Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Nuorisolautakunta 112 31.08.2011 11

9329-2011 (041)

Lähetekeskustelu nuorisotoimen vuoden 2012 talousarvioehdotuksesta ja vuosien 2012-2015 taloussuunnitelmaehdotuksesta

Tiivistelmä: -

Nlk § 112

Nuorisotoimenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio ja kehittämissuunnittelija Virpi Sandvik:

Kaupunginjohtaja on 16.6.2011 antanut ohjeet vuoden 2012 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2012 - 2015 taloussuunnitelmaehdotuksen laadinnasta.

Hallintokuntien ja liikelaitosten talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus tulee olla valmis 16.9.2011 mennessä, jonka jälkeen ei muutoksia voi enää tallentaa järjestelmään. Kaikki talousarvio- ja suunnitelmaehdotukseen vaadittavat erilliset talousarviolomakkeet, jotka eivät ole SAP BPC:n järjestelmästä suoraan saatavissa, tulee olla täytettyinä ohjeiden mukaan ja mahdolliset lautakunta- ja johtokuntakäsittelyissä tehdyillä muutoksilla korjattuina.

Nuorisoasiainkeskuksen ja apulaiskaupunginjohtaja Maija Kytän väliset talousarvioneuvottelut käydään 2.9.2011. Nuorisolautakunta kokoontuu päättämään talousarviosta tiistaina 13.9.2011.

Kaupunginhallitus hyväksyi 20.6.2011 hallintokunnille annettavat ohjeluvut noudatettaviksi. Kaupunginhallitus päätti myös, että suunnitelmavuosille 2013 - 2015 ei anneta tässä vaiheessa ohjelukuja, vaan ne tuodaan päätettäväksi talousarvion yhteydessä.

 

    TA 2011 Ohjeluku 2012 Muutos%
  T 1.108    
Nuorisolautakunta M 10.534    
  N -9.427 -9.700 2,9

 

Talousarvion ja – suunnitelman laadintaa ohjaavat ohjausasiakirjat, päätökset, yleisohjeet ja säännöt

Talousarvion ja – suunnitelman laatimista ohjaavat:

  1. valtuustoryhmien välinen sopimus 2009–2012, joka toimii lähtökohtana valtuustokauden aikana laadittaville toimintaa ohjaaville toimeenpano-ohjelmille sekä
  2. Turun kaupungin strateginen ohjelmarakenne – Turku-sopimus

Turku-sopimuksen strategiset teemat ja toimeenpano-ohjelmat ovat

Vetovoimaisuus ja

kilpailukyky

Asukkaiden hyvinvointi Resurssien tasapainoinen ohjaus ja käyttö

Turun kaupungin asunto- ja maankäyttöohjelma vuosille 2009–2013

Kv 5.10.2009 § 219

Turun kaupungin ilmasto- ja ympäristöohjelma vuosille 2009–2013

Kv 26.10.2009 § 239

Turun kaupungin osaamis-, yrittäjyys- ja elinkeino-ohjelma 2009–2013

Kv 26.10.2009 § 238

Asukkaiden hyvinvointiohjelma

Kv 28.9.2009 § 206

Koostuu:

- Lasten ja nuorten ohjelma

- Työikäisten ohjelma

- Senioriohjelma

- Mielenterveystyön kokonaissuunnitelma 2009 - 2013

Henkilöstöohjelma

Kv 25.1.2010 § 17

Talousohjelma

Kv 22.6.2009 § 172

Omistajapolitiikka

2009–2013

Kv 5.10.2009 § 220

 

Ohjelmien tavoitteista ja toimenpiteistä syntyy talousarvio- ja sopimusohjausprosessin välityksellä tulosyksiköihin asti ulottuva johtamisketju.

Oleellista on, että toimielin jalkauttaa ohjelmatavoitteen omaan toimintaansa tuloksen tai konkreettisen kehittämistoimenpiteen muodossa.  Näin voidaan varmistua, että kaikki talousarviotavoitteet ovat riittävän täsmällisiä mitattavaksi, arvioitavaksi ja seurattaviksi. Useimmissa tapauksissa talousarvion toimenpiteet tulee edelleen täsmentää ja viedä hallintokuntien alaisten yksiköiden toimintasuunnitelmiin. Toimielimille valitaan ohjelmista vain kaikkein keskeisimmät tavoitteet kaupunginvaltuustoon nähden sitoviksi talousarviotavoitteiksi.

 

Tavoitteet ja sopimusohjaus

Kaupunginvaltuusto päätti 26.4.2004 § 105, että palvelutoimessa otetaan käyttöön sopimusohjausjärjestelmä. Sopimusohjausjärjestelmässä apulaiskaupunginjohtajat vastaavat strategisten palvelusopimusten valmistelusta kaupunginhallitukselle.

Toimielimet esittävät luonnoksen strategisesta palvelusopimuksesta (SPS) talousarvioesityksen yhteydessä. Keskeisimmät strategisen palvelusopimuksen tavoitteet nostetaan toimielimen talousarviotavoitteiksi. Talousarvion hyväksymisen jälkeen kaupunginhallitus vahvistaa järjestämisvastuussa olevien toimielimien kanssa strategisen palvelusopimuksen. Strategisessa palvelusopimuksessa osoitetaan hallintokunnan sisäinen määrärahajako ja asetetaan tulos- ja kehittämistavoitteet palvelukokonaisuuksittain.

Sopimusten seuranta ja raportointi tapahtuu talousarvion toteutumisseurannan sekä tilinpäätöksen yhteydessä. Raportoinnilla todennetaan ohjelmista ja talousarviosta jalkautuvien tavoitteiden toteutuminen toimielimessä.

Henkilöstöohjelman kaikille yhteiset tavoitteet

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 25.1.2010 § 17 Turun kaupungin henkilöstöohjelman 2010 – 2013.

Henkilöstöohjelman päätavoitteet liittyvät

-          johtamisen ja esimiestyön kehittämiseen (tulee olla oikeudenmukaista ja osallistavaa)

-          henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon kehittämiseen (tulee olla suunnitelmallista, osaamisenkehittämistä pitää tukea)

-          henkilöstön ja työyhteisöjen hyvinvoinnin parantamiseen (työilmapiiriä on kehitettävä kannustavaksi mm. kannustavaa palkkausta kehittämällä ja henkilöstön työhyvinvoinnista on huolehdittava suunnitelmallisesti)

Henkilöstöohjelman perusteella on koottu hallintokunnille kaikkiaan 15 tavoitetta (mm. järjestelmällinen esimies- ja johtamiskoulutus, Kunta 10-tulosten käsittely ja hyödyntäminen kehittämisen tukena, tavoitteellinen ja suunnitelmallinen työkykyä ylläpitävä toiminta kaikissa yksiköissä). Kaupunkitasoinen seuranta toteutetaan vuosittain henkilöstöraportissa. Kaikkia henkilöstöohjelmaan sisältyviä mittareita tulee kuitenkin seurata vuosittain myös virasto- /liikelaitostasolla.

Talousarvio- ja suunnitelmaehdotusten perusteleminen

Hallintokunnan talousarvioehdotusta selvitetään ja perustellaan seuraavilta osin käyttäen liitettä 1:

1. Ilmoitetaan tilivelvollinen viranhaltija

2. Kerrotaan hallintokunnan toiminta-ajatus

3. Selvitetään toimintaympäristön muutosten vaikutusta talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotukseen

4. Kirjoitetaan yleisperustelut toiminnallisille tavoitteille ja keskeisimmille kehittämistoimenpiteille

suunnitelmakaudelle (toimintasuunnitelma)

5. Esitetään ohjelmista johdetut toiminnalliset tavoitteet/kehittämistoimenpiteet

ja niiden toteutumista seuraavat mittarit

6. Annetaan kestävän kehityksen budjetoinnin tavoitteet ja seurantamittarit

7. Annetaan toimintaa kuvaavia tunnuslukuja ja perusmittareita

8. Annetaan työvoiman tunnusluvut

9. Annetaan Kunta 10 –mittarit

Hallintokunnat ovat jo kevään ohjelukukierroksella esittäneet perusteluja talousarvion pohjaksi. Näitä esityksiä voi käyttää hyväksi, mikäli ne vielä vastaavat nykyhetken tilannetta.

 

Määrärahojen tarpeen arvioinnissa huomioonotettavia asioita

Hintatason muutoksena oletetaan vuonna 2011 olevan 2,7 %:a. Taloussuunnitelmavuosille 2012 – 2014 on arvioitu hintatason muutokseksi 2,0 % vuodessa. Sisäisiä palvelujen hintoja voidaan korottaa 1,5 % vuodelle 2012.

Seuraavat erät syötetään keskitetysti keskushallinnossa toimielinten budjettipohjiin:

Em. sisäiset ja ulkoiset erät kustannuspaikalle ”Toimielimen yhteiset menot” tai vastaava. Näitä eriä ei jaeta kustannuspaikkojen eikä tulosalueiden talousarvioihin (poikkeus sekä nettoyksiköt ja ulkopuolista rahoitusta saavat projektit). Puhepalveluita ja logistiikkamenoja varten budjetoitavia summia ei ole vielä saatu.

Siivouskulut ja kulunvalvonnan kulut sisältyvät vuodesta 2012 lähtien sisäisten vuokrien kuluihin.

Vuodesta 2012 lähtien logistiikkatoiminnan kustannukset peritään sisäisenä eränä hallintokunnilta. Hankinta- ja logistiikkakeskus ryhtyy veloittamaan logistiikan palveluista kaikkia palveluiden käyttäjiä (ei pelkästään yhtiöitä). Logistiikkakeskus laskee kunkin hallintokunnan osuuden kustannuksista. Hallintokunnille tuleva uusi kustannuserä huomioidaan syksyllä kaupunginjohtajan talousarvioesitystä koottaessa.

Kunta-alan virka- ja työehtosopimukset ovat voimassa 1.2.2010 – 31.12.2011. Peruspalveluohjelmassa arvioidaan kuntasektorin ansiotason muutoksen olevan vuonna 2011 keskimäärin 2,8 % ja vuonna 2012 3,2 %, suunnitelmavuosina 2013-2015 sen arvioidaan olevan 3,4-3,5%. Vuoden 2011 korotusten ja vuodelle 2012 arvioitujen korotusten yhteenlaskettu vaikutus palkkamenoihin on noin 2,5 %. Hallintokuntien tulee varata palkkamenojen kasvuun tarvittavat määrärahat kokonaan omiin määrärahoihinsa.

Henkilöstösuunnittelu

Kaupungin sisäinen rekrytointi on aina ensisijainen vakituisen ja määräaikaisen henkilöstön palkkaamistapa. Ulkoista rekrytointia käytetään silloin kun laki kunnallisesta viranhaltijasta (4 § Julkinen hakumenettely) sitä edellyttää, tai kun palkataan henkilö tehtäviin, joissa ulkoiselle asiakkaalle tuotettava palvelu sitä edellyttää eikä työvoiman tarvetta pystytä hoitamaan sisäisesti. Näissäkin tehtävissä tulee

henkilöstön rekrytointitarve arvioida erityisen kriittisesti ja ensisijaisesti korvata sisäisillä työjärjestelyillä.

Uusien pysyvien virkojen ja toimien perustamiseen ja virkojen ja toimien täyttöön liittyvät tarkemmat määräykset annetaan vuosittain talousarvion noudattamista koskevissa määräyksissä. Uusien pysyvien virkojen ja toimien perustamisen osalta on kuitenkin jo suunnitteluvaiheessa huomioitava, että uusien virkojen ja toimien perustaminen ei voi olla peruste tulevien talousarviovuosien budjettikasvulle.

Kaupunginhallituksen hallintojaosto päätti 22.2.2011 § 33, että kaupunkitasoisen työvoiman käytön tulee laskea vuodesta 2010 ja että keskushallinnon tulee välittömästi aloittaa uuden toiminnan, talouden ja työvoiman käytön yhteisen suunnittelumallin valmistelu. Mallin tulee olla käytössä vuonna 2012.

Suunniteltaessa uuden henkilökunnan palkkausta tulee ottaa huomioon, että uusien vakanssien palkkoja ja henkilöstökuluja varten varataan määrärahat koko talousarviovuodeksi. Näin hallintokunnan budjettipohja säilyy oikean suuruisena seuraavan vuoden talousarviota varten.

 

Tilainvestoinnit ja kunnallistekniikan rakentamisinvestoinnit

 

Tilatarpeiden ilmaantuessa selvitetään ensin toiminnan järjestämismahdollisuudet kokonaan ilman lisätilajärjestelyjä ja sen jälkeen olemassa olevien kaupungin tilojen käyttömahdollisuus yhdessä Tilaliikelaitoksen kanssa. Hallintokunnat eivät vuokraa muita kuin Tilaliikelaitoksen hallinnoimia tiloja.

Kaikista yli 1,0 milj. euron hankkeista (arvonlisäveroton hinta) on esitettävä kustannusarvio, kustannusarvion toteutuminen ennen vuotta 2011, kuluvan vuoden kustannusennuste, vuosien 2012 - 2015 arvioitu rahan tarve sekä arvioidut rakentamisen toteutusvuodet. Tilaliikelaitos esittää alle 1 milj. euron peruskorjaushankkeet koontihankkeena ”muut peruskorjaukset”. Tilaliikelaitoksen johtokunta vahvistaa talousarvion hyväksymisen jälkeen peruskorjaushankelistan.

Kestävän kehityksen budjetointi vuonna 2012

 

Kestävän kehityksen budjetointi on linjattu kaupunginvaltuuston päätöksin. Kestävän kehityksen budjetoinnin päämääränä vuonna 2012 on hallintokunta- ja liikelaitoskohtaisten kasvihuonepäästövähennyssuunnitelmien toteuttaminen ja ekotukihenkilöiden määrän lisääminen sekä lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen.

Maahanmuuttajien kotouttamisohjelman ottaminen huomioon talousarvion laadinnassa

 

Laki kotoutumisen edistämisestä (30.12.2010/1386) tulee voimaan 1.9.2011. Tämän lain mukaan (§ 33) Kunnan tai useamman kunnan yhdessä on laadittava kotoutumisen edistämiseksi ja monialaisen yhteistyön vahvistamiseksi kotouttamisohjelma, joka hyväksytään kunkin kunnan kunnanvaltuustossa ja jota tarkistetaan vähintään kerran neljässä vuodessa. Ohjelma otetaan huomioon kuntalain mukaista talousarviota ja -suunnitelmaa laadittaessa. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen, työ- ja elinkeinotoimiston, Kansaneläkelaitoksen ja muiden kunnan alueella toimivien viranomaisten on kunnan aloitteesta osallistuttava oman toimialansa osalta ohjelman laadintaan, toteutukseen ja toimeenpanon seurantaan. Paikalliset maahanmuuttaja-, kansalais-, työntekijä- ja työnantajajärjestöt sekä uskonnolliset yhteisöt voivat tarvittavassa laajuudessa osallistua kotouttamisohjelman laadintaan, toteutukseen ja sen toimeenpanon seurantaan.

Nuorisotoimenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio:

EhdotusNuorisolautakunta käy lähetekeskustelun vuoden 2012 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2012-2015 taloussuunnitelmaehdotuksen valmistelusta, ja antaa nuorisoasiainkeskukselle valmisteluohjeet lopullisen ehdotuksen tekemiseksi nuorisolautakunnan kokoukseen 13.9.2011.

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.