Toimielimen vuoden 2012 talousarvion ja vuosien 2012 – 2015 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet
Tilivelvollinen viranhaltija: | |
| Nuorisotoimenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio |
Toiminta-ajatus: | |
| Lasten ja nuorten myönteisen kasvun tukeminen |
Toimintaympäristön muutostekijät: * Nuorisolaki (72/2006, muutokset 1453/2009 ja 693/2010) määrittelee nuorisotyöksi nuorten oman ajan käyttöön kohdistuvan aktiivisen kansalaisuuden edistämisen samoin kuin nuorten sosiaalisen vahvistamisen, nuorten kasvun ja itsenäistymisen tukemisen sekä sukupolvien välisen vuorovaikutuksen.
Muutokset lasten ja nuorten elinoloissa ( mm. köyhyyden lisääntyminen, palvelujen ulkopuolelle jääminen, koulutus- tai työpaikan puuttuminen) •Lapsiköyhyys lähes kolminkertaistunut vv. 1990–2009; vuonna 1990 eli 9 % 0-17-vuotiaista pienituloisessa perheessä, vuonna 2009 oli osuus 13,2 % (pienituloisuus= tulot alle 60 % mediaanituloista) (Lähde: Politiikkaohjelmien loppuraportti. Vaalikausi 2007–2011. Valtioneuvoston kanslian julkaisusarja 6 / 2011). •Köyhyyden vaikutuksia lapsiin: lapsen sosiaalinen elinpiiri kapenee harrastusten ja muun osallistumisen (esim. koulujen retket, syntymäpäivät) pakollisen vähentämisen vuoksi, mahdolliset vaikutukset itsetuntoon, kaveripiiriin. Vanhemmuus ja perheilmapiiri heikkenevät vaikuttaen epäsuorasti lapsiin. (Lähde: Akatemian tutkijatohtori Mia Hakovirta: ”Laps’ köyhä Suomen” Turun lapsi- ja nuorisotutkimuskeskuksen seminaarissa ”Lapset ja lama”, 24.11.2009, www.utu.fi/cyri/seminaarit/puheenvuoroja/hakovirta.pdf). •Köyhyys on muuttunut suomalaisissa lapsiperheissä yhä pysyvämmäksi tilaksi, kun se aikaisemmin oli tilannekohtaista ja tilapäistä (Turun Sanomat 6.12.2009). •Nuoret työmarkkinoiden ja opiskelun ulkopuolella – tilastotutkimuksen (TEM 12/2011) mukaan peruskoulun jälkeinen koulutus vähentää ulkopuoliseksi tai työttömäksi joutumisen riskejä selvästi. Työpajatoiminta ja etsivä nuorisotyö ovat tavoittaneet syrjäytyneitä nuoria hyvin. •nuorisolain 8 §: ” Nuorille tulee järjestää mahdollisuus osallistua paikallista nuorisotyötä ja –politiikkaa koskevien asioiden käsittelyyn. Lisäksi nuoria on kuultava heitä koskevissa asioissa.” •nuorisolain 7 § mm: … -”kunnassa on oltava monialaisen yhteistyön suunnittelua ja kehittämistä varten nuorten ohjaus- ja palveluverkosto. -etsivän työn tehtävänä on tavoittaa tuen tarpeessa oleva nuori ja auttaa hänet sellaisten palvelujen ja tuen piiriin, joilla edistetään hänen kasvuaan ja itsenäistymistään sekä pääsyään koulutukseen ja työelämään. •helmikuussa 2011 Turussa alle 25 –vuotiaita työttömiä 1852 (kaksinkertainen määrä verrattuna vuoteen 2008),
|
Yleisperustelut toiminnallisille tavoitteille ja kehittämistoimenpiteille: | |
| Nuorisotyö ja -politiikka kuuluvat nuorisolain (72/2006) 7 §:n mukaan kunnan tehtäviin. Kunnan nuorisotyöhön ja – politiikkaan sisältyvät nuorten kasvatuksellinen ohjaus, toimintatilat ja harrastusmahdollisuudet, tieto- ja neuvontapalvelut, nuorisoyhdistyksien ja muiden nuorisoryhmien tuki, liikunnallinen, kulttuurinen, kansainvälinen ja monikulttuurinen nuorisotoiminta, nuorten ympäristökasvatus sekä tarvittaessa nuorten työpajapalvelut ja etsivä nuorisotyö. Lain 8 §:n mukaan nuorille tulee järjestää mahdollisuus paikallista ja alueellista nuorisotyötä ja – politiikkaa koskevien asioiden käsittelyyn. Lisäksi nuoria tulee kuulla heitä koskevissa asioissa.
Lastensuojelulain (417/2007) mukaan ehkäisevää lastensuojelua on myös kunnan muiden palvelujen piirissä esim. nuorisotyössä annettava erityinen tuki silloin, kun lapsi tai perhe ei ole lastensuojelun asiakkaana.
Laki perusopetuslain muuttamisesta (1136/2003) mukaisessa Aamu- ja iltapäivätoiminnassa tavoitteena on tukea kodin ja koulun kasvatustyötä sekä lapsen tunne-elämän kehitystä ja eettistä kasvua.
|
KAUPUNGINVALTUUSTOLLE TIEDOKSI ANNETTAVA OSUUS |
Toimintaa kuvaavia tunnuslukuja ja tavoitteita tullaan määrittelemään kaupunginhallituksen ja lautakunnan väliseen strategiseen palvelusopimukseen (SPS). |
Työvoima | TP | TP | Tavoite | Toteutunut |
|
| 2010 | 2011 | 2012 | 31.12.2012 |
|
Työvoiman käyttö (henkilötyövuosina, ilman työllistettyjä ja harjoittelijoita) | 154,9 | 159,1 | 160 | 158,0 |
|
| |||||
| |||||
Eläkkeellelähtöennuste | 1 | 3 | 1 | 3 |
|
| |||||
| |||||
Palkkamenojen kehitys (tiliryhmä 400) | 4.469.435 | 4.717.424 | 4.948.164 | 4.769.968 |
|
| |||||
| |||||
Sairauspoissaolojen määrä (sairauspoissaolo %) | 3,55 | 4,04 | 4,2 | 3,8 |
|
| |||||
| |||||
Työtapaturmat (tapaturmapoissaolo %) | 0,23 | 0,08 | 0,01 | 0,07 |
|
| |||||
| |||||
Varhemaksut | 46.820 | 38.287 | 28.248 | 67.139 |
|
| |||||
| |||||
|
Henkilöstön työhyvinvointi, Kunta 10- mittarit -kysely v. 2010 -kysely v. 2012 tulosten raportointi v. 2012/2013 | ||||
| TP | Tavoite | Toteutunut |
|
| 2010 | 2012 | 31.12.2012 |
|
Työnantajan suositteleminen (suosittelee %) | 57,43 | 58 | 60,70 |
|
| ||||
| ||||
Päätöksenteon oikeudenmukaisuus | 2,71 | 3 | 2,87 |
|
| ||||
| ||||
Kehityskeskustelujen käyminen (kyllä %) | 84,85 | 84,85 | 86,60 |
|
| ||||
| ||||
Työpaikan ilmapiiri | 3,6 | 3,6 | 3,61 |
|
| ||||
| ||||
|
Kestävä kehitys | ||||
Kaupungin yleinen tulostavoite/ | TP | Tavoite | Toteutunut |
|
Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen | 2011 | 2012 | 31.12.2012 |
|
Toimenpide: Kasvihuonepäästövähennyssuunnitelmien toteutuminen 1) Suunnitelma valmistunut/päivitetty | Toteutetaan, mikäli saadaan ohjeistus | Suunnitelma valmistunut | Suunnitelmia valmistunut /päivitetty eri työpisteissä. |
|
| ||||
| ||||
2) Toimenpiteet teemoittain, käynnistetty/toteutunut (kpl) |
|
|
|
|
•Energia Koulutusta henkilökunnalle energiatehokkuudesta, kun kasvihuonepäästövähennyssuunnitelma on valmistunut |
| 1 tilaisuus | Ekotukihenkilöt järjestäneet yksikkökohtaisia tilaisuuksia / antaneet opastusta. |
|
| ||||
| ||||
•Toimintakulttuuri Kestävän kehityksen työryhmän vuodesta 2004 alkanut toiminta jatkuu | Kyllä | Kyllä | Ekotukihenkilöt korvanneet kestävän kehityksen työryhmän. Toiminta jatkuu. |
|
| ||||
| ||||
Ekotukihenkilö tekee työtään tunnetuksi hallintokunnassa |
| Kyllä | Kyllä |
|
| ||||
| ||||
Lasten ja nuorten kanssa työskentelevät soveltavat monipuolisesti ympäristökasvatuksen menetelmiä kasvatustyössään (esim. tapahtumat, tempaukset, kierrätysmateriaalien käyttö) | toteutuu > | toteutuu > raportointi | Kyllä |
|
| ||||
| ||||
Toimenpide: Lisätään ekotukihenkilöiden määrää |
1 |
1 / 2 |
2 / 4 |
|
| ||||
| ||||
Toimenpide: Ehkäistään lasten ja nuorten syrjäytymistä Kaikki nuorisotoimen työ on lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa ennaltaehkäisevää työtä. |
|
|
|
|
Tilivelvollisen viranhaltijan arvio toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta: |
Talous: Talous toteutui ennustettua parempana; ennusteiden mukaan nuorisotoimi olisi ollut ylittämässä talousarvionsa. Nettototeuma oli loppujen lopuksi 98,95 % talousarvioluvusta, poikkeama 102.046 e. Positiiviseen tulokseen vaikuttivat mm.: •ylitysuhan vuoksi syksyllä annettiin hankintakielto muiden kuin välttämättömien hankintojen osalta, koska ylitys ei näyttänyt pienenevän eri kuukausina tehtyjen ennusteiden välillä •henkilöstökulujen säästöt (ks. alla), •ennustettua suuremmat henkilöstökorvaukset (82.252 e), •lakisääteisten vakuutusmaksujen alitus n. 25.000 eurolla (josta palautusta 10.107 e vuodelta 2011), •nuorisotoimen järjestämän aamu- ja iltapäivätoiminnan talousarvion alitus 17.871 e (vain kumppaneiden järjestämä ylittyi, 85.552 e) Hyväksytyssä talousarviossa vuodelle 2012 investointeihin oli suunniteltu käytettävän 180.000 e. Koska valtionosuutta myönnettiin ennakoitua vähemmän, sopeutettiin menot valtionosuuden mukaan budjetoitua pienemmiksi. Sopeutuksen jälkeen investointikuluihin varattiin 132.000 e, valtionosuus 24.000 e. Avustuksen käyttöaika on 1.1.2012 – 31.3.2013. Vuoden 2012 aikana tehtyjen käyttöomaisuuden investointien yhteissumma oli 121.827 e (erotus 10.173 e). Henkilöstö: Työvoiman käyttö saatiin laskemaan ja palkkakuluja hillittyä pääasiallisesti siten, että nuorisotiloihin ei palkattu tuntityöntekijöitä syyskaudella 2012. Päätös merkitsi toisaalta supistettuja aukioloaikoja; Aiemmin nuorisotaloja voitiin pitää auki joka perjantai ja sunnuntai, uudessa tilanteessa vain joka toinen. Sijaisia palkattiin vain pakottavista syistä, esimerkiksi aamu- ja iltapäivätoiminnan palvelutuotannon edellytyksien tulee olla turvatut. Muussa toiminnassa poissaolot pyrittiin paikkaamaan sisäisin tehtäväjärjestelyin aina kun mahdollista. Nuorisoasiainkeskus pyrki työnantajana osaltaan ehkäisemään sekä varhaiseläkkeelle siirtymistä että tapaturmia. Tapaturmapoissaolojen toteuma oli kuitenkin jotakuinkin v.2011 tasolla ja varhaiseläkemaksut olivat sekä v.2010 että 2011 korkeampia. Kunta 10-tulokset: Työnantajan suositteleminen, 60,7 %, ylitti tavoitteeksi asetetun 58 %. Kehityskeskustelut käytiin kattavasti, käytännössä kaikkien niiden kesken, joiden esimies-alaissuhde on kestänyt vähintään puoli vuotta. Sekä työnantajan suositteleminen että päätöksenteon oikeudenmukaisuus olivat alle koko Turun kaupungin keskiarvojen. Päätöksenteon oikeudenmukaisuus ei myöskään noussut asetettuun tavoitteeseen, vaikka kohosikin hieman vuoden 2010 tasosta. Kunta 10:n tulokset tullaan käymään läpi ja purkamaan kevään 2013 aikana sekä johtoryhmässä että työyksikkökohtaisesti. Kestävän kehityksen raportointi: Nuorten työpaja Fendarissa toteutettiin päästövähennyssuunnitelmassa asetettuja tavoitteita energian, liikkuvuuden, materiaalien ja toimintakulttuurin teemoista. Tavoitteet, jotka myös lähes toteutuivat, olivat: 1) ilmanvaihdolle löydetään optimaaliset käyntiajat 2) polkupyörille on varattu turvallinen säilytystila ja riittävästi pyörätelineitä 3) biohajoavia pesu- ja puhdistusaineiden suositaan. Vuodelle 2013 asetetaan uudet tavoitteet. Ekotukihenkilö kävi iltapäiväkerhojen kanssa läpi kestävän kehityksen teemaa yhteisessä kestävän kehityksen tilaisuudessa. Jokaiselle iltapäiväkerholle laadittiin vuoden aikana oma päästövähennyssuunnitelma, jonka tavoitteita myös toteutettiin. Joulukuussa ekotukihenkilöt esittäytyivät koko henkilöstön yhteistoimintapäivässä, jossa he kertoivat mm. Turun kaupungin ilmasto- ja ympäristöohjelmasta, päästövähennyssuunnitelman lähtötilannekartoituksesta sekä päästövähennyssuunnitelmasta. Iltapäiväkerhoille esitetty materiaali esitettiin koko henkilökunnalle. Kierrätysmateriaaleja käytettiin totuttuun tapaan askartelussa ja erilaisissa kädentaitopajoissa Seikkailupuistosta aamu- ja iltapäiväkerhoihin sekä Nuorten työpaja Fendariin. |