Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Nuorisolautakunta15315.12.20113

3055-2011 (041)

Nuorisolautakunnan talousarvio vuodelle 2012 ja taloussuunnitelmat vuosille 2012 - 2015

Tiivistelmä: -

Nlk § 153

Kehittämissuunnittelija Virpi Sandvik:

 

Kaupunginvaltuusto päätti 28.11.2011 § 216 vuoden 2012 talousarviosta ja vuosien 2012–2015 taloussuunnitelmasta.

 

Nuorisolautakunnan toimintakulut ja –tuotot sekä toimintakate vahvistettiin seuraavasti:

 

 

TP 2010
(€)

TA 2011
(€)

Talous-
arvio

2012

(€)

TS 2013
(1.000 €)

TS 2014
(1.000 €)

TS 2015
(1.000 €)

Käyttötalousosa

 

 

 

 

 

 

Toimintatuotot

1 452 774

1 107 546

1 165 146

 

 

 

johon sis. mks:iä

2 300

 

 

 

 

 

Toimintakulut

10 534 408

10 534 052

10 871 207

 

 

 

johon sis. mks:iä

167 524

 

 

 

 

 

Toimintakate

-9 081 634

-9 426 506

-9 706 061

-9 896

-10 090

-10 292

Muutos-%

 

3,8

3,0

2,0

2,0

2,0

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kaupunginhallituksen ehdotuksen talousarvioon sisältyvistä muutoksista:

 

TALOUSARVIOON SISÄLTYVÄT MUUTOKSET:

 

 

 

 

Ta(e) 2012

Ts 2013

Ts 2014

Ts 2015

 

Käyttötalousosa

 

 

 

 

 

 

Ohjeluku toimintakate

-

9.700.000

 

 

 

 

Hallintokunnan ehdotus toimintakate

-

9.700.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kv (Kh) (Kj):

 

 

 

 

 

 

 

toimintakulut

+

6.061

 

 

 

 

Logistiikan veloitusarvio 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TS-vuodet, toimintakatteen vähennys

-

 

183.500

173.000

192.000

 

Kaupunginvaltuuston talousarviokäsittelyssä määrärahoihin lisättiin 6.061 € toimintakuluja kattamaan vuoden 2012 logistiikkakulut. Nuorisolautakuntaa sitovat kaupunginvaltuustoon nähden toimintatuotot ja toimintamenot.

 

Kaupunginhallituksen 5.12.2011 hyväksymien ohjeiden, ”Vuoden 2012 talousarvioon ja vuosien 2012–2015 taloussuunnitelmaan sisältyvien käyttösuunnitelmien ja määrärahajakojen tarkistamista vastaamaan kaupunginvaltuuston päätöksiä” mukaan lauta- ja johtokuntia pyydetään tarkistamaan hallintokunnan ehdotus kaupunginvaltuuston päätöksiä vastaavaksi sekä päättämään omalta osaltaan tehtävien toteuttamisesta ja määrärahojen tai liiketoiminnan tulojen käytöstä. Lauta- ja johtokuntien tulee ryhtyä välittömästi valtuuston päättämien sitovien toiminnallisten tavoitteiden sekä menojen ja tulojen kohdentamiseen siten, että kaupunginvaltuuston asettamat toiminnalliset tavoitteet toteutuvat, toiminta ylläpidetään talousarvioon merkittyjen määrärahojen puitteissa sekä, että talousarvion mukaisten tulot toteutuvat.

 

Lautakuntien tulee määritellä sitovuustaso toimielimen sisällä. Lisäksi lautakuntien tulee määritellä, millaiset muutokset sen käyttöön osoitetun määrärahan sisällä edellyttävät lautakunnan hyväksymisen etukäteen sekä valvottava päätöksen noudattamista.

 

Liite 1                                  Määrärahat ja tuloerät (käyttötalous sekä investoinnit)

 

Liite 2                                  Käyttöomaisuushankinnat

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi sitoviksi vahvistamiinsa tavoitteisiin ja mittareihin asukkaiden hyvinvointiohjelman seurantamittarit. Kohta ei sisältynyt nuorisolautakunnan 13.9.2011 § 118 hyväksymään talousarvio- ja suunnitelmaehdotukseen. Ehdotuksessa hyväksytyt toimintaa kuvaavat mittarit (esim. kokonaiskävijämäärä) on poistettu. Nämä toimintaa kuvaavat tunnusluvut ja tavoitteet määritellään sen sijaan strategisessa palvelusopimuksessa. Toimintaa kuvaavat tunnusluvut ja tavoitteet määritellään kaupunginhallituksen ja lautakunnan välisessä strategisessa palvelusopimuksessa (SPS).

 

Liite 3                                  Toimielimen vuoden 2012 talousarvion ja vuosien 2012 – 2015 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet

 

Käyttösuunnitelma/liiketoimintasuunnitelma ja sopimusohjaus

 

Käyttösuunnitelman/liiketoimintasuunnitelman perustana on kaupunginvaltuuston vahvistama vuoden 2012 talousarvio ja vuosien 2012 - 2015 taloussuunnitelma, johon sisältyvät tavoitteet mittareineen ja tavoitetasoineen vuodelle 2012 sekä muut kaupunginvaltuuston sitoviksi hyväksymät tekstit ja/tai tekstilisäykset, joilla kaupunginvaltuusto haluaa ohjata lautakuntien määrärahojen käyttöä ja lautakunnan palvelutoimintaan liittyvää valmistelua. Liikelaitosten johtokuntien tulee varmistaa, että liiketoimintasuunnitelmat toteuttavat kaupunginvaltuuston tahtoa. Johtokuntien tulee varmistaa talousarvion hyväksymismenettelyn yhteydessä liiketoimintasuunnitelman toteuttamisen edellytykset.

 

Käyttösuunnitelmalla toimielimet asettavat seuraavan tason yksiköille valtuuston hyväksymiä tavoitteita tarkentavat tavoitteet sekä jakavat määrärahat ja tuloarviot seuraavan tason yksiköille (käyttötalousosa) ja kohteille (investointiosa).

 

Tämän mukaisesti tulee tulosyksiköille osoittaa kokonaismäärärahat ja -tuloarviot, joiden puitteissa niiden tulee toimia ja joiden kertymisestä ne vastaavat sekä tehtävät, joista niiden tulee suoriutua käytössään olevilla resursseilla mahdollisimman tuloksellisesti ja taloudellisesti kaupungin kokonaistaloudellinen tilanne huomioon ottaen.

 

Käyttösuunnitelman laadinnan ja liiketoimintasuunnitelman päivittämisen pohjana tulee olla valtuuston hyväksymät päätökset toimielimelle ja ryhmien välisestä sopimuksesta ja laadituista ohjelmista johdetut lauta- ja johtokunnan omat tavoitteet.

 

Sopimusohjaus - Strateginen palvelusopimus sekä palvelutuotantosopimus

 

Strategisen palvelusopimuksen (SPS) allekirjoittavat kaupunginhallituksen puheenjohtaja, apulaiskaupunginjohtaja, nuorisolautakunnan puheenjohtajat ja nuorisotoimenjohtaja.

 

Nuorisotoimenjohtaja neuvottelee palvelujohtajan ja palvelutuotantojohtajan kanssa talousarvion jaosta sekä palvelutuotantosopimuksen (PTS) sisällöstä. Palvelutuotantosopimus muodostuu mm. palvelukokonaisuuksista/tuotekorteista sekä nuorisotoimen suunnitelmista. Palvelutuotantosopimus on talousarvion käyttösuunnitelma. Sopimuksen allekirjoittavat lautakunnan puheenjohtajat, nuorisotoimenjohtaja, palvelujohtaja sekä palvelutuotantojohtaja.

 

Sekä strateginen palvelusopimus että palvelutuotantosopimus käsitellään omina asioinaan nuorisolautakunnassa 15.12.2011.

 

Henkilöstö

 

Nuorisoasiainkeskus toimitti keskushallinnolle pyynnöstä vähentävän henkilöstösuunnitelman lokakuussa 2011. Liitteessä 3 olevat työvoiman käyttöä koskevat henkilötyövuodet poikkeavat siten syyskuun lautakuntakäsittelyssä olleista luvuista. Vähentävä suunnitelma perustuu sille laskennalliselle olettamukselle, että vakansseja ei täytetä eläköitymisen myötä.

Nuorisotoimenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio:

EhdotusNuorisolautakunta päättää merkitä tiedokseen liitteiden mukaiset käyttötalousosan vuoden 2012 talousarvion javuosien 2012–2015 taloussuunnitelmaluvut, määrärahojen enimmäismäärät ja kerättävien tulojen vähimmäismäärät, sekä hyväksyä investointiosan mukaiset käyttöomaisuuden investoinnit,

että sellaiset tiloista ja palveluista luopumiset, uusien palveluiden aloittamiset tai hankkeet, joiden kustannukset ylittävät vuositasolla 10.000 euroa tuodaan lautakunnan päätettäväksi, sekä määrittelee talousarvion sitovuustasoksi toimielintason NLK.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunginhallitus
tiedKeskushallinto, talousasiat
tiedKeskushallinto, talouspalvelukeskus, palkanlaskenta muut
tiedKyttä Maija


Liitteet:

Nlk § 153
Liite 1:Määrärahat ja tuloerät
Liite 2:Käyttöomaisuushankinnat
Liite 3:Toimielimen vuoden 2012 talousarvion ja vuosien 2012 - 2015 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet