Hansakorttelin nuorisotilan toiminta

 

 

Sisällys

 

1   Sopijapuolet   2

2   Sopimuksen tausta, tarkoitus ja kohde   2

3   Sopimuksen voimassaoloaika ja irtisanominen   2

4   Asiakirjojen noudattamisjärjestys   3

5   Sopimushinnat, palkkiot ja muut veloitukset   3

6   Palvelun sisältö   4

7   Palvelussa käytettävä henkilöstö   4

8   Sopijapuolten keskeiset vastuut   4

9   Laskutus ja maksuehto   6

10   Sopimusseuranta   6

11   Immateriaalioikeudet   7

12   Salassapito, tietoturva ja tietosuoja   7

13   Avustamisvelvollisuus palvelun päättyessä   8

14   Alihankkijat   9

15   Hinnanalennus ja sopimuksen purku   9

16   Sopimuksen päättäminen erityistilanteissa   9

17   Vahingonkorvausvelvollisuus   10

18   Ilmoitusvelvollisuus   10

19   Ylivoimainen este   10

20   Sopimuksen siirto   10

21   Muut ehdot   11

22   Sopimuksen muutokset   11

23   Erimielisyyksien ratkaiseminen   11

24   Sopimuksessa sovellettava lainsäädäntö   11

25   Muuta   11

26   Allekirjoitukset   11


 

Hansakorttelin nuorisotilan toiminta 1.1.2022 – 31.12.2023

 

 

Sopijapuolet

 

Tilaaja      Turun kaupunki / Nuorisopalvelut

Y – tunnus      0204819-8

Osoite      Vanha Suurtori 7 / Hjeltin talo

20101 Turku

Yhteyshenkilö(t)   nuorisopalvelupäällikkö Toni Ekroos

044 9072947

toni.ekroos@turku.fi

 

Palveluntuottaja   Silta-Valmennusyhdistys ry

Y – tunnus      1618557-2

Osoite      Ratapihankatu 53C

      20100 Turku

Yhteyshenkilö(t)   kehittämispäällikkö Sandra Englund

050 4419 211

sandra.englund@valo-valmennus.fi

 

Yhteyshenkilöiden tehtävänä on seurata ja valvoa sopimuksen toteutumista ja tiedottaa siitä oman organisaationsa sisällä ja toiselle sopijapuolelle. Yhteyshenkilön vaihtumisesta on heti ilmoitettava toisen sopijapuolen yhteyshenkilölle kirjallisesti. Yhteyshenkilön vaihtumisessa ei ole kyse sopimuksen muutoksesta.

 

Sopimuksen tausta, tarkoitus ja kohde

 

Tämän sopimuksen ehtojen mukaisesti Tilaaja hankkii Palveluntuottajalta Hansakorttelin nuorisotilan ja -toiminnan palveluita.

 

Hankittava palvelu sisältää Hansakorttelin nuorisotilan toiminnan järjestämistä sekä myös nuorisotoiminnan toteuttamista monipuolisesti.

 

Palvelun tulee vastata JYSE Palvelut kohdassa 4 esitettyjä vaatimuksia.

 

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa Tilaaja voi ostaa palveluja hankintapäätöksestä poiketen.

 

Tällä sopimuksella ei rajoiteta Palveluntuottajan mahdollisuutta myydä palveluja muille palveluiden tarvitsijoille.

 

Tämä sopimus perustuu Turun kaupungin strategisen hankinnan järjestämään tarjouskilpailuun ja siitä tehtyyn Turun kaupungin nuorisolautakunnan hankintapäätökseen 12.12.2019 § 107 ja päätökseen optiokauden käyttöönotosta 25.3.2021 § xx.

 

Sopimuksen voimassaoloaika ja irtisanominen

 

Tämä sopimus tulee voimaan sen allekirjoittamisella sekä on voimassa

määräaikaisena päättyen 31.12.2023. Määräaikaisena sopimus päättyy ilman erillistä irtisanomista.

 

 

Kyseessä on Pop Up -luonteinen nuorisotila, jolle Hansakortteli on osoittanut tilat käyttöön toistaiseksi. Mikäli Hansakortteli päättää lopettaa tilojen saatavuuden niin Tilaajalla oikeus irtisanoa sopimus päättymään yhden kuukauden irtisanomisaikaa soveltaen.

 

Kuitenkin, mikäli Tilaaja voi osoittaa uuden nuorisotilan keskusta-alueelta ja palveluntuottaja hyväksyy siirtymisen uuteen tilaan, niin sopimusta voidaan tällöin jatkaa samoin ehdoin.

 

Asiakirjojen noudattamisjärjestys

 

Hankintasopimusasiakirjat täydentävät toisiaan. Jos sopimusasiakirjat ovat keskenään ristiriidassa, noudatetaan niitä seuraavassa keskinäisessä pätevyysjärjestyksessä

 

1.Tämä sopimus

2.Hankintapäätös 12.12.2019 § 107 ja 25.3.2021 § xx

3.Tarjouspyyntö 12373-2019 liitteineen

4.Julkisten palveluhankintojen yleiset sopimusehdot (JYSE 2014 PALVELUT, päivitetty versio huhtikuu 2017)

5.Palveluntuottajan tarjous 2.12.2019 liitteineen.

.

Ristiriitatilanteissa kulloinkin voimassa oleva pakottava lainsäädäntö pätee vastaavilta kohdin ennen sopimuksen tässä kohdassa mainittuja asiakirjoja.

 

Sopimushinnat, palkkiot ja muut veloitukset

 

Sopimushinnat on ilmoitettu tämän sopimuksen kohdassa 4 mainitussa Palveluntuottajan tarjouksessa.

 

Sopimushinnat sisältävät kaikki palvelun tuottamisesta aiheutuvat kulut tässä sopimuksessa, hankinnan tarjouspyynnössä ja Palveluntuottajan tarjouksessa mainitun mukaisesti, lukuun ottamatta arvonlisäveroa.

 

Sopimushinta on varsinaisella sopimuskaudella kiinteä. Ennen optiokauden mahdollista käyttöönottoa toimittaja voi ehdottaa hintojen muuttamista vain toimittajasta itsestään riippumattomia olennaisia muutoksia vastaavasti (esimerkiksi valmistajan tuotemuutokset). Toimittajan on ilmoitettava tilaajalle hintojen muuttamisesta kirjallisesti vähintään kolme (3) kuukautta ennen mahdollisen hinnanmuutoksen voimaan astumista. Toimittajan on esitettävä tilaajalle asianmukainen kirjallinen selvitys kustannusten kehityksestä.

 

Mikäli viranomaisten määräämien julkisten maksujen tai arvonlisäveron suuruus tai kantamisperuste muuttuu, joko säädösmuutosten tai verotuskäytännön muutoksen seurauksena, sopimushinnat muuttuvat vastaavasti.

 

Palvelun sisältö

 

Palvelun sisältö on kuvattu tämän sopimuksen kohdassa 4 mainituissa hankinnan tarjouspyynnössä ja sen liitteissä sekä Palveluntuottajan tarjouksessa.

 

Palvelussa käytettävä henkilöstö

 

Tilaajana oleva Turun kaupunki on kaksikielinen (suomi ja ruotsi). Palvelussa on noudatettava, mitä kielilaissa (423/2003) säädetään.

 

Palveluntuottajan henkilöstöltä edellytetään ammatillista osaamista, yhteistyökykyä ja joustavuutta sekä riittävää kielitaitoa. Palveluntuottaja käyttää palveluun henkilöitä, jotka soveltuvat pätevyydeltään ja kokemukseltaan tehtävään. Palveluntuottaja vastaa siitä, että he ovat Tilaajan käytettävissä tehtävän edellyttämässä määrin.

 

Jos Tilaaja ei ole tyytyväinen Palveluntuottajan palvelun toimittamisessa käyttämään henkilöön, Palveluntuottaja sitoutuu Tilaajan vaatimuksesta vaihtamaan viivytyksettä ja veloituksetta henkilön, jolta puuttuu riittävä ammattitaito tai joka muutoin ei Tilaajan perustellun näkemyksen mukaan ole sopiva kyseiseen tehtävään.

 

Palveluntuottajalla on olemassa sijaisjärjestely mahdollisten sairastapausten tai muiden yllättävien poissaolojen varalle.

 

Palveluntuottaja vastaa henkilöstönsä palvelussuhteen ehdoista, työsopimuksen solmimisesta ja palkanmaksusta sekä kaikkien lakisääteisten työnantajamaksujen suorittamisesta loma- ja matkakorvaukset mukaan lukien ja siitä, että henkilöstöllä on tehtävän edellyttämä riittävä kokemus ja osaaminen, työntekijöidensä perehdyttämisestä sekä siitä, että ongelmakohtiin puututaan välittömästi ja toimenpiteistä tiedotetaan kirjallisesti Tilaajalle.

 

Sopimukseen liittyvissä työsuhteissa on noudatettava vähintään niitä työsuhteen vähimmäisehtoja, joita Suomen lain ja työehtosopimusmääräysten mukaan on noudatettava saman laatuisessa työssä.

 

Sopijapuolten keskeiset vastuut

 

Tilaaja vastaa:

niiden tehtävien, joissa käytetään julkista valtaa, hoitamisesta ja päätösvallan käyttämisestä vain virkasuhteessa

tallentamiensa ja antamiensa tietojen virheettömyydestä sekä tallentamisen ja käytön laillisuudesta omien tehtäviensä hoidossa

palautteen ja toiminnassa ilmenneiden puutteiden ilmoittamisesta Palveluntuottajalle viivytyksettä, jolloin Palveluntuottaja puuttuu ongelmakohtiin välittömästi ja tiedottaa toimenpiteistä Tilaajaa

siitä, että Tilaaja ei suorita suoraan tai välillisesti mitään maksua suoraan yksittäiselle Palveluntuottajan työntekijälle.

 

Palveluntuottaja vastaa:

hyvän palvelutavan noudattamisesta omassa toiminnassaan

palvelun toteuttamisesta sopimuksen liitteineen mukaisesti, huolellisesti, harkiten ja sellaisella ammattitaidolla, jota voidaan kohtuudella olettaa ammattitaitoiselta ja kokeneelta palveluntuottajalta

siitä, että Palveluntuottajalla on käytettävissään tarjouspyynnön ja tarjouksen sekä näiden liitteiden mukaiset, asianmukaiset ja riittävät resurssit palvelun tuottamiseksi koko sopimuskauden ajan

ettei Palveluntuottaja käytä viranomaiselle kuuluvaa julkista valtaa

tallentamiensa ja antamiensa tietojen virheettömyydestä sekä tallentamisen ja käytön laillisuudesta omien tehtäviensä hoidossa

käyttämiensä työmenetelmien, käytäntöjen ja prosessien ylläpitämisestä ja aktiivisesta kehittämisestä

ammattitaitoisena ja kokeneena palveluntuottajan siitä, että Tilaajalle kerrotaan palveluun liittyvästä lainsäädännöstä ja viranomaismääräyksistä, jotka koskevat Tilaajaa ja liittyvät palveluun sekä havaitsemiensa epäkohtien ilmoittamisesta viipymättä Tilaajalle

palvelun tuottamisesta suomen sekä tarvittaessa ruotsin ja englannin kielellä

siitä, että kaikessa viestinnässä sovelletaan Turun kaupungin vapaa-aikatoimialan nuorisopalvelujen graafisia ja viestintäohjeistuksia ja Turun kaupungin nuorisopalvelujen logo ja nimi näkyvät Halisten tilassa sekä tuotettavassa markkinointimateriaalissa.  Kaikki mainokset ja muu markkinointimateriaali hyväksytetään nuorisopalvelujen viestinnänsuunnittelijalla ennen niiden julkaisua/jakoa.

Tilaajan antamien erityisten ohjeiden noudattamisesta, mikäli ne eivät ole ristiriidassa lain tai hyvän palvelutavan kanssa

siitä, että Palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan tarjouksessa ilmoittamiaan hintoja sekä vastaa tarjouksessaan ilmoittamien tietojen oikeellisuudesta

vastuuhenkilön nimeämisestä, jolle Tilaaja tai hänen edustajansa voi antaa sopimustehtävien hoitoon liittyviä ohjeita tai huomautuksia yhtä pätevästi kuin ne olisi annettu suoraan Palveluntuottajalle

siitä, että noudattaa toiminnassaan kulloinkin voimassa olevia lakeja, asetuksia ja viranomaismääräyksiä

alalla tavanomaisten vakuutusten voimassa pitämisestä

siitä, että ongelmakohtiin puututaan välittömästi ja toimenpiteistä tiedotetaan kirjallisesti Tilaajan yhteyshenkilölle

kestävän kehityksen huomioimisesta sopimukseen liittyvässä toiminnassa

 

Laskutus ja maksuehto

Laskutus tapahtuu annetun palvelun mukaan jälkikäteen yhden (1) kuukauden laskutusvälillä. Palveluntuottajan niin halutessa, voidaan sopimuskaudella keskustella ja sopia myös harvemmin tapahtuvasta laskutusvälistä.

 

Tilaaja edellyttää verkkolaskutusta Laskutusohjeet ja ostolaskun XML-ohjeet: www.turku.fi/laskuttaminen.

 

Laskuista on käytävä ilmi laskutuksen perusteet ja laskut tulee laatia niin, etteivät ne sisällä lain mukaan salassa pidettäviä tietoja

 

Laskutus- yms. lisiä ei hyväksytä.

 

Maksut maksetaan laskun perusteella. Lasku erääntyy maksettavaksi 30 päivän kuluttua hyväksyttävän laskun saapumisesta. Viivästyskorko on enintään kulloinkin voimassa olevan korkolain 4 §:n 1 mom. mukainen.

 

Sopimusseuranta

 

Tilaaja on oikeutettu valvomaan tähän sopimukseen kuuluvaa toimintaa ja suorittamaan sen edellyttämiä tarkastuksia.

 

Palveluntuottajan velvollisuutena on toimittaa 12 kk välein ja pyydettäessä sopimuskauden aikana Tilaajan yhteyshenkilölle tilaajavastuulain (1233/2006) sekä hankintalain (1397/2016) muutoksineen edellyttämät asiakirjat sekä Palveluntuottajasta että sen mahdollisista alihankkijoista:

 

Sopimuksen toimivuutta ja palvelun laatua seurataan Tilaajan ja Palveluntuottajan välisissä seurantakokouksissa tai raporteista, jotka Palveluntuottajan tulee Tilaajan pyynnöstä kohtuullisessa määräajassa toimittaa sopimusyhteyshenkilölle.

 

Tarjoajan tulee vuosittain tehdä asiakastyytyväisyyskysely ja raportoida sen tulokset.

 

Tarjoajan tulee tilastoida yksilöllisten kohtaamisten määrät sekä tilan ja toimintojen kävijämäärät:

Yksilöllisessä kohtaamisessa kirjataan esim. nuorisokortit ja yksittäisten nuorten määrä nuorten toimintaryhmissä. Kriteerinä yksilöllisen kohtaamisen kirjaamisessa on, että ohjaaja tuntee nuoren taustaa (nimi, koulu, asuinympäristö) ja on kasvatuksellisessa vuorovaikutuksessa nuoreen, mikä tarkoittaa esimerkiksi kahdenkeskeisiä keskusteluja, pienryhmätoimintaa, kerhotoimintaa, leirejä yms. Yksi nuori lasketaan kerran vuodessa.

Kävijämäärissä lasketaan tilassa ja toiminnassa osallistuneet nuoret.

 

Tarjoajan tulee tilastoida myös Turun kaupungin nuorisopalveluiden toimintasuunnitelmassa kullekin vuodelle määriteltyjä strategisten tavoitteiden mittareita; esimerkiksi kaveruuden lisääminen eli miten moni nuori on saanut uusia kavereita ja/tai sosiaalisia taitoja osallistuessaan toimintaan.

 

Palveluntuottajalla ei ole oikeutta veloittaa erikseen edellä mainituista tapaamisista tai toimittamistaan raporteista.

 

Tilaaja ja Palveluntuottaja voivat yhdessä sopia myös muista seurannan mittareista.

 

Immateriaalioikeudet

 

Palveluntuottajan tekijän-/muun immateriaalioikeuden rajoittamatta Tilaajalla on peruuttamaton käyttöoikeus palvelun lopputuloksiin sekä muuhun Palveluntuottajan sille luovuttamaan aineistoon. Käyttöoikeus sisältää oikeuden käyttää, kopioida ja tehdä tai teettää muutoksia. Tilaajalla on oikeus luovuttaa aineisto sille, jolle Palveluntuottajan tehtävät siirtyvät.

 

Palveluntuottaja vastaa siitä, etteivät sen tuottamat palvelut tai niihin liittyvä aineisto sopimuksen mukaisesti käytettyinä loukkaa Suomessa voimassa olevia kolmannen henkilön patentti-, tekijän- tai muita immateriaalioikeuksia.

 

Jos Tilaajaa tai sen tytäryhteisöä tai säätiötä vastaan esitetään palvelun tai siihen liittyvän aineiston käyttöön perustuvia immateriaalioikeuteen perustuvia vaatimuksia, Palveluntuottaja on velvollinen vastamaan vaatimuksiin Tilaajan / tytäryhteisön / säätiön puolesta omalla kustannuksellaan. Palveluntuottaja vastaa Tilaajalle / tytäryhteisölle / säätiölle siitä, ettei palveluun tai siihen liittyvään aineistoon kohdistuvista immateriaalioikeuksia koskevista vaatimuksista tai velvoitteista aiheudu Tilaajalle / tytäryhteisölle / säätiölle oikeudenkäyntikuluja eikä vahingonkorvaus- tai muita kolmannelle henkilölle maksettavia kustannuksia tai muita vastuita kolmatta henkilöä kohtaan.

 

Salassapito, tietoturva ja tietosuoja

 

Sen lisäksi mitä JYSE Palvelut kohdassa 21 on sovittu, Palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan sopimuksen aikana ja sen päättymisen jälkeen tämän sopimuksen piirissä olevien asioiden, asiakirjojen ja tietojen käsittelyssä kulloinkin voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä määräyksiä salassapidosta, henkilöiden yksityiselämän ja yksityisyyden tietosuojasta sekä tietoturvasta.

 

Sopijapuolet sitoutuvat erityisesti noudattamaan henkilötietojen käsittelyssä EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (EU 2016/679), kansallista tietosuojalakia (1050/2018) ja muuta kulloinkin voimassaolevaa tietosuojalainsäädäntöä.

 

Palvelun hoitamista varten saatujen henkilötietojen suojasta on voimassa, mitä siitä yleisesti säädetään. Sopijapuolet huolehtivat kumpikin omalta osaltaan, että palvelua tuotettaessa noudatetaan salassapidosta, vaitiolovelvollisuudesta, tietosuojasta ja salassa pidettävien tietojen luovuttamisesta annettuja voimassa olevia säädöksiä. Lisäksi Palveluntuottajan tulee noudattaa asiakirjojen ja tietojen käsittelyssä ja arkistoinnissa viranomaisten antamia ohjeita.

 

Palvelutuotannossa on noudatettava salassapidosta annettuja julkista hallintoa koskevia voimassa olevia säädöksiä kuten lakia viranomaisten toiminnan julkisuudesta. Palveluntuottaja vastaa siitä, ettei palveluja tuotettaessa ja sopimuksen mukaisessa toiminnassa muuten tietoon tullutta yksityistä tai perheen salaisuutta luvatta ilmaista. Palveluntuottaja ei saa ilman Tilaajan lupaa luovuttaa ulkopuolisille henkilötietoja tai tietoja, jotka voivat olla salassa pidettäviä. Palveluntuottaja vastaa siitä, että sen käyttämät alihankkijat noudattavat näitä salassapitoa koskevia määräyksiä. Palveluntuottajan on selvitettävä palvelua suorittavalle henkilöstölle salassapitovelvollisuuden sisältö.

 

Sopijapuolet sitoutuvat pitämään salassa toisiltaan saamansa luottamuksellisiksi katsottavat aineistot ja tiedot, jotka ovat lain perusteella salassa pidettäviä sekä olemaan käyttämättä niitä muihin kuin sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin. Salassapitovelvollisuuden rikkomisena ei pidetä viranomaisten velvoittavan määräyksen vuoksi tapahtuvaa tietojen luovuttamista viranomaisille tai muulle taholle.

 

Palveluntuottaja ei saa käyttää sopimusta tai Tilaajan nimeä referenssinä tai markkinoinnissa ilman Tilaajan suostumusta.

 

Palveluntuottaja varmistaa toimeksiantajaa koskevien tietojen asianmukaisen suojaamisen. Palveluntuottajan on noudatettava viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) tarkoitettua hyvää tiedonhallintatapaa sekä sopijapuolten mahdollisesti sopimia muita ärjestelyjä tietoturvallisuudesta ja tietosuojasta huolehtimiseksi. Palveluntuottajan on huolehdittava, että sen omistamat laitteet sekä palvelutuotannon tilat on asianmukaisesti suojattu tietoturvariskejä vastaan ja että suojaukseen ja tiedonvarmistukseen liittyviä menettelyjä noudatetaan. Tilaajan on huolehdittava vastaavin tavoin omista tiloistaan. Palveluntuottaja noudattaa tietosuojalain (1050/2018) edellyttämää hyvää tietojen käsittelytapaa ja tietojen suojaamista koskevia säännöksiä sekä muuta tietosuojaa koskevaa lainsäädäntöä. Toimeksisaaja huolehtii käsittelemiensä tietojen asianmukaisesta suojaamisesta laittoman tai tapaturmaisen häviämisen tai hävittämisen varalta.

 

Avustamisvelvollisuus palvelun päättyessä

 

Palveluntuottaja sitoutuu avustamaan Tilaajaa palvelun tai sen osan päättyessä päättyvän palvelun siirtämisessä kolmannen osapuolen hoidettavaksi.

 

Osana avustamisvelvollisuutta Palveluntuottaja on velvollinen veloituksetta avustamaan siirron edellyttämien tehtävien suorittamisessa ja osallistumaan siihen toimittamalla tietoa, aineistoa ja tukea toimimalla yhteistyössä Tilaajan ja sen kanssa, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät.

 

Alihankkijat

 

Palveluntuottaja sitoutuu yhteistyöhön mahdollisten muiden Tilaajalle palvelua kulloinkin tuottavien tahojen kanssa siten, että palvelun muodostama kokonaisuus toimii mahdollisimman joustavasti ja keskeytyksettä.

 

Mikäli Palveluntuottaja käyttää alihankkijoita, vastaa Palveluntuottaja alihankkijoidensa työn tekemisestä ja lopputuloksen laadusta kuin omasta työstään. Palveluntuottaja vastaa myös siitä, että alihankkija noudattaa omalta osaltaan Palveluntuottajalle sopimuksessa tai laissa asetettuja velvoitteita.

 

Palveluntuottajan on hyväksytettävä tilaajalla käyttämänsä alihankkijat. Tilaaja voi perustellusta syystä kieltää Palveluntuottajaa käyttämästä tiettyä alihankkijaa.

 

Hinnanalennus ja sopimuksen purku

 

Hinnanalennukseen ja sopimuksen purkuun sovelletaan JYSE 2014 PALVELUT kohtaa 13.

 

Tilaajalla on oikeus purkaa sopimus verojen tai lakisääteisten sosiaalivakuutusmaksujen laiminlyönnin vuoksi, ellei laiminlyöntiä voida pitää vähäisenä tai ellei Palveluntuottaja ole toimittanut viranomaisen hyväksymää maksusuunnitelmaa.

 

Osapuolella on oikeus purkaa sopimus, jos toinen sopijapuoli olennaisesti rikkoo sopimusehtoja. Olennaisena sopimusrikkomuksena pidetään muun muassa ehdottomien palvelun vaatimusten puuttumista. Mikäli sopimusrikkomus on korjattavissa, sopimuksen purkaminen edellyttää kuitenkin, ettei sopimusrikkomukseen syyllistynyt osapuoli ole korjannut sopimusrikkomustaan 30 päivässä tästä toiselta sopijapuolelta kirjallisen huomautuksen saatuaan.

 

Jos Palveluntuottajalla ei ole toiminnan harjoittamiseen lupaa tai jos Palveluntuottaja joutuu saneerausmenettelyyn, konkurssiin, selvitystilaan tai muutoin vakaviin taloudellisiin vaikeuksiin tai poistetaan ennakkoperintärekisteristä, Tilaajalla on oikeus purkaa sopimus välittömin vaikutuksin kokonaan tai määrätyiltä osin ilmoittamalla siitä kirjallisesti Palveluntuottajalle.

 

Sen lisäksi Tilaaja voi purkaa sopimuksen seuraavista syistä: Tilaaja saa toistuvasti perusteltuja valituksia Palveluntuottajan toiminnasta eikä Palveluntuottaja suorita korjaavia toimenpiteitä asian kuntoon saattamiseksi viipymättä saatuaan siihen Tilaajalta kirjallisen kehotuksen.

 

Sopimuksen päättäminen erityistilanteissa

 

Tilaajalla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään välittömästi, jos Palveluntuottajaa rasittaa julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen poissulkemisperuste tai hankintalain 81 §:n 1 momentin 3–8 tai 10–11 kohdissa tarkoitettu harkinnanvarainen poissulkemisperuste, vaikka peruste olisi syntynyt vasta sopimussuhteen alkamisen jälkeen.

 

Tilaajalla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään välittömästi, jos Palveluntuottajan taloudellisten tai muiden olosuhteiden havaitaan muuttuneen olennaisesti niin, ettei voida olettaa Palveluntuottajan täyttävän hankintasopimuksen mukaisia velvollisuuksiaan eikä luotettavaa selvitystä velvoitteiden täyttämisestä anneta. Irtisanominen on tehtävä kohtuullisessa ajassa siitä, kun Tilaaja sai tiedon irtisanomisperusteen olemassaolosta.

 

Ennen irtisanomista tilaajan on huomautettava asiasta Palveluntuottajalle ja varattava tälle mahdollisuus selvityksen antamiseen kohtuullisessa ajassa.

 

Lisäksi Tilaajalla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään välittömästi kokonaan tai osittain hankintalain 137 §:ssä tarkoitetussa tilanteessa.

 

Sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteisessä järjestämisvastuussa olevalla on oikeus irtisanoa sopimus kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien väliaikaisesta rajoittamisesta sosiaali- ja terveydenhuollossa annetun lain (548/2016 muutoksineen) 3 §:n ehdoin, mikäli lakisääteinen järjestämisvastuu siirtyy Tilaajalta kolmannelle taholle.

 

Jos Tilaaja irtisanoo sopimuksen, Palveluntuottajalla on oikeus saada täysimääräinen maksu hankintasopimuksen päättymishetkeen mennessä tuotetuista palveluista, mutta ei oikeutta muuhun korvaukseen hankintasopimuksen päättymisen johdosta.

 

Sopimuksen irtisanominen on tehtävä kirjallisesti.

 

Vahingonkorvausvelvollisuus

 

Vahingonkorvaukseen sovelletaan JYSE 2014 PALVELUT kohtia 16 ja 17.

 

Ilmoitusvelvollisuus

 

Osapuolen tulee ilmoittaa viipymättä kirjallisesti toiselle sopijapuolelle asioista, joilla on sopimussuhteen tai sopimuksen täyttämisen kannalta olennaista merkitystä.

 

Ylivoimainen este

 

Ylivoimaiseen esteeseen sovelletaan JYSE 2014 PALVELUT kohtaa 14.

 

Sopimuksen siirto

 

Palveluntuottajalla ei ole oikeutta ilman tilaajan suostumusta osaksikaan siirtää hankintasopimusta kolmannelle. Tilaajalla on oikeus siirtää hankintasopimus/-sopimukset sellaiselle kolmannelle osapuolelle, esimerkiksi maakunnalle, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät, esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen vuoksi, kokonaan tai osittain.

 

Muut ehdot

 

Suomessa valmistellaan parhaillaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistusta. Sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen järjestämisvastuu saattaa siirtyä Tilaajalta kolmannelle osapuolelle sopimuskauden aikana. Tilaaja ei vastaa uudistuksen aikataulusta tai niistä muutoksista, joita uudistuksesta mahdollisesti aiheutuu.

Sopimuksen muutokset

 

Sopimusosapuolet voivat muuttaa tätä sopimusta kirjallisesti, muut muutokset ovat mitättömiä. Muutokset tulevat voimaan, kun molemmat sopimusosapuolet ovat ne asianmukaisesti hyväksyneet ja allekirjoittaneet sopimusosapuolten toimivaltaisten edustajien toimesta.

 

Erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Mahdolliset sopimuserimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvottelemalla. Mikäli neuvottelut eivät johda sopijapuolia tyydyttävään lopputulokseen, ratkaistaan erimielisyydet ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa.

 

Sopimuksessa sovellettava lainsäädäntö

 

Tähän sopimukseen ja sen tulkintaan sovelletaan Suomen lakia.

 

Muuta

 

Turun kaupunki on allekirjoittanut Eurooppalaisen peruskirjan naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta paikallishallinnossa. Palveluntuottajalla (sen omistussuhteista riippumatta) on soveltuvin osin samat vastuut varmistaa tai edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa kuin Turun kaupungilla olisi, jos se olisi tarjonnut palvelun suoraan.

 

Allekirjoitukset

 

Tätä sopimusta on laadittu kaksi (2) samansanaista kappaletta, yksi kummallekin sopijaosapuolelle.

 

 

Turku __.__.____

 

________ __.__.____

Turun kaupunki

Tilaaja

Silta-Valmennusyhdistys ry

Palveluntuottaja

 

 

____________________

 

 

____________________

Minna Sartes

Vapaa-aikatoimialan johtaja

Kimmo Kumlander

toimitusjohtaja