Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Nuorisolautakunta | 60 | 06.06.2013 | 7 |
2028-2012 (530)
Nukkumajoen Kämpän puolivuosikatsaus
Tiivistelmä: -
Nlk § 60
Osastopäällikkö Kerstin Paananen ja toiminnanjohtaja Pirjo Lehtinen:
Nuorisolautakunta päätti kokouksessaan 25.10.2012 § 114 esittää Turun kaupungin tilaliikelaitokselle valmisteltavaksi Nukkumajoen kämpän vuokrasopimuksen jatkon ajalle 2013 – 2016, sillä ehdolla, että vuokra on 1 400 €/vuosi. Lisäksi nuorisolautakunta antoi nuorisoasiainkeskukselle tehtäväksi raportoida Nukkumajoen leirikämpän käytöstä puolivuosittain.
Nukkumajoen markkinointia on lisätty. Markkinoinnin tavoite on ensisijaisesti lisätä Nukkumajoen nuorisokäyttöä. Nukkumajoen kämpän vetovoima perustuu osaltaan Lapin ruska- ja hiihtokausiin. Lisäksi koulujen lomakaudet määrittävät kohteen varauksia
Taloustiedot | Vuosi 2012 /€ (1-4) | Vuosi 2013/€ (1-4) |
toimintakulut | 5793,62 | 6452,57 |
toimintatuotot | 850,00 | 680,00 |
netto | 4943,62 | 5772,57 |
Kävijätilastot | v 2012 tammi-huhtikuu/kokovuosi | vuosi 2013 tilanne 10.4 |
päivät | 18/81 | 37 |
alle 29 vuotiaat | 25/121 | 50 |
yli 29 vuotiaat | 13/172 | 53 |
kävijöitä vuodessa | 38/293 | 103 |
Talouden toteutumisesta voi todeta seuraavaa:
Nukkumajoen vuoden 2013 talousarvion netto on 12.840 euroa. Toimintakulut ovat vähän isompia tänä vuonna verrattuna viime vuoden samaan aikaan. Syynä tähän on, että sähkömittari vaihdettiin alkuvuonna etäluettavaksi eli maksamme kulutuksen mukaisesti joka kuukausi. Tulot ovat vähän alhaisemmat tänä vuonna verrattuna vuoteen 2012, koska laskutus ei ole aivan ajan tasalla.
Kävijämäärätilastojen osalta voi todeta seuraavaa:
Nuorisopalvelut on tehnyt markkinointia ja sitä on tehostettu aiempiin vuosiin verrattuna. Käyttöpäivien ja varaustilanteen perusteella markkinointi on tuottanut tulosta
Liite 1toteutunut nuorisopalvelujen markkinointi
Nuorisopalvelujen tavoite on, että neljän vuoden (2013 – 2016) aikana käyttöaste on noussut siten, että leirialue on varattuna 200 päivää vuodessa ja että puolet kävijämäärästä on vähintään alle 29 -vuotiaita.
Toimintasuunnitelmaan vuodelle 2013 on Nukkumajoen käyttövuorokausien tavoitteeksi asetettu 95. Jo toteutuneiden päivien ja varausjärjestelmässä olevien varauksien, niin toteutuessaan, yhteenlaskettu päivien määrä on 152. Tavoitteen ennustetaan toteutuvan yli odotusten.
Tämän hetkisen tilanteen (17.5.2013) mukaan Nukkumajoen kämpän varaustilanne on kesän ja alkusyksyn osalta erinomainen. Kesäkuun, heinäkuun, elokuun ja syyskuun päivät ovat varattuja ja lokakuun kaksi ensimmäistä viikkoa on varattu. Lokakuun loppu, marraskuu ja joulukuu ovat vielä ilman varauksia. Näihin kuukausiin on vielä aikaa, joten varaustilanteen odotetaan näiltä osin vielä kohentuvan. Pimeimmät talvikuukaudet ovat toki haasteellisia markkinoitavia.
Varaustilanne 1.6 - 31.10.2013
Kuukausi | kesäkuu | heinäkuu | elokuu | syyskuu | lokakuu |
Varatut päivät | 26 | 25 | 30 | 26 | 8 |
Kävijämäärien ikäperusteinen tilastointi konkretisoituu leirien jälkeen. Tämän hetkisen tilanteen mukaan nuoria alle 29 –vuotiaita on ollut kävijöistä 51%. Tähän tilanteeseen olemme tyytyväisiä.
Nuorisopalvelujen hiihtolomaleiri järjestettiin 16.- 23.2.2013 Nukkumajoella. Leiri oli suosittu ja se täyttyi osallistujista. Nuorisopalveluluilla on suunnitteilla myös kesäleiri 19.7.–26.7.
Nuorisolautakunnan kokouksessa 19.12.2012 todettiin, että tuleva markkinointi on suunniteltu toteutettavaksi hyvin vähäisin menoin, pääasiallisesti nuorisotoimen omana työnä tai mahdollisesti paikallisten oppilaitosten kanssa oppilastyönä.
Paikallisiin oppilaitoksiin oltiin yhteydessä ja tiedusteltiin, josko löytyisi opiskelija, jonka opintoihin Nukkumajoen markkinointisuunnitelman työstö sopisi. Turun Ammattikorkeakoulun viimeisen vuoden opiskelija ilmaisi kiinnostuksensa tehdä opinnäytetyö markkinointiprojektista nuorisotoimelle.
Essi Kujala opiskelee liiketaloutta Turun Ammattikorkeakoulussa ja hänen opinnot kohdistuvat digitaaliseen markkinointiin. Opinnäytetyö on markkinointisuunnitelma Inarin, Nukkumajoen leirikämpälle. Opinnäytetyössä pohditaan keinoja saada lisää ja uusia asiakkaita sekä markkinointikeinoja, joiden avulla saavutettaisiin kohderyhmä mahdollisimman helposti ja vaivattomasti.
Organisaatiouudistuksen myötä mahdollistuu myös vapaa-aikatoimialan viestintä- ja markkinointitiimin panos markkinointisuunnitelman tekoon ja toteuttamiseen.
Toimialajohtaja Minna Sartes:
EhdotusNuorisolautakunta päättää merkitä asian tiedoksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Liitteet:
Nlk § 60
Liite 1:Toteutunut nuorisopalvelujen markkinointi, Nukkumajoen Kämppä