Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Nuorisolautakunta 71 26.05.2011 5

6214-2011 (111)

Esitys neljän nuorisotyöntekijän toimen perustamisesta nuorisotoimen nuorten työpaja Fendarin etsivään nuorisotyöhön

Tiivistelmä:

Etsivää nuorisotyötä koskeva nuorisolain muutos(6931/2010) tuli voimaan 1.1.2011. Turun kaupungin nuorisotoimi on ollut aktiivisesti mukana toiminnan kehittämishankkeessa, joka alkoi vuonna 2008. Toiminnalla autetaan niitä alle 29 €vuotiaita nuoria, jotka ovat jäämässä tai jo jääneet palvelujen ulkopuolelle. Sekä käytännön kokemukset että tutkimustulokset osoittavat tarpeen toiminnan vakinaistamiselle. Turku saa merkittävän avustuksen opetus- ja kulttuuriministeriöltä etsivään nuorisotyöhön. Neljän työntekijän vakinaistaminen ei lisää nuorisotoimen menoja eikä henkilötyövuosia.

Nlk § 71

Toiminnanjohtaja Hannele Norkooli & työpajakoordinaattori Taina Laaksonen:

 

Taustaa

 

Turussa nuorten työpajatoimintaan liittyvää etsivää nuorisotyötä on tehty 1.8.2008 alkaen. Opetus- ja kulttuuriministeriö toteuttaa etsivän nuorisotyön tukemisella nuorisolain (72/2006) tavoitetta nuorten sosiaaliseksi vahvistamiseksi sekä valtioneuvoston 13.12.2007 hyväksymää hallituksen lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelmaa..

Etsivällä nuorisotyöllä autetaan niitä alle 29 – vuotiaita nuoria, jotka ovat jäämässä koulutuksen, työelämän tai muiden julkisten palvelujen ulkopuolelle ja ovat siten vaarassa syrjäytyä. Etsivä nuorisotyö vahvistaa varhaisen tuen tarjontaa nuorille. Etsivän työn tarkoituksena ei ole korvata olemassa olevia auttamisjärjestelmiä. Etsivää työtä tehdään tiiviissä yhteistyössä muiden nuorille palveluja tarjoavien tahojen kanssa.

 

Nuorisolain muutoksen (7 b § 6931/2010) mukaisesti Turun kaupunki on rakentanut osana MAST-projektia nuorten palveluohjausmallia, jonka tavoitteena on tavoittaa palveluiden ulkopuolella olevia nuoria ja tarjota näille nuorille erilaisia tukitoimia. Etsivän nuorisotyön toimintamallin peruspilareita ovat nuoren tavoittaminen, nuoren tarpeiden tunnistaminen ja tarvittaviin palveluihin ohjaaminen. Nämä asiat ohjaavat ja määrittelevät etsivän nuorisotyön ammattilaisten osaamisalueita ja erityispiirteitä. Nuorten tavoittamiseen käytetään ns. institutionaalisia ja ei-institutionaalisia ohjausmalleja. Institutionaalisissa ohjausmalleissa nuorten tiedot tulevat esim. oppilaitoksista ja muilta viranomaisilta. Ei-instituutionaalissa malleissa käytetään mm. katutyötä, tiedot tulevat kavereilta tai vanhemmilta. Nuorisoasiainkeskuksen rooli nuorten palveluohjausmallissa on merkittävä, sillä Ohjaamo ja etsivä nuorisotyö ovat ohjausmallin rakentavia elementtejä. Etsivää nuorisotyötä tekevien työntekijöiden avainosaamisalueet ovat nuoren kohtaamisen taito, tavoitteellinen verkostotyö, tarvekartoituksen ja palveluohjauksen vastaavuus ja oikea-aikaisuus. Etsivää nuorisotyötä suositellaan toteutettavaksi työpareittain työn luonteen vuoksi.

 

Etsivän nuorisotyön on toiminnan kehittämisvaiheen aikana (2008–2010) löytänyt paikkansa Turun nuorten palveluissa. Ajalla 1.8.2008–31.12.2010 etsivä nuorisotyö on tavoittanut 466 nuorta Turun alueella.

 

Tällä hetkellä neljästä etsivän työn määräaikaisesta ohjaajasta kaksi on nuorisotoimen vakituisista toimista ko. tehtävää määräaikaisesti kehittämään hakeutunutta ohjaajaa ja kaksi ylimääräistä, määräaikaista, joista toisella työsopimukset ovat olleet ajalle 1.8.2010 – 31.12.2010 ja 1.1.–31.12.2011 ja toinen on juuri vaihtunut, jolloin uusi työntekijä aloittaa 1.6.2011 alkaen. Määräaikaiset työsopimukset päättyvät 31.12.2011. Vakanssit täytetään sisäisellä rekrytoinnilla.

 

Tehtäväkuva

 

Etsivän nuorisotyön nuoriso-ohjaajan tehtävänä on turvata palvelujen tavoitettavuus niille nuorille, jotka eivät ole lainkaan tai ovat vain riittämättömästi palvelujen piirissä. Yksilöllisten kontaktien ja palveluohjauksen avulla tuetaan nuoren sosiaalista vahvistamista ja helpotetaan tulevaisuuden suunnitelmien rakentamista.

 

Osastopäällikkö Ritva Jykelä:

 

Nuorisolain muutoksen perusteluissa etsivän nuorisotyön tehtävää on kuvattu kaksivaiheiseksi. Ensimmäiseksi sen tulee yrittää tavoittaa nuoria mm. kauppakeskuksissa ja tapahtumissa. Tavoitettuaan nuoren se yrittää nuoren tukena etsiä hänelle sopivia paikallisia palveluja ja auttaa niihin hakeutumisessa.

 

Mahdollisuudet tehtävien hoitamiseen uudelleenjärjestelyillä ja yhteistyötä tehostamalla

 

Nykyisessä yhteiskunnallisessa tilanteessa nuorisotoimen palveluja tarvitsevien määrä on kasvanut ja kasvaa edelleen. Muista toiminnoista vastaavien työntekijöiden tehtäviin tätä työtä ei voida sisällyttää. Toimintaa kehitetään ja toteutetaan aktiivisessa yhteistyössä kaikkien nuorten ohjausprosessiin osallistuvien kaupungin ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Toiminta kattaa 70 % kunnista, mikä opetus- ja kulttuuriministeri Stefan Wallinin mukaan osoittaa, että tälle työlle on tarvetta.

 

Nimike, kelpoisuusehto ja tehtäväkohtainen palkka

 

Etsivän työn määräaikaisten työntekijöiden nimike on ollut ohjaaja. Nuorisolain perusteluissa käytetään nimikettä nuorisotyöntekijä (koodi 71640). Nimike on käytössä nuorisotoimessa työntekijöillä, jotka työpajoilla vastaavat nuorten yksilöllisestä ohjauksesta ja tukemisesta. Kelpoisuusehdoksi esitetään ”Soveltuva opisto- tai kouluasteinen tutkinto ja riittävä tehtävään soveltuva työkokemus.” Määräaikaisten etsivän nuorisotyön ohjaajien tehtäväkohtainen palkka on kehittämishankkeessa 1885,31 euroa/kk. Toukokuussa 2011 tehtiin yhteenveto 12. kunnan etsivän nuorisotyön työntekijöiden palkoista. Yhteenvedon keskiarvoksi tuli silloin 1927 €. Tehtävä on vaativa, joten kohtuulliseksi tehtäväkohtaiseksi palkaksi on arvioitu 1900 €/kk. Ainoa käytettävissä oleva hinnoitteluryhmä on 02PER10.

 

Kustannusvaikutus

 

Ko. vakanssien henkilöstökustannukset vuositasolla ovat 32.350 € x 4 = 130.000,00 euroa. Palkkakustannukset saadaan pääosin katettua vuosittain opetus- ja kulttuuriministeriön nuorisotoimen etsivään nuorisotyöhön myöntämästä valtionavustuksesta, joka tälle vuodelle on 16.5.2011 julkaistun tiedotteen liitteen mukaan 120 000 euroa (30 000 €/työntekijä). Neljän vakanssin perustaminen ei lisää kaupungin kustannuksia, koska toiminnassa on ollut neljä määräaikaista, ylimääräistä työntekijää vuodesta 2008 lähtien.

 

Vaikutus työvoiman käyttöön

 

Esitys ei lisää nuorisotoimen henkilötyövuosia.

 

Liite 1 Esitys toimen perustamisesta

 

Nuorisotoimenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio:

 

Ehdotus       Nuorisolautakunta päättää esittää liitteen mukaisesti kaupunginhallituksen hallintojaostolle neljän etsivän nuorisotyön nuorisotyöntekijän toimen perustamista 1.1.2012 alkaen, kelpoisuusehdoksi ”Soveltuva opisto- tai kouluasteinen tutkinto ja riittävä tehtävään soveltuva työkokemus”, tehtäväkohtaisella palkalla 1900 €/ kk, sekä hinnoitteluryhmäksi 02PER10.

 

PäätösNuorisolautakunta päätti esittelijän muutetun päätösehdotuksen mukaisesti esittää liitteen mukaisesti kaupunginhallituksen hallintojaostolle neljän etsivän nuorisotyön nuorisotyöntekijän toimen perustamista 1.1.2012 alkaen, kelpoisuusehdoksi "soveltuva ammatillinen perustutkinto tai aikaisempi kouluasteinen tutkinto ja riittävä tehtävään soveltuva työkokemus", tehtäväkohtaisella palkalla 1900 €/kk, sekä hinnoitteluryhmäksi 02PER10.

Jakelu

esiKaupunginhallituksen hallintojaosto
tiedKyttä Maija


Liitteet:

Nlk § 71
Liite 1:Neljän nuoriso-ohjaajan toimen perustaminen liite 1