NUORISOLAUTAKUNTA
Toimielimen vuoden 2013 talousarvion ja vuosien 2013 – 2016 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet
Tilivelvollinen viranhaltija: | Vapaa-aikatoimialan johtaja Minna Sartes |
Toiminta-ajatus: | Lasten ja nuorten myönteisen kasvun tukeminen | |
|
|
Toimintaympäristön muutostekijät: |
| |
| Muutokset lasten ja nuorten elinoloissa ( mm. köyhyyden lisääntyminen, palvelujen ulkopuolelle jääminen, koulutus- tai työpaikan puuttuminen) •Lapsiköyhyys lähes kolminkertaistui vv. 1990–2009; vuonna 1990 eli 9 % 0-17-vuotiaista pienituloisessa perheessä, vuonna 2009 oli osuus 13,2 % (pienituloisuus= tulot alle 60 % mediaanituloista) (Lähde: Politiikkaohjelmien loppuraportti. Vaalikausi 2007–2011. Valtioneuvoston kanslian julkaisusarja 6 / 2011). •Nuoret työmarkkinoiden ja opiskelun ulkopuolella – tilastotutkimuksen (TEM 12/2011) mukaan peruskoulun jälkeinen koulutus vähentää ulkopuoliseksi tai työttömäksi joutumisen riskejä selvästi. Työpajatoiminta ja etsivä nuorisotyö ovat tavoittaneet syrjäytyneitä nuoria hyvin. •Elinkeinoelämän valtuuskunnan tutkimuksen (julk. helmikuussa 2012) mukaan 15 - 29 –vuotiaista nuorista syrjäytyy noin 5 %. •Toukokuussa 2012 Turussa alle 25 –vuotiaita työttömiä 1696 (lähes kaksinkertainen määrä verrattuna vuoteen 2008) •Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma (hyv. 8.12.2011) sisältää hallituskauden valtakunnalliset lapsi- ja nuorisopoliittiset tavoitteet sekä suuntaviivat alueelliselle ja paikalliselle ohjelmatyölle. Ministeri Arhinmäen mukaan kehittämisohjelman toimeenpanolla lisätään yhdenvertaisuutta sekä vähennetään eriarvoisuutta ja syrjäytymistä. •Kataisen hallituksen yhdeksi kärkihankkeeksi on kirjattu yhteiskuntatakuu. Valtakunnallinen Yhteiskuntatakuu –työryhmä on maaliskuussa -2012 julkaisemassaan väliraportissa listannut ensisijaisia toimia, joilla varmistetaan nuorten pääsy koulutukseen ja työhön mm. seuraavat: -säädetään kunnille vastuu perusopetuksen päättävien nuorten ohjauksesta, -vahvistetaan nuorten työpajatoimintaa, -laajennetaan etsivä nuorisotyö koko maahan, -tehostetaan nuorisolain muutoksen toimeenpanoa nuorten ohjaus- ja palveluverkostossa. Jatkotyössään työryhmä keskittyy nuorten palvelujärjestelmän toimivuutta koskeviin kysymyksiin. Uusia toimintamalleja haetaan työnantajien, työmarkkinajärjestöjen, muiden toimijoiden ja nuorten kanssa. •Nuorisolain 8 §: ” Nuorille tulee järjestää mahdollisuus osallistua paikallista nuorisotyötä ja –politiikkaa koskevien asioiden käsittelyyn. Lisäksi nuoria on kuultava heitä koskevissa asioissa.” •Opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta on kehitetty lasten ja nuorten hyvinvoinnin kansalliset indikaattorit, joiden avulla tulevina vuosina arvioidaan lapsi- ja nuorisopoliittisen ohjelman toteutuminen. Myös kuntia ohjeistetaan julkistamaan tietoja kunnan lapsi- ja nuorisoväestön hyvinvoinnin tilasta ja kehityksestä sekä niihin liittyvistä strategisista suunnitelmista.
|
Yleisperustelut toiminnallisille tavoitteille ja kehittämistoimenpiteille: |
| |
|
Nuorisotyö ja -politiikka kuuluvat nuorisolain (72/2006) 7 §:n mukaan kunnan tehtäviin. Kunnan nuorisotyöhön ja – politiikkaan sisältyvät nuorten kasvatuksellinen ohjaus, toimintatilat ja harrastusmahdollisuudet, tieto- ja neuvontapalvelut, nuorisoyhdistyksien ja muiden nuorisoryhmien tuki, liikunnallinen, kulttuurinen, kansainvälinen ja monikulttuurinen nuorisotoiminta, nuorten ympäristökasvatus sekä tarvittaessa nuorten työpajapalvelut ja etsivä nuorisotyö. Lain 8 §:n mukaan nuorille tulee järjestää mahdollisuus paikallista ja alueellista nuorisotyötä ja – politiikkaa koskevien asioiden käsittelyyn. Lisäksi nuoria tulee kuulla heitä koskevissa asioissa.
Lastensuojelulain (417/2007) mukaan ehkäisevää lastensuojelua on myös kunnan muiden palvelujen piirissä esim. nuorisotyössä annettava erityinen tuki silloin, kun lapsi tai perhe ei ole lastensuojelun asiakkaana.
Laki perusopetuslain muuttamisesta (1136/2003) mukaisessa Aamu- ja iltapäivätoiminnassa tavoitteena on tukea kodin ja koulun kasvatustyötä sekä lapsen tunne-elämän kehitystä ja eettistä kasvua. |
KAUPUNGINVALTUUSTON SITOVIKSI VAHVISTAMAT TAVOITTEET JA MITTARIT |
Ohjelmista johdetut toimielimen sitovat tavoitteet/kehittämistoimenpiteet |
Tulostavoitteet/kehittämistoimenpiteet |
| Tavoite | Toteutunut |
| |
1 | Tavoite/kehittämistoimenpide/sopeuttamistoimi Erityistä tukea tarvitsevien nuorten ohjaaminen oikeaan palveluluun (”Nuorten matalan kynnyksen tuen kehittäminen”) |
|
|
|
| Mittari seurantaa varten |
|
|
|
1.Sosiaalisen vahvistamisen, Etsivän nuorisotyön ja Ohjaamon (Nose) ohjaamat nuoret/vuosi | 850 | 1.680 |
| |
| ||||
| ||||
4.Työpajatoiminnan palvelujen käyttäjät /vuosi | 135 | 253 |
| |
| ||||
| ||||
|
Tilivelvollisen viranhaltijan arvio toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta |
Työpajatoiminnan palvelujen käyttäjien määrä ylitti tavoitteen 118:lla. Tämä johtui kahden uuden pajan perustamisesta vuoden 2012 lopussa, mitä ei ollut huomioitu toteumatavoitteessa. Sosiaalisen vahvistamisen, etsivän nuorisotyön ja Ohjaamon tavoitteet ovat toteutuneet hyvin. Mittaria muutetaan kuvaavammaksi vuonna 2014.
Kokonasiakasmäärä toteutui hyvin ja oli 66.635 käyntikertaa enemmän kuin asetettu tavoite mutta jonkin verran vähemmän kuin vuonna 2012. Tavoitetta laskettiin vuodesta 2012, koska tiedossa oli, että henkilötyövuodet vähenevät merkittävästi. Työvoima vähenikin 3,6 henkilötyövuodella. Tämä heijastui palvelutuotantoon esim. kurssien määrässä ja aukioloajoissa. Tällä selittyy käyntikertojen hienoinen lasku.
Merkittävin syy ylijäämälle on palkkamenojen säästö. Tämä johtuu talkoovapaiden käytöstä ja siitä, että sijaisia ei ole palkattu ja rekrytointiprosessit ovat viivästyneet palkkaamislupia anottaessa. Huomioitavaa on myös, että tuloja on kertynyt yli tavoitteen sekä ulkopuolista rahoitusta on saatu budjetoitua enemmän.
|
KAUPUNGINVALTUUSTOLLE TIEDOKSI ANNETTAVA OSUUS |
Toimintaa kuvaavia tunnuslukuja ja perusmittareita | ||||||
| TP | TP | TP | Tavoite | Toteutunut | |
1 | Tunnusluku Kokonaisasiakasmäärä | 466.467 | 476.576 | 470.085 | 400.000 | 466.635 |
| Mittari seurantaa varten - kerätään tiedot palvelujen käyttäjistä ja toimintoihin osallistuneista. |
|
|
|
|
|
Työvoima | |||||
| TP | TP | TP | Tavoite | Toteutunut |
Työvoiman käyttö (henkilötyövuosina ilman työllistettyjä ja harjoittelijoita) | 154,9 | 159,1 | 158,0 | 158,0 | 154,4 |
Eläkkeellelähtöennuste | 1 (toteuma) | 1 (toteuma) | 3 | 0 | 0 |
Palkkamenojen kehitys (tiliryhmä 400) | 4.469.435 | 4.681.418 | 4.769.968 | 5.101.345 | 4.815.570 |
Sairauspoissaolojen määrä, sairauspoissaolo % | 3,55 | 4,0 | 3,8 | 4,1 | 4,2 |
Työtapaturmat, tapaturmapoissaolo % | 0,23 | 0,08 | 0,07 | 0,01 | 0,43 |
Kestävä kehitys hallintokunnan toiminnassa | ||||
| TP | Tavoite | Toteutunut | |
1 | Kasvihuonepäästöjen vähentäminen |
|
|
|
| Kasvihuonepäästövähennyssuunnitelma |
|
|
|
| -Lähtötilannekartoitus tehty | Toteutunut. | Tarvittaessa edellisen kartoituksen päivitys. | Uusia kartoituksia ei ole tehty. |
| -Suunnitelma valmistunut tai päivitetty | Suunnitelma valmistuu ja päivitetään vaiheittain eri toimipisteissä. | Suunnitelma valmistuu ja päivitetään vaiheittain eri toimipisteissä. | Suunnitelma valmistuu ja päivitetään vaiheittain eri toimipisteissä. (Fendari, apip-kerhot). |
| -Suunnitelman toimenpiteet toteutettu tai käynnistetty | Toimenpiteitä toteutetaan ja käynnistetään vaiheittain. | Toimenpiteitä toteutetaan ja käynnistetään vaiheittain. | Toimenpiteitä tehty, minkä myötä voitu tehdä uusia päivitettyjä suunnitelmia. |
2 | Ekotukihenkilöiden määrä |
|
|
|
| -Uudet koulutetut ekotukihenkilöt | 1 | 1 | 1 |
| -Ekotukihenkilöiden määrä yhteensä | 2 | 4 | 5 |