Tilivelvollinen viranhaltija: | |
Nuorisotoimenjohtaja | Annina Lehtiö-Vainio |
Toiminta-ajatus: |
Lasten ja nuorten myönteisen kasvun tukeminen |
Ohjelmista johdetut toimielimen sitovat tulostavoitteet ja kehittämistoimenpiteet | |||
Tulostavoitteet/kehittämistoimenpiteet |
|
|
|
Asukkaiden hyvinvointiohjelma | Tavoite 2011 | Toteutunut 31.12.2011 | |
Nuorten matalan kynnyksen tuen kehittäminen | Ohjaamon uudet |
186 |
|
| |||
| |||
| Etsivän nuorisotyön | 268 |
|
| |||
| |||
Talousohjelma | Tavoite 2011 | Toteutunut 31.12.2011 | |
Avustusjärjestelmää kehitetään, tavoitteena tuotantotapojen yhtenäistäminen ja päällekkäisten töiden purkaminen, henkilöstötarpeen vähentäminen ja avustusmäärärahojen tarkempi seuranta. Kehittämiseen liittyy olennaisesti prosessien tarkastelun ohella myös tietojärjestelmän kehittäminen | Kehittämistyötä tehdään | Avustusjärjestelmää kehitetty ja selkeytetty. |
|
| |||
|
Henkilöstöohjelma | 2008 | 2009 | 2010 | TA 2011 | Toteutunut 31.12.2011 | |
Työvoiman käyttö (henkilötyövuosina, ilman | 163 | 148 | 154,9 | 159 | 159,1 |
|
| ||||||
| ||||||
Palkkamenojen kehitys (tiliryhmä 400) | 4.340.005 | 4.077.229 | 4.469.435 | 4.741.394 | 4.717.424 |
|
| ||||||
| ||||||
Sairauspoissaolojen määrä (sairauspoissaolo %) | 4,28 | 5,36 | 3,55 | 4,3 | 4,04 |
|
| ||||||
| ||||||
Työtapaturmat (tapaturmapoissaolo %) | 0,16 | 0,06 | 0,23 | 0,01 | 0,08 |
|
| ||||||
| ||||||
Varhemaksut | 10.807 | -1.469 | 46.820 | 38.609 | 38.287 |
|
| ||||||
|
Kunta 10 -mittarit Kyselyt vuosina 2008 ja 2010 Tulokset raportoidaan v. 2009 ja 2011 | 2009 | 2011 | |
Työnantajan suositteleminen (suosittelee %) | 45,35 | 57,43 |
|
| |||
| |||
Päätöksenteon oikeudenmukaisuus | 2,54 | 2,71 |
|
| |||
| |||
Kehityskeskustelujen käyminen (kyllä %) | 83,53 | 84,85 |
|
| |||
| |||
Työpaikan ilmapiiri | 3,44 | 3,60 |
|
| |||
|
Palvelukokonaisuuksille asetettavat keskeiset operatiiviset tulostavoitteet
| ||||||
Tulostavoitteet | Toteumat | TP | Tavoite | Toteutunut | ||
| 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 31.12.2011 | |
Nuorisoasiainkeskuksen kokonaisasiakasmäärä / Nuorisotoimen eri palveluita ja palvelumuotoja käyttäneiden määrä | 423.582 | 397.576 | 466.476 | 385.000 | 476.576 |
|
| ||||||
|
Hallintokunnan kestävän kehityksen budjetointi, jota seurataan valtuuston tasolla | ||||
Kaupungin yhteiset tulostavoitteet/toimenpiteet | TP | Tavoite | Toteutunut | |
Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen | 2010 | 2011 | 31.12.2011 | |
Toimenpide: | saadaan ohjeistus suunnitelman tekemiseksi | valmistellaan suunnitelma | Työ käynnistyi; suunnitelma tehty nuorten työpaja Fendarile. |
|
| ||||
| ||||
Toimenpide: | nimetään 2 | lkm=2, | lkm=1 |
|
| ||||
| ||||
Energiatehokkuuden parantaminen | TP 2010 | Tavoite 2011 | Toteutunut 31.12.2011 | |
Toimenpide: | saadaan ohjeistus suunnitelman tekemiseksi | valmistellaan suunnitelma | Toteutui Nuorten työpaja Fendarissa. (V.2008 tehty ekokartoitus Seikkailupuistossa, Vimmassa, Fendarissa sekä toimistossa.) |
|
| ||||
| ||||
Annetaan henkilökunnalle tarvittavaa tietoa ja koulutusta, jotta heillä on valmiudet toimia energiatehokkaasti omassa työssään. | koulutusta annetaan (osallistuneiden määrä) | koulutusta (osallistuneiden määrä) |
17 |
|
| ||||
| ||||
Osallistutaan vuosittaiseen energiansäästöviikkoon, vko 41 | kyllä | kyllä | kyllä |
|
| ||||
| ||||
Kestävän kehityksen kriteerit huomioidaan kaikissa kaupungin | TP 2010 | Tavoite 2011 | Toteutunut 31.12.2011 | |
Toimenpide: Huom. Nuorisoasiainkeskus tekee hyvin vähän kilpailutettavia erillishankintoja |
| Kyllä | Nuorisoasiainkeskuksella ei ollut Halolle annettavia kilpailutustoimeksiantoja. |
|
| ||||
| ||||
Hallintokunnan toimialakohtaiset kestävän kehityksen tulostavoitteet/toimenpiteet | TP | Tavoite | Toteutunut | |
Kirjataan hallintokunnan toimialakohtaisia kestävän kehityksen toimenpiteitä tai investointihankkeita, joita seurataan valtuustotasolla. | 2010 | 2011 | 31.12.2011 | |
- toimenpide: Osallistutaan KPK2011-vuoteen yhteistyöhankkeella ”Ekoteko! - nuoret Itämeren äärellä” | valmistelu + 1.vaihe | osallistutaan 2. vaiheeseen | Toteutui. |
|
| ||||
| ||||
-toimenpide: Lasten ja nuorten kanssa työskentelevät soveltavat monipuolisesti ympäristökasvatuksen menetelmiä kasvatustyössään (esim. tapahtumat, tempaukset, kierrätysmateriaalien käyttö) | toteutuu > raportointi | toteutuu > | Toteutui. |
|
| ||||
|
Kv: | Nuorisotyöntekijän vakanssin perustaminen nuorten työpajoille: Selvitetään nuorisotyöntekijän vakanssin rahoittaminen rakennemuutosrahoista |
| Toimenpiteet: Kahden vuoden määräajaksi palkatun nuorisotyöntekijän palkkakustannukset voitiin ensimmäisenä vuonna, v.2011, kattaa ulkopuolisella avustuksella, joten rakennemuutosrahoja ei tarvittu.
|
TALOUS | ||||||||
Toteutumisvertailu 31.12.2011 | ||||||||
€ |
| Tilinpäätös | Talousarvio | Muutokset | Talousarvio | Tilinpäätös 2011 | Poikkeama | |
Nuorisolautakunta | ||||||||
| T | 1 457 833 | 1 107 546 | 0 | 1.107.544 | 1.646.886 | 539.341 |
|
|
| |||||||
| M | 10 539 467 | 10 534 052 | 4 196 | 10.538.221 | 10.929.292 | -391.071 |
|
|
| |||||||
| N | -9 081 634 | -9 426 506 | -4 196 | 9.430.677 | 9.282.406 | 148.270 |
|
Investoinnit | ||||||||
| M | 133 469 | 157 000 | 0 | 157.000 | 107.956 | 49.044 |
|
|
| |||||||
| T | 30 000 | 62 800 | 0 | 62.800 | 30.000 | 32.800 |
|
|
| |||||||
| N | -103 469 | -94 200 | 0 | -94.200 | 77.956 | 16.244 |
|
Virastopäällikön arvio toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta:
Nuorisotoimen kokonaiskävijämäärä oli 476.576, mikä oli 10.100 enemmän kuin vuonna 2010. Kokonaiskävijämäärä on kasvanut jo usean vuoden ajan säästövuoden 2009 poikkeusta lukuun ottamatta.
Turun nuorten ohjausmalli valmistui kevään 2011 aikana. Ohjausmalli on poikkisektoraalinen; mukana ovat nuorisotoimen (Ohjaamo, etsivä nuorisotyö, Fendarin nuorisotyöntekijät) lisäksi sosiaali- ja terveystoimi (KOHO, sosiaalityö), kasvatus- ja opetustoimi (peruskoulun uraohjaaja, ammattiopetuksen urasuunnittelijat, lukioiden opinto-ohjaajat) sekä muita yhteistyötahoja (Puolustusvoimat/siviilipalvelu jne.). Näin varmistetaan, että peruskoulun päättävällä on joko koulutuspaikka tai hän on muun tarvitsemansa palvelun piirissä. Ohjausmallin avulla saavutettu tulos, 186 uutta asiakasta v.2011, on hyvä.
Avustusjärjestelmää kehitettiin ja selkeytettiin. Nuorisolautakunta hyväksyi 16.6.2010 § 87 uuden avustusohjeen. Avustusmuodot ovat toiminta-avustus, projektiavustus sekä uutena sopimuspohjainen avustus. Sopimuspohjainen avustus on avustus, joka voidaan myöntää turkulaiselle nuorisojärjestölle, joka sitoutuu lautakunnan erikseen hyväksymiin tulos- ja kasvatuksellisiin tavoitteisiin. Sopimuspohjaista avustusta saattoi hakea ensimmäisen kerran 30.9.2011 mennessä.
Työtapaturmista johtuvat poissaoloprosentti oli hieman tavoitetta korkeampi, mutta joka tapauksessa vuoden 2010 poissaoloprosenttia pienempi. Tapaturmia oli lukumääräisesti vähemmän vuonna 2011 (14) kuin vuonna 2010 (22).
Ekotukihenkilön vastuulle tulevat tehtävät osoittautuivat aikaa vievemmiksi kuin mitä ensimmäisten tietojen mukaan oli oletettu (mm. kaksi koulutuspäivää). Organisaatiosta ei ollut mahdollista irrottaa useampaa työntekijää ekotukihenkilöiksi. Ekotukihenkilö teki nuorten työpaja Fendarissa päästövähennyskartoituksen yhdessä muun henkilökunnan kanssa. Kartoitus tehtiin koulutuksellisesti. - Nuorisotoimessa on jo aiemmin (v.2008) tehty päästövähennyskartoitusta vastaavat ekokartoitukset neljässä eri pisteessä, ja annettu niille suosituksia havaittujen puutteiden korjaamiseksi.
Kehityskeskustelut on nuorisotoimessa käyty jo vuosien ajan kaikkien työntekijöiden kanssa, joiden esimies-alaissuhde on kestänyt vähintään 6 kk.
Tulot ylittyivät positiivisesti budjetoidusta. Menot ylittyivät niin ikään budjetoidusta; syynä on ulkopuolinen rahoitus, joka näkyy sekä tulo- että menopuolella. Investointeihin myönnetty valtionavustus jäi ennakoitua pienemmäksi, jolloin toteutetut investoinnit sopeutettiin myönnettyyn avustukseen. Kaikkia investointeja ei myöskään toteutettu täysimääräisinä.
Ulkopuolisen rahoituksen turvin (mm. OKM, ELY) katettiin useiden työntekijöiden palkkakustannukset. Nuorten työpajoille palkattiin kaksi työpajaohjaajaa ja kaksi nuorisotyöntekijää sekä nuorten työllistämiseen muissa yksiköissä nuorisotyöntekijä, ja työpajatoiminnan kehittämiseen koko maakunnassa pajakoordinaattori. Etsivään nuorisotyöhön palkattiin neljä ohjaajaa. Niin ikään Pointti-, Vertti- ja Vaikuta-hankkeet toteutuivat ulkopuolisella rahoituksella. Näiden seutukunnallisten hankkeiden avulla edistetään nuorten kuulemis-, vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksia. Meidän Puisto-lähiöhankkeeseen Varissuolla palkattiin yhteisötaiteilija toteuttamaan yhdessä alueen asukkaiden kanssa koko perheen olohuonetta. Yhteensä ulkopuolisella rahoituksella tehtiin nuorisotoimessa 9,3 htv, mikä on lisäystä + 6,3 htv vuoteen 2010 verrattuna.
|