Ohje kunnalle vuoden 2008 elintarvikevalvonnan ja eläinten terveys- ja hyvinvointivalvonnan raportoimiseksi lääninhallitukselle
(VASU-raportti)
Säädösperusta
Elintarvikelaki 23/2006 48 §
Valvontasuunnitelma-asetus 665/2006[1]
Valvonta-asetus (EY) 882/2004 artikla 44[2]
Tavoite ja tausta
Ohjeen tarkoitus on koota lääninhallitukseen ja Eviraan sellaiset kuntien[3] elintarvikevalvontaa koskevat tiedot, jotka ovat välttämättömiä valvonta-asetuksen tarkoittaman vuosiraportin laatimiseksi ja joita ei saada muita tiedonkeruukanavia pitkin. Ohjeessa on lisäksi kaksi kysymystä koskien eläinlääkintöhuoltoa. Komissio on antanut ohjeen valvonta-asetuksessa (EY) N:o 882/2004 säädettyä kokonaisvaltaista monivuotista kansallista valvontasuunnitelmaa koskevan vuosiraportin (ns. VASU-raportti) laatimisesta (K(2008) 3756). Tämä ohje kunnalle noudattaa komission vuosiraporttiohjetta.
Ohjeen kysymyksillä ohjataan kuntia arvioimaan omaa toimintaansa suhteessa elintarvikelainsäädännössä asetettuihin tavoitteisiin ja omaan suunnitelmaansa niin, että VASU-raportti voidaan Suomen osalta tehdä komission ohjeen mukaisesti ja kansallinen valvontasuunnitelma-asetus huomioon ottaen. Tässä ohjeessa on esitetty komission ohjeen kaikkia osa-alueita koskevia kysymyksiä, jotta viranomaiset saisivat kokonaiskuvan VASU-raportista. Valvontaa koskevat kysymykset myötäilevät komission ohjetta, jonka lukua 9 voi lukea tämän kyselyn rinnalla. Osa kysymyksistä on luonteeltaan sellaisia, että Evira voi mm. ELTU-tiedonkeruun[4] perusteella vastata niihin. Tällaisista asioista on maininta ao. kohdissa, eikä kunnilta edellytetä näihin kohtiin vastausta. Kunnat voivat kuitenkin halutessaan antaa tarpeelliseksi katsomiaan tietoja myös näihin kohtiin.
Raportointi
Taulukossa on esitetty raportoinnin aikataulu elintarvikevalvonnan osalta. Aikataulun noudattaminen on välttämätöntä, jotta komissiolle annettava VASU-raportti voidaan laatia ajallaan. Kunta lähettää webropol-ympäristössä raportin lääninhallitukselle Eviran tammikuussa toimittamien ohjeiden mukaan.
Kyselyssä on tähdellä* merkitty kohdat, joihin Evira edellyttää vastausta, tähdellä suluissa(*) sellaiset kohdat, joihin edellytetään vastausta soveltuvin osin. Muihin kohtiin vastaaminen on vapaaehtoista.
Taulukko. Raportointiaikataulu vuoden 2008 elintarvikevalvonnan osalta
Tehtävä |
Päivämäärä, johon mennessä valmis |
Kunta toimittaa vuoden 2008 ELTU[5]-lomakkeet lääninhallitukseen |
|
Kunta toimittaa VASU-raportin lääninhallitukseen (webropol-kyselyllä) | |
Lääninhallitus toimittaa VASU-raportin Eviraan | |
Puolustusvoimat, STTV ja Tulli toimittavat VASU-raportin Eviraan | |
Lääninhallitus toimittaa tarkistamansa ELTU-lomakkeet Eviraan |
|
Lääninhallitus toimittaa yhteenvedon kuntien VASU-raporteista Eviraan | |
Eviran laatima koko elintarvikeketjun monivuotista kansallista valvontasuunnitelmaa (VASUa) koskeva raporttiluonnos on valmis |
|
Valvontaviranomaisten kuuleminen VASU-raporttiluonnoksesta |
toukokuu 2009 |
Eviran johdon katselmus koskien vuoden 2008 toteutumista, joka huomioiden laaditaan VASU-raportti komissiolle |
|
Raportti monivuotisen kansallisen valvontasuunnitelman toteutumisesta (VASU-raportti) toimitetaan komissiolle |
|
Kunnan elintarvikevalvonnan ja eläinten terveys- ja hyvinvointivalvonnan raportointi 2008
Taustatiedot
A. Kunnan/valvontayksikön nimi * |
B. Minkä kuntien elintarvikevalvonnasta valvontayksikkö vastaa? * |
C. Lisätietoja antavan henkilön yhteystiedot *
Nimi * |
|
Virka-asema * |
|
Sähköposti * |
|
Puh.* |
|
D. Kunnan elintarvikevalvontaviranomainen on hyväksynyt seurantaraportin (pvm): |
|
E. VASU-raportti komissiolle laaditaan VASUn[6] jaottelun mukaisesti. Elintarvikevalvonta on jaoteltu VASUssa alla olevan mukaisesti, mutta kunnan viranomainen arvioi omaa elintarvikevalvontaansa yhtenä kokonaisuutena. Sektorikohtainen tarkastelu tehdään vuoden 2008 osalta Evirassa, mutta kukin valvontaviranomainen merkitsee tähän, mitä elintarvikevalvonnan osa-alueista sen valvontasuunnitelma koskee?*
Elintarvikkeiden alkutuotannon valvonta |
|
Olosuhdevalvonta ja kuljetukset |
|
Lihantarkastus ja siihen liittyvä valvonta |
|
Tuotevalvonta (elintarvikkeet) |
|
Maksullisuus
A. Onko suunnitelman mukaisen valvonnan maksullisuus otettu käyttöön elintarvikevalvonnassa?* Kyllä. Minä vuonna? 2006 Ei. Milloin otetaan käyttöön? |
B. Valvonnasta saadut tulot * Valvontamaksuina saadut tulot ovat kokonaan ao. yksikön käytössä Valvonnasta saadut tulot eivät ole kohdentuneet ao. yksikölle Yksikkö on hyötynyt valvonnasta saaduista tuloista jollain lailla. Miten? |
Tulojen kohdentamista kunnassa voi kuvata tässä: Kirjataan tuloina yleisen terveysvalvonnan tulosyksikölle, jolloin tulot vähentävät tappiota - raha ei käytännössä ole käytettävissä
|
C. Ellei maksullisuutta ole otettu käyttöön, siihen oli syynä (*) |
Valvontasuunnitelman puuttuminen Maksutaksan puuttuminen Muu syy. Mikä? |
Valvontaa koskevat kysymykset
Eläinlääkintöhuollon osalta kysytään kohdan A1 asioita ja muilta osin tämä kysely koskee vain elintarvikevalvontaa.
1 Virallisen valvonnan suunnitelmallisuus ja määrä
Eläinlääkintähuolto
A1. Valvontasuunnitelmien toteutuminen (eläinlääkintöhuoltolaki 685/1990 6§) * | |
Oliko valvontayksiköllä eläinlääkintöhuoltoa koskeva valvontasuunnitelma vuonna 2008? |
Kyllä Ei |
Toteutettiinko suunnitelmaa merkittävässä määrin? * |
Kyllä Ei |
Kunta voi kommentoida suunnitelmien toteutumisesta yleensä | |
| |
Elintarvikevalvonta
Evira saa toteutuneet elintarvikevalvonnan tarkastusmäärät tietoonsa ELTU-lomakkeilta kunnittain ja toimialoittain. ELTU-tiedonkeruussa ei ole mukana tietoa valvontasuunnitelman mukaisista tarkastuksista, joten kunnilta pyydetään arviota valvontasuunnitelmansa toteutumisesta. Lisäksi tässä kohdassa selvitetään valvonnan maksullisuuden toteuttamista kunnassa.
A. Onko elintarvikevalvontaa toteutettu valvontasuunnitelman mukaisesti? * |
|
E. Tarkastussuunnitelman toteutuminen * | |||||
|
Kohteiden lukumäärä * |
Suunnitellut |
Toteutuneet suunnitelman mukaiset |
Suunnitelman |
Epäilyyn perustuvat tarkastukset* lkm * |
Elintarvikehuoneistot |
1592 |
3334 |
2000 |
60 |
200 |
Alkutuotantopaikat |
142 |
15 |
11 |
73 |
|
Muut elintarvike-valvontakohteet |
50 |
35 |
30 |
86 |
|
F. Tarkastusten kattavuus * | ||||
|
Kohteiden |
Tarkastettujenkohteiden lkm * |
Tarkastusten kattavuus |
Tarkastuskäyntien lukumäärä * |
Elintarvikehuoneistot |
1592 |
962 |
63 |
2675 |
Alkutuotantopaikat |
142 |
5 |
4 |
11 |
Muut elintarvike-valvontakohteet |
50 |
32 |
64 |
232 |
G. Näytteenotto- ja tutkimussuunnitelma * | |||||||
Suunniteltujen näytteiden määrä * |
Suunnitelman mukaan otetut näytteet * |
Suunnitelman toteutumis-aste (näytteet) % |
Suunnitelman ulkopuolisten (epäilyyn perustuvien) näytteiden määrä * |
Suunniteltujen tutkimusten |
Suunnitelman mukaan tehdyt tutkimukset * |
Suunnitelman toteutumisaste (tutkimukset) % |
Suunnitelman ulkopuolisten (epäilyyn perustuvien) tutkimusten määrä * |
659 |
353 |
54 |
100 |
1126 |
|
|
|
2 Toimijoiden lainkuuliaisuus ja tuotteiden säännöstenmukaisuus
Kunnat voivat kommentoida säännöstenvastaisuuksien esiintymistä koskevia kysymyksiä, mutta muihin kohtiin kuin luvussa 2.2.3 esitettyihin kysymyksiin todettujen säännöstenvastaisuuksien syistä kunnilta ei edellytetä vastausta.
2.1 Todettujen säännöstenvastaisuuksien tyyppi ja frekvenssi
Evira laatii vastauksen ELTU-tiedonkeruun ja muiden viranomaisten antamien tietojen perusteella. Säännöstenvastaisuuksien määrästä saadaan kuva ELTU-tietojen perusteella tarkastelemalla toimijoihin kohdennettujen toimenpiteiden syitä, jotka on luokiteltu seuraavasti:
-omavalvonta
-yleinen hygienia
-koostumus
-laatu ja epäpuhtaudet
-pakkausmerkinnät
-muu syy
2.2 Todettujen säännöstenvastaisuuksien analyysi
2.2.1 Todettujen säännöstenvastaisuuksien esiintyminen
Evira laatii yhteenvedon säännöstenvastaisuuksien suhteellisesta esiintymisestä eri kohdetyypeissä mm. ELTU-tiedonkeruun ja eri valvontaviranomaisten tietojen perusteella. Kunnat voivat esittää kommenttejaan tähän liittyvistä kysymyksistä.
B. Ovatko säännöstenvastaisuudet ajan ja paikan suhteen satunnaisesti jakaantuneita (erot esim. kunnittain, valvojittain, toimialoittain)? |
2.2.2 Todetuista säännöstenvastaisuuksista seuraavien riskien luonne
Evira laatii vastauksen ELTU-tiedonkeruutietojen ja eri viranomaisten antamien vastausten perusteella. Kunta voi esittää tässä tietoja, joista arvelee olevan hyötyä koko maata koskevaa vastausta laadittaessa.
B. Arvionne alueellanne todettujen säännöstenvastaisuuksien aiheuttamasta riskitason noususta? |
C. Syntyykö säännöstenvastaisuuksista joku yksittäinen spesi |
2.2.3 Todettujen säännöstenvastaisuuksien syyt *
A. Mistä säännöstenvastaisuudet käsityksenne mukaan johtuvat? Rastittakaa kohdetyypeittäin 0-2 mielestänne tärkeintä syytä säännöstenvastaisuuksiin.* | ||||||
Kohdetyyppi |
Toimijoiden tietämättömyys |
Toimijoiden ammattitaidon puute |
Säännösten noudattamisen kalleus |
Valvonnan riittämättömät resurssit tai työvälineet |
Puutteelliset seuraamukset |
Muu syy |
Alkutuotantopaikat |
||||||
Elintarviketeollisuus |
||||||
Ravintolat ja tarjoilupaikat |
||||||
Myymälät |
||||||
Elintarvikevarastot |
||||||
Kuljetukset |
||||||
Muut |
||||||
B. Kunta voi kuvata muita syitä tässä | ||||||
2.3 Auditoinnit
Evira saa tiedot lääninhallitusten tekemistä auditoinneista (ent. VAMU) muuta kautta, mutta muiden mahdollisten auditointien osalta kunta vastaa tässä esitettyihin kysymyksiin.
A. Onko kunnan elintarvikevalvontaan tehty sisäinen tai ulkoinen auditointi vuonna 2008? * |
B. Onko kunnan elintarvikevalvontaan tehty auditointi aiempina vuosina (2004 - 2007)? * |
Kyllä. Minä vuonna? 2007 Ei |
C. Mikäli elintarvikevalvontaan on tehty vuonna 2008 auditointi, vastataan myös (*):llä merkittyihin kysymyksiin: |
Mitkä toiminnan osa-alueet auditointiin? (*) |
Poikkeamat (*) |
Kehittämisehdotukset (*) |
Vahvuudet (*) |
Noudatettiinko valvonnassa annettuja ohjeita? (*) Kyllä Ei |
Ovatko sovelletut menetelmät riittävän tehokkaita? (*) |
Onko valvontajärjestelmä riittävän tehokas asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi? (*) |
Auditoinnin johtopäätökset valvonnan toimivuudesta (*) |
2.4 Toimet valvonnan tehokkuuden varmistamiseksi
2.4.1 Toimet toimijoiden lainkuuliaisuuden varmistamiseksi
A. Millaisia hallinnollisia pakkokeinoja tai rangaistuksia toimijoihin ja tuotteisiin on käytetty? * | |
Hallinnolliset pakkokeinot (elintarvikelaki luku 7) |
Kunnan antamien |
Elintarvikemääräysten vastaisuuden poistaminen (55 §) |
|
Kielto (56 §) |
|
Elintarvikkeen markkinoilta poistaminen ja yleinen tiedottaminen (57 §) |
|
Haltuunotto (58 §) |
|
Elintarvikkeen käyttöä ja hävittämistä koskeva päätös (59 §) |
|
EUn toisesta jäsenvaltiosta toimitettujen eläimistä saatavien elintarvikkeiden hylkääminen ensisaapumispaikassa (60 §) |
|
Elintarvikehuoneiston hyväksymisen peruuttaminen (61 §) |
|
Laboratorion hyväksymisen peruuttaminen (62 §) |
|
Kiireelliset toimet (63 §) |
|
Eviran päätös hallinnollisten pakkokeinojen käytöstä (64 §) |
|
Markkinoinnin kieltäminen (65 §) |
|
Markkinoinnin oikaisu (66 §) |
|
Pakkokeinot kuluttajansuojalain perusteella (67 §) |
|
Uhkasakko tai teettämis- ja keskeyttämisuhka (68 §) |
|
Rangaistussäännökset (elintarvikelaki luku 10) |
Kunnan tietoon tulleiden |
Kunnan tekemät rikosilmoitukset terveysrikoksesta (rikoslaki 39/1889 1 §) tai elintarvikerikkomuksesta (elintarvikelaki 79 §) elintarvikealalla |
|
Tietoon tulleet tuomiot terveysrikoksesta tai elintarvikerikkomuksesta kunnan alueella |
|
2.4.2 Toimet virallisen valvonnan tehokkuuden varmistamiseksi
Tavoitteena on kuvata sellaisia toiminnan varmistamiseksi tehtyjä toimia, joita ei aiemmissa kohdissa ole tullut esille. Kunta voi antaa alla oleviin kohtiin kommentteja esimerkiksi omassa toiminnassa tehdyistä parannuksista. Evira laatii vastauksen koko maata koskien, esimerkiksi uuden lainsäädännön osalta.
2.5 Arvio yleisestä onnistumisesta
Viranomainen kuvaa tässä oman toimintansa osalta elintarvikevalvonnan onnistumista. *
Valtioneuvoston asetus kunnan ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmasta
[2]Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus rehu- ja elintarvikelainsäädännön sekä eläinten terveyttä ja hyvinvointia koskevien sääntöjen mukaisuuden varmistamiseksi suoritetusta virallisesta valvonnasta
[3]Kunnalla tarkoitetaan tässä kunnan lisäksi kuntayhtymää tai seudullista valvontayksikköä, joka vastaa kunnan elintarvikevalvonnasta
[4]Elintarvikevalvonnan ja -tutkimuksen tietojenkeruu
[5]Kuntien elintarvikevalvonnan ja -tutkimuksen tietojenkeruu (ELTU)
[6]Elintarvikeketjun monivuotinen kansallinen valvontasuunnitelma 2007 - 2011