Nuorisopalvelujen operatiivinen sopimus 2015

 

 

 

1.Strategisten tavoitteiden (kaupungin ohjelmat, U2, lautakunnan/toimialan painopisteet) toteuttaminen nuorisopalveluissa

 

Linjaus/tavoite/ painopiste

 

Palvelualueen

operatiivinen

tavoite

Palvelu, toiminta

 

Tulos/tuotos

-kuvaus

Mittari/

Seurantaväli

 

Tavoitetaso

2015

Toteutuminen

).1.- 30.6.

2)1.1. - 31.12.

2.1.1 Luodaan puitteet hyvinvoinnille laaja-alaisella yhteistyöllä

Yhdessä tekeminen

Toimialarajojen häivyttäminen

Lapsille ja perheille tarjotaan monipuoliset harrastusmahdollisuudet ja tapahtumatuotanto sekä aktiivinen tilojen monikäyttö

Luovuuskasvatus;

Tapahtumat ja esitykset

Lapsille ja perheille monipuolista harrastus-, tapahtuma- ja esitystoimintaa, mahdollisuus luovaan itsensä toteuttamiseen sekä monikäyttöiset tilat

Asiakastyytyväisyyskysely / vuosi

 

Asiakaskysely tehdään kesäkaudella, tehty viimeksi kesällä 2014

yleinen tyytyväisyys KA 3,75, asteikolla 1-5

1)Asiakastyytyväisyyskysely on toteutettu heinä-elokuussa, kyselyn tulos ei vielä tiedossa, kysely kesken

 

2) Tuloksia ei olla vielä saatu.

2.1.2 Lisätään tuottavuutta tekemällä ehkäisevästä työstä kaiken toiminnan kivijalka

Ohjaus- neuvonta ja tukipalvelut alle 29-vuotiaille. Tavoitteena nuorten tarpeisiin vastaava tiedon välittäminen sekä nuorten itsenäistymisen tukeminen.

 

Yhteistyö työllisyyden palvelukeskuksen kanssa.

Elämänhallintataitojen vahvistaminen;

Tieto- ja neuvontapalvelut, Etsivä nuorisotyö, Yksilöllinen tuki.

 

Työelämään ja koulutukseen valmentaminen;

Pajatoiminta sekä yritysyhteistyö

 

Matalankynnyksen moniammatillinen nuorten ohjauspalvelupiste Turun keskustassa.

 

Yhteistyömallin rakentaminen ja yhteinen asiakassegmentointi

Asiakasmäärät määritelty ESR-hankehakemuksessa; n. 3500 nuorta/vuosi. 2015 vuotena, kun toiminta aloitetaan asiakasmäärä n. 1000-1500 nuorta.

 

Toiminnan käynnistäminen

 

 

Yhteistyömalli rakennettu ja asiakassegmentointi tehty

1)Nuorten Turku siirtyi 1.4 alkaen Ohjaamoon.

 

Nuorten Turun kok.asiakasmäärä 2845

 

 

1)Nuorten Turun asiakasmäärä (sis. ryhmät) 4994, ilman ryhmiä 1599

2.1.3 Luodaan parempia palveluita kehittämällä vaikuttavia asiakaskeskeisiä palveluprosesseja

Uusien toimintamallien kehittäminen

 

Palvelumuotoilu

Tutkimustyön hyödyntäminen

Tukee prosessiorganisaation jalkauttamista ja edesauttaa palveluiden yhdenvertaista saavutettavuutta.

Lisätään henkilökunnan osaamista järjestämällä kehittämispäiviä enemmän kuin aikaisemmin / vuosi

 

Prosessiorganisaation toiminnan käynnistäminen

4 kehittämispäivää / vuosi henkilökunnalle

1)1.) Digitaalisten medioiden hyödyntäminen - vuositeemaan liittyen henkilöstölle järjestetty iPad-laitteen käyttöönottokoulutus ja kehittämispäivä (pienryhmissä, mutta koko henkilökunnalla on mahdollisuus osallistua ja ottaa laite käyttöön).

 

Jokainen prosessi on käynnistänyt toimintansa ja koko henkilökunta on otettu mukaan prosessien kehittämiseen.

2.) 

1.Ipad koulutukset koko henkilökunnalle, 2. prosessimeisen työskentelyn koulutus, 3.koko henkilöstön ideapäivä juhlavuoteen liittyen, 4. prosessimaisen työskentelyn näkyminen operatiivisessa toiminnassa - teemapäivä.

2.2.2 Turun seudulla monipuoliset (sivistyspalvelut) saadaan esteettömästi kaikkien ulottuville hyödyntämällä uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ja alueellista yhteistyötä

Digitaalisten medioiden hyödyntäminen

Nuorten elämyksellinen vapaa-aika

Digitaalisen työotteen vahvistaminen nuorisotyössä Turussa

Somestrategian luominen

Toiminnan käynnistäminen. Lähtötason selvittäminen.

1)Projektiässiltä tilattu somestrategia on valmistunut huhtikuussa 2015 ja sitä sovelletaan toiminnan suunnittelussa ja totetuttamisessa. Digiprosessi on käynnistynyt: VerkeFactori-yhteistyö & iPad-koulutukset ovat käynnissä (keväällä ja syksyllä 2015), digitiimi on koottu ja aloittaa toimintansa 11.8.2015 vierailulla Verkeen ja Pelitalolle Helsinkiin.

2)iPad-koulutuksia järjestetty henkilökunnalle -suurin osa on käynyt koulutuksen. iPadeja otettu nuorten käyttöön nuorisotaloilla ja muissa toimipisteissä. Youtube kanavan julkaisusuunnitelma tehty vuodeksi 2016. Digitiimi on kokoontunyt säännöllisesti syksyllä. eSports/pelinuorisotyön kehittämiseen saatu konsultaatiota Verkeltä joulukuussa.

2.2.4 Kansainvälisyyden edellytykset turvataan tukemalla asukkaiden ja henkilöstön valmiuksia toimia kulttuurien välisessä vuorovaikutuksessa

Kansainvälisyyskasvatus

Suvaitsevaisuus ja ihmisoikeuskasvatus

Nuorisovaihdot

Koulutukset

Kansainvälisyyshankkeet

Nuorten osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistäminen

Laaja-alainen nuorisotoiminta, kansainväliset tapahtumat, nuorisovaihdot, koulutukset, kotouttamista tukevaa toimintaa, tapahtumatuotanto ja vapaa-ajan hyvinvointi

Asiakaskysely,

tapahtumien määrä/Vuosi

Lähtötaso selvitetään vuonna 2014 ja pidetään saavutettu taso 2015

 

Tapahtumat 20 kpl / vuosi

1)Vuoden alusta järjestettiin 3 kansainvälisiä koulutusta (Suomessa, Moldovassa ja Georgiassa), yksi nuorisovaihto Suomessa, yksi nuorisotapaaminen Tanskassa. On järjestetty 17 tapahtumaa Asiakaskysely toteutetaan lokakuussa 2015.

2)Vuoden alusta järjestettiin 4 kansainvälisiä koulutusta (Suomessa, Moldovassa ja Georgiassa), Kaksi nuorisovaihtoa Suomessa ja Puolassa, yksi nuorisotapaaminen Tanskassa ja Pietari yhteistö. Kansainvälinen ja monikulttuurinen toiminta on järjestänyt 21 tapahtumaa 1.1–31.12.2015 välisenä aikana.

 

2.2.7. Vuonna 2017 nuorisotakuu toteutuu poikkihallinnollisen yhteistyön tuloksena

 

Laadukkaalla työ- ja yksilövalmennuksella nuorelle paremmat työelämävalmiudet ja elämänhallinta

 

 

Elämänhallintataitojen vahvistaminen;

Tieto- ja neuvonta-palvelut

 

Työelämään ja koulutukseen valmentaminen;

Pajatoiminta

Nuoren koulutus- ja työelämävalmiuksien parantaminen ja sosiaalinen vahvistaminen

Asiakaskysely / vuosi

 

Pidetään saavutettu taso 4,1.

 

1)(Kerran vuodessa, tulok-set 2016 alussa. Tehdään pajajakson päättäjille)

2)4,1

2.3.1. Tuetaan aktiivista elämäntapaaluomalla edellytyksiä omatoimiselle aktiivisuudelle /

Palvelut ja elämykset, monitoimitilat

Ajanmukaiset toimintakeskukset

Tarjotaan monipuoliset harrastusmahdollisuudet, laadukas tapahtumatuotanto ja aktiivinen tilojen monikäyttö

 

 

 

Luovuuskasvatus;

Taide- ja musiikkitoiminta

 

Vimma

 

Auran panimon musiikkitila

Laaja-alainen harrastustoiminta, mahdollisuus luovaan itsensä toteuttamiseen, tapahtumat sekä monipuoliset tilat

Asiakaskysely / vuosi

 

Asiakaskysely toteutettiin lokakuussa 2014 – tulokset eivät ole vielä tulleet

Lähtötaso selvitetään vuonna 2014 ja pide-tään saavutettu taso 2015

 

Asiakaskysely toteutettiin lokakuussa 2014 – tulokset eivät ole vielä tulleet

1)Asiakaskysleyä ei ole toteutettu; 4,38 lähtötaso (2014)

2)Asiakaskysely 2015 toteutettu loka-marraskuussa 2015. Tuloksia ei vielä koostettu

2.3.2. Toteutetaan palveluja yhteistyöllä kansalais- ja järjestötoiminnan kanssa/

Osallisuuden lisääminen

Yhdessä tekeminen

 

Leiri- ja kumppanuustoiminta, kansalaistoiminnan tukeminen

Vuorovaikutuksessa yhteistyötahojen kanssa kattavasti ja saavutettavasti tiloja ja toimintaa lapsille ja nuorille

Asiakaskysely/vuosi

 

 

Lähtötaso selvitetään vuonna 2015 (käynnistysmittari)

1)Kumppanuustoimintaa on kehtietty yhdessä seurakunnan ja kolmen nuorisojärjestön kanssa. Uutena palvelutuotantona järjestetään heinäkuussa viisi kesäkeskiviikkoretkeä kohderyhmänä alakouluikäiset lapset. Retkiin osallistuville vanhemmille ja lapsille on asiakaskysely, jonka tulokset saadaan elokuussa.

 

1)Asiakaspalaute (tyytyväisyyskysely palautteiden keskiarvot 1-5 asteikolla, suosittelu NPS)

Lapset: 4,55
Huoltajat: 4,65
Järjestäjät: 4,06

 

Aikuisilta kysyttiin ”Suo-sittelisitteko kesäkeskiviikon retkiä ystäville tai muille lapsiperheille”. Tulos oli 87%

2.3.3. Aktiivista elämäntapaa edistävät palvelut kohdennetaan hyödyntämällä paremmin asukas- ja asiakastietoa/

Palvelut ja elämykset, monitoimitilat

Kattava palveluverkosto ja nuorten tarpeisiin vastaavat vapaa-ajan palvelut lähellä kotia

 

Vapaa-ajantoimintaa monipuolistetaan entisestään tarjoamalla enemmän erilaisia työpajoja, harrastekerhoja ja retkiä/leirejä.

 

Toimintaa kehitetään nuorten toiveet ja tarpeet huomioiden ja osallistetaan nuoria mahdollisimman paljon.

 

Nuorten elämyksellinen vapaa-aika

Nuorten vapaa-ajan hyvinvointi, kokoontumistilat ja mahdollisuus ohjattuun ja omaehtoiseen toimintaan lähellä kotia, aikuisen tuki

Asiakaskysely / vuosi

 

Käyntikerrat / talo / vuosi

 

 

Lähtötaso selvitetään vuonna 2014 ja pide-tään saavutettu taso 2015

 

Asiakaskysely toteu-tettiin lokakuussa 2014 – tulokset eivät ole vielä tulleet

 

Käyntikerroissa pidetään vuodelle 2014 asetettu taso

 

 

 

 

1)Asiakaskysely 2015 tulokset eivät ole saatavilla, joten vertailua ei voi tehdä.

2) 

3)Käyntikerrat nousseet vuoden 2014 lähtötasosta.

4) 

Nuorisopalvelut mukana kahden uuden monitoimitilan suunnitteluvaiheessa (Syvälahden koulu ja Yli-Maaria)

 

5) 

6)Toiminnan suunnitelmallisuutta lisätty – prosessit ja nuorten tarpeet

7)Asiakaskyselyjen vertailu prosessien edetessä -asiakaskyselymallin muutostarve ennakoitava

8)Nuorisopalvelut kommentoinut lähiöuudistusstrategiaa

2.3.5 Osallisuutta lisätään ottamalla se osaksi suunnittelua, toteuttamista ja päätöksentekoa

Nuorten osallisuuden ja omaehtoisen toiminnan tukeminen

 

Nuorisovaltuusto

Vertti-toiminta

Nuorisotalojen ja -tilojen Itse tehty -projektitoiminta

Verkkodemokratiasivusto Aloitekanava (nuorten ideat.fi).

Nuorten ääni kuuluu Turussa ja he pääsevät vaikuttamaan suunnitteluun, valmisteluun ja päätöksentekoon

Asiakaskysely / vuosi (valtuusto)

 

Aloitekanava ja projektitoiminta – aloitteiden ja hakemusten määrä

 

Ensimmäisen kyselyn tulokset joulukuussa 2014

 

Lähtötaso selvitetään vuonna 2014 ja pide-tään saavutettu taso 2015

1) Vuoden 2014 lopussa tehdyn asiakaskyselyntulokset asteikolla 1-5, (1 huonoin arvo) vaihtelivat 3,19-4,27 välillä.

 

Aloitekanava.fi vaihtui 3/15 Nuorteinideat.fi –palveluun, jonka markkinointi alkaa 9/15.

AK- ideoita 2 kpl, NI-ideoita 1 kpl

Itse tehty projektirahahakemuksia 1 kpl

 

Nuvan sääntöjen mukaisia hankerahahakemuksia 9 kpl

 

 

2) 1.1. - 31.12.

Vuoden 2015 lopussa tehdyn asiakaskyselyn tulokset asteikolla 1-5 (1 huonoin arvo) vaihtelivat välillä 3,39-4.17

 

Nuortenideat.fi verkkovaikuttamispalveluideoita 3 kpl

 

Itse tehty-projektirahahakemuksia 4 kpl

 

Nuorisovaltuuston säännönmukaisia hankerahahakemuksia 24 kpl

 

2.3.6. Turun asemaa euroopplalaisen kulttuurikaupunkina ja kaupunkikulttuurin edelläkävijänä vahvistetaan kehittämällä uudenlaisia kulttuurin osallistumisen muotoja / nuoruuden arvostus

Monipuolisen nuorisokulttuurin edellytysten parantaminen

 

Ohjattu taidekasvatus lähellä lapsen ja nuoren kotia sekä keskitetyt palvelut (mm. skeittihalli) tukevat nuorten omaehtoista kulttuuritoimintaa

Luovuuskasvatus;

 

Taide- ja musiikkitoiminta

 

 

 

Skeittitoiminta Cubessa

 

 

Taidekolmiot

 

 

Ohjattu musiikki- ja kuvataidetoiminta omalla asuinalueella

 

Nuorten skeitti-,bmx-, ja scoot-harrastuksen mahdollistaminen ja tukeminen. Nuorten omaehtoisen ja ohjatun nuoriso- ja kaupunkikulttuuritoiminnan lisääminen taidekolmioiden avulla.

 

Tuki ja koulutus musiikissa ja muissa lajeissa.

Osallistumiskertojen määrä

 

 

Asiakaskysely / vuosi

 

 

 

 

Tallennetut teokset / vuosi

 

 

 

Pidetään saavutettu taso 450

 

 

Lähtötaso selvitetään vuonna 2014 ja pide-tään saavutettu taso 2015

 

Lähtötaso selvitetään vuonna 2014 ja pide-tään saavutettu taso 2015

1)Taidekeskus 6113 osallistumiskertaa

2)Taidekeskus 11 358 osallistumiskertaa.

Toimintaan osallistunedien määrä 514

 

1)Asiakaskysely toteutettu netissä. Tuloksia ei vielä koostettu.

 

1)Teoksia tallennettu n. 150.

2)Teoksia tallennettu 305.

2.3.7. Hyvän elämän Turkua luodaan ottamalla aktiivisuus elämäntavaksi

Nuorille tarjotaan monikulttuurisen ja kansainvälisen nuorisotyön kautta mahdollisuuksia kehittää sosiaalisia taitoja ja kasvaa aktiiviseksi kansalaiseksi

 

Edulliset /maksuttomat palvelut

Nuorten elämyksellinen vapaa-aika: kv- ja monikulttuurinen toiminta

Laaja-alainen nuorisotoiminta, kansainväliset tapahtumat, kotouttamista tukevaa toimintaa, tapahtumatuotanto ja vapaa-ajan hyvinvointi

Asiakaskysely / vuosi. tapahtumakohtaiset palautteet, Asiakaskysely on tehty kaikille lokakuussa ja lisäksi kansainvälisen toiminnan osalta kerämme aina palautteita tapahtumakohtaisesti.

Lähtötaso selvitetään vuonna 2014 ja pidetään saavutettu taso 2015

 

1)Kansainvälinen ja monikulttuurinen nuorisotalo ”Chill”, Majanummen nuorisotoiminta sekä monikulttuurinen ja kansainvälinen toiminta ovat tarjonneet nuorille maksutonta avointa toimintaa, pienryhmätoimintaa, leirejä, yö-nuokkaria sekä kotouttamista tukevia toimintoja. Nuorten Käyntikerrat olivat 11669. Olemme saaneet positiivisia suullisia palautteita tapahtumakohtaisesti. Asiakaskysely kerran vuodessa, tulokset 2016 alussa.

3.2.2 Tuloksellisuutta parannetaan hyvällä johtamisella, uusilla toimintatavoilla ja niitä tukevilla työvälineillä    

Yhtenäisen toimintamallin/linjan muodostaminen prosesseille, toiminnan priorisointi ja ydintekemisen määrittäminen yksiköittäin

 

Digitaalisten työvälineiden lisäämien nuorisotyössä

 

Valitaan strategiset kärkihankkeet, joilla edistetään keskeisiä strategisia tavoitteita, joiden toteuttamiseen ja resursointiin kiinnitetään erityistä huomiota.

Nuorisopalvelut

Luodaan mahdollisuudet kouluttautua ja kehittyä työssä.

 

Kehitetään prosesseja ja panostetaan tiedonkulkuun läpi koko organisaation.

Kehityskeskustelut / vuosi

 

 

Pidetään saavutettu taso 87%

 

2)Läntisellä lähipalvelualueella kehityskeskustelut toteutuneet 92,3% (13 työntekijästä 12 käynyt kehityskeskustelun),

 

Vimma, Maaria, Paattinen, Runosmäki, Moisio, Elämänhallintataitojen vahvistaminen, Nuorisopalvelujohtaja, Seikkailupuisto 100% pidetty.

 

Kehittäminen ja johdon tuki yksikössä sekä tukipalveluissa kehityskeskustelut toteutuivat 70 %. (10 työntekijästä 7 on käynyt kehityskeskustelun.)

 

 

 

 

2.Määrälliset tunnusluvut (kuukausittain seurattavat)

 

 

Tot. 2013

Tot. 2014

Tavoite 2015

Toteutuminen

1)1.1.-30.6.

2)1.1.-31.12.

1.Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta (omatuotanto+ kumppanuus)

 

1688

(lasten määrä valtionosuustilastointipäivänä 20.9.)

Aamu- ja iltapäivätoiminta siirtyy sivistystoimialalle 1.1.2015

 

2.Kulttuurinen nuorisotyö:

(Tekemällä oppiminen; tapahtumat ja esitykset; luovuuskasvatus):

Seikkailupuisto

 

79 078

120 655

105 000

 

1)Seikkis

59 118

2)169 248

3.Lähipalvelutoiminta, käyntikerrat ( lukuun ei sisälly kohtien 5 ja 6 käyntikerrat)

 

175 643

172 130

150 300

1)1.1.-30.6.2015:

yht. 66245

 

2)1.1.-31.12.2015

yht. 203074

4.Nuorten osallistuminen ja kuuleminen,

osallistuneet

-

1 463

1 200

 

1)1030

2)1872

5.Kulttuurinen nuorisotyö, käyntikerrat

(Tekemällä oppiminen; taide- ja musiikkitoiminta; luovuuskasvatus),

Vimma,

A-panimo,

käsityötoiminta ja

Taidekeskus

29 469

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taidekasvatus 12 785

62 968

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taidekasvatus: 11 622

61 600

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 000

1)35 000

2)67 317

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) 6100

2) 11 358

6.Kansainvälinen ja monikulttuurinen toiminta käyntikerrat

14 750

18 809

19 500

 

1)11 669

2)27 990

7.Nuorten työpaja Fendari, onnistumisprosentti ja käyttäjämäärät

82 %

275

77 %

190

75 %

 

1) 81 %

2)81 %

8.Ohjaamo, etsivä- ja sosiaalinen nuorisotyö

(elämänhallintataitojen

vahvistaminen)

osallistuneet

1 680

2 369

300

(Vähennys johtuu sosiaalisen nuorisotyön yksikön hajattamisesta ja sisällyttämisestä nuorisopalveluiden muihin toimintoihin)

 

1)Yhden sotun periaatteella 135, muutoin 161.

 

2)yhden sotun periaatteella 208, muutoin 242 asiakasjaksoa

 

Asiakas”ohjauksia” 1 465.

9.Nuorten tieto- ja neuvontapalvelu

(työelämään ja koulutukseen valmentaminen)

Nuorten Turun asiakastyytyväisyyskyselyn tulos

 

4,44

4,1

1)kyselyn tulos ei vielä tiedossa, kysely kesken (ei päässyt taulukkoon kirjaamaan, siksi tässä)

2)4,7