Toimielimen vuoden 2013 talousarvion ja vuosien 2013 – 2016 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet
Tilivelvollinen viranhaltija: |
|
Toiminta-ajatus: | Lasten ja nuorten myönteisen kasvun tukeminen | |
|
|
Toimintaympäristön muutostekijät: |
| |
| Muutokset lasten ja nuorten elinoloissa ( mm. köyhyyden lisääntyminen, palvelujen ulkopuolelle jääminen, koulutus- tai työpaikan puuttuminen) •Lapsiköyhyys lähes kolminkertaistui vv. 1990–2009; vuonna 1990 eli 9 % 0-17-vuotiaista pienituloisessa perheessä, vuonna 2009 oli osuus 13,2 % (pienituloisuus= tulot alle 60 % mediaanituloista) (Lähde: Politiikkaohjelmien loppuraportti. Vaalikausi 2007–2011. Valtioneuvoston kanslian julkaisusarja 6 / 2011). •Nuoret työmarkkinoiden ja opiskelun ulkopuolella – tilastotutkimuksen (TEM 12/2011) mukaan peruskoulun jälkeinen koulutus vähentää ulkopuoliseksi tai työttömäksi joutumisen riskejä selvästi. Työpajatoiminta ja etsivä nuorisotyö ovat tavoittaneet syrjäytyneitä nuoria hyvin. •Elinkeinoelämän valtuuskunnan tutkimuksen (julk. helmikuussa 2012) mukaan 15 - 29 –vuotiaista nuorista syrjäytyy noin 5 %. •Toukokuussa 2012 Turussa alle 25 –vuotiaita työttömiä 1696 (lähes kaksinkertainen määrä verrattuna vuoteen 2008) •Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma (hyv. 8.12.2011) sisältää hallituskauden valtakunnalliset lapsi- ja nuorisopoliittiset tavoitteet sekä suuntaviivat alueelliselle ja paikalliselle ohjelmatyölle. Ministeri Arhinmäen mukaan kehittämisohjelman toimeenpanolla lisätään yhdenvertaisuutta sekä vähennetään eriarvoisuutta ja syrjäytymistä. •Kataisen hallituksen yhdeksi kärkihankkeeksi on kirjattu yhteiskuntatakuu. Valtakunnallinen Yhteiskuntatakuu –työryhmä on maaliskuussa -2012 julkaisemassaan väliraportissa listannut ensisijaisia toimia, joilla varmistetaan nuorten pääsy koulutukseen ja työhön mm. seuraavat: -säädetään kunnille vastuu perusopetuksen päättävien nuorten ohjauksesta, -vahvistetaan nuorten työpajatoimintaa, -laajennetaan etsivä nuorisotyö koko maahan, -tehostetaan nuorisolain muutoksen toimeenpanoa nuorten ohjaus- ja palveluverkostossa. Jatkotyössään työryhmä keskittyy nuorten palvelujärjestelmän toimivuutta koskeviin kysymyksiin. Uusia toimintamalleja haetaan työnantajien, työmarkkinajärjestöjen, muiden toimijoiden ja nuorten kanssa. •Nuorisolain 8 §: ” Nuorille tulee järjestää mahdollisuus osallistua paikallista nuorisotyötä ja –politiikkaa koskevien asioiden käsittelyyn. Lisäksi nuoria on kuultava heitä koskevissa asioissa.” •Opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta on kehitetty lasten ja nuorten hyvinvoinnin kansalliset indikaattorit, joiden avulla tulevina vuosina arvioidaan lapsi- ja nuorisopoliittisen ohjelman toteutuminen. Myös kuntia ohjeistetaan julkistamaan tietoja kunnan lapsi- ja nuorisoväestön hyvinvoinnin tilasta ja kehityksestä sekä niihin liittyvistä strategisista suunnitelmista.
|
Yleisperustelut toiminnallisille tavoitteille ja kehittämistoimenpiteille: |
| |
|
Nuorisotyö ja -politiikka kuuluvat nuorisolain (72/2006) 7 §:n mukaan kunnan tehtäviin. Kunnan nuorisotyöhön ja – politiikkaan sisältyvät nuorten kasvatuksellinen ohjaus, toimintatilat ja harrastusmahdollisuudet, tieto- ja neuvontapalvelut, nuorisoyhdistyksien ja muiden nuorisoryhmien tuki, liikunnallinen, kulttuurinen, kansainvälinen ja monikulttuurinen nuorisotoiminta, nuorten ympäristökasvatus sekä tarvittaessa nuorten työpajapalvelut ja etsivä nuorisotyö. Lain 8 §:n mukaan nuorille tulee järjestää mahdollisuus paikallista ja alueellista nuorisotyötä ja – politiikkaa koskevien asioiden käsittelyyn. Lisäksi nuoria tulee kuulla heitä koskevissa asioissa.
Lastensuojelulain (417/2007) mukaan ehkäisevää lastensuojelua on myös kunnan muiden palvelujen piirissä esim. nuorisotyössä annettava erityinen tuki silloin, kun lapsi tai perhe ei ole lastensuojelun asiakkaana.
Laki perusopetuslain muuttamisesta (1136/2003) mukaisessa Aamu- ja iltapäivätoiminnassa tavoitteena on tukea kodin ja koulun kasvatustyötä sekä lapsen tunne-elämän kehitystä ja eettistä kasvua.
|
KAUPUNGINVALTUUSTON SITOVIKSI VAHVISTETTAVAT TAVOITTEET JA MITTARIT |
Ohjelmista johdetut toimielimen sitovat tavoitteet/kehittämistoimenpiteet | |||||
Tulostavoitteet/kehittämistoimenpiteet | |||||
| TAE 2013 | TS 2014 | TS 2015 | TS 2016 | |
1 | Tavoite/kehittämistoimenpide/sopeuttamistoimi Erityistä tukea tarvitsevien nuorten ohjaaminen oikeaan palveluluun (”Nuorten matalan kynnyksen tuen kehittäminen”) |
|
|
|
|
| Mittari seurantaa varten 1.Sosiaalisen vahvistamisen, Etsivän nuorisotyön ja Ohjaamon (Nose) ohjaamat nuoret/vuosi 2.Työpajatoiminnan palvelujen käyttäjät /vuosi |
850 135 |
860 135 |
900 140 |
900 140 |
2 | Tavoite/kehittämistoimenpide/sopeuttamistoimi |
|
|
|
|
| Mittari seurantaa varten |
|
|
|
|
KAUPUNGINVALTUUSTOLLE TIEDOKSI ANNETTAVA OSUUS |
Toimintaa kuvaavia tunnuslukuja ja perusmittareita | ||||||||
| TP 2010 | TP 2011 | TA 2012 | TAE 2013 | TS 2014 | TS 2015 | TS 2016 | |
1 | Tunnusluku Kokonaisasiakasmäärä |
466.467 |
476.576 |
385.000 |
400.000 |
400.000 |
400.000 |
400.000 |
| Mittari seurantaa varten - kerätään tiedot palvelujen käyttäjistä ja toimintoihin osallistuneista. |
|
|
|
|
|
|
|
2 | Tunnusluku |
|
|
|
|
|
|
|
| Mittari seurantaa varten |
|
|
|
|
|
|
|
Työvoima | |||||||
| TP 2010 | TP 2011 | TA 2012 | TAE 2013 | TS 2014 | TS 2015 | TS 2016 |
Työvoiman käyttö (henkilötyövuosina ilman työllistettyjä ja harjoittelijoita) |
154,9 |
159,1 |
159,1 |
158,0 |
156,0 |
155,0 |
153,0 |
Eläkkeellelähtöennuste | 1 (toteuma) | 1 (toteuma) | 2 | 0 | 2 | 2 | 3 |
Palkkamenojen kehitys (tiliryhmä 400) | 4.469.435 | 4.681.418 | 4.913.666 | 5.101.345 | 5.199.173 | 5.300.152 | 5.352.381 |
Sairauspoissaolojen määrä, sairauspoissaolo % | 3,55 | 4,0 | 4,2 | 4,1 | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Työtapaturmat, tapaturmapoissaolo % | 0,23 | 0,08 | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,01 |
Henkilöstön työhyvinvointi | ||||||
| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Työnantajan suositteleminen (suosittelee %) | 57,43 | x | 58 | x | 59 | x |
Päätöksenteon oikeudenmukaisuus | 2,71 | x | 3 | x | 3,2 | x |
Kehityskeskustelujen käyminen (kyllä %) | 84,85 | x | 85 | x | 86 | x |
Työpaikan ilmapiiri | 3,6 | x | 3,6 | x | 3,7 | x |
Kestävä kehitys hallintokunnan toiminnassa | ||||||
| TA 2012 | TAE 2013 | TS 2014 | TS 2015 | TS 2016 | |
1 | Kasvihuonepäästöjen vähentäminen |
|
|
|
|
|
| Kasvihuonepäästövähennyssuunnitelma |
|
|
|
|
|
| -Lähtötilannekartoitus tehty | Toteutunut. | Tarvittaessa edellisen kartoituksenpäivitys. |
|
|
|
| -Suunnitelma valmistunut tai päivitetty | Suunnitelma valmistuu ja päivitetään vaiheittain eri toimipisteissä. | Suunnitelma valmistuu ja päivitetään vaiheittain eri toimipisteissä. | Suunnitelma valmistuu ja päivitetään vaiheittain eri toimipisteissä. | Suunnitelma valmistuu ja päivitetään vaiheittain eri toimipisteissä. | Suunnitelma valmistuu ja päivitetään vaiheittain eri toimipisteissä. |
| -Suunnitelman toimenpiteet toteutettu tai käynnistetty | Toimenpiteitä toteutetaan ja käynnistetään vaiheittain. | Toimenpiteitä toteutetaan ja käynnistetään vaiheittain. | Toimenpiteitä toteutetaan ja käynnistetään vaiheittain. | Toimenpiteitä toteutetaan ja käynnistetään vaiheittain. | Toimenpiteitä toteutetaan ja käynnistetään vaiheittain. |
2 | Ekotukihenkilöiden määrä |
|
|
|
|
|
| -Uudet koulutetut ekotukihenkilöt | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| -Ekotukihenkilöiden määrä yhteensä | 2 | 4 | 5 | 6 | 7 |
3 | Lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen |
|
|
|
|
|
| Toimenpide Kaikki nuorisotoimen työ on lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa ennaltaehkäisevää työtä. |
|
|
|
|
|
| Mittari seurantaa varten |
|
|
|
|
|
4 | Toimialakohtaiset toimenpiteet |
|
|
|
|
|
| Toimenpide |
|
|
|
|
|
| Mittari seurantaa varten |
|
|
|
|
|