Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristötoimiala, luvat ja valvonta 
Valvontajohtaja2510.12.2020 

13987-2020 (07 01 04, 10 03 01)

Tietopyyntö jätevesiviemäriin liittymättömistä kiinteistöistä

Kaupunkiympäristötoimiala, luvat ja valvonta, valvontajohtaja Leena Salmelainen 9.12.2020:

Tietopyyntö

Kaupunkiympäristötoimialan jätehuoltoasiamies on pyytänyt Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan ja Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n käyttöön kiinteistörekisteritunnukset niistä Turun kaupungin alueella olevista asuinkiinteistöistä, joita ei ole liitetty viemäriverkostoon. Pyynnön mukaan tietoja käytettäisiin pohjatietoina selvitettäessä niitä Turun kaupungin alueella olevia kiinteistöjä, joilla syntyy kunnan jätehuoltovastuulle kuuluvia sako- ja umpikaivolietteitä.

Asiaan liittyvä lainsäädäntö

Tietojen luovuttamista sääntelee EU:n tietosuoja-asetus (GDPR). Kyseisessä asetuksessa ei säännellä sitä, milloin tietojen luovutus on sallittua nimenomaan viranomaisten välillä. Tietosuoja-asetuksessa käytetään termiä ”tietojen käsittely”, joka sisältää myös tietojen luovutuksen. Tietosuoja-asetuksen 86 artiklan mukaan viranomaiset taikka julkis- tai yksityisoikeudelliset yhteisöt voivat yleisen edun vuoksi toteutetun tehtävän suorittamiseksiluovuttaa viranomaisten tai yhteisöjen hallussa olevien virallisten asiakirjojen sisältämiä henkilötietoja viranomaiseen tai yhteisöön sovellettavan unionin oikeuden tai jäsenvaltion lainsäädännön mukaisesti, jotta voidaan sovittaa yhteen virallisten asiakirjojen julkisuus ja tämän asetuksen mukainen oikeus henkilötietojen suojaan.

GDPR 154 artiklan mukaan viranomaisen tai julkishallinnon elimen olisi voitava luovuttaa hallussaan olevien asiakirjojen sisältämiä henkilötietoja, jos kyseiseen viranomaiseen tai julkishallinnon elimeen sovellettavassa unionin oikeudessa tai jäsenvaltioiden lainsäädännössä niin säädetään. Kyseisessä lainsäädännössä olisi sovitettava yhteen virallisten asiakirjojen julkisuus ja julkisen sektorin hallussa olevien tietojen uudelleenkäyttö sekä oikeus henkilötietojen suojaan, ja sen vuoksi siinä voidaan säätää tarvittavasta yhteensovittamisesta tämän asetuksen mukaisen henkilötietojen suojaa koskevan oikeuden kanssa.

Tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan mukaan tietojen käsittely on lainmukaista ainoastaan siltä osin kuin vähintään yksi 1 kohdan edellytyksistä täyttyy. Näitä edellytyksiä ovat muun muassa seuraavat:

Tietosuojalain 4.1 §:ssä todetaan, että henkilötietoja saa käsitellä tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan e-alakohdan mukaisesti, jos käsittely on tarpeen ja oikeasuhtaista viranomaisen toiminnassa yleisen edun mukaisen tehtävän suorittamiseksi. Hallituksen esityksen (HE 9/2018 vp.) perusteluissa todetaan, että ”kyseisen säännöksen tarkoituksena on mahdollistaa viranomaisten toimesta tapahtuva henkilötietojen käsittely silloin, kun oikeutta käsittelyyn ei voida suoraan johtaa viranomaista koskevasta tehtävä- ja toimivaltasäännöksestä eikä mahdollisesta yksityiskohtaisemmasta erityissääntelystä. Koska säännös edellyttäisi, että käsittely on tarpeen viranomaisen toiminnassa, säännös mahdollistaisi henkilötietojen käsittelyn, joka olisi asianmukaisesti perusteltua viranomaisen tehtävien ja toimivallan kannalta. Lisäksi käsittelyn tulisi olla oikeasuhtaista viranomaisen tehtävän suorittamiseksi. Tämä selkiyttäisi sitä, että viranomaisen olisi aina tapauskohtaisesti arvioitava, voidaanko kyseessä olevaa henkilötietojen käsittelyä pitää oikeasuhtaisena käsittelyn tarkoitukset huomioon ottaen.”

Lisäksi tietosuojalain 28 §:n mukaan oikeuteen saada tieto ja muuhun henkilötietojen luovuttamiseen viranomaisen henkilörekisteristä sovelletaan, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta säädetään (tietosuojalaki 28 §).

Väestörekisterikeskus on 8.2.2017 tehnyt tietolupapäätöksen, joka koskee rakennusten ja huoneiston asukkaiden tietojen luovuttamista jätehuollon tietojärjestelmiin väestötietojärjestelmästä. Päätöksen mukaan kunnat, kuntayhtymät ja jätelautakunnat saavat luvan saada ja käyttää päätöksen mukaisia väestötietojärjestelmän tietoja. Päätös sisältää muun muassa kiinteistötunnukset. Kyseisen päätöksen mukaan tietoja ei saa luovuttaa sivulliselle. Tiedot voidaan kuitenkin antaa luvansaajan toimeksiannosta jätehuollon tehtäviä suorittavan yhteistyöyrityksen käyttöön siinä laajuudessa kuin tehtävät edellyttävät.

Jätelaissa ei suoraan mainita, että jätehuoltoviranomaisella on oikeus saada muulta viranomaiselta tietoja tietystä henkilörekisteristä. Jätelain 32 § ja 36 §:n perusteella kunnalla on velvollisuus huolehtia jätehuollosta, johon kuuluvat myös sako- ja umpikaivolietteet. Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta on päättänyt, että koko lautakunnan alueella (17 kuntaa) siirrytään kunnan järjestämään lietteen kuljetukseen. Operatiivinen toiminta on sopimuksin siirretty kuntien yhteisesti omistamalle yhtiölle. Kuljetusjärjestelmän kilpailutuksen valmistelun vuoksi yhtiö tarvitsee tiedot kiinteistöistä, jotka ovat viemäriverkostojen ulkopuolella.

Rakennusvalvonta vastaa rakennus- ja huoneistorekisterin tietojen antamisesta. Väestörekisterikeskus on hyväksynyt vastaavan tietopyynnön. Kiinteistötunnukset ja kiinteistöjen omistajatiedot ovat jo jätehuoltoviranomaisen ja jäteyhtiön käytössä. Ainoa puuttuva tieto on, mitkä kiinteistöt on liitetty jätevesiviemäriin. Rakennus- ja huoneistorekisterissä tuo tieto on suoraan saatavissa.

PäätösPäätin, että rakennusvalvontaviranomaisen rakennus- ja huoneistorekisteristä annetaan jätehuoltoviranomaisen ja Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n käyttöön niiden Turussa sijaitsevien kiinteistöjen kiinteistötunnukset, joita ei ole liitetty jätevesiviemäriverkostoon.

 

Leena Salmelainen

valvontajohtaja

 

Oikaisuvaatimusohje on päätöksen liitteenä.

Jakelu

aoLounais-Suomen Jätehuolto Oy
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
aoXXXXX