Peruspalvelulautakunnan talousarvio on ylittymässä nettomääräisesti tammi-maaliskuun tietojen ja laaditun ennusteen perusteella noin 5,1 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi valtuuston 30.3.09 päättämä lisätalousarvio tarkoittaa 15,2 miljoonan euron vähennystä alkuperäiseen talousarvioon. Tästä vähennyksestä 8,1 miljoonaa suoritetaan erillisten rationalisointitoimenpiteiden kautta ja 7,1 miljoonaa jää vähennettäväksi henkilöstömenoista. Kaupunginhallituksen lomautuksia koskevan päätöksen ja edellä olevan perusteella voidaan todeta, että hallintosäännön 38 §:ssä tarkoitetut taloudelliset lomautusperusteet ovat olemassa ja tämän vuoksi hallintokunnassa tulee käynnistää yhteistoimintalain (449/2007) mukaiset yhteistoimintaneuvottelut.
Yleishallinto, hallintojohtaja Antti Perälä 28.4.2009:
Kaupunginhallitus päätti 23.3.2009 § 178 mm., että kaupunginhallitus päättää käynnistää valmistelun henkilöstön lomauttamiseksi vähintään kahdeksi viikoksi tai vastaavan suuruisen säästön aikaansaamiseksi henkilöstömenoissa.
Kaupunginhallitus totesi 6.4.2009 § 200 kaupunginvaltuuston 30.3.2009 § 97 hyväksymään lisätalousarvioon viitaten, että hallintosäännön 38 §:ssä tarkoitetut taloudelliset lomautusperusteet ovat olemassa ja että ne koskevat kaupungin koko organisaatiota, minkä takia kaupunginhallitus edellyttää hallintosäännön em. §:ään viitaten, että lauta- ja johtokunnat toteavat em. lomautusperusteiden olemassa olon.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti lisätalousarvion edellyttämän säästötavoitteen aikaansaamiseksi,
- että virastojen ja liikelaitosten tulee välittömästi ryhtyä valmistelemaan kaupunginvaltuuston 30.3.2009 § 97 hyväksymän lisätalousarvion edellyttämiä vähintään kahden viikon palkka- ja työnantajasivukulujen säästötavoitteen toteuttamiseen tähtääviä toimenpiteitä sekä siinä tarkoituksessa selvittää ja suunnitella hallintokuntatasolla erikseen käytävien kunta-alan yt-lain (449/2007) edellyttämien neuvottelujen pohjaksi mm. sitä, millä tavoin virastossa/liikelaitoksessa toteutettavaksi edellytetyt lomautukset voidaan toteuttaa mahdollisimman tarkoituksenmukaisella ja toimintaa vähiten haittaavalla tavalla ja jotta em. neuvottelussa on hallintokunnan osalta annettavissa muun muassa em. lain 5 §:n 1 momentin ja 7 §:n 2 momentin tarkoittamat käytettävissä olevat tiedot ja selvitykset,
- että kukin virastopäällikkö / liikelaitoksen johtaja asettaa johdollaan toimivan virastossa/liikelaitoksessa toteutettavien lomautusten ohjaus- ja suunnitteluryhmän, joka virasto- ja liikelaitoskohtaisesti suunnittelee ja ohjeistaa virastossa/liikelaitoksessa tehtävien lomautuspäätösten pohjaksi mm. lomautusaikataulut ja –jaksotukset sekä muut lomautusten menettelytavat siten, että lomautuksia toteutettaessa otetaan huomioon ao. viraston/liikelaitoksen palvelutoiminnan luonteeseen liittyvät piirteet, jotta lomautukset voidaan toteuttaa tarkoituksenmukaisella ja toimintaa vähiten haittaavalla tavalla,
- että viranhaltija- ja työntekijäkohtaisesti tarvittavan lomautusajan vähennyksenä otetaan viranhaltijan/työntekijän osalta huomioon hänen vuoden 2009 aikana pitämänsä talkoovapaat (Kaupunginhallitus 16.3.2009 § 139) siten, että kuukausipalkkaisella viranhaltijalla/työntekijällä 5 työpäivän pidettävä talkoovapaa vastaa 7 kalenteripäivän lomautusta ja tuntipalkkaisilla työntekijöillä (TTES) 4 työpäivän talkoovapaa 5 työpäivän lomautusta,
- että talkoovapaaksi katsotaan kaupunginhallituksen hallintojaoston 22.5.2007 § 175 hyväksymän ohjeen liitteen 1, kohdan 5.1 tarkoittamat edellytykset täyttävä harkinnanvaraisesti myönnetty/myönnettävä palkaton virka- tai työvapaa, jonka ajaksi ei palkata sijaista ja jonka ajalta ei synny muitakaan ylimääräisiä palkkakustannuksia,
- että lääkärisopimuksen (LS) yleisen osan 24 §:n mukaisesti pidettävät 5 lomarahapäivää, joiden ajalle ei palkata sijaista, vastaa 7 kalenteripäivän lomautusta,
- että, jos viranhaltija/työntekijä on pitänyt/pitää vuonna 2009 vähintään 10 työpäivää talkoovapaata (TTES vähintään 8 työpäivää) tai vähintään 10 lääkärisopimuksen mukaista lomarahapäivää, häntä ei lomauteta vuonna 2009 ja että vähennyksenä huomioidaan ennen viranhaltija- ja työntekijäkohtaista lomautuspäätöstä anotut ja vuoden 2009 aikana pidettäväksi hyväksytyt talkoovapaat/lomarahapäivät, jotka tulee olla myönnetty 15.5.2009 mennessä ja
- virastojen ja laitosten tulee kaikin käytettävissä olevin keinoin löytää järjestelyjä, joilla talkoovapaita voidaan käyttää niin, että välttämättömät toiminnot voidaan ylläpitää palkkaamatta sijaisia.
- Kaupunginhallitus täydensi aiempia 23.3.2009 § 178 ja 6.4.2009 § 200 tehtyjä päätöksiä kokouksessaan 27.4.2009 § 236 seuraavasti:
- kunkin viraston ja liikelaitoksen henkilökunta lomautetaan siten, että viranhaltija- ja työntekijäkohtainen lomautusaika on virastoissa/liikelaitoksissa vähintään 14 kalenteripäivää / lomautettava (TTES 10 työpäivää),
- että toimielin voi työn luonteesta johtuen tai muusta perustellusta syystä kaupunginhallituksen luvalla poiketa eo. lomautusajoista alaspäin ja/tai jättää jotkut henkilöstöryhmät lomautusten ulkopuolelle. Esitykset tulee toimittaa 15.5.2009 mennessä sektorista vastaavalle apulaiskaupunginjohtajalle,
- että yhteenvedot virastossa / liikelaitoksessa päätetyistä talkoovapaista tulee toimittaa keskushallinnon henkilöstön vastuualueelle 18.5.2009 mennessä. Yhteenvedosta on ilmettävä kuinka moni (hlö) työntekijä/viranhaltija v. 2009 talkoovapaita käyttää, talkoovapaapäivien kokonaislukumäärä ja arvio palkka- ja työnantajasivuluissa talkoovapaiden johdosta v. 2009 syntyvistä säästöistä,
- että virastojen ja liikelaitosten tulee välittömästi käynnistää ja viivytyksettä käydä kunta-alan yhteistoimintalain edellyttämiä määräaikoja noudattaen mahdollisia lomautuksia edeltävä em. lain mukainen yhteistoimintamenettely mm. siitä, kuinka lomautukset ao. virastossa ja liikelaitoksessa toteutetaan,
- että viranhaltijoita/työntekijöitä, jotka kuluvana vuonna pysyvästi eläkkeelle jäädäkseen ovat irtisanoutuneet kaupungin palveluksesta ennen häntä koskevan lomautuspäätöksen antamista, tai jotka täyttävät vuoden 2009 aikana 68 vuotta, ei lomauteta ja
- että osa-aikaeläkeläisten osalta tulee aina ennen lomautuspäätöksen tekemistä selvittää, ettei 1) lomautus Kunnallisen eläkelain säännösten perusteella johda sellaiseen ansiotulojen vähenemiseen, jossa ansiot alittavat vuositasolla osa-aikaeläkkeen ansiorajan (osa-aikaeläkkeellä olevan tulee ansaita vuositasolla vähintään 35 % kokoaikatyön vakiintuneesta ansiotasosta), ja että 2) osa-aikatyön ansio on vähintään 273,38 €/kk.
Hallintosäännön 38 §:n mukaan palvelussuhteen päättymisestä ja lomauttamisesta päättää se viranomainen, joka ottaa viranhaltijan virkaan tai työntekijän työsopimussuhteeseen. Taloudellisten ja/tai tuotannollisten lomautus- ja irtisanomisperusteiden olemassaolo tulee todeta ennen irtisanomis- tai lomautuspäätöksen tekemistä lähinnä ylemmässä monijäsenisessä viranomaisessa, mikäli lomauttamisesta tai irtisanomisesta päättää viranhaltija.
Peruspalvelulautakunnan talousarvio on ylittymässä nettomääräisesti tammi-maaliskuun tietojen ja laaditun ennusteen perusteella noin 5,1 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi valtuuston 30.3.09 päättämä lisätalousarvio tarkoittaa 15,2 miljoonan euron vähennystä alkuperäiseen talousarvioon. Tästä vähennyksestä 8,1 miljoonaa suoritetaan erillisten rationalisointitoimenpiteiden kautta ja 7,1 miljoonaa jää vähennettäväksi henkilöstömenoista.
Kaupunginhallituksen lomautuksia koskevan päätöksen ja edellä olevan perusteella voidaan todeta, että hallintosäännön 38 §:ssä tarkoitetut taloudelliset lomautusperusteet ovat olemassa ja tämän vuoksi hallintokunnassa tulee käynnistää yhteistoimintalain (449/2007) mukaiset yhteistoimintaneuvottelut.
Peruspalvelujohtaja Markku Suokas on päätöksellään 28.4.2009 § 15 asettanut johdollaan toimivan lomautusten ohjaus- ja suunnitteluryhmän.
Peruspalvelujohtaja Markku Suokas 29.4.2009:
EhdotusPeruspalvelulautakunta toteaa, että
- hallintosäännön 38 §:ssä tarkoitetut taloudelliset lomautusperusteet ovat olemassa ja
- sosiaali- ja terveystoimessa käynnistetään yhteistoimintalain (449/2007) mukaiset yhteistoimintaneuvottelut.