Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Nuorisolautakunta | 42 | 21.04.2016 | 6 |
4385-2016 (041)
Vapaa-aikatoimialan strateginen sopimus sekä siihen liittyvä lautakunnan talousarvio ja taloussuunnitelma 2017 - 2020
Tiivistelmä:
Lautakunta käy lähetekeskustelun esittelyjen pohjalta.
Nlk § 42
Taloussuunnitelma Ilkka Mäkynen 15.4.2016:
Kaupunkistrategia ja strategiset ohjelmat
Kaupungin strategiakokonaisuus koostuu kaupunkitason päästrategiasta sekä siihen kuuluvasta kahdesta strategisesta ohjelmasta. Lisäksi strategiakokonaisuuteen kuuluu henkilöstöohjelma ”Henkilöstö voimavarana”. Kaupunkistrategia on visionomainen dokumentti, joka kuvaa miltä kaupunki näyttää vuonna 2029, mitä keskeisiä päämääriä kaupunki toiminnalleen asettaa ja mihin periaatteisiin kaupungin henkilöstö sekä luottamushenkilöt lupaavat toiminnassaan sitoutua. Strategisia ohjelmia ovat Kilpailukyky ja kestäväkasvu –ohjelma sekä Hyvinvointi ja aktiivisuus –ohjelma. Ohjelmat sisältävät yhteensä 41 strategista linjausta. Strategisissa ohjelmissa toteutuksen aikajänne on neljästä kahdeksaan vuotta ja niissä tehdään linjaukset kehittämisen keinoista, joilla kaupunkistrategian päämääriä toteutetaan. Linjaukset jalkautuvat kaupungin toimielimissä ja tytäryhtiöissä toiminnallisiksi tavoitteiksi. Pääosin tämä toteutetaan sopimusohjausmallin avulla, jossa kirjataan tavoitteet, käytännön toimenpiteet ja niitä kuvaavat mittarit. Osa toimenpiteistä voidaan toteuttaa kärkihankkeina. Kärkihankkeiksi valikoituvat laajavaikutteiset tehtäväkokonaisuudet, joilla haetaan kaupungin menestyksen kannalta välttämättömiä muutoksia ja joille halutaan erityistä näkyvyyttä.
Toimialojen ohjausmallina sopimusohjaus
Turun kaupungissa kuntalain mukainen talousarvio ja ‐suunnitelma laaditaan toimialoilla ja konsernihallinnossa osana sopimusohjausprosessia. Sopimusohjaus tarkoittaa monipuolisten tavoitteiden asettamista kahdelle tasolle, kaupunginhallituksen ja lautakunnan välille (strateginen sopimus) sekä lautakunnan ja toimialan välille (operatiivinen sopimus).
Valmistelun aikataulu
18.4. - 6.5.2016 | Seminaarit; Strategiset sopimukset Ltk/Jk |
3. - 4.5 2016 | Puheenjohtajiston palaverit strategisista sopimuksista Kh/Ltk/Jk |
09.05.2016 | Talousarvioseminaari Kv |
10.05.2016 | Ehdotus strategiseksi sopimukseksi Liiklk |
11.05.2016 | Ehdotus strategiseksi sopimukseksi Kultltk |
12.05.2016 | Ehdotus strategiseksi sopimukseksi Nlk |
24.05.2016 | Seminaari; Talous ja strategiset sopimukset Kh |
06.06.2016 | Suunnitteluluvut (strategiset sopimukset tiedoksi) Kh |
20.06.2016 | Suunnitteluluvut (strategiset sopimukset tiedoksi) Kv |
16.09.2016* | Operatiivisten sopimusten hyväksyminen ja strategisten sopimusten tarkennukset Ltk/Jk |
17.10.2016 | Talousarvioesitys Kj |
31.11.2016 | 1. Talousarviokäsittely Kh |
07.11.2016 | 2. Talousarviokäsittely Kh |
14.11.2016 | Talousarviokäsittely Kv |
16.12.2016 | Talousarvion täytäntöönpano valmis Kh |
Kaupunginhallitus on kokouksessaan 4.4.2016 § 149 päättänyt vuosien 2017 – 2020 valmisteluraamista.
Kaupunkitasoiset lähtökohdat taloussuunnittelulle
Toimintaympäristöanalyysistä ei ole ilmennyt seikkoja, jotka antaisivat syytä muuttaa voimassa olevaa taloussuunnitelmaa. Analyysi verotulojen ja valtionosuuksien kehityksestä ei muuttaa merkittävästi voimassa olevaa taloussuunnitelmaa.
Taloussuunnitelman tasapainotus edellyttää alijäämäisten talousarviovuosien hyväksymistä ja nettovelkaantumisen kasvua. Kevään aikana saatavat ennusteet verorahoituksen kehityksestä sekä rahoitustuotoista tullaan sisällyttämään 6.6.2016 käsiteltäväksi tuotaviin suunnittelulukuihin, jotka osaltaan määrittävät taloudelliset reunaehdot operatiivisen tason suunnittelulle.
Tilinpäätöksen, käynnissä olevien toimenpiteiden, toimintoanalyysin toimen-pide-ehdotusten ja kuluvan vuoden talousarvion muuttamisen johdosta on voimassa olevaa vuosien 2017 - 2020 suunnitteluraamia syytä tarkistaa.
Valmistelun tässä vaiheessa em. henkilötyövuosien sopeuttamistarpeesta tulee pitää kiinni.
Kaupungin on syytä huomioida mahdollisuudet palvelutuotannon kehittämiseen yhteistyössä muiden julkisten tahojen, yksityisen sektorin sekä kolmannen sektorin kanssa.
Käyttöönotettu kehittämismalli tukee kehittämistoiminnan laadun varmistamista sekä antaa entistä paremman mahdollisuuden seurannalle ja keskitetylle hallinnalle. Toimintatapa on syytä arvioida sekä suunnittelun että seurannan näkökulmasta.
OheismateriaaliTaloussuunnitelman tarkastaminen 2017 - 2020
Toimialajohtaja Minna Sartes:
EhdotusNuorisolautakunta käy lähetekeskustelun esittelyjen pohjalta.
Lähetekeskustelun perusteella valmisteltu esitys tuodaan nuorisolautakunnan seuraavan kokoukseen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.