SOSIAALILAUTAKUNTA

 

Tilivelvollinen viranhaltija:

Vs. sosiaalitoimenjohtaja Riitta Liuksa

 

STRATEGINEN KEHYS

 

Toiminta-ajatus:

Tuemme turkulaisten omien voimavarojen käyttöä hyvinvoinnin edistämiseksi elämän eri vaiheissa järjestämällä tarvittavat sosiaalipalvelut joustavasti ja oikea-aikaisesti asiakasta kuunnellen.

Turvaamme kaupunkilaisten elämän laatua toimimalla sosiaali
sten ongelmien vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi.

Visio:

Turku on ihmisläheinen, sosiaalisesti oikeudenmukainen kaupunki, jossa eri ikäiset asukkaat ja perheet voivat hyvin ja tuntevat olonsa turvalliseksi, ja jossa jokainen kantaa vastuuta itsestään ja aikuisuuden vastuuta omista ja muiden lapsista sekä kanssaihmisistä.

Turun sosiaalitoimi on hyvinvointia ja elämänhallintaa tukeva ja jou
stavasti palvelukysynnän muutoksiin vastaava, innovatiivinen organisaatio.

Turku-strategian keskeiset haasteet hallintokunnalle:

Strateginen painopiste: Kilpailukykyä ja kestävää kehitystä

 

Kestävän kehityksen näkökulmasta sosiaalitoimi pyrkii edistämään sosiaalisesti kestävän kaupunkirakenteen syntymistä. Tähän liittyy mm. asumisen ja elämisen kannalta tärkeinä asioina mm. turvallisuus, esteettömyys ja lapsiystävällisyys. Sosiaalitoimen kriittiset menestystekijät kuten ”esteettömyyden toteuttaminen sosiaalitoimen toiminnassa” ja ”turvallinen ja lapsiystävällinen kaupunkiympäristö” asettavat nämä asiat parantamisen kohteeksi: OPUS - Oppiva kaupunkisuunnittelu ja asumisen arki -hankkeessa kartoitetaan elinympäristön perheystävällisiä laatutekijöitä ja kehitetään ympäristön lapsivaikutusten arviointia.
Kaupunkiturvallisuutta parannetaan yhteistyöllä viranomaisten ja muiden toimijoiden kanssa (kaupunki, poliisi, asukkaat, yhdistykset, yritykset ja seurakunta.

Strateginen painopiste: Hyvinvointia ja elämänlaatua

 

Strategisista painopisteistä sosiaalitoimen kannalta ehdottomasti tärkeimmät asiat liittyvät Hyvinvoinnin ja elämänlaadun parantamiseen kaikkien kaupunkilaisten osalta. Näkökulmalla on myös huomattava merkitys kaupungin strategisen kilpailukyvyn suhteen. Kuitenkaan yksinomaan sosiaalitoimen panostus ei riitä, vaan hyvinvoinnin ja elämänlaadun edistämisessä tulee kaikkien hallintokuntien olla mukana. Lapsiperheet, joista erityisesti yksinhuoltajat sekä vaikeuksissa olevat nuoret ja eräät erityisryhmät ovat sosiaalitoimen strategian kohderyhmiä.

Strateginen painopiste: Elinvoimaa koulutuksesta, osaamisesta ja yrittäjyydestä

 

Sosiaalitoimen toiminta-ajatuksen ja vision toteuttaminen edellyttää osaavan ja motivoituneen henkilöstön työpanosta. Henkilöstön saannin näkökulmasta kilpailu osaavista työntekijöistä tulee tiukkenemaan. Toisaalta sosiaalitoimi voi omalla toiminnallaan myös jonkin verran edistää yrittäjyyden kasvua luomalla palvelusetelijärjestelmän kautta myös yrittäjille mahdollisuuksia osallistua hyvinvoinnin rakentamiseen tarjoamalla laadukkaita palveluja kaupunkilaisille.

 

TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET

 

Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset:

 

1Lastensuojelulain kokonaisuudistus

­Lastensuojelulain kokonaisuudistus (Lastensuojelun kehittämisohjelma 2004 – 2008) tulee muuttamaan lastensuojelulakia olennaisesti. Lastensuojelulakiin on jo tehty osittaisia muutoksia. Uusi lastensuojelulaki tulee voimaan 1.1.2008 Mikäli henkilöstömitoitukseen tulossa velvoittavia säännöksiä, on sillä suuret taloudelliset vaikutukset.

2Sosiaalipäivystys

Seudullista sosiaalipäivystystä valmistellaan lastensuojelupäivystyksen pohjalta vuoden 2007 aikana.

3Kehitysvammalaki ja vammaispalvelulaki

Kehitysvammalaki yhteen sovitetaan vammaispalvelulain kanssa yhdeksi vammaispalvelujen erityislaiksi osana sosiaalihuollon lainsäädäntöä. Asiaa on valmisteltu jo vuosia

 

4Asiakasmaksulaki

Asiakasmaksulakiin ollaan valmistelemassa muutoksia, jotka muuttavat terveydenhuollon, päivähoidon ja kotona annettavien palvelujen asiakasmaksuja. Asia on ollut jo pitkään vireillä. Samaan aikaan ollaan täsmentämässä rajauksia asumispalvelujen ja laitoshoidon välil

 

5Sosiaalihuoltolain muuttaminen, sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 4 §:n muuttaminen, lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain muuttaminen

 

Säännöksiin on kaavailtu velvoittaa kuntaa järjestää tukea ja valvontaa lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetussa laissa tarkoitettuihin lapsen ja vanhemman välisiin tapaamisiin. Palvelut olisivat maksuttomia sosiaalipalveluja.

6Päivähoitolain uudistaminen

Uudistuksessa täsmennetään päiväkodin osalta henkilöstömitoitusta ja samanaikaisesti hoidettavien lasten määrää sekä erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitsevia lapsia koskevaa sääntelyä.

 

7Yksityisten sosiaalipalvelujen valvonnasta annetun lain muuttaminen

Tavoitteena on turvata yksityisten sosiaalipalvelujen laatu sekä edistää niin yksityisten sosiaalipalveluiden asiakkaina olevien henkilöiden kuin näitä palveluja tarjoavien yrittäjien oikeusturvaa.

 

8Sosiaali- ja terveysministeriössä valmistellaan parhaillaan toimeentulotuesta annetun lain muuttamista siten, että laissa säädettäisiin määräajasta, jonka kuluessa toimeentulotukihakemus on käsiteltävä ja jonka kuluessa toimeentulotukiasiakkaalle tulisi järjestää vastaanottoaika.

 

9Elatustuen siirto kunnilta Kelalle.

 

Tavoitteena on siirtää elatustuen toimeenpano ja maksaminen Kelan hoidettavaksi 1.1.2009 lukien.

 

10Yleisen edunvalvonnan siirto valtiolle 1.1.2009 alkaen

 

11Arvioita Vanhasen II hallituksen hallitusohjelman vaikutuksista

 

Vanhusten palvelutarpeen arvioinnin ikärajaa lasketaan ja ennakoivia kotikäyntejä lisätään. Omaishoitajien jaksamista tuetaan parantamalla omaishoitajien mahdollisuuksia pitää lakisääteiset vapaapäivät.

Asiakasmaksujärjestelmää uudistetaan siten, että etteivät asiakasmaksut johda epätarkoituksenmukaisiin hoitovalintoihin. Asiakasmaksujen reaaliarvojen jälkeenjääneisyyden huomioiva sosiaali- ja terveydenhuollon maksu-uudistus toteutetaan siten, että maksuja tarkistetaan 1.8.2008 alkaen. Maksukattojärjestelmää uudistetaan. Poistetaan asteittain avo- ja laitoshoidon rajanveto sosiaalivakuutuksesta.

Kunnallisen palvelusetelin käyttöalaa laajennetaan tarkoituksenmukaisella tavalla sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Vuoden 2008 alusta palveluseteli ulotetaan kotisairaanhoitoon. Palvelujen laatusuosituksia uudistetaan tavoitteena sitovuustason nostaminen. Käynnistetään lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelma. Toteutetaan päivähoitolainsäädännön uudistus.

 

Lisäksi toteutetaan maksujen jälkeenjääneisyyden huomioiva sosiaali- ja terveydenhuollon maksu-uudistus. Samalla luodaan järjestelmä, jossa maksut seuraavat jatkossa kustannuskehitystä. Toteutetaan kotikuntalain muutos ja siihen liittyvä kuntien välinen todellisiin kustannuksiin perustuva korvausjärjestelmä, joka mahdollistaa kaikille vammaisille ja vanhuksille oikeuden kotikunnan vapaaseen valintaan.

Laaja sosiaaliturvauudistus toteutetaan vaiheittain ja ensimmäiset esitykset tuodaan eduskuntaan viimeistään syysistuntokaudella 2008. Uudistus on tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2009 loppuun mennessä.

 

Sosiaalikeskuksessa vuonna 2008 tehtävä kehittämistyö suunnataan pääosin tukemaan sosiaali- ja terveystoimen yhdistämistä. Vuoden 2007 aikana on käynnistynyt sosiaali- ja terveystoimen strategisen johtamisen ja tiedon hallinnan kehittämishanke SoTe-Tieto, johon on saatu STM:n hankerahoitus vuosille 2007-2009. Yhdistyvien toimintojen toiminnalliset kehittämistarpeet selviävät vuoden 2007 lopulla ja 2008 aikana. STM:n vuoden 2008 kunnille suunnattavasta kehittämisrahoituksen määrästä eikä rahoitusehdoista ole vielä tehty päätöksiä. Tässä vaiheessa ei näin ollen ole mahdollista tehdä tarkkaa hankkeistussuunnitelmaa vuodelle 2008.

 

Sosiaalikeskuksella on parhaillaan käynnissä STM:n rahoituksella työllistymispalvelujen ja niihin liittyvän aikuisosiaalityön seudullinen kehittämisyksikkö (TASK) vuosina 2006-2008. EU:n rakennerahastokauden 2000-2006 työllisyyshankkeista Tempo on päättymässä 30.9.2007 ja sosiaalisen yrityksen toimintamallia kehittänyt Equal-hanke HOT vuoden lopussa. Myöskään EU:n rakennerahastokauden 2007-2013 rahoitusohjelmat eivät ole vielä käynnistyneet. Rahoituksen tiedetään merkittävästi vähenevän edellistä rahoituskaudesta. Uudelle rahoituskaudelle on valmistelussa maahanmuuttajien kielikoulutuspainotteinen työllisyyshanke.

 

 

TAVOITTEET

 

Tuloskorteille sijoittuvat hallintokunnan kriittiset menestystekijät vuosille 2008 - 2010:

 

YHTEISKUNNALLISET VAIKUTUKSET

Perheiden ja lasten hyvinvoinnin paraneminen, erityisesti yksinhuoltajat
Tutkimusten mukaan lapsiperheiden asema on heikentynyt. Erityisesti yksinhuoltajaperheiden asema on vaikeutunut ja niissä esiintyy entistä enemmän hyvinvointipuutteita. Painotetaan toimia lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämiseksi.

Omatoimisuuden ja elämänhallinnan paraneminen, erityisesti nuoret ja erityisryhmät

Tarvittaessa tuetaan palveluilla vanhusten ja vammaisten omatoimisuutta. Koska osalla nuoria on elämänhallintaan liittyviä ongelmia kuten työttömyyttä, päihteiden väärinkäyttöä, koulutukseen tai työelämään kiinnittymättömyyttä, vaativat nämä nuoret erityistä tukea omatoimisuuden ja elämänhallinnan kohentamiseksi

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

Tutkimuksen mukaan lapsiperheiden asema on heikentynyt ja vaikeuksia on erityisesti yksinhuoltajaperheissä, joissa esiintyy hyvinvointipuutteita. Lapsiperheiden hyvinvoinnin edistäminen vaikuttaa suoraan lasten aseman parantumiseen. Hyvinvointipuuteiden taustalla on usein vähäinen tulotaso ja työttömyys. Viimesijaisen toimeentuloturvan varassa elävät lapsiperheet ovat "hyvinvointiriskissä". Toimeentulotuesta osalliseksi tulleet lapset –mittari kuvaa niiden lasten lukumäärää, joiden perheet elävät viimesijaisen tuen varassa.

Ikäihmisten kotona selviytymistä kuvaa miten monet 75-vuotta täyttäneet vanhukset se
lviävät kotona itsenäisesti tai palveluiden tukemana. Tavoiteasettelussa on huomattava, että vanhusten lukumäärän lisääntyessä saman osuuden säilyttäminenkin vaatii palveluresurssien lisäyksiä.

Hyvinvointipuutteiden kasautumisen arviointi tehdään kerran valtuustokaudessa teht
ävässä tutkimuksessa (”Sosiaalibarometri”). Tarkastellaan yksinhuoltajien, joilla on 3-6 hyvinvointipuutetta, hyvinvoinnin kehittymistä sekä turkulaisten ilmaisemaa subjektiivista syrjäytyneisyyden kokemista. Tehdyissä barometreissa ei ole ollut maahanmuuttajia mukana. Selvitetään mahdollisuuksia ottaa tämä ryhmä mukaan seuraavaan tutkimukseen.

Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden aikaansaaminen ei ole yksin sosiaalitoimen käsissä, vaan edellyttää kaupungin sisällä hallintokuntien välistä yhteistyötä.

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

Sosiaalitoimen palvelutuotantoa ja sosiaalityötä pyritään suuntaamaan siten, että edellä olevien tavoitteiden toteutuminen mahdollistuu. Perheiden auttamisen keinoina ovat mm. sosiaalityön ja kotipalvelun työn suuntaaminen ongelmiin joutuneiden lapsiperheiden auttamiseksi. Nuorten ongelmakierteen katkaisuun etsitään keinoja sosiaalityön, työllistymispalveluyksikön ja muiden viranomaisten yhteistyönä.

Arviointikriteerit ja tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

 

2004

2005

2006

2007

2008

2008

Toimeentulotuesta vuoden aikana osalliseksi tulleet lapset

4596
15,5%

4342
14,8%

3936

13,6

3845

13,5 %

13,5 %

3837

13,6 %

 

 

 

Nuorten alle 25 v pitkäaikaistyöttömyys:
abslkm ja % ikäluoka
sta

71
0,27%

30
0,11%

9
0,0

6
0 %

10

0 %

8

0%

 

 

 

87 % 75v täyttäneistä
selviytyy kotona itsenä
isesti tai palvelujen tukemana

12540
87%

12770
87%


87 %

Toteutunut

Toteutuu

Toteutunut

 

 

 

Hyvinvointipuutteiden
kasautuminen yksihuo
lta-
japerheisiin (väh. 3-6 pu
utetta)

Vertailutieto v.2003: 14,1 % yksinhuoltajaperheistä

Tämä tieto tuote-
taan kerran

valtuustoka
udes-
sa

 

Tämä tieto saadaan syksyllä 2008

Tietojen analysointi ja tulokset

15,2%

 

 

 

Sosiaalisista verkostoista
syrjäytyneiksi itsensä

kokevat turkulaiset

Vertailutieto v.2003: 12,4 %

Tämä tieto tuote-
taan kerran

valtuustoka
udes-
sa

 

Tämä tieto saadaan syksyllä 2008

Tietojen analysointi ja tulokset

Tätä tietoa ei v. 2008 tutkimuksesta saada

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut:

Mittari kuvaa huono-osaisuuden erästä yhteiskunnallista ulottuvuutta. Hyvinvointipuutteiden kasautuminen yksinhuoltajaperheisiin on tarkastellussa aikajaksossa lisääntynyt. Tämä on kokonaisuudessaan yhteiskunnallinen ilmiö, joka liittyy yksinhuoltajien työmarkkina-asemaan ja matalatuloisuuteen, joille asioille sosiaalitoimi ei omilla toimillaan voi sinällään vaikuttaa.

 

 

ASIAKKUUDEN HALLINTA JA PALVELUKYKY

Asiakaslähtöinen palvelutuotanto ja kehittyvä kumppanuus lapsiperheitä suosivalla tavalla

Etsitään keinoja, joilla voidaan palveluja suunnata tehokkaammin lapsiperheiden auttamiseksi. Sosiaalityötä, kotipalvelua, päivähoitoa suunnataan perheiden avun tarpeen mukaan ongelmien ratkaisemiseksi.

Palvelustrategian laatiminen

Palvelustrategia on laadittu ja hyväksytty.

Kotona selviytymisen tukeminen

Kotona asumista tuetaan optimaalisesti tarvittavilla palveluilla. Kotipalvelun kattavuus ja intensiivisyys ovat vanhuksille suunnatun tasapainoisen palvelutarjonnan näkökulmat.

Palvelujen oikea-aikaisuus

Toimeentulotuen hakemusten käsittelyaika pidetään sallituissa rajoissa.
Varhaista puuttumista sekä ennakoivaa palvelutarpeen arviointia parannetaan.

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

Päivähoidon saatavuutta asiakkaan toivomalla tavalla mitataan asiakkaan ilmaiseman päivähoitopaikkatoiveen ja toteutuneen paikan välisenä suhteena. Näkökulma kuvaa myös yhtä merkittävää kaupungin strategista kilpailutekijää.
Kotipalvelun kattavuustavoite on 22 % 75v-täyttäneistä. Valtakunnallinen suositus on 25 % kattavuudelle ja <4t/vko intensiivisyydelle. Tavoitteen pitäminen ennallaankin edellyttää ty
öpanoksen kasvua vanhusten lukumäärän kasvaessa.

Toimeentulotuen hakemusten käsittelyaika pidetään sallituissa rajoissa. Tavoitteena on päätöksenteko 6-8 työpäivässä. Seurantamittarina on lapsiperheiden toimeentulotukihakemusten käsittelyaika.
Lastentalo/perhetalo tarjoaa tulevaisuudessa monimuotoista palvelua ja tukea laps
iperheille sosiaali- ja terveystoimen sekä järjestöjen yhteistyönä. Talon toiminta parantaa palvelujen saantia ja helpottaa erityisesti paljon palveluja ja tukea tarvitsevien perheiden tilannetta.
Palvelustrategian laadinta toteutetaan kaupungin palvelustrategian laadinnan muka
isesti. Strategian laadinta edellyttää aluksi pohjatyön tekemistä nykytilanteen kartoittamiseksi.

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

 

2004

2005

2006

2007

2008

2008

Päivähoitopaikan
saatavuus asiakka
iden
toiveen mukaisesti

91 %

93 %

93 %

96 %

96 %

96 %

 

 

 

Kotipalvelun kattavuus
% 75v. täyttäneistä

17,24%

17,29%

18,12%

18,74

22 %

18,78 %

 

 

 

Kotipalvelun intensiivi-
syys

4,1 h/vko

< 4 h/vko

4 h/vko

4,21 h/vko

< 4 h/vko

4,1

 

 

 

Lapsiperheiden
toimeentulotukih
ake-
musten käsittelya
ika

 

6-8 pvää

6-9 pvää

6-7 pvää

6-8 pvää

6-7 pvää

 

 

 

Lastentalo ja perhe-
talohankkeeseen

osallistuminen

Soslan
päätös

hank-

keeseen

osallis-

t
umises-
ta.

Päätös
hank-

keen

toteut-

t
amises-
ta

 

Järjestöjen osuus hankkeesta on toteutunut. Kaupungin osalta suunnittelu jatkuu.

Toiminnan
käynnistäm
inen

Lastentalo ja perhetalohanke ei ole edennyt suunnitellussa aikataulussa.

 

 

 

Palvelustrategian
laatiminen

 

 

 

Sosiaalilauta-kunta on käsitellyt palvelustrategiaa 28.2.2007.

Palveluita
kehitetään

hyväksytyn

strategian

mukaisesti

Palvelustrategian toteutus on kesken

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut:

Kotipalvelun kattavuuden toteumaluku on vielä ennuste koska lopullisen luvun saaminen edellyttää ikäryhmittäisen väestölaskennan valmistumista. Tämä on saatavissa maalis-huhtikuussa. Alustava kattavuusarvo kertoo kattavuuden hienoisesta noususta, mutta samalla myös siitä, että tavoitteeksi asetettua kattavuutta ei ole saavutettu.

 

Joulukuun tilanteessa kotipalvelun intensiivisyysarvo on ylittänyt tavoitearvoksi asetetun arvon (alle 4 tuntia viikossa). Tämä kertoo kotipalvelun kohdentumista kaikkein huonokuntoisimpiin asiakkaisiin ja samalla selittää sitä, että kattavuustavoitetta ei ole ilman resurssilisäyksiä saavutettu. Eräs selittävä tekijä intensiivisyystavoitteen lievälle ylitykselle on siirtoviivemaksun välttämiseksi tehdyt toimenpiteet.

 

Lastentalo ja perhetalohanke ei ole edennyt suunnitellussa aikataulussa, koska sopivia tiloja hankkeen toteuttamiseksi ei ole löytynyt.

 

 

TALOUS

Toteutumisvertailu 31.12.2008

 

 

Tilinpäätös

2007

Talousarvio 2008

Muutokset

Talousarvio muutoksin

Tilinpäätös

2008

Poikkeama

1 30 Sosiaalilautakunta

T

48.699.963

48.000.000

-

 

51.579.028

-3.579.028

 

 

 

M

276.956.057

285.683.057

4.973.570

290.656.627

295.869.270

-5.212.643

 

 

 

N

-228.256.074

-237.683.057

-4.973.570

-242.656.627

-244.290.242

1.633.615

 

Investoinnit

 

 

 

 

 

 

 

2 30 Sosiaalilautakunta

M

56.980

0

 

 

 

 

 

 

 

T

0

0

 

 

 

 

 

 

 

N

-56.980

0

 

 

 

 

 

Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta:

Sosiaalitoimen käyttötalouden määrärahat ylittyivät noin 5,2 M€ ja tuloja saatiin noin 3,6 M€ talousarvioon merkittyä enemmän. Tilikauden tulos on noin 1,6 M€ alijäämäinen, mutta sosiaalilautakuntaa velvoittavat päätökset huomioon ottaen (mm. hoidonporrastus) niin tulosta voidaan pitää hyvänä. Poikkeama on netosta laskettuna vain 0,67%.

 

Palveluosaston tilinpäätöksessä menot ylittyvät 569.000 eurolla. Prosentuaalisesti ylitys on palveluosaston talousarviosta on noin 0,5%.

 

Vanhusten asiakaspalveluiden ostot ylittivät tarkoitukseen varatun määrärahan noin 1,1 miljoonalla eurolla. Ylitys perustuu kaupunginhallituksen keväällä päättämiin ostopalvelujen laajennuksiin, joiden avulla sairaanhoitopiirin jonotilanne saatiin hallintaan. Kaupunginhallituksen päätös velvoitti sosiaalitointa lisäksi tekemään omaan palvelutuotantoon laajennuksia, joiden kustannusvaikutus oli noin 0,35 miljoonaa euroa.

 

Yhteensä sairaanhoitopiirin siirtoviivemaksuihin liittyviä, ennalta budjetoimattomia toimenpiteitä palveluosaston tilinpäätös sisältää siis noin 1,5 miljoonaa euroa. Ilman näitä toimenpiteitä palveluosasto olisi siis pysynyt talousarviossaan. Kaupungin kokonaistalouden kannalta toimenpiteet olivat kuitenkin perusteltuja.

Talouden hallinta suhteessa väestökehitykseen

Tasapainoinen talous

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

Väestön määrä ja ikärakenne sekä lainsäädännön velvoitteiden ja taloudellisen toimeliaisuuden aste määräävät pitkälle sosiaalitoimen taloudellista kehitystä. Ihmisläheisessä työssä ihmistyövoima on tärkein ja myös kallein voimavara. Tuottavuuden parantaminen ja mittaaminen on toimialueella haastava tehtävä. Toistaiseksi parhaat kustannuskehityksen mittarit ovat kuusikko- (suurimmat kaupungit) yhteistyössä syntyneet vertailumittarit sekä yksinkertainen mittari sosiaalitoimen brutto- ja nettomenot/asukas, josta löytyy vertailutietoa aikaisemmilta vuosilta ja muista kaupungeista. Nettomenot/asukas –vertailussa on muihin kuntiin verratessa ja tulkintoja tehtäessä otettava huomioon väestörakenteessa olevat erot esim. vanhusten lukumäärä. Mittariarvoina on käytetty ko. vuoden nimellistä toteutumaa. Kuusikkovertailussa tavoitteena on pysytellä kuusikon keskiarvon tuntumassa.

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

Jatkuva kuukausittainen seuranta ja raportointi lautakunnalle sekä benchmarking kuuden suurimman kaupungin kanssa.

Arviointikriteerit ja tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

 

2004

2005

2006

2007

2008

2008

Sosiaalitoimen brutto-
menot/asukas €

1.390

1.463

1.538

1.580

1.611

1.685

 

 

 

Sosiaalitoimen nettomenot/asukas €

1.127

1.185

1.257

1.302

1.338

1.391

 

 

 

Lasten päivähoidon
kustannukset €/10kk-6v.

Turku

Kuusikon ka €

6.608
7.109

7.013
7.409

7.176
7.568

7.381

7.806

Kuusikon ka:n alapuolella

Tietoa ei vielä saatavissa

 

 

 

75 vuotta täyttäneiden
käyttämien sosiaali- ja

terveydenhuollon pa
lvelujen kustannukset € /vastaavan ikäinen asukas.Turku
Kuusikon ka €

8.571

9.460

8.847

9.698

9.693

10.284

9.949

10.537

Kuusikon ka:n alapuolella

Tietoa ei vielä saataviss

 

 

 

Toimeentulotuen

vuosikustannukset €/asukas Turku
Viisikon ka €

120

126

108

118

101

119

108

127

Kuusikon ka:n alapuolella

Tietoa ei vielä saatavissa

 

 

 

Henkilöstömenot + ostopalvelut € / asukas

970

1.040

1.087

 

1.188

1.243

 

 

 

Vuokrat € / henkilötyövuosi

 

 

273

 

296

309

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut:

Sosiaalitoimen vuoden 2008 menolajikohtaiset menonylitykset tai säästöt muodostuvat pääosin seuraavista eristä: Palkkamenot ylittyivät 1,1 M€. Henkilösivukuluissa ja henkilöstökorvauksissa syntyi säästöä 3,6M€. Palvelujen ostot, asiakaspalveluiden ostot ja avustukset ylittyivät yhteensä 7,9 M€.

 

Palkkamenojen ylitystä kattavat budjetoimattomat henkilöstökorvaukset ja henkilösivukuluissa syntynyt säästö. Asiakaspalveluiden ostot ylittyivät erityisesti vanhustenhuollossa (hoidonporrastuksen parantaminen), vammaispalveluissa ja sosiaalityön eri palveluissa (mm. lastensuojelu). Näiden palveluhankintojen ylitystä kattaa osittain lisääntyneet asiakasmaksutulot. Avustusten ylitystä (toimeentulotuki) kattaa sosiaalitoimen talousarvioon maksettava perustoimeentulotuen valtionosuus.

 

Palvelujen tarve ja sitä myöten menojen kasvu on ollut suhteellisesti nopeampaa kuin väestömäärän lisäys, josta johtuen asukaskohtaiset menot ovat kasvaneet.

 

 

 

OSAAMINEN, UUDISTUMINEN JA TYÖKYKY

Ydinosaamisen määrittely henkilöstöstrategian mukaisesti

Henkilöstönhankinnassa menestyminen tulevaisuudessa edellyttää organisaation tulevien osaamistarpeiden selvittämistä. Osaamistarpeisiin vaikuttavat mm. yhteiskunnallinen kehitys, lainsäädännön muutokset esim. pätevyyksissä ja sosiaalilainsäädännössä sekä valtakunnalliset sosiaalialan linjaukset.

Kumppanuuden vahvistaminen ja imagon parantaminen

Sosiaalitoimen ja palveluntuottajien kumppanuutta kehitetään yhteisten intressien mukaisesti.

Työhyvinvoinnin edistäminen

Henkilöstön jaksamiskysymys nousee entistä tärkeämmäksi näkökulmaksi tulevaisuudessa kun työn vaativuus ja odotukset kasvavat. Kilpailtaessa osaavasta henkilökunnasta työnantajan imago ja työilmapiirin maine on tärkeä työpaikan valintaa ohjaava tekijä.

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

Kaupungin strategian toteuttaminen ja työvoiman rekrytoinnin onnistuminen tulevaisuutta varten edellyttää ydinosaamisten määrittelyä kaupungin ja hallintokunnan tasolla. Sosiaalitoimen ydinosaamisen määrittely tehdään henkilöstöhallinnossa omaksutun linjan mukaisesti.


Palveluntuottajakumppanien kanssa jatketaan säännöllisiä tapaamisia, joiden tavoitte
ena on puolin ja toisin vahvistaa yhteisiä intressejä. Toimintamuodolle kehitetään ajankohdan tarpeen mukainen sisältö ja seurantajärjestelmä.

Työhyvinvointi pidetään korkealla tasolla. Mittarina on kunta 10 –tutkimuksessa joka toinen vuosi m
itattava työhyvinvoinnin taso asteikolla 0-5. Työhyvinvoinnin näkökulmat ovat tässä mittarissa työn hallinta, työyhteisön toimivuus ja työpaikan ilmapiiri.

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

Sosiaalitoimen ydinosaamistarpeet määritellään Kh:n hallintojaoston asettaman aikataulun mukaisesti vuoden 2007 loppuun mennessä ottaen huomioon sosiaalitoimen strategia ja sen toteuttamiseksi tarvittava erityisnäkökulma mm. lainsäädännön vaatimukset esim. pätevyydestä ja toimintojen kehittämisen valtakunnallisista linjauksista.

Palveluja tuottavien kumppanien kanssa järjestetään yhteisiä tilaisuuksia toiminnan tavoitte
iden selkeyttämiseksi molemmin puolin.

Arviointikriteerit ja tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

 

2004

2005

2006

2007

2008

2008

Sosiaalitoimen ydinosaamiset määritelty henkilöstöstrategian mukaisesti

 

 

 

Sosiaalitoimen osalta osaamismallin käyttöönottoa valmistellaan v. 2008 aikana ottaen huomioon sosiaalitoimen erityisnäkökulma pätevyydestä ja valtakunnallisista kehityslinjoista. SoTe-hankkeen työryhmä työstää asiaa.

Sosiaalitoimen ydinosaamis-tarpeet selvitetään vuoden 2008 loppuun mennessä. SoTe-hankkeen henkilöstöhallintotyöryhmä valmistelee asiaa.

Sote-hankkeen henkilöstöhallintotyöryhmän raportti 7.11.2008: laaditaan SoTen yhteinen osaamisen mittaristo ja koulutussuunnitelma. Työ jatkuu.

 

 

 

Yhteistyötilaisuuksien
järjestäminen ja se
uranta-
kyselyt

 

 

 

Yhteistyötilaisuuksia

järjestetty ja seurantajärjestelmä on käytössä.

Säännöllisiä tapaamisia jatketaan ajankohtaisten teemojen puitteissa.

Sosiaalitoimen eri tulosalueet ovat pitäneet yhteistyötilaisuuksia palveluja tuottaville kumppaneille tarpeen mukaan. Tilaisuuksien myötä yhteistyö ja tiedon välitys on kehittynyt.

 

 

 

Työhyvinvoinnin kehitys
tutkimuksen mukaan

(kunta 10) asteikolla 0-5

3,55

-

3,60

Tutkimus toteutetaan joka 2.v.

3,66

Kyselyn tulokset saadaan maaliskuussa 2009.

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut:

Työhyvinvointikysely on tehty vuoden 2008 lopulla ja kyselyn tulokset ovat käytettävissä maaliskuussa 2009.

 

 

PROSESSIT JA RAKENTEET

rosessien rakenteen ja toimivuuden parantaminen

Prosessien rakenteen ja toimivuuden parantamista jatketaan kehittyneempien toimintatapojen ottamiseksi käyttöön. SoTe-hankkeessa päätetään yhteisistä ratkaisuista terveystoimen kanssa ja palvelutuotannon järjestäminen suunnitellaan sen mukaisesti.

Palveluverkon yhtenäistäminen

SoTe –hankkeen yhteydessä tarkastellaan yhteisen palveluverkon aluejaon muodostamista.

 

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

Sosiaalitoimella on merkittäviä yhteisiä asiakasprosesseja terveydenhuollon kanssa. Prosessien kehitystyötä jatketaan yhdessä terveydenhuollon kanssa asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittämiseksi. Yhteisiä asiakkuuksia on erityisesti vanhuspalveluissa, vammaisten palveluissa ja lasten mielenterveyspalveluissa sekä kuntoutuksessa.

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

Terveydenhuollon kanssa sovitaan yhteisestä etenemistavasta edellä mainittujen prosessien kehittämiseksi ja uusien toimintatapojen käyttöönottamiseksi.

Arviointikriteerit ja tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

 

2004

2005

2006

2007

2008

2008

Sosiaali- ja terveys-
toimen yhteisten asi
akas-
prosessien määritt
äminen ja kehittäminen sekä
toimintatapojen muu
ttaminen

 

 

Vanhus-, vammais- ja mielenterveys-palvelu-prosessien määrittely on aloitettu SoTe-hankkeen yhteydessä.

SoTe-prosessi jatkuu sosiaali- ja terveystoimen yhteisten toimintaprosessien selvitystyö eri tasoilla.

Työ jatkuu

Hallinnon prosessit on pääosin yhtenäistetty. Tulosalueilla pääprosessit on kuvattu ja tarkasteltu ns. pitkien prosessien kulkua. Työ jatkuu.

 

 

 

Sosiaalitoimen ja

terveydenhuollon

yhteinen palveluverkko

 

 

 

Sosiaali- ja terveystoimen yhteinen palveluverkko suunnitellaan SoTe-hankkeen yhteydessä.

 

Tavoitteena on kaupungin yhteiseen aluejakoon perustuva palveluverkko. Varhaiskasvatuksen ohella kotipalvelun aluejako perustuu v. 2009 alusta samaan aluejakoon. Työ jatkuu.

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut:

 

TYÖVOIMA

 

 

2007
(toteutuma)

2008

Kv (tavoitetaso)

2008
(toteutuma)

Työvoima

3 813,5

3 826

3 641,8

 

Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuunottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.

 

Sairauspoissalo-% = (sairauspoissaolot täydellä palkalla ja osapalkalla) / (Työvoima yht.) *100

 

Sijaistus-% = (Sijaiset-Yötyö-/Arkipyhähyvittäjät) / Poissa * 100

 

Kv:

Sisäisten vuokrien järjestelmämuutos 1.861.946 euroa; otettu huomioon toimintakuluissa.

 

 

 

Sisäisten vuokrien järjestelmämuutos ruokapalvelukeskukseen siirtyvien keittiöiden osalta 361.265 euroa; otettu huomioon toimintakuluissa.

 

 

 

Toimintakulut

 

- 1.500.000

 

 

 

 

Kv:

1 30 Sosiaalilautakunta

M

+ 600.000

 

Ryhmien väliseen sopimukseen perustuen esitetään

korottamista seuraavasti:

+ 330.000 € kotipalvelun kattavuuden parantamiseksi

+ 100.000 € omaishoidontuen ja omaishoitajien palveluiden lisäämiseksi

+ 170.000 € varautuminen väestön ikääntymisestä aiheutuviin palvelutarpeisiin (ensisijaisesti ostopalveluina)

 

Selvitetään asunnottomien tilanne.

 

 

Virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta:

 

Kaupunginvaltuuston päätöksen mukaisesti kotipalveluiden kattavuuden parantamiseksi kohdennettiin 330.000 euroa ja kotipalveluiden saatavuus paranikin siten, että palveluiden kattavuus vuodenvaihteen ennakkotietojen mukaan oli 18,8 % (75 vuotta täyttäneistä palvelun piirissä vuoden aikana).

 

Omaishoidontukeen käytettiin vuoden aikana 3,7 miljoonaa euroa, kasvua edelliseen vuoteen nähden oli noin 300.000 €.

 

Ikääntyneen väestön asumispalveluiden ostoihin käytettiin vuonna 2008 noin 14,3 miljoonaa euroa, mikä oli noin 2 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2007.

 

Valtioneuvosto on 14.2.2008 hyväksynyt pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelman 2008 – 2011 ja päättänyt ohjelman toimenpiteiden toteuttamisesta. Turku on muiden suurien kaupunkien ohella allekirjoittanut valtion kanssa aiesopimuksen toimenpiteistä pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämiseksi. Aiesopimuksessaan Turku on sitoutunut hankkeeseen kahdella tavalla: toisaalta selvittämään vuoden loppuun mennessä pitkäaikaisasun­nottomuuden tilanteen Turussa ja suunnittelemaan tarpeelliset toimet pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämiseksi sekä kehittämään asunnottomuuden ennaltaehkäisyyn tähtäävää asumisneuvojatoimintaa.

Sosiaalilautakunta on (10.9.2008 § 1008) pyytänyt sosiaalikeskukselta selvitystä päihdeongelmaisten asumispalveluista ja mahdollisia toimenpide-ehdotuksia siten, että valtakunnallisen asunnottomuushankkeen sisältö otetaan huomioon. Päihdeongelmaisten asumispalveluita selvittänyt työryhmä laati Tuetun asumisen kehittämisen ja lisäämisen hankehakemuksen ja hankesuunnitelman (TALK). TALK -hankkeen tavoitteena on lisätä tuetun asumisen mahdollisuuksia ja parantaa tukipalveluja määrällisesti ja laadullisesti. Näillä toimenpiteillä on tarkoitus vähentää pitkäaikaisasunnottomuutta ja sen seurausvaikutuksia Turussa. Sosiaalilautakunta hyväksyi sosiaali- ja terveysministeriölle lähteneen hankehakemuksen 16.12.2008 § 1494.

Turku on hakenut hankerahoitusta Ympäristöministeriön lähiöohjelmasta asumisneuvojatoiminnan laajentamiseen (sosiaalilautakunta 17.9.2008 § 1064) ja päättänyt vakinaistaa asumisneuvojatoiminnan Varissuon ja Lausteen alueella (sosiaalilautakunta 12.11.2008 § 1287). Sosiaalilautakunta päätti 16.12.2008 § 1495, että aikaisempaa hankehakemusta tarkennetaan siten, että palkataan yksi uusi asumisneuvoja, jonka työpanos kohdennetaan seuraaville alueille: Halinen, Länsinummi ja Aurinkolaakso (Runosmäki). TVT Asunnot Oy ja Koy Lehtolaakso huolehtivat asumisneuvonnan hallinnosta.

 

Asunnottomuuskartoitus tehtiin 15.11. 2008 päivän poikkileikkaustilanteessa. Selvitys osoitti, että pääosin asunnottomuus keskittyy päihdehuollon asumispalveluihin ja laitostyyppisiin yksiköihin, joissa on henkilöitä vakinaisen asunnon puutteen vuoksi. Kaikkiaan heitä oli n. 250. Ulkosalla oleskelevia oli 7 henkilöä. Edellä mainitussa TALK-hankkeessa kohennetaan päihdehuollon asumispalveluissa oleskelevien asunnottomien asemaa.

 

 

 

Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta:

Sosiaalitoimen käyttötalouden määrärahat ylittyivät noin 5,2 M€ ja tuloja saatiin noin 3,6 M€ talousarvioon merkittyä enemmän. Tilikauden tulos on noin 1,6 M€ alijäämäinen, mutta sosiaalilautakuntaa velvoittavat päätökset huomioon ottaen (mm. hoidonporrastus) niin tulosta voidaan pitää hyvänä. Poikkeama on netosta laskettuna vain 0,67%. Ulkomaalaistoimiston käyttötalous toteutui talousarvion nettolukua parempana.

 

Sosiaalitoimen vuoden 2008 menolajikohtaiset menoylitykset tai säästöt muodostuvat pääosin seuraavista eristä: Palkkamenot ylittyivät 1,1 M€. Henkilösivukuluissa ja henkilöstökorvauksissa syntyi säästöä 3,6M€. Palvelujen ostot, asiakaspalveluiden ostot ja avustukset ylittyivät yhteensä 7,9 M€.

 

Palkkamenojen ylitystä kattavat budjetoimattomat henkilöstökorvaukset ja henkilösivukuluissa syntynyt säästö. Asiakaspalveluiden ostot ylittyivät erityisesti vanhustenhuollossa (hoidonporrastuksen parantaminen), vammaispalveluissa ja sosiaalityön eri palveluissa (mm. lastensuojelu). Näiden palveluhankintojen ylitystä kattaa osittain lisääntyneet asiakasmaksutulot. Avustusten ylitystä (toimeentulotuki) kattaa sosiaalitoimen talousarvioon maksettava perustoimeentulotuen valtionosuus.

 

Vuoden 2008 tulosta parantavat osittain myös satunnaiset kertaluontoiset erät. Tällaisia ovat mm. omaishoidontuesta väärin perustein v. 2007 peritty kuel-maksu (600.000 €) joka hyvitettiin v. 2008. Lisäksi KHO muutti tulkintaansa lasten yksityisen hoidon tuen laskennallisen arvonlisäverovähennyksen osalta, minkä ansiosta sosiaalitoimelle palautettiin veroa noin 750.000 euroa. Lisäksi edunvalvonnan päämiehiltä perittävien palkkioiden osalta on tehty noin 500.000 euron siirtosaamiskirjaus.

 

Ulkomaalaistoimiston osalta käyttötalous toteutui noin 35.000 euroa talousarviota parempana osittain siksi, että pitkään käsittelyssä olleita valtionkorvauksia tuloutettiin v. 2008 ja tulkkikeskuksen tulot ylittivät menot noin 70.000 eurolla.

 

Sosiaalilautakunnan tulos vuodelta 2008 on nettomääräisesti 1.633.615,25 euroa alijäämäinen. Ottaen huomioon kaupunginhallituksen 12.5.2008 § 304 päättämät vanhustenhuollon hoidonporrastuksen parantamiseen tähtäävät toimenpiteet, joista aiheutui sosiaalitoimelle noin 1,5 miljoonan euron kustannukset niin tulos on nettomääräisesti lähes talousarvion mukainen.

 

Turussa on pääsääntöisesti toteutunut toimeentulotuen lain mukainen käsittelyaika. Käsittelyaika on pääsääntöisesti vaihdellut 6-7 arkipäivän välillä. Toimeentulotukea on saanut vuonna 2008 9.198 (2007: 9.683) kotitaloutta ja niissä on ollut 14.151 (2007: 14.881) perheenjäsentä. Perustoimeentulotukea myönnettiin 23.966.033 €, täydentävää toimeentulotukea 1.229.469 € ja ehkäisevää toimeentulotukea 505.612 €. Perustoimeentulotuen kustannukset ovat nousseet, vaikka toimeentulotukea saavien kotitalouksien ja perheenjäsenten määrä on vähentynyt. Tämä johtuu mm. seuraavista syistä:

-Toimeentulotuen perusosien määrät nousivat 1.1.2008 lukien.

-Vuoden alusta poistui jako ensimmäiseen ja toiseen kuntaryhmään, joten kaikissa kunnissa sovelletaan samoja euromääriä. Korotuksen vaikutus oli 6,6 %.

-Kokeilua, jossa toimeentulotukea myönnettäessä vähintään 20 % ansiotuloista jätetään ottamatta huomioon, jatkettiin vuoden 2008 loppuun.

 

Seudullinen lastensuojelupäivystys laajeni sosiaalipäivystykseksi 1.9.2008 alkaen ympärivuorokautiseksi 18 kunnan alueelle. Turun lisäksi mukana ovat Askainen, Kaarina, Lemu, Lieto, Masku, Merimasku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Paimio, Piikkiö, Raisio, Rusko, Rymättylä, Sauvo, Vahto ja Velkua.

Lastensuojeluilmoitusten määrä on edelleen kasvussa. Ilmoituksia tehtiin vuonna 2008 yhteensä 5.298 (2007: 4.879), jotka koskivat 2.692 (2007: 2.414) lasta. Kiireellisesti sijoitettiin 104 (2007: 95) lasta. Vuoden 2008 aikana huostassa olevien lasten lukumäärä oli 328. Lapsista oli 107 sijoitettuna perhehoitoon, 217 laitoshoitoon. Perhehoitoon sijoitettujen lasten osuus huostaan otetuista lapsista on 32,6 %. Uusia huostaanottoja tehtiin 46 kappaletta (2007: 59).

 

Päihdehuollon kuntoutumishoitojen tarve on lisääntynyt vuosi vuodelta ja menojen lisäys on pyritty ottamaan huomioon vuosittaisissa talousarvioissa. Turkulaisille ostetaan myös päihdehuollon kuntoutumishoidon palveluita sekä mielenterveyskuntoutujille suunnattuja asumispalveluja yksityisiltä palveluntuottajilta. Mielenterveyskuntoutujien asumispalvelun piirissä olevia asiakkaita on ollut 31.12.2008 yhteensä 274.

 

Elatustuki oli vuonna 2008 129,91 €/kk. Elatustukea maksettiin kaikkiaan 5.7 M€. Elatustukea vuoden aikana saaneita lapsia oli 4.130.

 

Kotipalvelun kattavuuden toteumaluku 18,78 % on vielä ennuste, koska lopullisen luvun saaminen edellyttää ikäryhmittäisen väestölaskennan valmistumista. Alustava kattavuusarvo kertoo kuitenkin kattavuuden hienoisesta noususta, mutta samalla myös siitä, että kattavuustavoitetta ei ole saavutettu.

 

Joulukuun tilanteessa kotipalvelun intensiivisyysarvo on hienoisesti ylittänyt tavoitearvoksi asetetun arvon (alle 4 tuntia viikossa). Tämä kertoo kotipalvelun kohdentumisesta kaikkein huonokuntoisimpiin asiakkaisiin ja samalla selittää sitä, miksi kattavuustavoitetta ei ole voitu saavuttaa.

 

Palveluosaston tilinpäätöksen mukaan menot ylittyvät n. 569.000 eurolla. Prosentuaalisesti ylitys palveluosaston talousarviosta on vajaa 0,5%.

 

Vammaispalveluiden talousarvioylistys oli noin 2 miljoonaa euroa, ylitys kohdistui pääosin asiakaspalveluiden ja palveluiden ostoihin. Vanhusten asiakaspalveluiden ostot ylittivät tarkoitukseen varatun määrärahan noin 1,1 miljoonalla eurolla. Ylitys perustuu kaupunginhallituksen keväällä päättämiin ostopalvelujen laajennuksiin, joiden avulla sairaanhoitopiirin jonotilanne saatiin hallintaan. Kaupunginhallituksen päätös velvoitti sosiaalitointa lisäksi tekemään omaan palvelutuotantoonsa laajennuksia, joiden kustannusvaikutus oli noin 0,35 miljoonaa euroa.

 

Yhteensä sairaanhoitopiirin siirtoviivemaksuihin liittyviä, ennalta budjetoimattomia toimenpiteitä palveluosaston tilinpäätös sisältää siis noin 1,5 miljoonaa euroa. Ilman näitä toimenpiteitä palveluosasto olisi siis pysynyt talousarviossaan. Kaupungin kokonaistalouden kannalta toimenpiteet olivat kuitenkin perusteltuja.

Lasten päivähoidon osalta on todettava, että päivähoitopaikkaa hakeneet ovat saaneet hoitopaikan säädetyn määräajan puitteissa ja pääsääntöisesti myös siinä hoitopaikassa, jonka ovat vaihtoehdoksi ilmoittaneet. Poikkeuksen tästä muodostaa perhepäivähoito huolimatta siitä, että perhepäivähoitajien rekrytointia on parannettu.

 

Päivähoidossa olevien lasten määrä kokonaisuudessaan on kasvanut vuoden 2008 aikana edellisestä vuodesta. Suurin kasvu on päiväkotien lasten määrässä ja varsinkin alle 3-vuotiaiden lasten osuus päiväkotihoidossa on edelleen kasvanut. Tämä tarkoittaa sitä, että tiloja ja hoitohenkilökuntaa suhteessa lasten määrään on tarvittu enemmän kuin aikaisemmin. Päivähoitoon hakeneiden määrän lisääntyessä on myös ostopalvelujen osuus kasvanut varsinkin kun perhepäivähoitopaikkojen määrä on vähentynyt huomattavasti. Yksityisen hoidon tuen lasten määrä on loppuvuonna kasvanut. Kotihoidon tuen saajien määrä on sen sijaan vähentynyt lasten siirryttyä päivähoitoon. Lasten ja lapsiperheiden erilaisten vaikeuksien lisääntyminen näkyy päivähoidossa lasten erityisen hoidon ja kasvatuksen tarpeen lisääntymisenä.

 

Sosiaalilautakunta korotti yksityisen hoidon tuen kuntalisää vuoden 2008 helmikuun alusta. Elokuun alusta nostettiin ostopalvelusopimusten mukaisesti hankittavien palvelujen hintoja. Päivähoitokustannusten pienentämiseksi keskitettiin ympäri vuorokauden auki oleva toiminta yhteen päiväkotiin. Perheiden palveluohjausta tehostettiin.

 

Vuoden 2008 elokuun alusta voimaan tulleessa lasten päivähoitoa koskevan asetuksen uudistuksessa edellytetään lapsen hoitomuodon muuttamista osapäivähoidosta kokopäivähoidoksi esim. ennakoimattoman työllistymisen vuoksi ja samalla täsmennettiin päiväkodin osalta samanaikaisesti hoidettavien lasten määrää. Samasta ajankohdasta lähtien asiakasmaksulakiin tuli muutoksia, mm. päivähoitomaksuja korotettiin, tulorajoja tarkistettiin ja maksuperusteita muutettiin.

 

Turun sosiaali- ja terveystoimen strategisen johtamisen ja tiedonhallinnan kehittämis-hankkeella (SoTe-tieto) kehitetään sosiaali- ja terveystoimen tietoon perustuvaa johtamisjärjestelmää. SoTe-tiedolla on STM:n 42%:n hankerahoitus (max. 400 000 €) vuosille 2007-2009. KuntaIT:llä on sosiaali- ja terveyspalvelujen tietojohtamisen kehittämishanke (Soster), johon sosiaali- ja terveystoimi ovat sitoutuneet osallistumaan asiantuntijatyöpanoksella. Hankkeen toteutus tiivistettiin kolmeen osioon: päätöksentekoprosessien kehittäminen (sopimusohjausmalli), sosiaali- ja terveystoimen johtamista tukevan tiedon määrittely ja tekninen osio, jossa määritellään tietovarastoratkaisu ja kehitetään johtamisen portaali.

 

 

 

SOSIAALILAUTAKUNTA, ULKOMAALAISTOIMISTO (NETTOYKSIKKÖ)

 

 

Toteutumisvertailu 31.12.2008

 

 

Tilinpäätös

2007

Talousarvio 2008

Muutokset

Talousarvio muutoksin

Tilinpäätös

2008

Poikkeama

1 32 Sosiaalilautakunta, Ulkomaalaistoimisto (nettoyksikkö)

T

4.416.870

3.801.541

 

 

5.310.790

-1.509.249

 

 

M

4.533.921

4.028.294

 

 

5.501.958

-1.473.664

 

 

N

- 117.051

- 226.753

 

 

-191.168

35.585

 

 

Virastopäällikön kuvaus toiminnan ja talouden toteutumisesta:

 

Toiminnan lukuja 2008 (2007)

 

Ulkomaalaistoimisto:

 

Ulkomaalaistoimisto vastaanotti vastaanottosopimuksen mukaisina pakolaisina 55 henkilöä (vuonna 2007: 46), joista 30:n osalta muuttamisesta oli sovittu TE- keskuksen kanssa etukäteen ja 25 muutti vastaanottokeskuksesta itsenäisesti. Perheenyhdistämisohjelman kautta saapui Turkuun 42 (42) pakolaisen perheenjäsentä ja pakolaistaustaisen siirtolaispuolisona 18 (48) henkilöä. Itsenäisesti muualta Suomesta Turkuun muutti 107 (97) sellaista pakolaistaustaista henkilöä, jotka tarvitsivat Turkuun muutettuaan sosiaalitoimiston palveluja ja jotka ohjattiin ulkomaalaistoimiston asiakkaiksi. Näistä 46 (27) kuului valtion maksamien pakolaiskorvausten piiriin (asuneet alle 3 vuotta Suomessa) ja 61 (70) henkilöllä korvausaika oli jo umpeutunut. Entisen Neuvostoliiton alueelta tulleina paluumuuttajina vastaanotettiin 46 (51) henkilöä.

 

Turun seudun tulkkikeskus

 

Tulkkaustuntien määrä on ollut tammi-joulukuun aikana 21.922 tuntia (20.255) ja tulkkauskertojen määrä 15.986 (14.843) . Käännössivujen määrä on ollut 2.984,5 sivua (2.628). Tulkkaustuntien määrä lisääntyi 8 %, tulkkauskertojen määrä 7 % ja käännössivujen määrä 14 % vuodesta 2007 vuoteen 2008.

 

Ulkomaalaistoimiston käyttötalous toteutui talousarviota parempana mm. pitkään käsittelyssä olleiden valtionkorvausten suorituksista sekä tulkkikeskuksen hyvän tulokertymän ansiosta.

 

 

 

Kv:

Sisäisten vuokrien järjestelmämuutos 26.753 euroa: otettu huomioon toiminta-katteessa.