ohjaamisen kahdelle eri tilille samasta päätöksestä.  Oulussa toimeentulotuen käsittelyajat ovat keväällä venyneet yli 20 arkipäivän, jonka jälkeen toimeentulotukihakemusten käsittelyyn kohdennettiin lisäresurssia. Ouluun on palkattu toimeentulotukihakemusten käsittelyyn kaikkiaan 12 ylimääräistä työntekijää. Heinäkuussa toimeentulotukihakemusten käsittelyaika Oulussa on ollut 11 arkipäivää.

Asiakasneuvonnassa ja etuuskäsittely-yksikössä vastataan etuuskäsittelyn lisäksi postituksesta, puhelinneuvonnasta klo 9-15, toimeentulotukipäätösten perinnästä ja tuloutuksesta, laskujen maksamisesta jne. Postituksessa on 2 työntekijää, puhelinneuvonnassa on 5 etuuskäsittelijää, perinnässä ja tuloutuksessa on 2 etuuskäsittelijää ja laskujen käsittelyssä on 3 etuuskäsittelijää. Edellä olevasta johtuen toimeentulotuen hakemusten käsittelyssä on 34 etuuskäsittelijästä 22 ja 4 sosiaaliohjaajaa.

Uusien asiakkaiden hakemuksia on tullut keskimäärin 26 hakemusta päivittäin. Kun yksi sosiaaliohjaaja käsittelee keskimäärin 3-4 hakemusta päivittäin jää joka päivä 2,5 hakemusta käsittelemättä, jos töissä on 4 sosiaaliohjaajaa. Vanhojen asiakkaiden hakemuksia on tullut keskimäärin 202 hakemusta päivässä. Kun yksi etuuskäsittelijä käsittelee keskimäärin 7 hakemusta päivittäin, jää joka päivä 49 hakemusta käsittelemättä, jos töissä on 22 etuuskäsittelijää.

Toimeentulotukihakemusten käsittelyn saattamiseksi palvelutakuun mukaiseksi on ryhdytty seuraaviin toimenpiteisiin:

Sosiaalityön tulosalueella pidettiin yt-kokous 23.4.2009 asiakasneuvonnan ja etuuskäsittelyn sekä sosiaalipäivystyksen työntekijöille sosiaalipäivystyksen sosiaaliohjaajien siirtymisestä asiakasneuvontaan ja etuuskäsittelyyn. Siirron perusteluna on ollut se, että sosiaaliohjaajat, joiden tehtävänä on toimeentulotukihakemusten käsittely, työskentelevät sosiaalipäivystys­yksikössä, jonka toiminta keskittyy suurilta osin lastensuojelun kiireellisiin toimenpiteisiin. Asiakasneuvonta ja etuuskäsittely-yksikössä, joka vastaa perustoimeentulotuesta, sosiaaliohjaajien katsotaan saavan työhönsä enemmän tukea. Siirron katsotaan lisäävän kummankin ammattiryhmän tietotaitoa ja parantavan asiakaspalvelua. Sosiaaliohjaajat ovat siirtyneet asiakasneuvonta- ja etuuskäsittely-yksikköön 1.6.2009.

Sosiaalityön tulosalueella esimiehet kokoontuvat kerran kuukaudessa palaveriin (tukiryhmä), toimeentulotuen käsittelyn organisointia on käsitelty tukiryhmässä. Huhtikuun tukiryhmässä 24.4.2009 päätettiin perustaa työryhmä uusien asiakkaiden toimeentulotukihakemusten käsittelyn organisoimiseksi. Työryhmään nimettiin seuraavat henkilöt: puheenjohtaja avohuollon sosiaalityön toimistopäällikkö Ritva-Liisa Riitakorpi, lakimies Outi Kari-Granfors, sosiaalityöntekijä Eeva Eskelinen, johtava sosiaalityöntekijä Jaana Hakamäki, johtava sosiaalityöntekijä Leena Lindholm, etuuskäsittelijä Rauni Niinimäki, johtava sosiaalityöntekijä Marian Tuomi ja sosiaaliohjaaja Anu Äärinen.

Työryhmä on kokoontunut kaksi kertaa; 7.5 ja 18.5. Työryhmässä on sovittu seuraavista sosiaaliohjaajien tehtävien välittömistä siirroista:

·        yhteisöpostin käsittely siirretään virka-ajan ulkopuolisen sosiaalipäivystyksen sosiaalityöntekijöiden käsiteltäväksi

·        häätöilmoitukset siirretään virka-ajan sosiaalipäivystyksen sosiaalityöntekijöille

·        uusien asiakkaiden maksatukseen liittyvät tehtävät siirretään sosiaalipäivystyksen kanslistille

·        uusien asiakkaiden perheen perustaminen ja pankkitilin avaus siirretään sosiaalipäivystyksen kanslistille/työllistetylle toimistotyöntekijälle.

·        Vanhojen asiakkaiden toimeentulotukihakemusten käsittelyssä sovittiin seuraavista toimenpiteistä:

·        niiden asiakkaiden, joiden perusosaa on alennettu, hakemukset käsittelee kokonaisuudessaan asiakkaan asioista vastaava sosiaalityöntekijä

·        akuutit asiakasasiat käsittelee asiakkaan asioista vastaava sosiaalityöntekijä akuutilla ajalla

·        laskujen käsittely pyritään järjestämään tarkoituksenmukaisemmalla tavalla.

·        asiakkaille myös tehdään pitkiä päätöksiä aina kun se on mahdollista.

Edellä mainitut sosiaaliohjaajien tehtävien siirrot on toteutettu sosiaaliohjaajien toimiessa vielä sosiaalipäivystys-yksikössä. Tehtävänkuvia tullaan kaikkien ammattiryhmien osalta tarkentamaan työryhmän jatkotyöskentelyn yhteydessä. Työryhmän alustava esitys toimeentulotukihakemusten käsittelyprosessista on esitetty kuviossa (liite). Työryhmä jatkaa työskentelyään kuviossa esitetyn mallin pohjalta. Määräaika työryhmän työskentelylle on syyskuun 2009 loppuun.

Liite 1Toimeentulotukihakemusten käsittelyn kulku

Toimeentulotuen käsittelyyn on palkattu tilapäisellä palkkaamisluvilla sosiaalityöntekijä ajalle 15.6 - 31.12.2009 ja 10 etuuskäsittelijää porrastetusti 1.8.2009 alkaen 31.12.2009 asti. Tilapäisen sosiaalityöntekijän tehtäviin kuuluu etuuskäsittelyä ja sosiaaliohjausta hoitavien työntekijöiden työnjohdollinen tuki sekä sosiaalityön asiantuntemusta edellyttävät tehtävät etuuskäsittely-yksikössä.  Sosiaalityöntekijä myös hoitaa yhteydenpidon aluetoimistojen ja etuuskäsittely-yksikön välillä, mikä mahdollistaa etuuskäsittelijöiden ja sosiaaliohjaajien keskittymisen toimeentulotukihakemusten käsittelyyn. Tilapäisten työntekijöiden koulutus toteutetaan siten, että kaikki kou­lutetaan koulutusluokassa Efficaan ja toisena päivänä tehdään Efficassa toimeentulotukihakemuksia.

Toimeentulotuen tarve on kytköksissä työttömyyteen ja erityisesti pitkäaikaistyöttömyyteen. Varsinais-Suomen TE-keskuksen tiedotteen mukaan viisi vuotta jatkunut pitkäaikaistyöttömyyden supistuminen on kääntynyt kasvuun kesäkuun aikana. Myös nuorten työttömyys on monen vuoden supistumisen jälkeen kääntynyt erittäin voimakkaaseen kasvuun. Työttömyyden kasvun voidaan odottaa lisäävän toimeentulotukea hakevien määrää entisestään. 

Päivittäisten toimeentulotukihakemusten määrän pysyminen ennallaan (keskimäärin 226 hakemusta työpäivässä) edellyttää, että toimeentulotukihakemuksia käsittelevä henkilöstö (22 etuuskäsittelijää, 10 tilapäistä etuuskäsittelijää ja 4 ohjaajaa) käsittelee 6,3 hakemusta päivässä. Tilanteen pysyessä ennallaan toimeentulotukihakemukset tulisi pystyä käsittelemään 7 arkipäivän kuluessa.

Palvelutuotantojohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää merkitä selvityksen toimeentulotukihakemusten käsittelystä tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Perla § 304
Liite 1:Selvitys toimeentulotukihakemusten käsittelystä