Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta7130.11.20173

11158-2017 (032)

Jätemaksutaksa Lounais-Suomessa 1.1.2018 alkaen

Tiivistelmä:

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta päättää toimialueensa jätetaksasta. Taksassa määrätään kunnan jätemaksujen perusteet ja jätemaksut, joilla katetaan kunnan järjestämästä jätehuollosta aiheutuvat kustannukset. Uusi jätetaksa tulisi ehdotuksen mukaisesti voimaan 1.1.2018.

Lsjhlk § 71

Jätehuoltoasiamies Veli-Matti Suhonen, jätehuoltoasiamies Satu Ojala 22.11.2017:

Jätehuoltolautakunta päättää toimialueensa jätetaksoista

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan tehtäviin kuuluu toimialueensa jätetaksan hyväksyminen. Jätetaksassa määrätään kunnan jätemaksujen perusteista.

Kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksun on vastattava kunnan tarjoamaa palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.

Kunnan jätemaksun perusteista on säädetty jätelain 79 §:ssä, jonka mukaan maksun perusteita ovat jätteen laji, laatu, määrä ja noutokerrat. Perusteina voidaan lisäksi ottaa huomioon jätteen keräys- ja kuljetusolot kiinteistöllä ja noutoalueella, kunnan keräysvälineiden käyttö sekä kuljetusmatka kuljetettaessa jäte yksittäisenä kuljetuksena. Jätemaksun perusteina voidaan käyttää myös kiinteistöllä asuvien henkilöiden määrää, kiinteistön käyttötarkoitusta tai muuta vastaavaa perustetta, jos jätteen määrää tai laatua on vaikea luotettavasti selvittää tai jos se on tarpeellista ympäristö- tai terveyshaittojen ehkäisemiseksi tai jätehuollon järjestämiseksi.

Perusmaksun perusteita ovat kiinteistöllä asuvien henkilöiden lukumäärä tai kiinteistön käyttötarkoitus taikka muu vastaava peruste. Perusmaksu voidaan määrätä kiinteistö- tai talouskohtaisena.

Kunnan jätehuollon kustannukset ja tulot

Kunnan vastuulle kuuluvien jätehuollon palvelutehtävien järjestäminen on alueella annettu kuntien omistaman Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n (LSJH) tehtäväksi. Ehdotus vuoden 2018 jätetaksaksi perustuu LSJH:n talousarvioluonnokseen.

Kustannukset

Kokonaiskustannusten nousua vuoden 2017 talousarvioon verrattuna on 0,08 % ja vuoden 2017 toteutuma-arvioon verrattuna noin 1,7 %. Todellinen kustannusten nousu asettunee 1,7 %:n tasoon.

Taksan mukaisilla maksuilla katettavien jätehuoltopalveluiden järjestämisestä aiheutuvien kustannusten nousu johtuu ensisijaisesti siitä, että energiana hyödynnettävän jätteen käsittelykustannukset ovat uuden urakkakauden alkamisesta johtuen 6,4 % korkeammat. Myös henkilöstökulut kasvavat jonkin verran, mikä johtuu ensisijaisesti vaarallisen jätteen kilpailutuksen myötä tulevasta yhtiön toimintatapamuutoksesta. Yhtiön tarkoituksena on ensi vuodesta alkaen tehdä suurempi osa työstä omana työnä, joten henkilöresursseja täytyy lisätä. Vaarallisten jätteiden keräys ja käsittely pystytään kuitenkin kokonaisuutena toteuttamaan merkittävästi nykyistä edullisemmin.

Tavoitteena on, että taksan mukaisilla kunnan jätemaksuilla katetaan nykyistä suurempi osa ns. perustoiminnan (asuminen, julkinen ja yksityinen palvelu- ja hallintotoiminta sekä sosiaali- ja terveyspalvelut ja koulutustoiminta) jätehuollon kustannuksista. Mikäli taksan mukaisia maksuja ei nosteta, on nykyistä suurempi osa jätehuollon perustoiminnasta katettava etukäteen epävarmoilla tuloilla, joita saadaan kunnan toissijaisesta vastuun (ns. TSV) palveluista ja yhtiön markkinaehtoisesta toiminnasta. Näistä toiminnoista saatavan tulon odotetaan kuitenkin laskevan. Kaikissa olosuhteissa ylläpidettävän kunnan jätehuollon perustoiminnan rahoittaminen etukäteen epävarmoilla tuloilla on riskialtista.

Myös investointeihin tulee varautua. Suunniteltujen investointien määrä vuonna 2018 on n. 3,5M€. Merkittävimpiä investointeja ovat mm. polttokelpoisen jätteen kalliovaraston rakentaminen Topinojan jätekeskukseen (alkanut 2017), Korvenmäen jätekeskuksen kaatopaikan laajennusosan osittainen lunastus, kaasunkeräysverkoston parantaminen Korvenmäen ja Isosuon jätekeskuksissa, vaarallisen jätteen kuljetuskaluston hankinta sekä sähköisen asiakaspalvelun kehittäminen asiointimahdollisuuksien laajentamiseksi. Tulevana vuonna jouduttaneen ottamaan myös rahalaitoslainaa suunniteltujen investointien toteuttamiseksi.

LSJH:n talousarvioluonnoksessa vuoden 2018 kokonaiskustannukset ovat noin 27 M€, joista ulkopuolisia palveluostoja on noin 57 %, henkilöstökuluja noin 18 % ja muita kustannuksia noin 25 %. (mm. poistot ja arvonalennukset, jätehuoltolautakunnan kulut sekä alueiden kunnossapito-, huolto-, kone-, kalusto- ja ohjelmistokulut).

Toimintokohtaista kustannussäästöä saadaan muun muassa onnistuneiden kilpailutusten ansiosta.  Merkittävimmät säästöt nykyiseen verrattuna syntyvät välivarastoinnin jälkeen energiahyödynnettäväksi toimitettavien jätteiden kuljetusten ja vaarallisen jätteen käsittelykustannusten pienenemisestä.

Tulot

Tulorahoituksesta noin 86 % muodostuu perustoiminnasta kerättävistä taksan mukaisista maksuista. Tästä perusmaksun osuus on noin 15 %, jätteenkäsittelymaksujen osuus noin 76 % ja kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen astiatyhjennysten osuus noin 9 %. Kunnan jätehuoltovastuulla olevan toiminnan kokonaisrahoituksesta noin 9 % odotetaan saatavan kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvien palveluiden maksuista ja noin 5 % LSJH;n oman markkinaehtoisen toiminnan tuloista.

Ehdotuksen olennaisimmat muutokset nykyisiin taksoihin verrattuna

Luonnos Lounais-Suomen jätetaksaksi 1.1.2018 alkaen on liitteenä 1. Olennaisimmat muutokset nykyiseen taksaan verrattuna on merkitty luonnokseen punaisella fontilla. Nykyinen taksa liitteineen on kokonaisuudessaan nähtävillä Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n nettisivuilla osooitteessa: https://www.lsjh.fi/fi/hinnat/taksat/

Liitteenä 2 on esitetty kuvaus niistä palveluista, jotka jätetaksan mukaisten maksujen tuotolla järjestetään.

Muutokset maksujen perusteisiin

Perusmaksun perusteita ehdotetaan muutettavaksi siten, että jatkossa jätehuollon perusmaksua perittäisiin myös asumiseen käytettävissä olevilta mutta asumattomilta vakituiseen asuinkäyttöön tarkoitetuilta pientaloasunnoilta. Perusteena muutosehdotukselle on se, että kunnan on järjestettävä ja ylläpidettävä perusmaksulla järjestettäviä palveluitaan myös tilapäisesti asumattomien asuntojen haltijoille siten, että ne ovat käytettävissä kaikissa olosuhteissa. Palveluiden järjestämisestä ja ylläpidosta aiheutuu asunnon todellisesta käyttötilanteesta riippumatta jatkuvasti todellisia kustannuksia, jotka on katettava jätemaksutuloilla.

Tarkoituksena oli saada määrättyä vuoden 2018 taksassa perusteet myös kunnan vastuulle kuuluvien sako- ja umpikaivolietteiden jätemaksuille kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen alueilla. LSJH ei kuitenkaan päässyt yrityksistä huolimatta sopimukseen lietteiden vastaanoton ja laskutuksen järjestämisestä kaikkien toimialueella lietteitä vastaanottavien tahojen kanssa siten, että koko alueella olisi saatu määriteltyä yhtenäiset lietemaksun perusteet ja vastaanottomaksut. Näissä olosuhteissa pidettiin parempana neuvottelun jatkamista, jotta lietehuolto ja lietteitä koskeva taksa saadaan järjestettyä koko toimialueella yhtenäisesti ja jätelain edellyttämällä tavalla.

Muutokset maksuihin

Suuret jäte-erät

Pienet jäte-erät

Jäteastiakohtaiset maksut

  Aluekeräysmaksut

Muut muutokset

Vaikuttamismahdollisuuksien varaaminen

Lautakunta on pyytänyt toimialueensa kunnilta ja Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:ltä lausuntoja taksaluonnoksesta. Lisäksi asian vireilläolosta ja vaikutusmahdollisuuksien varaamisesta on tiedotettu yleisesti kuuluttamalla alueen kuntien ilmoitustauluilla. Taksaluonnos on ollut kunnissa yleisesti nähtävänä. Asiassa annettavat lausunnot ja mahdolliset muut mielipiteet on pyydetty toimittamaan lautakunnalle 27.11.2017 mennessä. Asiassa toistaiseksi annetut lausunnot ja mielipiteet ovat oheismateriaalina.

Liite 1Jätetaksa 1.1.2018 alkaen

Liite 2Kuvaus kunnan jätehuollon palveluista

Oheismateriaali 1Marttilan kunnan lausunto

Oheismateriaali 2Paimion kaupungin lausunto

Oheismateriaali 3Kiinteistöliitto Varisnais-Suomen lausunto

Oheismateriaali 4 Liedon kunnan lausunto

Oheismateriaali 5Salon kaupungin lausunto

Oheismateriaali 6Turun kaupungin lausunto

Oheismateriaali 7Nousiaisten kunnan lausunto

Oheismateriaali 8Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n lausunto

Oheismateriaali 9Kaarinan kaupungin lausunto

Oheismateriaali 10Paraisten kaupungin lausunto

Oheismateriaali 11Pöytyän kunnan lausunto

Oheismateriaali 12Auran kunnan lausunto

Oheismateriaali 13Sauvon kunnan lausunto

Oheismateriaali 14Kemiönsaaren kunnan lausunto

Oheismateriaali 15Ruskon kunnan lausunto

Oheismateriaali 16Lausunnot ja mielipiteet jätetaksan 2018 perusteista

Vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki

EhdotusPäätösehdotus jätetaksaksi 1.1.2018 alkaen esitellään lautakunnan kokouksessa.

PäätösLounais-Suomen jätehuoltolautakunta päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisen ehdotuksen jätetaksaksi ja määrää, että taksa tulee voimaan 1.1.2018 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Lisäksi lautakunta esittää, että lietehuollon järjestämisen valmistelua jatketaan ja lietetaksa tuodaan lautakunnan päätettäväksi vuoden 2018 aikana.

Päätös asiassa tehtiin äänestyksen jälkeen.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tuleen esittelijän kokouksessa esittämän ehdotuksen puolesta äänestivät Jormakka, Kallio, Kivelä, Kälviäinen, Salminen, Salovius-Laurén, Seikola, Suominen ja Ylhäinen.

Havian Tammen kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Lampikoski, Ratilainen ja Salmi.

Päätös asiassa tehtiin äänin 9-5, 1 poissa.

Vähä-Rahka oli poissa kokouksesta.

Havian muutosehdotus oli seuraava:

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisen ehdotuksen jätetaksaksi ja määrää, että taksa tulee voimaan 1.1.2018 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta siten, että perusmaksun perusteita ei muuteta asumattomien kiinteistöjen osalta.

Lisäksi lautakunta esittää, että lietehuollon järjestämisen valmistelua jatketaan ja lietetaksa tuodaan lautakunnan päätettäväksi vuoden 2018 aikana.

Cati Huhta, Jaana Turpeinen ja Elina Tuominen Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:stä esittelivät asiaa kokouksen alussa.

Jakelu

tpvAuran kunta
tpvKaarinan kaupunki
tpvKemiönsaaren kunta
tpvLiedon kunta
tpvLounais-Suomen Jätehuolto Oy
tpvMarttilan kunta
tpvMaskun kunta
tpvMynämäen kunta
tpvNaantalin kaupunki
tpvNousiaisten kunta
tpvPaimion kaupunki
tpvParaisten kaupunki
tpvPöytyän kunta
tpvRaision kaupunki
tpvRuskon kunta
tpvSalon kaupunki
tpvSauvon kunta
tpvKaupunginhallitus
tpvOjala Satu
tiedSuomela Sari


Liitteet:

Lsjhlk § 71
Liite 1:Jätetaksa 1.1.2018 alkaen
Liite 2:Kuvaus kunnan jätehuollon palveluista