Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta1118.04.20243

12245-2022 (00 01 01, 11.00)

Jätehuoltomääräysten tarkistaminen

Tiivistelmä:

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnalle tuodaan tiedoksi jätehuoltomääräyksiin valmistelussa olevat muutokset. Muutokset koskevat mm. biojätteen keräysalueen tarkentamista, yhteiskompostointia, jätteiden kuormausaikoja ja useita muita yksittäisiä käytännön seikkoja. Määräyksiin suunnitellaan myös lisättävän, että jatkossa kaikki 140-660 l käsin siirrettävät pinta-astiat kunnan järjestämässä kiinteistöittäisessä kuljetuksessa olisivat LSJH:n astioita. Muutos kiinteistökohtaisia jäteastioita koskevassa jätehuoltomääräyksessä aiheuttaisi tarpeen muuttaa myös jätetaksaa.

Lsjhlk § 11

Jätehuoltoasiamies Satu Ojala 10.4.2024:

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta päivitti alueensa jätehuoltomääräykset 4.5.2023 ja ne tulivat voimaan 1.7.2023. Määräysten voimassaolon aikana on ilmennyt tarvetta valmistella niihin seuraavia muutoksia:

Kiinteistökohtaiset jäteastiat

Määräysten 6 §:ään valmistellaan lisäystä, jonka mukaan LSJH toimittaa kiinteistöille kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa käytettävät uudet käsin siirrettävissä olevat 140 – 660 l jäteastiat. Kiinteistön omaa astiaa voisi käyttää, kunnes se olisi kuntonsa vuoksi vaihdettava tai kiinteistönhaltija muutoin haluaa vaihtaa astian. Vuokrattujen jäteastioiden vaihdolle esitetään vuoden siirtymäaikaa.

Muutoksella on tarkoitus saada kaikille kiinteistöille käyttöön sopivat, ehjät ja turvalliset jäteastiat. Jäteastioita voitaisiin vaihtaa jätemäärän tai keräysjärjestelmien muutosten yhteydessä ilman, että kiinteistönhaltijalle tulisi riskiä hukkainvestoinnista sopimattomiin jäteastioihin.

Vastaava jäteastiapalvelu on Suomessa käytössä mm. pääkaupunkiseudulla HSY:n alueella, Pirkanmaalla, osassa Pohjanmaata (Lakeuden Etappi Oy) sekä Loimihämeen Jätehuolto Oy:n alueella.

LSJH:n edustajat esittelevät suunniteltua jäteastiapalvelua jätehuoltolautakunnalle kokouksessa.

Jäteastiapalvelun vaikutus jätetaksaan

Jos jätehuoltomääräysten 6 §:ää muutetaan edellä kerrotusti, jätetaksasta olisi poistettava 140 – 660 l jäteastioita koskevat astiapalvelumaksut (nykyisessä taksassa kohta 3.3.3). Jäteastian olisi tarkoitus sisältyä jatkossa 140 – 660 l astioiden tyhjennysmaksuun. Tyhjennysmaksu olisi sama, vaikka kiinteistöllä olisi edelleen käytössä oma astiaa. Tyhjennysmaksuihin ei valmistella muutosta.

Biojätteen erilliskeräysvelvoitteet yli 10​ 000 asukkaan taajamissa

Jäteasetuksen 17 §:n mukaan biojäte on kerättävä erikseen jokaiselta asunnolta yli 10​ 000 asukkaan taajamassa. Taajama määritellään Suomen ympäristökeskuksen ylläpitämän yhdyskuntarakenteen

seurantajärjestelmään (YKR) kartta-aineiston perusteella, jossa taajama-alue koostuu 250 m x 250 m ruuduista.

Määräyksiin valmistellaan biojätteen erilliskeräyksen velvoitealueen rajausta siten, että alueesta rajattaisiin pois sellaiset yksittäiset YKR taajamaruudut, jotka yltävät yksittäisten kiinteistöjen alueelle, joihin ei ole suoraa kulkua taajamasta, tai joille kulkeminen aiheuttaa selvän poikkeaman jäteauton reitiltä. ​ Poisrajattavia kohtia olisivat esimerkiksi kapean merensalmen ylittävät YKR taajamaruudut, jotka liittävät osan vastarantaa laskennalliseen taajama-alueeseen, vaikka vastaranta olisi todellisilta olosuhteiltaan haja-asutusaluetta.

Erilliskeräysalueen rajaus voidaan tehdä jätelain 15 §:n 2. momentin perusteella. Sen mukaan poikkeaminen erilliskeräysvelvoitteesta voidaan tehdä jätehuoltomääräyksissä, jos erilliskeräys ei johda parhaaseen mahdolliseen kokonaistulokseen, kun otetaan huomioon jätteen jätehuollon kokonaisvaikutukset ympäristöön. Ympäristön kuormitus, joka aiheutuisi biojätteen noutamisesta yksittäisiltä kiinteistöiltä pitkän ajomatkan takaa, voidaan katsoa heikentävän erilliskeräyksen lopputulosta siinä määrin, että jätelain 15 §:n mukainen poikkeaminen erilliskeräysvelvoitteesta olisi perusteltua.

Asuinhuoneiston etäisyys yhteisestä biojätekompostorista

Kompostointia koskevaa pykälää 17 valmistellaan muutettavan siten, että yhteistä kompostoria voisi käyttää enintään viisi asuinhuoneistoa. Määräykseen lisättäisiin metrimääräinen vaatimus etäisyydelle, joka kiinteistöltä yhteiskompostorille enimmillään saa olla. Esitetty yhden kilometrin etäisyysvaatimus vastaa vaatimusta, joka on määräysten 7 §:ssä asetettu kiinteistöjen yhteiselle jäteastialle. Määräys tarkentaisi jätelain 41 a §:ää, jonka mukaan jätteen haltija voi luovuttaa biojätteen, saostus- ja umpisäiliölietteen tai siihen rinnastettavan muun jätteen käsiteltäväksi naapurikiinteistöllä tai muulla lähellä sijaitsevalla kiinteistöllä, jos omatoiminen tai yhteinen käsittely on pienimuotoista ja käsittely on hyväksytty kunnan jätehuolto- tai ympäristönsuojelumääräyksissä. Yhteiskompostorin rajoittaminen viiden asuinhuoneiston käyttöön varmistaisi, että kyse on laissa tarkoitetusta pienimuotoisesta käsittelystä.

Jätteiden nouto ja kuormaaminen

Jätteiden kuormausaikoihin (31 §) valmistellaan laajennusta. Kuormaus voitaisiin sallia aloitettavan arkisin klo 5 aiemman klo 6 sijaan. Viikoilla, joilla on arkipyhä, lauantain kuormausaikaa pidennettäisiin klo 22:een aiemman klo 18 sijaan. Muutos on tarpeen siksi, että erilliskeräysvelvoitteiden muutoksen myötä tyhjennettävien jäteastioiden määrä on noussut. Muutoksella pyritään varmistamaan, että tarvittavat tyhjennykset ehditään tehdä kaikissa olosuhteissa mahdollisimman hyvin. Samalla on myös huomioitava asukkaiden viihtyvyys ja liikenneturvallisuus.

Saostus- ja umpisäiliölietteiden omatoiminen kompostointi

Lietteiden omatoimista kompostointia koskevaa määräyskohtaa (40 §) selvennettäisiin siten, että kiinteistökohtaisen pienpuhdistamon lietesäiliöiden omatoiminen tyhjentäminen ja lietteen kompostointi olisi mahdollista riippumatta siitä, käsitelläänkö pienpuhdistamossa käymäläjätevesiä vai pelkästään harmaita jätevesiä. Nykyisessä määräyksessä käytetty sanamuoto rajoittaa pienpuhdistamolietteen kompostoinnin vain käymälälietteiden kompostointiin.

Saostussäiliöihin kerääntyvän pesuvesilietteen omatoimiseen käsittelemiseen on lisätty vaatimus lietteen erottelusta ja kuivauksesta ennen kompostointia.

Määräyskohdasta poistettaisiin omatoimisesti käsiteltävän saostussäiliölietteen enimmäismäärä vuodessa, sillä sitä on erittäin vaikea valvoa. Käsittelyä voidaan pitää pienimuotoisena ilman tarkkaa tietoa lietemäärästä, kun käsittely on sallittua vain omassa käytössä olevan yhden asuinhuoneiston pienpuhdistamon tai harmaiden jätevesien saostussäiliön lietteelle. ​

Muut muutokset

Jätehuoltomääräyksiin esitetään muutoksia myös useisiin muihin kohtiin edellä kerrottujen muutosten lisäksi. Osa muutoksista ei kuitenkaan muuta määräysten sisältöä, vaan ainoastaan kirjoitusasua ehdotetaan korjattavan luettavuuden parantamiseksi tai tulkintavirheiden välttämiseksi.

Muutettavaksi tai lisättäväksi esitetyt kohdat on merkitty luonnoksiin punaisella tekstillä.

Jätehuoltomääräysten muutosesitysten koonti ja perustelut ovat esityslistan oheismateriaalina. Luonnoksia esitellään jätehuoltolautakunnalle tarkemmin kokouksessa.

Vaikuttamismahdollisuuksien varaaminen

Jätehuoltomääräysten muutoksista on varattu hallintolain 41 §:n mukainen yleinen vaikutusmahdollisuus ajalle 8.4. – 15.5.2024, jolloin muutoksista voi jättää lausuntoja ja kommentteja jätehuoltolautakunnalle. Määräyksiin liittyvät materiaalit sekä ohjeet lausuntojen jättämiselle ovat nähtävillä Turun kaupungin sivuilla turku.fi/kuulutukset ja lisäksi jätehuoltolautakunnan omilla nettisivuilla

turku.fi/jatehuoltolautakunta.

Myös taksan muuttamisesta voi jättää kommentteja vastaavana aikana. Kuulutus jätetaksasta ja taksaluonnos on nähtävillä em. nettiosoitteissa.

Oheismateriaali 1​Lounais-Suomen jätehuoltomääräykset, luonnos​

Oheismateriaali 2​Selvitys Lounais-Suomen jätehuoltomääräysten muuttamisesta

Oheismateriaali 3​Lounais-Suomen jätehuoltomääräysten perustelumuistio

Jätehuoltoasiamies Satu Ojala:​

Ehdotus​Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta päättää merkitä jätehuoltomääräysten valmistelun tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n varatoimitusjohtaja Jaana Turpeinen ja palvelupäällikkö Jaakko Salminen esittelivät asiaa kokouksessa. He poistuivat kokouksesta esittelyn jälkeen.