PERUSPALVELULAUTAKUNTA
TALOUS | ||||||||
Ennuste 31.12.2009 | ||||||||
1000 € |
|
Tilinpäätös 2008 |
Talousarvio 2009 |
Muutokset |
Talousarvio muutoksin |
Ennuste 31.12.2009 |
Ero |
|
Peruspalvelulautakunta | ||||||||
1 25 |
T |
|
80.200 |
0 |
80.200 |
81.775 |
1.575 |
|
| ||||||||
|
M |
|
633.355 |
-15.103 |
618.252 |
624.972 |
-6.720 |
|
| ||||||||
|
N |
|
- 553.155 |
-15.103 |
-538.052 |
-543.197 |
-5.145 |
|
Investoinnit | ||||||||
2 25 |
M |
|
500 |
0 |
500 |
500 |
0 |
|
| ||||||||
|
T |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
| ||||||||
|
N |
|
- 500 |
0 |
-500 |
-500 |
0 |
|
Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta: | ||||||||
Peruspalvelulautakunnan talousarvion toteutumisen ennustaminen on erittäin haastava sosiaali- ja terveystoimen yhdistymisestä johtuen, koska täysin vertailukelpoista toteutumaa vuodelta 2008 ei ole käytettävissä. Lisäksi lisätalousarvion vähennykset saadaan kohdennettua menolajeille vasta myöhemmin, kun peruspalvelulautakunta on kohdistanut talousarvion uudelleen tulosalueille. Alkuvuoden perusteella näyttää kuitenkin ilmeiseltä, että talousarviossa pysyminen tuottaa suuria vaikeuksia. Lisäksi tulee arvioida lisätalousarvion vähennysvaikutuksia kokonaisuutena siten, että esimerkiksi siirtoviivepäiviä ei synny sairaanhoitopiirissä.
Peruspalvelulautakunnan vuoden 2009 talousarvion toteutumisennusteen mukaan peruspalvelulautakunnan nettomenot ovat ylittämässä talousarvion 5,1 M€. Luvusta on jo vähennetty säästöohjelmien ja talousohjelman mukaiset tavoitteet eli yhteensä 15,2 M€. Mikäli näiden ohjelmien toteuttaminen viivästyy tai jää toteutumatta niin poikkeama talousarvioon nähden kasvaa huomattavasti.
Suurimmat ylitysuhat koko hallintokunnan tasolla ovat avustuksissa, palvelujen- ja asiakaspalvelujen ostoissa. Avustusten ylitysuhka johtuu mm. toimeentulotuen menojen kasvusta, työmarkkinatuen kuntaosuuden mahdollisesta noususta loppuvuonna sekä paineista omaishoidon tuen palkkioissa. Palvelujen ostojen ylitysuhka johtuu mm. vammaispalveluiden kuljetuskustannuksista ja varhaiskasvatuksen ruokapalvelun mahdollisesta ylityksestä. Asiakaspalvelujen ostoissa on lisäksi ylitysuhkaa vammaispalveluiden asumispalveluissa. Kokonaisuutena asiakaspalveluiden kustannukset näyttävät kuitenkin verrattain hyvältä, koska sairaanhoitopiirin arvioitua pienempi maksuosuus kohdistuu ko. momentille.
| ||||||||
TALOUSOHJELMA | |||||||
Taulukko lautakunnan/toimielimen esittämän toimenpiteen talous-, henkilöstö- ja tilavaikutuksen arviointiin | |||||||
Sosiaali- ja terveystoimi |
Toimenpide |
Taloudellinen vaikutus (1000 €) |
Vaikutus henkilötyövuosiin |
Vaikutus tilojen käyttöön, m2 |
|||
TA 2009 |
Ennuste 31.12. 2009 |
TA 2009 |
Ennuste 31.12. 2009 |
TA 2009 |
Ennuste 31.12. 2009 |
||
1. Palveluverkko |
|
|
|
|
|
|
|
2. Toimitilat |
Suoritetaan toimitilatarkastelu ja toteutetaan toimenpiteet tarkoituksenmukaisten tilojen saamiseksi (huom. Toteutus edellyttää hallinnon korvaavien tilojen saamista) |
+ 100 |
|
|
|
- 500 |
|
|
Terveystoimen tilahankkeiden muutosten osuus vuoden 2009 SoTe -talousarviossa (Terla § 59 9.4.2008) |
- 3000 |
|
|
|
+4776 |
|
3. Henkilöstö |
Selvitetään eläköitymisen vaikutukset ja vaihtoehdot uudelleenorganisoinnissa |
+ 300 |
|
- 10 |
|
|
|
|
Työhyvinvoinnin kustannukset; sairaspoissaolojen pienentäminen ja sitä kautta sijaiskustannuksiin vaikuttaminen VARHE-maksut |
+ 650 |
|
|
|
|
|
4. Tuotantotavat |
Reventiiviset palvelut Vanhusten preventiiviset palvelut - ennakoivat kotikäynnit ja ennakoiva riskikartoitus 80-vuotiaille turkulaisille ja uusille kotisairaanhoidon asiakkaille - tehostaa ja oikea-aikaistaa fyys.+ psyyk.+ sos. toimintakyvyn ylläpitämiseksi tehtäviä toimenpiteitä ja ehkäisee laitostumista - kotihoidon asiakkaiden ravitsemustilan parantaminen fyysisen toimintakyvyn ylläpitämiseksi painopisteenä - muistihoitajat, ajoissa todettu muistihäiriö ja oikea-aikainen lääkitys estävät laitostumista |
Tasaa vuosittain kasvu-käyrää 5 % |
|
|
|
|
|
|
Preventiiviset palvelujen lisääminen ja vaihtoehtoisten toimintatapojen kehittäminen esim. lastensuojelu, omaishoito ja pitkäaikaistyöttömyys |
Tasaa vuosittain kasvu-käyrää 5 % |
|
|
|
|
|
|
Tietojärjestelmämuutoksien toteuttaminen |
0 |
|
- 1 |
|
|
|
|
Asunnottomuushankkeen toteuttaminen |
+ 100 |
|
1 |
|
|
|
Kv: |
toimintatuotot |
+ 2.000.000 euroa |
|
toimintakulut |
-11.000.000 euroa |
|
toimintakulut; puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustannussäästö |
– 234.758 euroa |
|
sisältää talouspalvelukeskuksen palveluveloituksen muutoksen |
|
|
sisältää pankkipalvelumaksujen keskittämisen muutoksen |
|
|
sisältää Kaskenlinnan käyttöönoton |
|
|
sisältää omaishoidontuen laajennuksen |
|
|
|
|
|
lisätään toiminnallisiin tavoitteisiin vuoden 2009 tavoitteeksi selvittää terveys- ja sosiaalitoimen yhdistymisestä saavutettu taloudellinen hyöty tulosalueittain |
|
|
lisätään toiminnallisiin tavoitteisiin vuoden 2009 tavoitteeksi selvittää terveys- ja sosiaalitoimen yhdistymisestä saavutettu toiminnallinen hyöty tulosalueittain |
|
|
|
|
Kv: |
toimintakulut |
+ 130.000 euroa |
|
Kaupunginvaltuusto hyväksyy terveyslautakunnan 17.9.2008 esittämän Perusterveydenhuollon kehittämissuunnitelman, joka otetaan käyttöön vuosina 2009–2010. Nettokustannukset, jotka toimenpiteistä vuodelle 2009 aiheutuvat, ovat peruspalvelulautakunnan tasolla +130.000 €. |
|
|
|
|
Kv: |
Lastensuojelussa painotetaan ennalta ehkäisevän toiminnan lisäämistä, mikä pitkällä tähtäimellä on sekä taloudellisesti että inhimillisesti katsoen kannattavaa. |
|
Virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta: |
Talousarvion toteutuminen, ks. yllä Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta ja Virastopäällikön yhteenveto talousohjelman tavoitteiden toteutumisesta.
Perusterveydenhuollon kehittämisohjelmaa toteutetaan aikataulun mukaisesti, mutta supistavasta lisätalousarviosta johtuen tarvittavia virkalisäyksiä ei kuluvalle vuodelle esitetä. toimintamallien muutoksia toteutetaan suunnitelman mukaisesti.
Lastensuojelussa painotetaan ennalta ehkäisevän toiminnan lisäämistä, mikä pitkällä tähtäimellä on sekä taloudellisesti että inhimillisesti katsoen kannatettavaa. Sosiaalityön tulosalueella on lastensuojelussa aloitettu yhteistyö SPR:n Nuorten turvatalon kanssa läheisneuvonpidosta. Nuorten Turvatalo huolehtii läheisneuvonpidon koollekutsumisesta ja koordinoinnista. Läheisneuvonpidon tavoitteena on etsiä ratkaisua lapsia ja nuoria koskeviin huoliin ja vastauksia lapsen säännölliseen arkeen ja lähivanhemman tukemiseen sekä lapsen ja muualla asumisen vanhemman tapaamisiin liittyen. Tavoitteena on suunnata tukitoimia lapsen kotiin huostaanottojen ehkäisemiseksi ja toisaalta huostaanottoaikojen lyhentämiseksi |
Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta: |
|