Kaarinan kaupunki sekä Liedon, Maskun ja Nousiaisten kunnat ovat valittaneet Turun hallinto-oikeuteen jätetaksojen yhtenäistämistä koskevasta Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan päätöksestä. Hallinto-oikeus on pyytänyt valituksista lautakunnan lausuntoa. Lausuntoehdotuksen mukaan valitukset tulee hylätä.
Jätehuoltoasiamies Veli-Matti Suhonen 9.2.2017:
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta päätti 13.10.2016 (§ 69) toimialueensa jätetaksojen rakenteiden yhtenäistämisestä siten, että koko lautakunnan toimialueella otettaisiin jatkossa käyttöön jätehuollon perusmaksu. Päätöksestä ovat Turun hallinto-oikeuteen valittaneet Kaarinan kaupunki sekä Liedon, Maskun ja Nousiaisten kunnat.
Turun hallinto-oikeus on pyytänyt valituksista Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan lausuntoa. Lausunnon antamiselle on saatu lisäaikaa siten, että se on toimitettava hallinto-oikeudelle 17.2.2017 mennessä.
Valitusten sisältö
Asiassa tehdyt valitukset ovat sisällöltään pääosin yhteneviä. Seuraavassa on esitetty yhteenveto valituksessa esitetyistä asioista. Valitukset ovat kokonaisuudessaan oheismateriaalina:
- Päätös jätemaksutaksojen perusteiden yhtenäistämisestä on jätelain 78.2 §:n vastainen. Kyseisen lainkohdan mukaan jätemaksun on vastattava kunnan tarjoamaa palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettavajätteen määrän ja haittalisuuden vähentämiseen. Kuntalaisen tulee pystyä vaikuttamaan oman jätemaksunsa suuruuteen jätteen syntyä ehkäisemällä ja toimittamalla hyötyjätejakeet etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon. Perusmaksu ei kannusta jätteen synnyn ehkäisyyn ja omatoimiseen kierrätykseen, sillä sen suuruuteen ei pysty vaikuttamaan. Perusmaksun käyttö johtaakin helposti tilanteeseen, jossa hyötyjätejakeiden lajittelusta luovutaan.
- Kuntien tasavertaisesta kohtelusta LSJH Oy:n alueella ja maksujen kuntakohtaisesta jyvittämisestä ei ole saatu riittävästi tietoa. LSJH:n osakaskunnat ovat keskenään erilaisia ja niissä on eritasoiset jätehuollon palvelut. Kaikille osakaskunnille yhtenäisiä perusmaksuja käytettäessä on mahdollista, että osa kunnista rahoittaa muiden kuntien alueella tarjottavia palveluita.
- Perusmaksun määrääminen johtaisi kohtuuttomaan lopputulokseen niiden asiakkaiden osalta, joilla on hallussaan useampi kuin yksi kiinteistö toiminta-alueella.
- Päätöstä tehtäessä ei ole otettu huomioon asiassa annettuja lausuntoja siten, että asianosaisilla olisi ollut riittävät mahdollisuudet vaikuttaa päätöksen sisältöön. Päätökseen ei ole liitetty tai siinä ei ole referoitu kuntien asiassa antamia lausuntoja. Tämän vuoksi päätöksen valmistelua ei voida pitää riittävänä ja asia tulisi vähintäänkin palauttaa uuteen valmisteluun.
- Jätehuoltolautakunnan valituksenalaisen päätöksen mukaisella perusmaksulla katetaan myös polttokelpoisen jätteen käsittelystä johtuvia kustannuksia. Kun jätteen käsittelystä aiheutuvat kustannukset eivät ole sellaisia, joita jätehuoltolain 78 §:n mukaisesti voitaisiin kattaa perusmaksulla, perustuu jätehuoltolautakunnan päätös väärään lain soveltamiseen.
- Polttokelpoisen jätteen jätteenkäsittelymaksu on mahdollista periä ja tulee periä aiheuttamisperiaatteella käytön määrän perustuvana maksuna. Näin peritty maksu myös kannustaa jätteen määrän vähentämiseen.
- Osassa toimialueen kunnista on käytössä kiinteistönhaltijan kuljetusjärjestelmä, jossa jätteen kuljetusyritys laskuttaa kiinteistönhaltijalta jätteenkäsittelymaksun. Tässä järjestelmässä ei voida varmistaa, että perusmaksua käytettäessä kuntalaisten jätemaksut alenisivat tai pysyisivät nykytasolla.
Ehdotus annettavaksi lausunnoksi
Valitukset on hylättävä.
Ensisijaisesti valitukset on hylättävä siksi, että valituksenalainen päätös ei ole valituskelpoinen. Valituksenalaiseen päätökseen liitetty valitusosoitus on ollut virheellinen. Päätöksessä ei tehdä lopullista ratkaisua kunnan jätetaksasta, eikä näin ollen määrätä kunnan jätemaksujen perusteista, perusmaksun suuruudesta eikä muistakaan perusmaksun yksityiskohdista. Kyseessä on kunnan jätetaksan valmisteluun liittyvä päätös, jossa ratkaistaan jätetaksaa koskevan päätöksen jatkovalmistelun linjaus eli se, tullaanko taksapäätös valmistelemaan perusteiltaan sellaisena, että se sisältää perusmaksun vai että se ei sisällä perusmaksua. Varsinainen jätetaksan hyväksymistä koskeva taksapäätös, jossa määrätään jätelain 79 §:n mukaisesti jätemaksujen perusteista ja maksujen suuruudesta on tehty jätelautakunnassa 1.12.2016 § 82.
Mikäli hallinto-oikeus kuitenkin katsoo, että valituksenalainen päätös on valituskelpoinen, on valitukset hylättävä toissijaisesti siksi, että perusmaksun periminen on jätelain mukainen hyväksyttävä tapa kattaa tiettyjä kunnan jätelain mukaisten tehtävien järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia. Perusmaksun perusteista on säädetty jätelain 79 &.n 2 momentissa. Lisäksi 79 §:n 3 momentissa on säädetty, että jätemaksun perusteista määrätään tarkemmin kunnan hyväksymässä jätetaksassa. Perusmaksun käyttöön ottamiselle ei ole jätelaissa asetettu mitään erityisiä oikeudellisia edellytyksiä, joten sitä koskevat kunnan jätemaksulle jätelaissa yleisesti asetetut vaatimukset. Näin ollen jätehuoltolautakunta on voinut päättää perusmaksun käytöstä oman tarkoituksenmukaisuusharkintansa perusteella.
Seuraavassa on vielä esitetty lyhyet vastineet valituksissa esiin tulleisiin keskeisiin asioihin:
- Kunnan vastuulle jätelain mukaisesti kuuluvat jätehuoltopalvelut ja niiden järjestämiseen liittyvät toiminnat on järjestettävä kaikille kunnan jätehuollon asiakkaille ja riittävästä palvelutasosta on huolehdittava riippumatta siitä, mikä on kulloinkin käsittelyyn toimitettavan jätteen määrä. Lisäksi perusmaksutuloilla katettaville palveluille on jätelain perusteluiden mukaisesti yhteistä se, että niistä ”olisi käytännössä mahdotonta periä jätteen aiheuttamisperiaatteen mukaista palvelun käytön määrään perustuvaa maksua, koska palvelun käyttöä ja kohdentumista yksittäisille asiakkaille ei voida määrittää tai valvoa.” Perusmaksun käyttöönoton yhtenä keskeisenä perusteena onkin ollut nimenomaan se, että riittävä perusmaksutuloilla katettavien palveluiden palvelutaso saadaan turvattua kaikissa olosuhteissa käsittelyyn toimitettavan jätteen määrästä ja määrän vaihteluista riippumatta.
- Koska perusmaksutuloilla ei kateta jätteen käsittelystä aiheutuvia kustannuksia eikä perusmaksutuloilla katettavien palveluiden kustannukset näin olen riipu syntyvän jätteen määrästä, ei maksuvelvollinen myöskään voi vaikuttaa omaan perusmaksuosuuteensa jätteen määrää vähentämällä. Perusmaksun käyttöönotto ei kuitenkaan poista mahdollisuutta vaikuttaa omalla toiminnallaan (esim. jätteen määrän vähentämisellä ja kierrätyskelpoisten jätteiden lajittelulla) jätemaksujensa suuruuteen, koska suurin osa (noin 86 %) kunnan jätemaksuista kerätään perusmaksun käyttöönoton jälkeenkin käsittelyyn toimitettujen jätteiden käsittelymaksuina. Perusmaksun käyttöönotto ei myöskään poista jätteenhaltijalle jätelaissa ja jätehuoltomääräyksissä asetettuja velvoitteita jotka liittyvät jätteiden lajitteluun ja etusijajärjestyksen noudattamiseen.
- Jätehuoltolautakunnan toimialueen kunnat (valittajat mukaan lukien) ovat päättäneet organisoida jätelain mukaisesti vastuulleen kuuluvat jätehuoltotehtävät yhteistyössä. Jätelain palvelutehtävien hoitaminen on kuntien yhteisellä sopimuksella siirretty kuntien omistaman Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n (LSJH) tehtäväksi jätelain 43 §:n mukaisesti. Yhtiö on huolehtinut palveluiden operatiivisesta järjestämisestä koko toimialueella yhtenäisin perustein kuntarajoista riippumatta mutta kuitenkin paikalliset erityisolosuhteet huomioon ottaen. Ottaen huomioon, että kunnat omistavat palveluiden järjestämisestä vastaavan LSJH:n ja ovat yhtiötä perustaessaan viimekädessä myös sopineet palveluiden järjestämistavoista ja yhtiön toiminnan rahoittamisesta, on niillä oletettavasti myös näitä asioita koskevat tiedot tai ainakin mahdollisuudet niiden saamiseen omistamaltaan yhtiöltä.
- Se, että yhteistoiminta-alueen asukkaat kustantavat kunnan jätemaksuja maksaessaan mahdollisesti myös toisen peruskunnan maantieteellisellä alueella järjestettäviä palveluita (kuten esim. kaatopaikkojen, lajitteluasemien ja kierrätyspisteiden ylläpitoa ja jätteiden mobiilikeräyspalveluita) ei ole seurausta perusmaksun käytöstä vaan siitä, että palvelut on järjestetty alueellisesti kuntarajoista riippumatta. Toisten peruskuntien alueilla järjestettyjen palveluiden rahoittamista on siis tapahtunut jo pitkään ennen perusmaksun käyttöönottoakin eli tilanteessa, jossa palveluiden kustannukset katettiin kokonaisuudessaan jätteen käsittelystä perittyjen maksujen tuloilla.
- Kunnan vastuulle kuuluvien jätehuoltopalveluiden järjestämistavassa, palvelutarjonnassa, palvelupisteissä ja niiden sijainnissa, palvelutasossa taikka kunkin palvelun tuottamisen kustannuksissa ei tapahdu muutoksia perusmaksun käyttöönottamisen seurauksena. Kaikki palvelut järjestetään taksarakenteesta ja perusmaksun käytöstä riippumatta samoin perustein kuin ennen perusmaksun käyttöä.
- Jätelain 79.2 §:n mukaisesti ”perusmaksun perusteita ovat kiinteistöllä asuvien henkilöiden lukumäärä tai kiinteistön käyttötarkoitus taikka muu vastaava peruste. Perusmaksu voidaan määrätä kiinteistö- tai talouskohtaisena.” Kun perusmaksu peritään lain mukaisesti esim. käyttötarkoituksen perusteella kiinteistökohtaisena, seuraa siitä, että usean kiinteistön haltija joutuu maksamaan myös useamman perusmaksun. Kiinteistönhaltijan on myös ennen perusmaksun mahdollista käyttöönottoa tullut jätelain ja jätehuoltomääräysten nojalla järjestää jätehuolto kaikille hallinnassaan oleville asuinkiinteistöille. Jätehuollon kustannukset (myös perusmaksutuloilla mahdollisesti katettavat kustannukset) on katettu tällöin kiinteistönhaltijoilta perittyjen käsittelymaksujen tuloilla. Perusmaksun käyttöönotolla ei näin ollen ole vaikutusta siihen valituksissa kohtuuttomana pidettyyn seikkaan, että useamman asuinkiinteistön omistajat ovat velvollisia maksamaan jätemaksuja useammasta asuinkiinteistöistä.
- Jätehuoltolautakunta on ennen valituksenalaisen päätöksen tekoa pyytänyt kunnilta lausuntoa taksan perusteiden yhtenäistämisestä koskevassa asiassa. Kaikki valituksen tehneet kunnat ovat asiassa lausuntonsa antaneet ja ne on toimitettu kokonaisuudessaan lautakunnan jäsenille esityslistan oheismateriaalina ja olleet siten viranomaisen tiedossa ja käytettävissä päätöksiä tehtäessä. Lainsäädäntö ei edellytä lausuntojen referointia päätöksessä taikka lausuntojen liittämistä pöytäkirjoihin. Lausuntopyyntöjen lisäksi lautakunta varasi asian valmisteluluonteesta huolimatta myös muille tahoille hallintolain 41 §;n mukaisesti mahdollisuuden saada tietoja asian käsittelyn lähtökohdista ja tavoitteista sekä lausua mielipiteensä asiasta ennen sen ratkaisemista. Asian vireilläolosta on tiedotettu kuuluttamalla kaikissa toimialueen kunnissa ja selvitys toimialueen jätetaksojen perusteiden yhtenäistämisestä ja arvio perusmaksun käyttöönoton vaikutuksista on ollut kunnissa yleisesti nähtävänä. Kuulemisen perustella lautakunnalle toimitettiin yhdeksän muuta kannanottoa, jotka on myös toimitettu lautakunnalle tiedoksi esityslistan oheismateriaalina.
- Perusmaksutuloja ei ole suunniteltu käytettäväksi jätteenkäsittelystä aiheutuvien kulujen kattamiseen, eikä se ole jätelain 78 §:n mukaisesti mahdollistakaan. Lautakunnan päätöksessä olevalla maininnalla ”perusmaksu korvaa osan polttokelpoisen jätteen jätteenkäsittelymaksusta …” on tarkoitettu sitä, että perusmaksun käyttöönottamisen seurauksena polttokelpoisen jätteen käsittelymaksuja voidaan vastaavasti alentaa, koska perusmaksutuloilla katettavat palvelut on aiemmin katettu jätteenkäsittelymaksutuloilla.
- Polttokelpoisen jätteen jätteenkäsittelymaksu peritään valituksissa vaaditulla tavalla aiheuttamisperiaatteen mukaisesti polttokelpoisen jätteen astioiden tyhjennysten yhteydessä.
- Mahdollinen perusmaksun käyttö ei ole jätelain mukaisesti riippuvainen kuljetusjärjestelmästä eikä sen käyttöönotto myöskään ratkaise käytössä olevaa kuljetusjärjestelmää. Kuljetusjärjestelmää koskevat asiat ratkaistaan erikseen jätelain 37 §:n mukaisesti. Perusmaksun käyttöönotosta seuraa, että polttokelpoisen jätteen käsittelymaksua voidaan vastaavan osuuden mukaisesti alentaa. Kuljetusyrittäjien tulisi kiinteistön haltijan kuljetusjärjestelmässä huomioida kunnan perimän käsittelymaksun muutokset asiakkailtaan perimissä jäteastioiden tyhjentämisen käsittelymaksuosuuksissa. Koska kuljetusyrittäjien asiakkailtaan perimät maksut ovat luonteeltaan yksityisoikeudellisia ja kuljettajan ja asiakkaan sopimuksiin perustuvia, ei jätehuoltoviranomainen voi määrätä näiden maksujen perusteita tai tasoa. Kyseessä olevassa tapauksessa jätteenkäsittelymaksujen alentaminen on seurausta perusmaksun käyttöönotosta. Kunnan jätteenkäsittelymaksuja voidaan kuitenkin laskea myös muista syistä, esim. käsittelykustannusten laskiessa. Se, että kunnan jätteenkäsittelymaksun alentamisen yhteydessä ei voida varmistaa kuljetusyrittäjien perimien käsittelymaksuosuuksien alenemista kiinteistönhaltijan kuljetusjärjestelmässä, ei siis liity erityisesti perusmaksun käyttöönottoon vaan on kyseisen kuljetusjärjestelmän ominaisuus ja tulee esille aina, jos kunnan perimät käsittelymaksut syystä tai toisesta muuttuvat.
Oheismateriaali 1Lausuntopyyntö Liedon kunnan, Maskun kunnan, Kaarinan kaupungin ja Nousiaisten kunnan valituksiin koskien jätetaksan rakenteiden yhtenäistämistä
Vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki:
EhdotusLounais-Suomen jätehuoltolautakunta päättää antaa hallinto-oikeudelle edellä esitetyn ehdotuksen mukaisen lausunnon. Lisäksi lautakunta päättää, että pöytäkirja tarkistetaan tämän asian osalta heti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin. Päätös asiassa tehtiin äänin 6-3, 2 tyhjää, 4 poissa.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Björklöf, Elomaa, Havia, Heinonen, Roos ja Virtanen.
Paateron Koskivaaran kannattamana tekemän lausuntoehdotuksen puolesta äänesti heidän lisäkseen Mäkinen.
Iho ja Vähä-Rahka äänestivät tyhjää.
Ahola, Hanka, Kiukainen ja Lassila olivat poissa kokouksesta.
Mäkisen ehdotus, jonka mukaan lautakunta yhtyy valituksiin, raukesi kannattamattomana.
Paateron ehdotus oli seuraava:
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta harkitsee perusmaksun poistoa, koska sen tuotot tuskin peittävät perimiskuluja eikä kohtele oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti 17 kunnan alueen asukkaita.