Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, luvat ja valvonta 
Valvontajohtaja130.03.2023 

1215-2023 (07 01 04, 14 06 08)

Päätös jätehuoltoviranomaisen rekisteritietojen luovuttamisesta Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:lle

Asia

Lounais-Suomen Jätehuolto Oy (LSJH) on pyytänyt käyttöönsä Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan jätteenkuljetusrekisteristä sekä 1.1.2023 voimaan astuneesta jätteen pienimoutoisen käsittelyn rekisteristä seyraavia tietoja:

Lietteiden, biojätteen sekä lasi-, metalli-, kartonki- ja muovipakkausten keräyksen ja kuljetuksen osalta seuraavia tietoja:

Biojätteen kiinteistöllä tapahtuvasta pienimutoisesta käsittelystä seuraavia tietoja:

Tietopyynnön perusteena on siirtyminen bio- ja pakkausjätteiden kiinteistöittäisessä kuljetuksessa kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen, jonka operatiivinen järjestäminen on LSJH:n tehtävä.

Lisäksi Lounais-Suomen jätelautakunta on päättänyt 25.10.2018 saostus- ja umpikaivolietteiden kuljetuksen siirtymisestä kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen vuoteen 2026 mennessä. Päätös ei koske Uudenkaupungin kaupungin aluetta, joten tietopyyntöä ei sisällä Uudenkaupungin lietteen kuljetustietoja.

Biojätteen kiinteistöllä tapahtuvasta pienimuotoisesta käsittelystä LSJH tarvitsee tiedot biojätteen erilliskeräyksen suunnittelua ja​ järjestämistä varten, polttokelpoisen jätteen jäteastioiden vähimmäistyhjennysvälin selvittämiseen sekä aluekeräysmaksujen laskutuksen oikeellisuuden tarkistamiseen. Lisäksi tietoja tarvitaan neuvonnan suunnitteluun ja kohdistamiseen.

Asiaan liittyvä lainsäädäntö

Lounais-Suomen Jätehuolto Oy (LSJH)​ on kuntien omistama jäteyhtiö, jolle kunnat ovat jätelain 43 §:n mukaisesti siirtäneet vastuulleen kuuluvat jätehuollon palvelutehtävät. Yhtiön osakassopimuksen 21.8.2015 mukaan tällaisia yhtiölle siirrettyjä palvelutehtäviä ovat mm. kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen järjestäminen sekä siihen liittyvien rekisterien ylläpito ja hallinnolliset tehtävät, joihin ei sisälly julkisen vallan käyttöä.

Jätelain 32 §:n 1 momentin mukaan kunnan on järjestettävä mm. asumisessa sekä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän muun kuin vaarallisen jätteen jätehuolto. Jätehuollolla tarkoitetaan lain 6 §:n 16) kohdan mukaan mm. jätteen keräystä ja kuljetusta. Lain 35 §:n 1 momentin mukaisesti kunnan on huolehdittava siitä, että näiden jätteiden kuljetus järjestetään kiinteistön haltijan järjestämästä vastaanottopaikasta (kiinteistöittäinen jätteenkuljetus). Lain 36 §:n mukaan kunnan on järjestettävä kiinteistöittäinen jätteenkuljetus, jollei 37 tai 41 §:stä muuta johdu (​ kunnan järjestämä jätteenkuljetus).

Jätelain muuttamisesta annetun lain (714/2021) mukaan kunnissa, joissa on lain voimaan tullessa muun kuin sekalaisen yhdyskuntajätteen tai saostus- tai umpisäiliölietteen osalta käytössä kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus, on kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen siirryttävä biojätteen osalta aikaisintaan kahden vuoden ja viimeistään kolmen vuoden kuluttua lain voimaantulosta ja muiden kiinteiden yhdyskuntajätteiden osalta 1 päivästä heinäkuuta 2023.

LSJH:n lakisääteisenä velvoitteena on edellä esitettyjen lainkohtien ja yhtiön osakassopimuksen perusteella huolehtia biojätteiden ja pakkausjätteiden kiinteistöittäisen kuljetuksen järjestämisestä mainitut siirtymäajat huomioiden Auran, Kaarinan, Liedon, Marttilan, Paimion, kanta-Paraisten, Pöytyän, kanta-Ruskon, Salon, Sauvon ja Turun kaupunkien alueilla, joilla vielä nykyisin on käytössä kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus.

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta​ on toimialueellaan jätelain 23 §:n tarkoittama kunnan jätehuoltoviranomainen, jonka tehtävänä on mm. pitää jätelain 143 §:n mukaista rekisteriä jätteen kuljetuksista ja biojätteen käsittelystä kiinteistöllä.​ Rekisteriin on merkitty LSJH:n tietopyynnössä mainittuja tietoja mm. nykyisessä kiinteistönhaltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa toteutuneista bio- ja pakkausjätteiden sekä saostus- ja umpisäiliölietteiden keräyksistä ja kiinteistöittäisestä kuljetuksista sekä biojätteen pienimuotoisesta käsittelystä kiinteistöllä. Jätelain 143 §:n 3 momentin mukaan​ kunnan jätehuoltoviranomaisen on pyydettäessä annettava lain 43 §:ssä tarkoitetulle kunnan omistamalle yhtiölle, jolle kunta on siirtänyt jätehuollon palvelutehtävän, kyseisestä rekisteristä muut kuin salassa pidettävät tiedot, jotka ovat välttämättömiä kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen järjestämiseksi.​

Kuljetusrekisterin tiedot ja niihin liittyvät rakennus- ja kiinteistötunnukset ovat henkilötietoja, joiden luovuttamista ja käsittelyä sääntelee EU:n tietosuoja-asetus (GDPR).EU:n tietosuojasäännöt edellyttävät, että tietoja käsitellään lainmukaisesti ja vain tiettyä laillista tarkoitusta varten. Tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan mukaan tietojen käsittely on lainmukaista mm. mikäli käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi (c-kohta).

LSJH:lle voidaan luovuttaa jätehuoltoviranomaisen kuljetusrekisteristä tietopyynnön mukaiset tiedot. LSJH:lla on jätelakiin perustuva velvollisuus kunnan vastuulle kuuluvan bio- ja pakkausjätteiden kiinteistöittäisen kuljetuksen järjestämiseen jätelain muuttamista koskevan lain mukaisesti sekä oikeus käsitellä tehtävän hoitamiseen tarvittavia henkilötietoja, kuten rakennus- ja kiinteistötietoja sekä tietoja mm. kiinteistöillä kerättävistä jätelajeista sekä jäteastioista ja niiden tyhjennysväleistä. Kiinteistötunnukset ja kiinteistöjen omistajatiedot ovat jo nykyisin jäteyhtiön käytössä, koska se huolehtii jätehuoltolautakunnan määräämien jätehuollon perusmaksujen laskuttamisesta ko. kiinteistöiltä. Kuljetusten järjestämiseksi tarvitaan kuitenkin vielä lautakunnalta pyynnössä esitetyt tiedot kiinteistöjen nykyisistä jätteenkuljetustiedoista.​

PäätösPäätin, että jätehuoltoviranomaisen kuljetusrekisteristä luovutetaan Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n käyttöön sen pyytämät, tässä päätöksessä mainitut, tiedot.​

Leena Salmelainen

valvontajohtaja

Jakelu

aoLounais-Suomen Jätehuolto Oy
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedXXXXX