NUORISOLAUTAKUNTA

 

Tilivelvollinen viranhaltija:

Nuorisotoimenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio

 

STRATEGINEN KEHYS

 

Toiminta-ajatus:

Lasten ja nuorten myönteisen kasvun tukeminen

Visio:

Turku on lapselle ja nuorelle paras paikka kasvaa ja toteuttaa unelmia

 

Turku-strategian keskeiset haasteet hallintokunnalle: Lasten, nuorten ja lapsiperheiden aseman kehittäminen

Strateginen painopiste: Hyvinvointia ja elämänlaatua

·Lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen

Nuorisotoimen kaikki toiminta tähtää lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen.

·Nuorten elämänhallinnan ja osallistumisen vahvistaminen monipuolisella toiminnalla

Nuorisotoimen palvelukokonaisuuksista liittyvät tähän menestystekijään nuorten koulutus- ja työelämävalmiuksien parantaminen ja nuorten osallistaminen.

 

 

 

Strateginen painopiste: Kilpailukykyä ja kestävää kehitystä

·Monipuolisen toiminnan säilyttäminen kumppanuutta ylläpitämällä ja kehittämällä

Tavoitteena prosessien sujuvuus, toiminnan hallittavuus ja suunnitelmallisuus. Tähän menestystekijään nuorisotoimen palvelukokonaisuuksista liittyvät kiinteimmin aamu- ja iltapäivätoiminta sekä yhdistysten ja toimintaryhmien tukeminen.

·Kustannusten hallinta

Tavoitteena toiminnan tehostaminen palvelutasoa heikentämättä esim. kestävän kehityksen periaatteita noudattamalla.

 

 

Strateginen painopiste: Elinvoimaa koulutuksesta, osaamisesta ja yrittäjyydestä

·Nuorisotoimi on oppiva organisaatio

Nuorisotoimella on toimintatapa, joka kannustaa yksilöitä ja tiimejä jatkuvaan oppimiseen ja työsuorituksen parantamiseen. Keinoina ovat suunnitelmallisesti toteutetut perehdyttäminen, kehityskeskustelut ja koulutus sekä vuosittain tehtävät henkilöstökyselyt. Lisäksi henkilöstöä kannustetaan tutustumaan toistensa työtehtäviin.

 

 

 

TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET

 

Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset:

 

Kaupunginjohto on valmistellut yhdessä johtoryhmien kanssa sektorinsa talousohjelmat vuosille 2008–2010. Nuorisotoimen osalta toimenpiteet liittyvät palveluiden päällekkäisyyksien tarkasteluun, tilojen yhteiskäyttöön (opetus-, sosiaali- ja kulttuuritoimi), vakituiseen perushenkilöstöön sekä avustusjärjestelmän kehittämiseen.

 

Nuorisotoimen omat kehittämishankkeet, joilla kehitetään sekä organisaatiota että toimintaa, on käynnistetty v.2008.

 

Valtioneuvosto hyväksyi 12/2007 ensimmäisen valtakunnallisen lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman vuosille 2007 – 2011. Kehittämisohjelma sisältää valtakunnalliset lapsi- ja nuorisopoliittiset tavoitteet sekä läänien ja kuntien vastaavan ohjelmatyön suuntaviivat, jotka liittyvät mm. koulutukseen, työllisyyteen, terveyteen, aktiiviseen kansalaisuuteen ja sosiaaliseen vahvistamiseen sekä muihin lapsia ja nuoria koskeviin ajankohtaisiin asioihin.

Vanhasen II hallituksen lapsi-, nuoriso- ja perhepoliittista kehittämisohjelmaa toteutetaan paikallistasolla. Ohjelma kiinnittää huomiota mm. seuraaviin seikkoihin: koulupudokkuuden vähentäminen erityisesti nivelvaiheet huomioimalla, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan kehittäminen tavoitteena alueellinen ja sukupuolten välinen tasa-arvo ja saavutettavuus, nuorten työpajatoiminnan lisääminen. Lisäksi ohjelmassa nostetaan varhainen puuttuminen ja ehkäisevä työ hallituksen painopisteeksi.

Uusi lastensuojelulaki (417/2007) astui voimaan 1.1.2008 alkaen. Lain tavoitteena on aiempaa varhaisempi ongelmien havaitseminen ja niihin puuttuminen sekä tuen ja palveluiden oikea-aikaisuus. Laki korostaa myös ennaltaehkäisevää toimintaa. Laki kytkeytyy nuorisotyöhön kiinteämmin kuin aikaisempi laki.

 

TAVOITTEET

 

Tuloskorteille sijoittuvat hallintokunnan kriittiset menestystekijät vuosille 2009–2011:

 

 

ASIAKKUUDEN HALLINTA JA PALVELUKYKY

Nuorten elämänhallinnan ja osallistumisen vahvistaminen monipuolisella toiminnalla

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

2005

2006

2007

2008

2009

2009

Kokonaisasiakasmäärä/
Nuorisotoimen eri palvelui
ta ja palvelumuotoja käyttä-
neiden määrä

 

 

457.047

423.582

405.000

397.576

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

Nuorisoasiainkeskuksessa toteutettiin annettuja talouden tasapainottamiseen liittyviä ohjeita mm. henkilöstön palkkauksessa. Henkilötyövuodet saatiin vähenemään -14,8:lla. Nuorisoasiainkeskuksen järjestämää toimintaa supistettiin reilusti. Ero kokonaisasiakasmäärän tavoitteen ja toteuman välillä jäi kuitenkin vähäiseksi.

 

 

TALOUS

Toteutumisvertailu 31.12.2009

1000 €

 

Tilinpäätös 2008

Talousarvio

2009

Muutokset

Talousarvio

muutoksin

Tilinpäätös

2009

Poikkeama

Nuorisolautakunta

1 54

T

1.270

1.334

-24

1.310

1.423

-114

 

 

 

M

9.741

10.221

-101

10.120

9.645

475

 

 

 

N

- 8.471

- 8.888

-125

- 8.810

-8.221

-589

 

Investoinnit

2 54

M

35

185

0

185

153

32

 

 

 

T

12

72

0

72

68

4

 

 

 

N

- 23

- 113

- 113

-113

- 84

- 28

 

Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta:

Nuorisotoimen menomäärärahoista säästyi 475.492 euroa. Säästöt koostuvat pääasiassa henkilöstömenoista (poikkeama 484.518,05 €), johon vaikuttivat tiukka rekrytointilinja (ei sijaisia, ei tuntityöntekijöitä), ennakkoon varauduttua pienempi lomapalkkavelka ja henkilöstökorvaukset (palautusta 114.000 €). Myös palvelujen ostot alittivat budjetoidun (poikkeama 309.162,62 €, josta hankkeiden osuus 212.696,97€).

Toimintatuotot ylittyivät 113.832 eurolla; myyntituotot, tuet ja avustukset sekä muut toimintatuotot toteutuivat ylijäämäisesti. Toisaalta maksu- ja vuokratuotot alittuivat. Nettopoikkeama on näin ollen runsaat 113.800 €.

Nuorisotoimen nettoluku alittui kaikkiaan 589.324 euroa.

 

Inevstoinnit:

Seikkailupuiston Helmi-teltta oli suunniteltu uudistettavan vuonna 2009. Kilpailutusprosessi kesti kuitenkin niin kauan, että suunnitelma ei ehtinyt toteutua. Telttaa varten varatut investointimäärärahat (34.000 €) säästettiin. Nuorisolautakunta päätti 28.1.2010 § 7 esittää kaupunginhallitukselle, että nuorisoasiainkeskukselle myönnetään lisämäärärahaa investointeihin vuonna 2010 ohjelmateltta Helmen hankintahinta 34.000 €.

Kustannusten hallinta

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

2005

2006

2007

2008

2009

2009

Nuorisotoimen brutto-
kustannukset/nuori

 

144,46 €

136,91 €

148,08

 

153,9 €

Vuokrat/nuori

 

19,54 €

19,94 €

26,06

 

28,8 €

Henkilöstömenot +
ostopalvelut/nuori

 

97,56 €

95,61 €

100,29

 

98,3 €

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

 

 

 

Kv:

Taulukossa esitettyjen toimenpiteiden toteutumista seurataan raportoinnin yhteydessä.

 

TALOUSOHJELMA

Taulukko lautakunnan/toimielimen esittämän toimenpiteen talous-, henkilöstö- ja tilavaikutuksen arviointiin

Nuoriso-lautakunta

Toimenpide

Taloudellinen vaikutus

(1000 €)

Vaikutus henkilötyövuosiin

Vaikutus tilojen

käyttöön, m2

TA 2009

TP 31.12.

2009

TA 2009

TP 31.12.

2009

TA 2009

TP 31.12.

2009

1. Palveluverkko

Virtuaalinen nuorisotila ja muut sähköisesti toteutetut palvelut. (huom. Virtuaalinen nuorisotila tavoittaa nuoria, jotka viettävät suuren osan vapaa-ajasta internetissä. Työmuoto tarjoaa mahdollisuuden ennaltaehkäisevään työhön myös näiden nuorten osalta. )

- 15

-2

 

 

 

 

2. Toimitilat

Toimintatiloja nuorille (kaupungin/ hallintokunnan/seurakunnan/järjestön, muun tahon)joka lähiössä (lähipalvelu) (huom. Nuorilla on turvallinen paikka vapaa-ajanviettoon lähellä kotia sekä aikuisen läsnäolo. Säästö edellyttää, että NuortenTurkupiste siirtyy Vimmaan v.2009 ja Ilpoisten ja Varissuon nuorisotilat siirtyvät lähikirjaston yhteyteen v.2010.)

10

*

 

 

- 42

*

3. Henkilöstö

Vakiintuneessa toiminnassa vakituinen perushenkilöstö (huom. Henkilökunta voi ja jaksaa paremmin vakinaisessa työsuhteessa. Nuorisotoimen ei tarvitse palkata yhtä paljon määräaikaista henkilökuntaa kesäksi kuin ennen.)

- 20

-20

 

 

 

 

 

Määräaikaisia ja tuntipalkkaisia vain avustavissa tehtävissä ja yksittäisten tilaisuuksien ja tapahtumien toteuttamisessa sekä kurssi- ja harrastustoiminnassa (huom. Säännöllinen, vakiintunut toiminta järjestetään oman, vakinaisen henkilökunnan toimesta. Määräaikaisin työsuhtein järjestetään ainoastaan lyhytkestoiset, vaihtuvat palvelut.)

20

20

- 12,5

-12,5

 

 

4. Tuotantotavat

Nuorisotyötä tuotetaan laajassa ja toimivassa yhteistyössä, joissa rooli ja tehtävät ovat selkeät. (huom. Nuorisolain § 7 sisällön toteuttamisesta vastataan yhdessä muiden hallintokuntien ja palveluntuottajien kanssa.)

7

**

 

 

 

 

 

Virastopäällikön yhteenveto talousohjelman tavoitteiden toteutumisesta:

1. Palveluverkko:

Virtuaalinen nuorisotila Netari toimi 270 tuntia vuonna 2009. Netarin kulut olivat 2.100 €.

2. Toimitilat:

* Nuorten Turku-tiedotuspiste siirtyi Vimmaan vuoden 2009 alusta. Nuorisotoimi maksoi kuitenkin vuokraa koko vuoden pääkirjastossa aiemmin käytössä olleista tiloista. Nuorisolautakunta päätti 17.12.2009 § 151 esittää kaupunginvaltuustolle, että nuorisotoimen vuodelle 2010 myönnetyistä käyttötalousosan 1 54 määrärahoista siirretään 17.508 euroa kulttuuritoimelle (huomioitu kulttuuritoimen Amiraalistonkadun vuokriin sisältyneenä maksama työpajojen koulutustilan tilavuokra).

Ilpoisten nuorisotalon (n. 100 m2) toiminta siirtyy Ilpoisten kirjaston yhteyteen (tilaksi n. 170 m2).

Lausteen nuorisotalosta luovutaan ja toiminta siirtyy Lausteen koulun tiloihin v. 2011 alusta..

Jyrkkälän nuorisotalosta (nyk. monitoimitalo) osa on kirjaston käytössä.

3. Henkilöstö:

Määräaikaisia työntekijöitä palkattiin pienin mahdollinen määrä. Kesätoiminnot toteutettiin oman vakinaisen henkilöstön voimin. Ostopalveluina toteutettiin osa Seikkailupuiston kesäajan esityksistä yms. Ostopalveluiden määrässä supistettiin kuitenkin 12.000 e vuoden 2008 kesään verrattuna. Seikkailupuiston henkilöstömenoissa säästettiin n. 33.000 e.

Kaupunginhallituksen hallintojaosto hyväksyi 7.4.2009 § 124 kymmenen ohjaajan toimen perustamisen aamu- ja iltapäivätoimintaan. Ehtoina oli, että perustettaviin toimiin otettaisiin määräaikaisesti palkattuja ohjaajia, ja että täyttäminen tulisi tapahtua mahdollisen, nuorisoasiainkeskukselle asetettavan työvoiman käytön tavoitetason, talousarvion sekä kaupunginhallituksen, sen hallintojaoston sekä kaupunginjohtajan virastoille ja laitoksille antamien muiden ohjeiden puitteissa. Määräaikaisina ohjaajat palkattiin aikaisemmin 10 kuukaudeksi. Kahden kuukauden lisäpalkka vuodessa sivukuluineen on n. 40.000 €/v. Koska ohjaajat voivat olla kesällä työssä Seikkailupuistossa, väheni kesätyöntekijöiden tarve noin puolella. Vakinaistamisen nettokustannusvaikutus oli siten n. 20.000 €/v. Ohjaajat vakinaistettiin 1.1.2010 alkaen.

 

Nuorisotoimen suhteellinen osuus henkilötyövuosien vähentämisessä oli erittäin suuri koko kaupungin tasolla; vähennystä -14,8 htv, koko kaupunki -26,9 htv.

 

4. Tuotantotavat:

** Palvelutuotantoa lisättiin tuottamalla palveluja yhdessä muiden hallintokuntien kanssa; taideopetusta yhdessä kulttuuritoimen kanssa ja vuoden 2010 alusta Ohjaamon palvelupisteeseen toinen työntekijä sekä hankerahoituksella että opetustoimen, ammatti-instituutin ja nuorisotoimen yhdessä kustantamana. Aamu- ja iltapäivätoiminnassa suurin osa toiminnasta on kumppaneiden tuottamaa. Nuorisotoimella oli lisäksi yhdeksän työntekijää, joiden palkkakustannuksiin saatiin 100 %: ulkopuolinen rahoitus.

 

 

 

Kv:

toimintakulut

– 152 euroa

 

toimintakulut; puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustannussäästö

– 7.424 euroa

 

sisältää talouspalvelukeskuksen palveluveloituksen muutoksen

 

 

Virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta:

Kaupunginvaltuuston päätöslauselmat ovat toteutuneet.

 

 

Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta:

Eri palveluiden saavuttamissa kokonaisasiakasmäärissä ei tapahtunut suuria, odottamattomia yllätyksiä. Toteuma oli kokonaisuutena päinvastoin hivenen odotettua parempi.