Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 208 29.04.2009 14

5443-2009 (39)

Selvitys terveyskeskuksen päivystyspalveluiden järjestämisestä

Tiivistelmä:

Päivystyksen lääkäripalvelut kilpailutettiin palveluna 2008. Lääninhallitus ei kuitenkaan myöntänyt palveluntuottajalle lupaa tuottaa palvelua yksityisenä palveluntuottajana, vaan tulkitsi palvelun ALV:n alaiseksi henkilövuokraukseksi. Lääninhallitus katsoi, ettei lääkäritoiminta yksin muodosta tarvittavaa toimintakokonaisuutta. Toisaalta saadut kokemukset näyttäisivät osoittavan yhden kokonaisvastuullisen toimijan ratkaisun perustelluksi.

Perla § 208

Perusterveydenhuolto, tulosaluejohtaja Anne Santalahti 17.4.2009:

Terveyslautakunta päätti 19.12.2007 § 225 oikeuttaa terveysviraston toteuttamaan kilpailutuksen sopimuskumppanin hakemiseksi terveyskeskuksen päivystykseen lääkärityövoiman saamiseksi. Kilpailutuksella haettiin kumppania, joka asetettavien laatukriteerien mukaisesti vastaa yksityisenä palveluntuottajana päivystyksen lääkäripalveluista ja osallistuu päivystyksen kehittämiseen Käypä hoito –suositusten ja paikallisesti sovitun hoidon porrastuksen mukaisesti. Lääkäripalvelujen kilpailutuksesta järjestettiin helmikuussa 2008 keskustelutilaisuus mahdollisille palveluntarjoajille. Hankinta- ja logistiikkakeskus pyysi avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia Turun terveystoimen terveyskeskuspäivystyksen lääkäripalvelujen tuottamiseksi yksityistä terveydenhuoltoa koskevan lain tarkoittaman terveydenhuollon palveluna ajalle 1.6.2008 – 31.12.2010. Sopimukseen liittyi yhden vuoden optioaika. Optioajalla tavoitellaan toiminnan jatkamista, kunnes alueellinen T2:n yhteispäivystys TYKS:n tiloissa alkaa.

Kilpailutuksen perusteella päivystyksen lääkärityövoiman tuottavaksi kumppaniksi valittiin MedOne Oy. Kilpailutuksella valitun kumppanin tuli osallistua päivystyksen kehittämiseen. Kehittämisen johtaessa toimintatapojen ja keskinäisen kustannusjaon muuttamiseen, sovitaan sopimushintojen muuttamista todellisten kustannusten muutosta vastaavasti. Lisäksi kumppanin tuli toteuttaa palvelu vahvistettujen hoitokäytäntöjen, terveystoimen sopiman hoidon porrastuksen ja terveystoimen päivystyksen ylilääkärin ohjeiden ja tarjouspyynnön velvoitteiden mukaisesti. Lisäksi palveluntuottajalta edellytettiin, että ennen sopimuksen solmimista sillä tulee olla yksityisestä terveydenhuollosta annetun lain mukainen lupa antaa tarjouspyynnön mukainen palvelu terveystoimen osoittamissa tiloissa. Lupa tulee hakea viivytyksettä hankintapäätöksen tekemisen jälkeen.

Lääkärityön osalta MedOne ryhtyi toteuttamaan lääkäripäivystystä 1.6.2008 alkaen. Kolmen ensimmäisen kuukauden aikana sovittiin lääketieteen opiskelijoiden käytöstä osittain päivystävinä lääkäreinä, koska sopimuskumppani lähti tuottamaan palveluita hyvin nopealla aikajänteellä sopimuksen hyväksymisestä. Lääketieteen opiskelijoita jouduttiin kuitenkin käyttämään syksyllä 2008 päivystävinä lääkäreinä suunniteltua enemmän. Tästä johtuen päivystykseen ei muodostunut vuoden 2008 aikana niin vakiintunutta lääkäripäivystäjien joukkoa kuin olisi toivottu. Kaiken kaikkiaan tilanne, jossa hoitohenkilökunta työskentelee kunnan palveluksessa ja päivystävä lääkärityövoima yksityisen sopimuskumppanin palveluksessa, ei näytä tuovan parasta synergiaetua työyhteisön toimivuuteen tai kustannustehokkuuteen. Päivystyksen toiminnasta lääkärityön osalta on tässä samassa lautakunnan kokouksessa erillinen raportti vuodesta 2008.

MedOne ei ole saanut tarjouspyynnössä tarkoitettua toimilupaa ja näin ollen tämä kilpailutusvaiheessa ajateltu sopimushyöty jäi terveystoimelta, nyttemmin sosiaali- ja terveystoimelta, saamatta. Sosiaali- ja terveystoimi joutuu toimiluvan puuttuessa maksamaan palvelusta arvonlisäveron, jonka se saa palautuksena valtiolta. sosiaali- ja terveystoimi ei myöskään saa 5 % arvonlisäveron laskennallista palautusta, koska toiminta on katsottu verolliseksi. Hankintasopimukseen otettiin sitä solmittaessa lisäys, jonka mukaan sosiaali- ja terveystoimi voi purkaa sopimuksen, mikäli toimittaja ei saa toimilupaa palveluntuottajana tähän palvelutuotantoon, vaan kyseessä katsotaan olevan työvoiman vuokrauksen. Asian vaikutus sopimuksen ehtoihin selvitetään toimittajan kanssa.

Päivystyksen kehittämiseksi on pidetty säännöllisesti kokouksia ja päivystyksen ylilääkäri sekä sopimuskumppanin yhteistyölääkäri ovat käyneet jatkuvaa toiminnan kehittämiseen tähtäävää keskustelua. Myös työyhteisökokouksia ja kehittämispäiviä on pidetty. Yhteistyössä nykyisen sopimuskumppanin kanssa on päädytty esittämään, että optimaalisin tulos saavutettaisiin päättämällä nykyinen lääkärityövoiman ulkoistussopimus vuoden vaihteeseen ja kilpailuttamalla päivystyksen kokonaisuus vuosille 2010-2011 tai kunnes T2:n päivystys alkaa. Tulevassa kilpailutuksessa tulisi huomioida kokonaistaloudellinen ja kustannustehokas toiminta, joka uskotaan saavutettavan, kun kaikki päivystyksessä työskentelevä henkilökunta olisi yhden toimijan palkkalistoilla ja toisaalta sopimuksessa huomioidaan  niin laboratorio-, kuvantamis- kuin materiaalikustannusten käyttö optimaalisella tavalla.

Kilpailutus edellyttää muun henkilökunnan aseman järjestämistä, erityisesti kun tiedossa on yhteispäivystykseen siirtyminen sairaanhoitopiirin kanssa 2011.

Valtuustoryhmien välisessä sopimuksessa on esitetty yhden terveysasema-alueen palvelujen hankkimista ostopalveluna. Tämän asian osalta on tehty vuosien 2007-2008 aikana useampia selvityksiä ja niissä sekä esimerkiksi Lahdesta saatujen kokemusten perusteella päivystyksen kokonaisulkoistus vaikuttaisi olevan kustannustehokkaampi toimenpide kuin yhden terveysasema-alueen palvelujen hankkiminen ostopalveluna.

Esitän, että selvitetään terveyskeskuksen koko päivystystoiminnan kilpailutuksen mahdollisuus ja kilpailutuksen vaikutukset henkilöstölle ja talouteen ja että selvitykseen perustuva esitys tuodaan lautakunnalle 3.6 2009.

Palvelutuotantojohtaja Riitta Liuksa 22.4.2009:

EhdotusPeruspalvelulautakunta merkitsee tiedokseen selvityksen terveyskeskuksen päivystyspalveluiden järjestämisestä ja päättää, että sosiaali- ja terveystoimi selvittää terveyskeskuksen koko päivystystoiminnan kilpailutuksen mahdollisuudet ja kilpailutuksen vaikutukset henkilöstölle ja talouteen. Selvitykseen perustuva esitys tuodaan lautakunnan käsittelyyn 3.6.2009.

PäätösPeruspalvelulautakunta päätti puheenjohtajan ehdotuksesta yksimielisesti merkitä tiedokseen selvityksen terveyskeskuksen päivystyspalveluiden järjestämisestä.