Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 122 25.02.2009 9

2207-2009 (045)

Terveystoimen tilinpäätös 2008

Tiivistelmä:

Peruspalvelulautakunnan vahvistettavaksi esitetään terveyslautakunnan vuoden 2008 tilinpäätös, joka sisältää eurotilinpäätöksen ohella valtuustolle annettavan toiminnan ja talouden seurantaraportin sekä virastopäällikön selvityksen valtuustoon nähden sitovien kriittisten menestystekijöiden ja muiden valtuuston edellyttämien asioiden toteutumisesta. Terveystoimen ja tulosalueiden tuloskorteilla esi-tetään terveyslautakunnan vahvistamien kriittisten menestystekijöiden ja tavoitteiden toteutuma. Liitteenä on myös raportti henkilöstöresurssien käytöstä ja perussuoritteista. Terveyslautakunnan nettotalousarvio ylittyi 5,637 M€, josta oman toiminnan osuus oli 4,348 M€ ja sairaanhoitopiirin osuus 1,289 M€. Vuoden 2008 ra-portointi tulee täydentymään huhtikuussa esiteltävällä vuosikertomuksella ja henkilöstöraportilla.

Perla § 122

Tutkimus- ja kehitysjohtaja Päivi Sannola ja tulosalueiden controllerit Seija Heervä, Pekka Paatonen ja Joonas Välilä 12.2.2009: 

 

Valtuustoraportti 

 

Kaupunginvaltuustolle annettava terveyslautakunnan toiminnan ja talouden seurantaraportti vuodelta 2008 on toimitettu 12.2.2009 kaupunginkanslian talouskeskukselle. Raportissa annetaan virastopäällikön selvitys valtuustoon nähden sitovien kriittisten menestystekijöiden ja niihin liittyvien arviointikriteerien/mittarien toteutumisesta, virastopäällikön kuvaus toiminnan ja talouden toteutumisesta sekä virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta vuonna 2008.

 

Liite 1                                 Terveyslautakunnan toiminnan ja talouden seuranta 2008

 

Toiminnan ja talouden toteutuminen

 

Terveyslautakunnan vuoden 2008 talousarvioehdotusta allokoitiin uudelleen terveyslautakunta ja kaupunginvaltuustokäsittelyssä niin, että omasta toiminnasta määrärahoja siirrettiin Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin menokohtaan yhteensä 4,1 M€. Oman toiminnan määrärahoja vähennettiin ostopalvelujen tulosalueelta 0,5 M€, perusterveydenhuollon ostopalveluista 1,0 M€ sekä tulosalueilta arvioitujen henkilöstökorvauksien suhteessa 1,3 M€ ja muiden menojen suhteessa 1,3 M€.

 

Terveyslautakunnan vuoden 2008 tilinpäätöksen mukaan terveyslautakunnan nettomenot ylittivät talousarvion 5,637 M€:lla, josta V-S sairaanhoitopiirin osuus on 1,289 M€ ja oman toiminnan osuus on 4,348 M€. Oman toiminnan osalta suurin ylitys on perusterveydenhuollon ja vanhusten terveyspalveluiden tulosalueilla, joiden talousarvioesityksistä leikattiin määrärahoja eniten.

 

Terveyslautakunnan tulos on parantunut tilinpäätöksessä edellisestä marraskuussa laaditusta ennusteesta, joka osoitti toimintakatteen eli nettomenojen osalta vielä 9,6 M €:n ylitystä.

 

 

 

 

Perusterveydenhuolto ylitti määrärahansa 3,152 M€. Ylityksen syitä ovat mm. sairaankuljetuksen kustannusten odotettua suurempi kasvu ja hammashuollon ennakoitua suurempi kysyntä.

 

Vanhusten terveyspalveluiden nettomenot ylittivät talousarvion 0,990 M€. Ylityksen syitä ovat mm. vanhusten hoitotilanteen parantamiseksi ja siirtoviivemaksun välttämiseksi tehdyt toimenpiteet päätösten mukaisesti; lääninhallituksen tarkastuskäynnin edellyttämät toimenpiteet henkilöstömitoituksen korjaamiseksi pitkäaikaissairaanhoidossa sekä MRSA- ja Clostridium –potilaiden määrän merkittävä lisääntyminen. Lisäksi ruokahuoltopalvelujen osalta vanhusten terveyspalveluiden määrärahat ylittyivät 0,33 M€.

 

Liite 2                                 Tulosaluekohtainen toteutumisvertailu 2007/2008

 

Liite 3                                 Meno-tulolajikohtainen toteutumisvertailu 2007/2008

 

Investointimääräraha käytettiin suunnitellusti, nettoalitus 0,197M€.

 

Vt. hallintoylihoitaja Taina Soini ja projektisihteeri Kari Valtonen 4.2.2009:

Henkilöstön käytön seuranta

Turun kaupungin vuoden 2008 talousarviossa (kv. 26.11.2007 § 242) on määritelty hallintokuntakohtaiset työvoiman käytön tavoitetasot vuodelle 2008. Terveystoimen työvoiman käytön muutostavoitteeksi vuodesta 2007 vuoteen 2008 asetettiin tuolloin +11,9. Talousarvion noudattamista koskevissa määräyksissä (Kv. 21.1.2008 § 10) on todettu mm, että kaupungin henkilöstön määrän ohjaamiseksi kaupunginhallituksen hallintojaosto päättää miten hallintokuntakohtaiset tavoitetasot määritetään, miten eri hallintokuntien tavoitetasoja voidaan muuttaa kaupunkitasoisen työvoiman käytön alenemistason puitteissa ja miten tavoitetasojen toteutumista seurataan.

Kaupungin ruokapalvelukeskus Katerinki ja hankinta- ja logistiikkakeskus ovat aloittaneet toimintansa 1.1.2008. Sekä ruokapalvelukeskukseen että hankinta- ja logistiikkakeskukseen on siirtynyt vakansseja ja henkilöstöä useista hallintokunnista kaupunginhallituksen päätöksellä. Kaupunginhallituksen hallintojaoston kokouksen 11.3.2008 § 88 todetaan, että terveystoimesta ruokapalvelukeskus Katerinkiin siirtyi 67,3 henkilötyövuotta ja hankinta- ja logistiikkakeskukseen yksi vakanssi. Pykälän liitteessä 1 terveystoimen työvoiman käytön muutostavoitteeksi vuodesta 2007 vuoteen 2008 on määritelty -56,4. Kaupunginhallituksen hallintojaoston kokouksessa 20.5.2008 §161 on terveyslautakunnan työvoiman käytön tavoiteluvuksi vuodelle 2008 vastaavasti päätetty 2.336,7.

2.2.2009 päivitetyn seurannan mukaan työvoiman käytön muutos terveystoimessa tammi-joulukuussa 2008 oli -11,9. Täysimääräisesti valtion koulutuskorvauksella (EVO-valtionosuusmäärähat) ja muulla ulkopuolisella rahoituksella katettava työvoiman muutos vuonna 2008 oli +14,5 henkilötyöjaksoa sisältäen TurkuDEE -hankkeen, opetusterveyskeskushankkeen, opetushammashoitolan, lasten ja nuorten talo -hankkeen, painokas -hankkeen, psykiatrian opetus- ja tutkimustoiminnan, Pihlajakodin ja muut tutkimus- ja kehittämishankkeet. Näiden lukujen mukaan terveystoimi ylittää asetetun tavoitteen 30 henkilötyöjaksolla. MRSA-kosketuseristyspotilaiden hoitoon panostettiin vuositasolla 7 henkilötyöjaksoa. Muiden kosketuseristyspotilaiden hoitoon panostettiin vuonna 2008 lisäksi 4 henkilötyöjaksoa.

Hitaasti kuntoutuvien potilaiden hoidon siirtäminen ostopalveluista kotisairaanhoitoa tukevien vuodeosastojen toiminnaksi lisäsi työvoiman käyttöä 10,7 henkilötyöjaksoa. Siirtojonopotilaiden hoito vaikutti 5,1 henkilötyöjaksoa ja lääninhallituksen suorittaman tarkastuksen perusteella tehty henkilömitoituksen lisäys 1,7 henkilötyöjaksoa. Lääketieteen opiskelijoiden palkkaaminen hoitotyöhön kesälomakaudeksi tilapäisillä palkkausluvilla vaikutti vuositasolla 2,6 henkilötyöjaksoa. Perusterveydenhuoltoon lääkäripulan takia palkatun lisähoitohenkilökunnan vaikutus oli yhden henkilötyöjakson ja yöpäivystystoiminnan laajenemisen takia palkatun myös yhden henkilötyöjakson. Kaupunginsairaalassa 1.9.2007 lukien toteutetut kardiologian järjestelyt kasvattivat työvoimaa 1,3 henkilötyöjaksoa. Työterveydenhuollossa lisättiin kysyntään vastaamiseksi työvoimaa 0,9 henkilötyöjaksoa ja psykiatrian tulosalueella sijaisten käyttöä 1,2 henkilötyöjaksoa.

Palkkamenot kasvoivat edellisestä vuodesta 6,7 %, kun vuoden 2007 tilinpäätöksestä on eliminoitu ruokapalvelukeskus Katerinkiin siirtyneiden vaikutus. Palkkamenojen kasvusta työvoiman muutoksen osuus oli 2,5 % ja palkankorotusten ja jaksotusten osuus 4,2 %.

Liite 4                                 Työvoiman käytön seuranta tammi-joulu 2008

 

Tutkimus- ja kehitysjohtaja Päivi Sannola ja tulosalueiden controllerit Seija Heervä, Pekka Paatonen ja Joonas Välilä 12.2.2009: 

 

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

 

Turun maksuosuus Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille oli 139,9 M€, jossa ylitystä talousarvioon oli 0.9 % eli 1,3 M€. Turkulaisten avohoitokäyntejä oli yhteensä 202.617,jossa lisäystä ed. vuodesta 5,6 %. Turkulaisten hoitojaksoja oli yhteensä 25.434, jossa on vähennystä ed. vuodesta 2,8 %. Turkulaisten hoitopäiviä kertyi yhteensä 119.432, jossa on vähennystä ed. vuodesta 8,6 %.

 

Maksuosuuteen sisältyi ns. siirtoviivemaksuja yhteensä n. 4,0 M €, josta ns. sakon osuus oli puolet eli n. 2,0 M€. Siirtoviivepäiviä kertyi vuonna 2008 yhteensä 6.554. Mikäli sosiaali- ja terveyslautakunnat eivät olisi panostaneet lisää omaan toimintaan ja mm. 40 hoitosijaa vanhusten pitkäaikaissairaanhoidon ostopalveluihin, olisi siirtoviivemaksuja jouduttu tammi-maaliskuun toteutuman perusteella maksamaan yhteensä n. 7,9 M€, josta ns. sakon osuus olisi ollut n. 3,9 M€.

 

Terveystoimen ja tulosalueiden tuloskortit (BSC), henkilöstön käyttö ja toimitilojen muutos

 

Terveyslautakunnan vahvistamien muiden kuin valtuustoon nähden sitovien kriittisten menestystekijöiden sekä terveystoimen ja sen tulosalueiden tavoitteiden toteutuminen esitetään oheisilla tuloskorteilla ja perussuoritetaulukossa. Peruspalvelulautakunnalle tullaan huhtikuun kokouksessa esittelemään vielä terveystoimen vuosikertomus ja erillinen henkilöstöraportti.

 

Oheismateriaali 1              Terveystoimen ja tulosalueiden tuloskortit (BSC) 2008

 

Oheismateriaali 2              Terveyslautakunnan perussuoritteiden toteuma 1.1.-31.12.2008

Peruspalvelujohtaja Markku Suokas:

EhdotusPeruspalvelulautakunta

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Perla § 122
Liite 1:Terveyslautakunnan toiminnan ja talouden seuranta 2008
Liite 2:Tulosaluekohtainen toteutumisvertailu 2007/2008
Liite 3:Meno-tulolajikohtainen toteutumisvertailu 2007/2008
Liite 4:Työvoiman käytön seuranta tammi-joulukuu 2008