Toimielimen vuoden 2013 talousarvion ja vuosien 2013 – 2016 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet

 

Tilivelvollinen viranhaltija:

 

 

Toiminta-ajatus:

Lasten ja nuorten myönteisen kasvun tukeminen

 

 

 

Toimintaympäristön muutostekijät:

 

 

Muutokset lasten ja nuorten elinoloissa ( mm. köyhyyden lisääntyminen, palvelujen ulkopuolelle jääminen, koulutus- tai työpaikan puuttuminen)

Lapsiköyhyys lähes kolminkertaistui vv. 1990–2009; vuonna 1990 eli 9 % 0-17-vuotiaista pienituloisessa perheessä, vuonna 2009 oli osuus 13,2 % (pienituloisuus= tulot alle 60 % mediaanituloista) (Lähde: Politiikkaohjelmien loppuraportti. Vaalikausi 2007–2011. Valtioneuvoston kanslian julkaisusarja 6 / 2011).

Nuoret työmarkkinoiden ja opiskelun ulkopuolella – tilastotutkimuksen (TEM 12/2011) mukaan peruskoulun jälkeinen koulutus vähentää ulkopuoliseksi tai työttömäksi joutumisen riskejä selvästi. Työpajatoiminta ja etsivä nuorisotyö ovat tavoittaneet syrjäytyneitä nuoria hyvin.

Elinkeinoelämän valtuuskunnan tutkimuksen (julk. helmikuussa 2012) mukaan 15 - 29 –vuotiaista nuorista syrjäytyy noin 5 %.

Toukokuussa 2012 Turussa alle 25 –vuotiaita työttömiä 1696 (lähes kaksinkertainen määrä verrattuna vuoteen 2008)

Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma (hyv. 8.12.2011) sisältää hallituskauden valtakunnalliset lapsi- ja nuorisopoliittiset tavoitteet sekä suuntaviivat alueelliselle ja paikalliselle ohjelmatyölle. Ministeri Arhinmäen mukaan kehittämisohjelman toimeenpanolla lisätään yhdenvertaisuutta sekä vähennetään eriarvoisuutta ja syrjäytymistä.

Kataisen hallituksen yhdeksi kärkihankkeeksi on kirjattu yhteiskuntatakuu. Valtakunnallinen Yhteiskuntatakuu –työryhmä on maaliskuussa -2012 julkaisemassaan väliraportissa listannut ensisijaisia toimia, joilla varmistetaan nuorten pääsy koulutukseen ja työhön mm. seuraavat:

-säädetään kunnille vastuu perusopetuksen päättävien nuorten ohjauksesta,

-vahvistetaan nuorten työpajatoimintaa,

-laajennetaan etsivä nuorisotyö koko maahan,

-tehostetaan nuorisolain muutoksen toimeenpanoa nuorten ohjaus- ja palveluverkostossa.

Jatkotyössään työryhmä keskittyy nuorten palvelujärjestelmän toimivuutta koskeviin kysymyksiin. Uusia toimintamalleja haetaan työnantajien, työmarkkinajärjestöjen, muiden toimijoiden ja nuorten kanssa.

Nuorisolain 8 §: ” Nuorille tulee järjestää mahdollisuus osallistua paikallista nuorisotyötä ja –politiikkaa koskevien asioiden käsittelyyn. Lisäksi nuoria on kuultava heitä koskevissa asioissa.”

Opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta on kehitetty lasten ja nuorten hyvinvoinnin kansalliset indikaattorit, joiden avulla tulevina vuosina arvioidaan lapsi- ja nuorisopoliittisen ohjelman toteutuminen. Myös kuntia ohjeistetaan julkistamaan tietoja kunnan lapsi- ja nuorisoväestön hyvinvoinnin tilasta ja kehityksestä sekä niihin liittyvistä strategisista suunnitelmista.

 

 

Yleisperustelut toiminnallisille tavoitteille ja kehittämistoimenpiteille:

 

 

 

Nuorisotyö ja -politiikka kuuluvat nuorisolain (72/2006) 7 §:n mukaan kunnan tehtäviin. Kunnan nuorisotyöhön ja – politiikkaan sisältyvät nuorten kasvatuksellinen ohjaus, toimintatilat ja harrastusmahdollisuudet, tieto- ja neuvontapalvelut, nuorisoyhdistyksien ja muiden nuorisoryhmien tuki, liikunnallinen, kulttuurinen, kansainvälinen ja monikulttuurinen nuorisotoiminta, nuorten ympäristökasvatus sekä tarvittaessa nuorten työpajapalvelut ja etsivä nuorisotyö. Lain 8 §:n mukaan nuorille tulee järjestää mahdollisuus paikallista ja alueellista nuorisotyötä ja – politiikkaa koskevien asioiden käsittelyyn. Lisäksi nuoria tulee kuulla heitä koskevissa asioissa.

 

Lastensuojelulain (417/2007) mukaan ehkäisevää lastensuojelua on myös kunnan muiden palvelujen piirissä esim. nuorisotyössä annettava erityinen tuki silloin, kun lapsi tai perhe ei ole lastensuojelun asiakkaana.

 

Laki perusopetuslain muuttamisesta (1136/2003) mukaisessa Aamu- ja iltapäivätoiminnassa tavoitteena on tukea kodin ja koulun kasvatustyötä sekä lapsen tunne-elämän kehitystä ja eettistä kasvua.

 

 

 

KAUPUNGINVALTUUSTON SITOVIKSI VAHVISTETTAVAT TAVOITTEET JA MITTARIT

 

Ohjelmista johdetut toimielimen sitovat tavoitteet/kehittämistoimenpiteet
(asukkaiden hyvinvointiohjelma, asunto- ja maankäyttöohjelma, osaamis-, yrittäjyys- ja elinkeino-ohjelma, omistajapolitiikkaohjelma, tilaohjelma)

 

Tulostavoitteet/kehittämistoimenpiteet
Tavoitearvot vuosille 2013 - 2016

 

TAE 2013

TS 2014

TS 2015

TS 2016

1

Tavoite/kehittämistoimenpide/sopeuttamistoimi

Erityistä tukea tarvitsevien nuorten ohjaaminen oikeaan palveluluun (”Nuorten matalan kynnyksen tuen kehittäminen”)

 

 

 

 

 

Mittari seurantaa varten

1.Sosiaalisen vahvistamisen, Etsivän nuorisotyön ja Ohjaamon (Nose) ohjaamat nuoret/vuosi

2.Työpajatoiminnan palvelujen käyttäjät /vuosi

 

 

850

135

 

 

860

135

 

 

900

140

 

 

900

140

2

Tavoite/kehittämistoimenpide/sopeuttamistoimi

 

 

 

 

 

Mittari seurantaa varten

 

 

 

 

 

KAUPUNGINVALTUUSTOLLE TIEDOKSI ANNETTAVA OSUUS

 

Toimintaa kuvaavia tunnuslukuja ja perusmittareita

 

TP 2010

TP 2011

TA 2012

TAE 2013

TS 2014

TS 2015

TS 2016

1

Tunnusluku

Kokonaisasiakasmäärä

 

466.467

 

476.576

 

385.000

 

400.000

 

400.000

 

400.000

 

400.000

 

Mittari seurantaa varten - kerätään tiedot palvelujen käyttäjistä ja toimintoihin osallistuneista.

 

 

 

 

 

 

 

2

Tunnusluku

 

 

 

 

 

 

 

 

Mittari seurantaa varten

 

 

 

 

 

 

 

 

Työvoima

 

TP 2010

TP 2011

TA 2012

TAE 2013

TS 2014

TS 2015

TS 2016

Työvoiman käyttö

(henkilötyövuosina ilman työllistettyjä ja harjoittelijoita)

 

154,9

 

159,1

 

159,1

 

158,0

 

156,0

 

155,0

 

153,0

Eläkkeellelähtöennuste

1

(toteuma)

1

(toteuma)

2

0

2

2

3

Palkkamenojen kehitys (tiliryhmä 400)

4.469.435

4.681.418

4.913.666

5.101.345

5.199.173

5.300.152

5.352.381

Sairauspoissaolojen määrä, sairauspoissaolo %

3,55

4,0

4,2

4,1

4,0

4,0

4,0

Työtapaturmat, tapaturmapoissaolo %

0,23

0,08

0,01

0,01

0,01

0,01

0,01

 

Henkilöstön työhyvinvointi
Kunta10–mittarit, kyselyt vuosina 2010, 2012 , 2014 ja 2016, tulosten raportointi vuosina 2011 , 2013 ja 2015

 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Työnantajan suositteleminen (suosittelee %)

57,43

x

58

x

59

x

Päätöksenteon oikeudenmukaisuus

2,71

x

3

x

3,2

x

Kehityskeskustelujen käyminen (kyllä %)

84,85

x

85

x

86

x

Työpaikan ilmapiiri

3,6

x

3,6

x

3,7

x

 

Kestävä kehitys hallintokunnan toiminnassa

 

TA 2012

TAE 2013

TS 2014

TS 2015

TS 2016

1

Kasvihuonepäästöjen vähentäminen

 

 

 

 

 

 

Kasvihuonepäästövähennyssuunnitelma

 

 

 

 

 

 

-Lähtötilannekartoitus tehty

Toteutunut.

Tarvittaessa edellisen kartoituksenpäivitys.

 

 

 

 

-Suunnitelma valmistunut tai päivitetty

Suunnitelma valmistuu ja päivitetään vaiheittain eri toimipisteissä.

Suunnitelma valmistuu ja päivitetään vaiheittain eri toimipisteissä.

Suunnitelma valmistuu ja päivitetään vaiheittain eri toimipisteissä.

Suunnitelma valmistuu ja päivitetään vaiheittain eri toimipisteissä.

Suunnitelma valmistuu ja päivitetään vaiheittain eri toimipisteissä.

 

-Suunnitelman toimenpiteet toteutettu tai käynnistetty

Toimenpiteitä toteutetaan ja käynnistetään vaiheittain.

Toimenpiteitä toteutetaan ja käynnistetään vaiheittain.

Toimenpiteitä toteutetaan ja käynnistetään vaiheittain.

Toimenpiteitoteutetaan ja käynnistetään vaiheittain.

Toimenpiteitä toteutetaan ja käynnistetään vaiheittain.

2

Ekotukihenkilöiden määrä

 

 

 

 

 

 

-Uudet koulutetut ekotukihenkilöt

1

1

1

1

1

 

-Ekotukihenkilöiden määrä yhteensä

2

4

5

6

7

3

Lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen

 

 

 

 

 

 

Toimenpide

Kaikki nuorisotoimen työ on lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa ennaltaehkäisevää työtä.

 

 

 

 

 

 

Mittari seurantaa varten

 

 

 

 

 

4

Toimialakohtaiset toimenpiteet

 

 

 

 

 

 

Toimenpide

 

 

 

 

 

 

Mittari seurantaa varten